کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

یکی از سوالاتی که همواره ذهن شمار زیادی از افراد را به خود مشغول کرده است، این است که”از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟”.ما در این مقاله قصد داریم به 10 سوال رایجی که در مورد فشار خون بالا برای عموم ایجاد میشود، پاسخ بدهیم.اگر شما هم به این عارضه مبتلا هستید و یا به دنبال کسب آگاهی در این زمینه هستید،خواندن این مقاله را به شدت توصیه می نماییم.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

 

1.فشار خون بالا چیست؟

قبل از اینکه به پاسخ سوال از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم ؟ بپردازیم ،ابتدا به مفهوم فشار خون می پردازیم:

فشار خون اندازه گیری فشار یا نیرویی که خون به دیواره رگ های خونی وارد میکند، است. در صورت ابتلا به فشار خون بالا این فشار واردشده به دیواره رگ های خونی به طور مداوم بیشتر از شرایط طبیعی است. فشار خون بالا اغلب به عنوان “قاتل خاموش” نامیده می شود زیرا ممکن است شما از وجود این عارضه آگاهی نداشته باشید.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

فشار خون بالا یا فشار خون بالا بدون خطر ، می تواند خطر سکته مغزی ، نارسایی قلبی ، نارسایی کلیه،حمله قلبی ،گرفتگی رگ قلب و سایر شرایط خطرناک را افزایش دهد. رژیم غذایی ، داروها ، ورزش و آزمایش  و مراجعه منظم  به بهترین فوق تخصص قلب کشور می تواند به شما در حفظ فشار خون طبیعی کمک کند.

2. از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

علائم فشار خون بالا متغییر است و در مواردی معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. تنها راه قطعی برای اینکه مشخص شود که فشار خون بالا دارید و به سوال” از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟”  پاسخ بدهید، این است که فشار خون شما توسط متخصص فشار خون گرفته شود.

وقتی فشار خون شما گرفته می شود باید آن را بخوانید. خواندن فشار خون دو عدد دارد. شماره بالا سیستولیک است که فشار را بر دیواره رگهای خونی هنگام ضربان قلب شما اندازه می گیرد. شماره پایین دیاستولیک است که فشار را بر روی رگهای خونی شما بین ضربان ها هنگام استراحت قلب اندازه می گیرد.

برای مثال ، خواندن 7/11 فشار خون طبیعی است.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

حال که به بررسی سوال “از کجا بفهمیم فشار بالاست یا پایین”پرداختیم،  به بررسی سوال بعدی میپردازیم.  

3.در صورت عدم درمان فشار خون بالا چه اتفاقی می تواند رخ دهد؟

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

پس از آنکه با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون دارید،میبایست به دنبال درمان آن و مراجعه به دکترقلب خوب باشید. فشار خون بالا درمان نشده ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله موارد زیر شود:

  • سکته
  • حمله قلبی
  • بیماری عروقی محیطی
  • بیماری / نارسایی کلیه
  • عوارض در دوران بارداری
  • آسیب چشم

پزشکان کلینیک قلب و عروق ما میتوانند شما را در مسیر بهبودی همراهی کنند و با تشخیص درست و به موقع ،از بروز عوارض جانبی ناشی از این مشکل خطرناک جلوگیری کنند.

شما می توانید جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

4.چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند؟

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

اعضای خانواده تان دارای فشار خون بالا ، بیماری قلبی عروقی یا دیابت باشند.

  • سن بالای 55 سال
  • اضافه وزن
  • ورزش نکردن
  • مصرف غذای پر نمک
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • مصرف الکل

5.آیا فشار خون بالا می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد؟

 اگر شما هم باتوجه به سوال اول “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” ، متوجه شدید که فشار خون دارید و در عین حال باردار هم هستید، باید درنظر بگیرید که فشار خون بالا حدود 10٪ بارداری را نسبت به حالت طبیعی پیچیده تر می کند. چندین نوع فشار خون بالا در دوران بارداری وجود دارد و از خفیف تا شدید متغیر است.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

6.در صورت ابتلا به فشار خون بالا چه کاری باید انجام دهم؟

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

اگر به فشار خون بالا مبتلا شده اید، و با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون دارید در قدم اول شما میبایست به منظور جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید تا روند درمان شما به سرعت انجام شود.بهترین دکتر قلب تهران ممکن است روش های درمانی زیر را برایتان تجویزکند:

فشار خون خود را مرتباً با دستگاه فشارسنج در منزل بررسی کنید. دستگاه فشارسنج در اکثر داروخانه ها یافت میشود.

