درد قلب هنگام خوابیدن از علايم شایع مشکلات قلبی است که بیماران بسیاری بخاطر این مشکل به متخصصین قلب در در کلینیک ها مراجعه می نمایند. درد قفسه سینه می تواند بر اثر مشکلات قفسه سینه یا دیگر اعضای بدن باشد که در هنگام خواب شدت می یابند.  

به طور کلی دردی در قلب جدی است که یا در زمان خواب ایجاد شود و یا فرد را از خواب بیدار کند. اما به هر حال اگر با تغییر پوزیشن یا جابجایی در خواب ایجاد شود احتمالا چستوالپین ویا کوستوکوندریت می باشد که با توجه به بروز علائم ممکن است به دلیل گرفتگی عروق، آنژین و موارد مربوط به خود قلب هم باشد. علائم این سندروم ها در خواب بروز می کند و ممکن است به صورت خفگی فرد را بیدار کند ( نارسایی های شدید قلبی). بهر حال مشکلات شدید قلبی با فعالیت تشدید پیدا می کنند.

درد قفسه سینه در زمان خواب میتواند دلایل و علل مختلفی داشته باشد که باعث بروز آن شود که بسته به نوع درد انواع گوناگونی را در بر خواهد گرفت. از جمله می توان به بروز درد بصورت سوزش و یا تیرکشیدن اشاره کرد.پر بودن معده قبل از خواب ( مایعات و غذای سنگین) نیز میتواند در خواب احساس خفگی را در فرد ایجاد کند. در این مقاله  به بررسی علل مختلف بروز این درد ها و منشأ آنها پرداخته و لزوم مراجعه و معاینه تحت نظر پزشک متخصص را بررسی می کنیم.

درد قلب هنگام خوابیدن

دلایل درد قلب هنگام خواب

درد در قفسه سینه و یا درد قلب در زمان خواب نیاز به معاینه پزشک متخصص دارد چون ممکن است از علائم اختلالات جدی باشد. تعدادی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه در شب به شرح زیر است:

خروپف یا وقفه تنفسی در خواب

خروپف یا توقف تنفسی در اوقات خواب می‌تواند  به درد ناحیه قفسه سینه منجر شود. برای شخصی که خروپف می‌کند خیلی شایع نیست که درد قفسه سینه را تجربه کرده باشد. اما برای کسی که وقفه تنفسی در خواب دارد، این درد بسیار شایع است. درد قفسه سینه به‌طور عام به علت رفلاکس اسید ایجاد می‌شود.

رفلاکس اسید

قبل از این به صورت مختصر به رفلاکس اسید اشاره کردیم. رفلاکس اسید زمانی بروز می کند که اسفنکتر تحتانی مری یا دریچه معده کاملا بسته نشود یا زیاد از اندازه باز شود. این اتفاق به اسید معده زمان می‌دهد تا به آرامی وارد مری شده و منجر به درد ناحیه قفسه سینه شود. این درد قفسه سینه معروف به سوزش معده نیز است.

آنژین قلبی

آنژین قلبی موقعی اتفاق می‌افتد که قلب‌تان اکسیژن کافی از خون برداشت نمی‌کند. در این اوقات درد را در قفسه سینه، قسمت‌هایی در بالای قفسه سینه و حتی در فک حس می‌کنیدتوصیه می‌گردد اگر در قفسه سینه خود احساس درد داشتید به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا امکان دارد مبتلا به آنژین ناپایدار باشید که در این حالت  خیلی سریع به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارید.

آسیب دیواره قفسه سینه

درد قفسه سینه می‌تواند علامتی از آسیب دیواره قفسه سینه باشد. این نشانه می‌تواند به‌خاطر وجود شکستگی استخوان در ناحیه مورد نظر و کبودی در ناحیه ریه‌ها باشد. در صورتی که درد در قفسه سینه با دوره های درمانی معالجه نشود بهتر است مجدد به پزشک مراجعه شود.

بیماری پلورزی

بیماری پلورزی همان التهاب در ناحیه ریه است که درد را به همراه می آورد. درد قفسه سینه به‌طور کلی هنگام تنفس اتفاق می‌افتد که باعث حس تیرکشیدن در آن می‌شود. دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به بیماری پلورزی می‌شود ولی برخی از شایع‌ترین دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  عفونت‌های ویروسی

  2.  عفونت‌های باکتریایی

  3.  عفونت‌های قارچی

  4. بیماری‌های خود ایمنی

  5. انواع سرطان ریه

  6. سرطان ریه شامل موارد ذیل می شود:

  7. سرطان ریه سلول کوچک

  8. سرطان ریه سلول غیر کوچک

مزوتلیوما

بیماری پلورزی قادر است با استفاده از داروهای ضد باکتری برای عفونت‌های باکتریایی و هم‌ اینطور با استفاده از داروهای مختلف ضد التهابی درمان گردد. این بیماری هم‌چنین با استفاده از داروهای ضد درد و ضد سرفه و داروهایی که انسداد خون را از میان می‌برد، قابل درمان باشد.

در صورت بروز هر گونه از علائم ذکر شده سریعا به پزک متخصص مراجعه فرمائید. تماس با پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل را یافته و آن را درمان کنید و مشکلات جدی که به درد قفسه سینه و دیگر علائم منجر می‌شود را درمان کنید.

آیا درد قفسه سینه نیازمند به مراجعه اورژانسی به پزشک است؟

بنا بر توضیحاتی که ارائه دادیم، درد قفسه در زمان خواب شامل درد های تیپیک قلب نیست و نیاز به مراجعه به شکل اورژانسی ندارد. درد تیپیک قلب با بروز سه نشانه تشخیص داده می شود

درد تیپیک قفسه سینه به همراه درد در جناغ سینه، گردن، فک و یا بازو و کتف چپ می باشد. پس اگر درد به همراه درد پا یا معده بود، درد تیپیک قلب نیست.

درد تیپیک قلبی با دراز کشیدن و مصرف قرص نیتروگلیسیرین زیر زبانی در زمانی کوتاه تسکین پیدا می کند.

تشخیص مشکل قلبی درد قفسه سینه هنگام خواب

اگر گمان می کنید دچار حمله قلبی شدید، به ‌ویژه موقعی‌ که درد قفسه سینه برایتان تا حدی جدید و نا آشنا است و بیشتر از چند لحظه زمان می برد، خیلی سریع به‌ اورژانس مراجعه نمایید. پزشک شما با پرسیدن سوال های گوناگون سعی در حذف احتمالات نادرست و تشخیص دقیق تر منبع درد در سینه دارد. به همین دلیل سعی کنید درد خود را به طور کامل برای پزشک شرح دهید و دارو های مصرفی و سابقه بیماری خود را به طور کامل به پزشکتان بگویید.

این تست ها می تواند در تشخیص بهتر موثر باشد:

  • نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG  یا EKG): در این نوع تست فعالیت‌های الکتریکی قلب ثبت می‌گردد
  • تست خون: از طریق تست خون سطح آنزیم در بدن‌ شما مشخص می‌گردد
  • عکسبرداری پرتو ایکس از قفسه سینه: از این نوع عکس برداری برای بررسی قلب، ریه‌ها و رگ‌های خونی استفاده می‌شود
  • اکو یا اکوکاردیوگرافی: در این عکسبرداری از موج‌های صوتی برای ثبت و ضبط تصاویر متحرک قلب استفاده می‌گردد
  • ام آر آی (MRI): برای مشاهده دقیق هر نوع آسیب به قلب یا آئورت استفاده می گردد
  • تست ورزش یا تست استرس قلب: بعد از فعالیت فیزیکی برای سنجش عملکرد قلب استفاده می‌شود
  • آنژیوگرافی: از آنژیوگرافی برای یافتن هرگونه گرفتگی در رگ‌ها استفاده می‌شود

 
 

دلایلی که نشان می دهد درد قفسه سینه مربوط به قلب است

حمله قلبی قادر است با درد بسیار خفیف در قسمت چپ ناحیه قفسه سینه آغاز می گردد که می تواند  تدریجا، یا به صورت بی وقفه شدید شود. اصولا حملات قلبی زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب به اندازه کفایت خون غنی از اکسیژن دریافت نکرده است و در نتیجه صدمه ببیند. گرفتگی یا ایجاد لخته در عروق کرونر یا پارگی شریان آئورت نیز، به طور معمول می توانند باعث این مساله باشند.

سایر علائم مرتبط عبارت است از:

  1. احساس فشار، گرفتگی و گزگز در وسط قفسه سینه

  2. احساس درد شدیدی که از سینه به بازو ها، فک، گردن، کمر یا شکم انتشار یابد

  3. احساس سبکی سر یا سر گیجه شدید

  4. تعریق

  5. تنگی نفس

  6. احساس کسالت

  7. یک احساس اضطراب و استرس طاقت فرسا

سرفه یا خس خس سینه

در صورت بروز علامت هایی که به آن اشاره شد، بدون لحطه ای توقف به اورژانس و یا پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

پریکاردیت (یا التهاب پرده های دور قلب)

اگر پریکاردیوم یا همان دو لایه نازک از پرده دور قلب دچار التهاب شود، سبب ایجاد درد شدیدی در مرکز قفسه سینه یا سمت چپ آن می گردد. شاید در در هر دو شانه نیز حس گردد و یا در زمان تنفس و یا استراحت بصورت خوابیده حس بدتری در بیمار ایجاد کند.

آنژین (یا کاهش جریان خون در قلب)

درد ناشی از آنژین، به صورت عادی در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود و قادر است آزار دهنده و یا به حالت گرفتگی یا سنگینی در ناحیه قفسه سینه باشد (همچنین امکان دارد درد شدیدی مانند خنجر خوردن را حس کنید). این درد امکان دارد به سمت بازوی چپ، گردن، فک یا کمر نیز منتشر شود.

استرس یا انواع فعالیت های جسمی می تواند درد را ایجاد کند و معمولا پس از اندک زمانی استراحت این درد از بین می رود.

آنژین می تواند علامتی از بیماری میکرووسکولار یا عروق ریز کرونر (MVD) باشد، که بیشتر در بانوان دیده می شود.

میوکاردیت (یا التهاب دیواره قلب)

درد قفسه سینه ی مربوط به میوکاردیت، به طور معمول به سمت چپ سینه منتشر می شود و در اثر التهابات لایه عضلانی دیواره قلب، ایجاد می گردد. این مشکل می تواند  به بروز ضربان قلب غیر طبیعی، درد در قفسه سینه و مشکل تنفسی منجر شود. در مواردبسیار  شدید، این عارضه می تواند  به لخته شدن خون و در پایان بروز حمله قلبی یا سکته مغزی و حتی نارسایی قلبی منجر شود.

کاردیومیوپاتی (یا همان عضله قلب)

این مشکل مستقیما بر روی عضله قلب تاثیر می گذارد و بطور معمول در سمت چپ قثسه سینه احساس می شود.

این علائم شامل موارد یاد شده در زیر است:

  • تنگی نفس

  • سرگیجه

  • تپش قلب

  • تورم ساق پاها، مچ پاها، انگشتان و کف پاها، شکم یا دست ها

دلایل مرتبط با هضم غذا و مشکلات گوارشی

اگر با درد در قفسه سینه بیدار شوید احتمال اینکه معده شما دچار ضعف باشد وجود دارد. سوزش سر دل زمان خوابیدن در شب یا بعد از غذا خوردن، می تواند  به بروز درد در سمت راست قفسه سینه منجر می شود.  سوزش سر دل به طور معمول به دلیل ریفلاکس اسید معده ایجاد می گردد، این عارضه هنگامی رخ می دهد که اسید معده به سمت حلق حرکت کند.

سایر علائم مربوط به این بیماری عبارت است از:

  1. سوزش در گلو

  2. مشکل در بلع

  3. حس گیر کردن غذا در گلو

  4. احساس طعم اسیدی در پشت حلق

  5. سنگ  کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا و حملات کیسه صفرا قادر است سبب بروز درد در سمت راست بالای شکم شوند و این درد قادر است تا قفسه سینه شما انتشار یابد. حملات کیسه صفرا می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که سنگ های صفراوی، باعث گرفتگی در مجرای صفراوی و یا لوله کیسه صفرا شده اند. صفرا چربی های غذا را تجزیه می کند و حمله های صفراوی به طور معمول پس از خوردن غذا اتفاق می افتد، ولی این حملات ناگهانی ممکن است در هر موقع دیگری نیز رخ دهند.

دیسفاژی (یا همان اختلال بلع)

اختلال در بلع یا دیسفاژی، بالای حلق یا پایین ناحیه مری را تحت تاثیر خود قرار می دهد و بلع را با دشواری  و درد همراه می کند. این امر همین طور می تواند منجر به بروز درد در قفسه سینه بشود.

پانکراتیت (معروف به پانکراس ملتهب)

درد قفسه سینه یکی از علامت های مستقیم پانکراتیت نیست. پانکراتیت می تواند سبب ایجاد درد در قسمت فوقانی ناحیه شکم شود که می تواند تا کمر انتشار یابد و منجر به ناراحتی در ناحیه قفسه سینه شود. پانکراتیت، التهاب پانکراس است و زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارشی، در حالی که هنوز در لوزالمعده شما قرار دارند شروع به کار می کنند. این کار، سلول های پانکراس را تحریک می کند و سبب التهابات آن می شود.

سایرعلائم مربوط به عارضه پانکراتیت عبارت است از:

  • تب

  • حالت تهوع

  • نبض سریع یا تپش قلب شدید

  • احساس دردی که بعد از خوردن غذا تشدید می شود.

علل مرتبط با دستگاه تنفسی

از علل درد قفسه سینه در زمان خوابیدن و استراحت که مربوط به عدم کارکرد صحیح دستگاه تنفسی است میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

سرماخوردگی یا ویروس تنفسی

سرماخوردگی یا ویروس تنفسی مانند آنفولانزا می تواند به بروز درد در قفسه سینه منجر شود. سرفه مداوم می تواند سبب بروز حس درد، در قفسه سینه شود.

سایرعلائم که نشان می دهد شما آلوده به ویروس تنفسی هستید:

  • تب

  • درد عضلانی

  • سر درد

  • خستگی مفرط

ذات الریه

یک وضعیت بسیار دردآور است که بر اثر عفونت در یک یا هر دو ریه ی بیمار، ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، ذات الریه می تواند خطرناک و  کشنده باشد.

علائم مربوط به ذات الزیه:

  • تنفس دشوار

  • تب

  • لرز

  • تعریق

  • تنش

  • اسهال

  • استفراغ

پلورزی (ذات الجنب)

پلورزی هنگامی اتفاق می افتد که پرده های دور ریه ملتهب شوند. این عارضه به شکلی است که هنگام نفس کشیدن می تواند باعث ایجاد درد در دو طرف قفسه سینه شود و همینطور درد ممکن است در شانه ها و کمر، انتشار پیدا کند.  درد قفسه سینه می تواند با سرفه، عطسه یا خندیدن تشدید و یا باعث تنگی نفس شود.

فشرده شدن ریه

فشردگی ریه که با نام پنوموتوراکس شناخته شده، می تواند باعث درد ناگهانی در ناحیه قفسه سینه شود. این درد در دو طرف قفسه سینه احساس می شود. این مشکل می تواند نتیجه ذات الریه بهبود نیافته، بیماری های ریوی دیگر، پارگی تاول های هوا یا بهره گیری از دستگاه تنفس باشد.

علل مرتبط با سلامت روان

اضطراب و حملات پانیک (وحشت)

اضطراب می تواند باعث ایجاد درد در قفسه سینه و یا هر دو طرف قفسه سینه شود. یک دلیل بسیار شایع برای درد قفسه سینه مربوط به اضطراب، و یا حملات پانیک است. این مشکل ممکن است شبیه حمله قلبی باشد، اما در هر صورت  شما را نمی کشد .

سایر علائم مربوط به حملات پانیک عبارت است از:

  • تنگی نفس

  • سرگیجه

  • تعریق

  • تنش

  • استفراغ

  • غش کردن

علل مرتبط با آسیب

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلات  ناحیه قفسه سینه، قادر است در اثر آسیب دیدگی یا استفاده بیش از اندازه از بدن باشد. این یکی از شایع ترین دلایل درد قفسه سینه است. این مشکل معمولا به دلیل فعالیت های  شدید بالای بدن اتفاق می افتد. درد ایجاد شده در قفسه سینه همینطور می تواند، در اثر کشیده شدن عضله در قفسه سینه یا بین دنده ها باشد. این درد تهدیدی برای سلامت فرد نیست و در هر نقطه از ناحیه قفسه سینه امکان دارد احساس شود.

جراحت

درد قفسه سینه همینطور می تواند در اثر آسیب دیدگی و مجروحیت عضله سینه باشد. این جراحت همچنین امکان دارد منجر به شکستگی شود و علائم ذیل را ایجاد کند:

درد قفسه سینه که با سرفه شدیدتر می شود.

  • تنگی نفس

  • تورم

  • کبودی

  • کرختی

فتق هیاتال

فتق هیاتال حالتی است که قسمت بالای معده فرد، از طریق نقصانی که در عضله دیافراگم وجود دارد، وارد فضای قفسه سینه شده و به ریه و یا بافت های داخلی قفسه سینه فشار وارد می آورد.

سخن پایانی

از آنجا که درد قلب هنگام خواب می تواند نشانه ای از بیماری زمینه ای جدی باشد، در صورت تجربه چنین علامت هایی، علی الخصوص اگر تجربه این اتفاق را مکررا کرده اید، حتما به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید تا با ارزیابی و بررسی های دقیق و منظم و تخصصی از عدم وجود بیماری خاص اطمینان حاصل نمایید.

در صورتی که به هر شکل علائم  درد قلب و قفسه سینه جدی گرفته نشود، امکان دارد صدمات بسیار جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد. مشورت با پزشک معالج و متخصص و درمان در زمان مناسب ، هزینه های درمانی  و طولانی مدت را کاهش داده و سلامتی را به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید