درد قلب چگونه است؟

درد قلب چگونه است یا به اصطلاح علمی آنژین قلبی چگونه است؟ دردهای قلبی به صورت مختلفی می تواند بروز کند. قلب به عنوان مهمترین و مرموزترین عضو بدن انسان می تواند دردهای خود را مخفی کند و یا به صورتی بروز پیدا کند که اگر از آن غافل شوید موجب مرگ ناگهانی می شود.

حتما برای شما هم سوال درد قلب چگونه است پیش آمده، ما در ادامه ی مقاله به جواب این سوال و اهمیت آن میپردازیم اما به یاد داشته باشید بهترین و مهم ترین اقدام این است که شما به درد قلبی خود اهمیت بدهید و نزد پزشک در یک کلینیک مجهز مراجعه کنید تا بتوانید پیگیری های لازم را انجام دهید و از عواقب ناگواری مانند سکته و یا مرگ ناگهانی پیشگیری کنید.

برای پیگیری درد قلب نیاز است توسط پزشک متخصص قلب تحت معاینه قرار بگیرید و در صورت نیاز، اقدامات بیشتر مانند نوار قلب یا تست استرس قلب برای شما انجام شود.

درد قلب چگونه است؟

درد قلب و یا به عبارتی آنژین پایدار یک سندرم بالینی است که با ناراحتی در قفسه سینه، فک، شانه، کمر یا بازوها می تواند بروز یابد. درد قلب می تواند در شرایط استرس یا در شرایط عاطفی ایجاد شود و معمولا این درد قلبی به نیتروگلیسیرین جواب می دهد و تسکین می یابد.

آنژین قفسه سینه اغلب به عنوان فشار، تنگی و یا سنگینی که در قسمت مرکزی قفسه سینه اتفاق می افتد، توسط بیماران توصیف می شود. احساس خفگی و یا گرفتگی نیز گاهی بیماران مطرح می کنند. آنژین قفسه سینه می تواند به جاهای دیگری از بدن مانند بازو، فک و یا پشت نیز انتشار یابد.

نکاتی که آنژین قفسه سینه را خاص و متمایز از بقیه دردها می کند می تواند این باشد که معمولا این درد مختصر و تدریجی است و در طی چند دقیقه شدت میابد و بعد از آن کاهش می یاد. درد با تنفس یا تغییر حالت بدن تغییری نمی کند. خیلی مهم است که اگر این درد را تجربه می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت پیگیری قرار بگیرد زیرا تمام این دردها علائم هشداری برای در خطر بودن وضعیت قلبی شماست، پس بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص قلب در کلینیکی مجهز می باشد.

۷ قدم مهم برای رسیدن به تشخیص در درد قلبی، پاسخ به سوالات زیر می باشد: زمان شروع کی بود؟ چه چیزی درد را تحریک می کند؟ کیفیت درد چگونه است؟ به کجا انتشار میابد؟ شدت درد به چه میزان است؟ مدت زمان درد چقدر بوده؟ مداخلات بیمار شامل چه اقداماتی بوده؟

نکته مهم در بین تشخیص افتراقی های آنژین پایدار، افتراق آن از سکته ی قلبی می باشد. آنژین ناپایدار که می تواند سکته قلبی باشد و معمولا به طور شدید و ناگهانی اتفاق می افتد و با استراحت از بین نمی رود.

درد قلب چگونه ایجاد می شود؟

درد قلب را عموما به ایسکمی میوکارد قلب نسبت می دهند، یعنی چه؟ یعنی خونرسانی به عضله ی قلب دچار اختلال می شود و این اختلال در خونرسانی و نرسیدن اکسیژن به عضلات قلب باعث می شود درد قلب ایجاد شود.

سه شریان کرونر اصلی خون با اکسیژن را به قلب می رسانند: شریان کرونر راست (RCA)، شریان کرونر نزولی قدامی چپ (LAD) و شریان دور زننده ی چپ (LCx). وقتی عروق کرونر تحت تأثیر تصلب شرایین یا آترواسکلروز قرار بگیرند، لومن عروق کرونر به تدریج باریک می شود.

این باریک شدگی نیز باعث می شود تعادل بین اکسیژن رسانی و میزان مصرف ماهیچه ی قلب (میوکارد) به هم بخورد و این عدم تعادل عمدتا هنگامی که نیاز به اکسیژن افزایش می یابد، اتفاق می افتد. مانند زمانی که فعالیت سنگینی انجام می دهید، میدوید و یا تحت استرس قرار می گیرید.

عوارض عدم پیگیری درد قلب

علل قلبی اولین علت مرگ و میر در جهان می باشد که شامل ۳۱٪ کل فوت ها می باشد و مهمترین علت در این دسته حمله قلبی و سکته قلبی می باشد. اگر درد قلبی ناشناخته بماند، تشخیص داده نشود یا پیگیری نشود میتواند منجر به عوارض بلند مدت و پیچیده ای شود و حتی میتواند کشنده باشد. عوارض طولانی مدت مانند:‌ آریتمی، شوک کاردیوژنیک و نارسایی قلبی میتواند ایجاد کند. تمام این موارد به دنبال ندانستن این مطلب که درد قلب چگونه است اتفاق بیافتد و سهل انگاری شود.

سکته قلبی به عنوان درد قلب چگونه است؟

اگر ۷ قدم مهم برای رسیدن به تشخیص در ارتباط با دردهای قلبی را بررسی کنیم میتوان برای سکته قلبی اینطور گفت: درد که به صورت ناگهانی شروع شده، با ورزش، فعالیت فیزیکی، استرس و سرما تشدید میشود و با استراحت بهتر میشود، درد کیفیت مبهم فشارنده و سنگینی بر روی قفسه سینه دارد. میتواند به فک، گردن، شانه، بازو، کتف و ناف انتشار پیدا کند. شدتد درد برای بیمار در اکثر مواقع شدید است. مدت زمان سکته قلبی معمولا بیشتر از ۳۰ دقیقه طول میکشد. علایم همراه با سکته قلبی میتواند تنگی نفس، عرق سرد، سرگیجه، ضعف، حالت تهوع و استفراغ باشد.

ریسک فاکتور های سکته قلبی شامل وزن بالا، سابقه خانوادگی، سیگار، فشار خون، کلسترول بالا و دیابت می باشد. باتوجه به جنبه های مختلف این ریسک فاکتورها رعایت هرکدام ریسک سکته قلبی را کاهش خواهد داد. مواردی مانند کنترل فشار خون، پایش کلسترول و تری گلیسرید و کنترل آن در رنج نرمال، خوردن وعده های غذایی سالم، داشتن وزن متعادل، ورزش کردن، عدم مصرف الکل و سیگار، دوری و پرهیز از استرس، کنترل بیماری های مزمن همراه مانند دیابت و داشتن خواب کافی از مواردی هستند که در پیشگیری موثر خواهند بود.

در ارتباط با درد قلبی فاکتورهای مستعد کننده غیر قابل تغییری هم وجود دارد مانند سن، جنسیت، نژاد، سابقه خانوادگی. این فاکتورها تغییر پذیر نیستند در نتیجه فاکتورهای ذکر شده بالاتر بسیار مهم هستند که تحت کنترل باشند.

درمان بیماران سکته ی قلبی باید بصورت اورژانس درمان انجام گیرد و نیاز به دریافت داروهایی مانند نیتروگلیسرین، ضد انعقاد، آسپرین، ضد درد و اکسیژن میباشد. البته به یاد داشته باشید درمان درد قلبی یک درمان در سطح بالاست و ممنوعیت های فردی در بیماران ممکن است داشته باشد، لذا حتما باید در بیمارستان ها و باتجویز پزشک انجام گیرد و هرگز این داروها را به عنوان درمان، بدون تجویز و سرخود مصرف نکنید.

اگر بیمار در زمان لازم و بعبارتی زمان طلایی و قبل از ازدست دادن عضله قلب به بیمارستان مراجعه کند، درمان سکته های قلبی میتواند آنژیوگرافی یا بالن باشد که موجب برقراری خون رسانی مجدد به عضله قلب می باشد و اگر در زمان طلایی انجام بگیرد میتواند از مردن بافت قلبی جلوگیری شود.

فراموش نکنید که درد قلب جنبه های مختلفی دارد و رعایت هر کدام از این جنبه ها در کاهش این بیماری کمک کننده خواهد بود. افرادی که در ریسک مشکلات و درد قلب هستند باید سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا ارزیابی شوند و مشاوره و درمان لازم را دریافت کنند. درمان به علت درد بستگی دارد و مهمترین نکته همکاری شما با پزشک برای یافتن این علت می باشد.

سکته قلبی بی علامت یا Silent MI به عنوان درد قلب چگونه است؟

از موارد مهم سکته قلبی، Silent MI می باشد. به عبارتی سکته قلبی بدون صدا. یعنی در افراد سکته قلبی اتفاق می افتد ولی علامتی ندارند. مانند افراد مسن و افراد دیابتی که عصب رسانی حسی آن ها مختل میباشد. در این افراد به علت عدم مراجعه ممکن است بیمار درمان دریافت نکند و دچار عوارض شود. در نتیجه این افراد توصیه به پیگیری های هوشیارانه تری دارند و باید بصورت مرتب توسط پزشک پایش شوند.

دایسکشن آئورت به عنوان درد قلب چگونه است؟

پارگی در لایه های سرخرگ قطور آئورت را دایسکشن آئورت میگویند که دسته بندی های مختلف دارد. پاره شدن آئورت از اورژانس های مهم پزشکی می باشد. احساس درد خنجری ناگهانی در جلوی قفسه سینه که سریع به اوج میرسد. معمولا علت زمینه ای مانند فشار خون بالا و سندروم مارفان دارد. آمبولی ریوی با تنگی نفس ناگهانی و درد های پلورتیک خود را نشان می دهد. درمان دایسکشن آئورت جراحی اورژانس می باشد.

دیگر علت های درد قفسه سینه چیست؟

از علت های دیگر درد قفسه سینه که از تشخیص افتراقی ها درد قلبی مطرح میشوند، که بصورت خلاصه به آن میپردازیم به صورت زیر می باشد:

گوارشی :‌ معمولا دردها ماهیت سوزشی و ترش کردن دارند و روی معده احساس میشوند. با غذا و آنتی اسید ارتباط دارند.

طبق مطالعات انجام شده علت ۴۲٪ مراجعه به پزشک به علت درد قفسه سینه، گوارشی میباشد. شامل: مشکلات مری مانند رفلاکس، اسپاسم مری، پارگی مری، التهاب و زخم مری. و مشکلات دیگر مانند زخم معده، سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت می باشد. رفلاکس مری به عنوان شایعترین بصورت احساس ناراحتی زیر قفسه سینه که مولا ۱۰-۱۶۰ دقیقه طول میکشد و با وعده غذایی حجیم تشدید و با آنتی اسید ها بهتر میشود، می باشد.

عروقی: دردهایی که معمولا  شروع ناگهانی دارند. تنگی نفس، تاکی کاردی ایجاد میکنند و نبض های محیطی تحت تاثیر قرار میگیرند

علت های عروقی که میتواند درد قفسه سینه ایجاد کند مثل پاره شدن آئورت، آمبولی ریوی و فشار بالای ریوی باشد.

آمبولی ریوی نیز از اورژانس ها میباشد که مریض با درد سینه ی شدید و ناگهانی که سریع به اوج میرسد همراه با تنگی نفس.

ریوی: ماهیت دردها پلوریک است و معمولا با تنفس ارتباط دارند. تنگی نفس ایجاد میکنند و ممکن است تنفس صدادار شود.

علت های ریوی که میتواند درد قفسه سینه ایجاد کند، شامل: برونشیت، عفونت ریه، هموتوراکس(تجمع خون در ریه)، پنوموتوراکس ( ورود هوا به فضای قفسه سینه) می باشد.

پنوموتوراکس از دیگر تشخیص های افتراقی درد قلبی، تظاهری بصورت تنگی نفس ناگهانی و شدید و درد دارد. بیشتر در مردان جوان قدبلند سیگاری (‌سندروم مارفان) دیده میشود.

پوستی: معمولا میتوان محل درد را نشان داد. احساس خارش نیز همراه آن دیده میشود.

علت های پوستی مانند هرپس زوستر (‌زونا)، خصوصا اگر بر روی بدن خود بثورات جلدی میبیند.

درد هرپس بعنوان درد سوزشی طول کشنده تظاهر دارد که پس از ۳-۵ روز راش های پوستی وزیکولار که توزیع خاصی دارند دیده میشود.

کبودی یا علت های استخوانی مانند شکستگی دنده، التهاب دنده (کوستوکوندریت) و دیسک های گردنی نیز میتواند از علل درد قفسه سینه باشد. همچنین عضلات قفسه سینه نیز میتواند این دردها را ایجاد کنند.

کوستوکوندریت درد زودگذر شدید ناگهانی تظاهر میابد که میتواند با التهاب، تورم مفصلی مشخص باشد.

روانی: کاملا متنوع میباشد. میتواند گذرا یا پایدار باشد. معمولا سابقه حمله عصبی یا افسردگی دارند..

علل روانی مانند اضطراب و وحشت زدگی نیز میتواند همراه با درد قفسه سینه، تپش قلب، تعریق و تنگی نفس باشد. این علل خود نیز میتوانند موجب مشکل برای قلب شوند و به دنبال وحشت زدگی دچار مشکل و درد قلب شوید.

جمع بندی:

الان که به اینکه درد قلب چگونه است پرداخته شد خوب است بدانیم درد قلب از مهمترین علت های درد قفسه سینه می باشد. درد قفسه سینه میتواند علل قلبی، ریوی، گوارشی، پوستی و عضلانی یا روانی داشته باشد. تمام این علل نیاز به ارزیابی پزشک متخصص دارد.

برای سوال درد قلب چگونه است باید گفت حیاتی ترین نکته سکته قلبی می باشد پس اگر شما دچار درد ناگهانی قفسه سینه شده اید که به فک، بازو، گردن، کتف و پشت تیر میکشد و علایمی مانند احساس سرگیجه و ضعف،  عرق سرد، تنگی نفس داشتید حتما به اورژانس زنگ زده یا به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد قفسه سینه به علتی مانند سکته قلبی باشد باید حتما درمان اورژانس صورت بگیرد و زمان در این بیمار فاکتور بسیار تعیین کننده ای می باشد. شما حتی اگر در ریسک مشکلات قلبی هستید قبل از اینکه نیاز باشه تجربه درد قلب چگونه است را داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم را دریافت کنید و از حوادثی مانند سکته قلبی پیشگیری کنید.

علیرغم تمام اطلاعات داده شده و توضیح اینکه درد قلب چگونه است، درمان بیماران منحصر به فرد می باشد و خطرات ناشی از عدم پیگیری و خود درمانی احتمال پیشرفت بیماری و ایجاد عوارض ناگوار را بیشتر میکند در نتیجه حتما در صورت بروز مشکل به مراکز درمانی در اسرع وقت مراجعه کنید و درمان لازم را دریافت کنید.