غذاهای سالم و کم نمک وکم چربی بخورید.

کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن

عدم نوشیدن الکل

افزایش فعالیت و تحرک

ترک سیگار

مدیریت استرس

7.کدام رژیم غذایی به کنترل فشار خون کمک می کند؟

غذاهایی که چربی ، نمک و کالری کمتری دارند ، از جمله شیر ، سبزیجات و میوه های تازه، غلات و ماکارونی بخورید.بدون استفاده از نمک از طعم دهنده ها ، ادویه ها و گیاهان دارویی برای خوشمزه تر شدن مواد غذایی استفاده کنید.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

توصیه مناسب برای مصرف نمک در رژیم غذایی شما این است که کمتر از 1500 میلی گرم نمک در روز مصرف کنید. فراموش نکنید که بیشتر غذاهای رستوران (مخصوصاً فست فود) و بسیاری از غذاهای فرآوری شده و یخ زده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند،پس تا میتوانید از مصرف آنها اجتناب کنید.

توصیه های فوق به صورت عمومی می باشد.لذا شما میبایست به منظور دریافت رژیم غذایی متناسب با شرایطتان به متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه نمایید.

8.آیا می توان از فشار خون بالا جلوگیری کنم؟

پس از آنکه با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون بالا ندارید و به این فکر افتاده اید که از وقوع این عارضه جلوگیری کنید در این قسمت به پاسخ این سوالتان پرداخته می شود.

 

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

راه حل های مختلفی به منظور جلوگیری از فشار خون وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام دهید. این موارد  به طور کلی شامل رژیم غذایی مناسب ، ورزش مداوم و صحیح و کنترل میزان  مصرف نمک است.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

9.چگونه می توانید خطر فشار خون را کاهش دهید؟

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

پس از آنکه با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون بالا دارید و به دنبال کاهش خطر آن هستید.باید گفت:

خوشبختانه موارد خاصی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام دهید. این موارد شامل موارد زیر است:

رژیم غذایی مناسب: رژیم سالم یک گام مهم برای حفظ فشار خون طبیعی می باشد. رویکردهای رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا تأکید می کند ضمن کاهش مقدار سدیم ، میوه ، سبزیجات و غلات سبوس دار به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

وزن مناسب: همراه داشتن یک رژیم غذایی مناسب ، منجر به حفظ وزن سالم می شود. از آنجا که اضافه وزن باعث افزایش فشار خون می شود ، کاهش وزن اضافی با رژیم و ورزش به پایین آمدن فشار خون کمک خواهد کرد.

فعال باشید: حتی فعالیت های بدنی ساده ، مانند پیاده روی ، می توانند فشار خون شما (و وزن شما) را کاهش دهد.

الکل ننوشید: مصرف بیش از یک نوشیدنی در روز (برای خانم ها) و دو نوشیدنی در روز (برای آقایان) می تواند فشار خون را بالا ببرد.

10.اگر تغییر در سبک زندگی به کاهش فشار خون من کمک نکند چه می شود؟

اگر رژیم غذایی ، ورزش و سایر تغییرات سبک زندگی برای کاهش فشار خون شما کارآمد نباشد ، بهترین متخصص قلب وعروق داروهای کاهش فشار خون را برای بهبود شرایطتان تجویز می نماید. بهترین دکتر قلب تهران تأثیر این داروها را بر سایر شرایطی که ممکن است داشته باشید ، از جمله بیماری های قلبی یا کلیوی و سایر داروهایی که مصرف می کنید ، در نظر می گیرد.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

از این پس ممکن است نیاز به مصرف داروی فشار خون بالا داشته باشید. حتماً دستورالعملهای ارائه شده توسط بهترین متخصص قلب و عروق خود را رعایت کنید.


کلینیک قلب و عروق ما با دارا بودن گروهی از بهترین پزشکان حاذق در زمینه ی قلب و عروق ،همواره بهترین تشخیص ها و درمان ها را در این زمینه انجام داده است.

شما می توانید جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید