احساس درد در قفسه سینه  غیر از  آزار و ناراحتی ای که برایمان دارد  باعث نگرانی و ترس و وحشت از حمله قلبی،سکته و مرگ می شود. با این وجود باید بگوییم که علت دردهای قفسه سینه احساس می کنیم بیشترشان مربوط به قلب نیستند و لازم نیست با هر دردی که در قفسه سینه تان حس می کنید وحشت سکته قلبی به جانتان بیفتد.

علت دردهای قفسه سینه

در ادامه با علت دردهای قفسه سینه بیشتر آشنا می شویم.

برای اینکه علت دردهای قفسه سینه را بهتر درک کنیم اول دردها را در چند دسته کلی طبقه بندی می کنیم:

 

حال توضيح مختصري راجع به موارد نام برده شده در بالا:

دردهاي قفسه سينه با علت قلبي:

علت دردهای قفسه سینه

با توجه به اينكه كدام مشكل  قلبي باعث درد قفسه سينه شما شده باشد،شكل درد و تشخيص و درمان متفاوت خواهد بود.

 علل شایع درد قفسه سینه

دلایل زیادی برای درد قفسه سینه وجود دارد که می تواند نشانه یک مشکل جدی در قلب و ریه شما باشد، بنابراین ضروری است که فورا برای اگاهی از علت درد های قفسه سینه به پزشک مراجعه کنید و هر درمان را شروع کنید.

-دسته بيماريهاي ايسكميك رگهاي كرونري  قلب  یکی از علت دردهای قفسه سینه

وقتي به هر دليل رگهاي تغذيه كننده عضله قلب(عروق كرونري) تنگ  يا مسدود شوند(به اصطلاح گرفتگي رگهاي كرونر قلب)،عضله قلب به دليل اينكه خونرساني اش كم يا متوقف شده  ،دچار كمبود اكسيژن (=ايسكمي)میشود و دیگر نمیتواند مانند قبل منقبض بشود ، درد ایسکمی عضله قلب به صورت های مختلف توسط بیماران ابراز می شود:

-احساس فشار در قفسه سینه

-سوزش

-تیر کشیدن در قفسه سینه

-سوزن سوزن شدن در قفسه سینه

می تواند از تابلوهای بالینی درد ایسکمیک‌قلب باشد.

گاهی بیمارانی داریم که در حالیکه مشت خود را روی قفسه سینه فشار میدهند به اورژانس مراجعه می کنند.

به عنوان قانون درد با منشا قلبی از فک پایین تا بالای ناف می تواند احساس شود .

این جمله به ما می گوید که اگر دردی دارید که بالاتر از فک یا پایینتر از ناف احساس میشود دیگر نمیتواند منشا قلبی داشته باشد.

درد ایسکمیک قلبی دردی است که چند دقیقه طول می کشد و‌عمدتا با فعالیت بدتر می شود ،پس اگر شما درد کوتاهی در حد چند ثانیه داشتید یا چند روز ،کمتر به قلب مربوط خواهد شد.

-پریکاردیت (التهاب پرده ای که دور قلب را فراگرفته)

این درد ناگهانی ماهیت خنجری و تیز و ناگهانی دارد و با خم شدن به جلو بدتر می شود.

ویروس ،باکتری و بیماریهای خودایمنی میتوانند دلیل التهاب  پرده بیرونی قلب (پریکارد) باشند.

 

علت دردهای قفسه سینه

 

-پریکاردیت (التهاب پرده ای که دور قلب را فراگرفته)

این درد ناگهانی ماهیت خنجری و تیز و ناگهانی دارد و با نشستن و خم شدن به جلو بهتر   می شود و با دراز کشیدن و لم دادن به پشتی صندلی بدتر .

ویروس ،باکتری و بیماریهای خودایمنی(لوپوس ،آرتریت روماتویید،اسکلرودرمی)و بعضی از داروها مانند فنی تویین (داروی صرع)،هپارین  و وارفارین  و پروکایین آمید،میتوانند دلیل التهاب  پرده بیرونی قلب (پریکارد) باشند

پریکاردیت میتواند با تب و خستگی هم همراه باشد  ولی شایعترین علامتش  درد قفسه سینه است با همان کیفیت گفته شده در بالا.

-میوکاردیت(التهاب عضله قلب)

التهاب عضله قلب به دلایل مختلف مانند :ویروسها،باکتریها ،بیماریهای خودایمنی(وگنر و لوپوس )،داروهایی مانند کلوزاپین ،مونواکسید کربن و آرسنیک و همچنین واکنشهای ایمنی بدن(مانند آنچه در مورد ویروس کووید ۱۹ گزارش شده ) نیز منجر به میوکاردیت میشوند.

تنگي نفس هنگام ورزش و فعاليت بدني سنگين شاه علامت ميوكارديت است.

-پرولاپس يا افتادگي دريچه ميترال:

در موارد خفيف كه بيشتر هم شايع است علامت چنداني ندارد ولي در انواع شديد ميتواند با درد قفسه سينه و تپش قلب همراه باشد.

دايسكشن آئورت :

لايه داخلي رگهاي ما كه به طور مرتب در تماس با جريان خون است مي تواند به علل متفاوت دچار شكاف بشود و با پيشرفت اين شكافها ،سرانجام آئورت به عنوان بزرگترين رگ بدن از هم گسيخته  و پاره ميشود .گاهي دايسكشن در لايه داخلي رگهاي كرونر قلب رخ ميدهد كه به اصطلاحا Spontaneous Coronary Artery Dissection) SCAD) معروف است، هر چند بسيار شيوع كمي دارد ولي بيماراني كه دچار دايسكشن ميشوند در قفسه سينه خود احساس پاره شدن و از هم دريده شدن سينه دارند.

-كارديوميوپاتي ها:

اختلالات عضله قلب را كارديوميوپاتي مي گوييم.

در بين انواع كارديوميوپاتيها ،كارديوميوپاتي هايپرتروفيك كه باعث حجيم شدن عضله قلب و ناتواني قلب در پمپاژ خون مي شود بخصوص هنگام ورزش و فعاليت بدني  سنگين ،باعث درد قفسه سينه و حتي گيجي، عدم تعادل و غش كردن ميشود.

—-علت دردهاي قفسه سينه با مربوط به ریه

علت دردهای قفسه سینه

-علل عفوني و التهابي مانند آنفولانزا،سينه پهلو،ذات الريه (پنوموني)،آبسه ريه

-پلوريت يا پلورزي(التهاب پلور يا پرده جنب)

پرده جنب پوششي است كه ريه ها را از بيرون در بر ميگيرد،

 عفونتهاي باكتريايي و ويروسي ،برونشكتازي ،سرطانها ،بيماريهاي خود ايمني نظير لوپوس ،وجود لخته خون در عروق ريه و… ميتوانند باعث التهاب پرده جنب دور ريه ها بشوند.

درد پلوريت دردي است كه هنگام تنفس كردن و سرفه  شدت مي يابد ميتواند به صورت دردي مبهم حس شود يا ماهيت خنجري داشته باشد تنفسهاي زياد و سطحي در پلوريت ديده مي شود .

پنوموتوراكس وجود هوا در بين لايه هاي پرده جنب دور ريه

-آمبولي ريه:حركت لخته خون تشكيل شده از سياه رگهاي عمقي ساق و اندام تحتاني به سمت ريه باعث گير افتادن اين لخته ها در رگهاي نازك ريه ميشود.بيمار به طور ناگهاني دچار تنگي نفس همراه با تنفس تند و سطحي ميشود كه در صورت اقدام ديرهنگام و درمان ناموفق به مرگ منجر ميشود.آمبولي ريه لخته خون و چربي هر دو با درد ناگهاني و حاد قفسه سينه همراهند.

-افزايش فشار خون شرياني ريه (هايپرتانسيون ريوي)و …

—علت دردهای قفسه سينه با منشا دستگاه گوارش:

علت دردهای قفسه سینه

يادمان باشد بعضي اختلالات مري و معده ميتواند به  صورت درد و ناراحتي در قفسه سينه حس بشود:

-اختلالات حركتي مري

-اختلالات بلع

-پارگي مري

-ريفلاكس اسيد معده و سوزش سر دل

– سوهاضمه يا گاستريت

-زخم معده يا زخم ابتداي روده باريك

تمام موارد بالا بعلاوه مشكلات كيسه صفرا كه بخصوص بعد از خوردن غذاهاي چرب به صورت دردي شديد و ناگهاني درست زير جناغ سينه و با انتشار به بازوي راست و گاهي درد پشت در ناحيه بين دو كتف تظاهر مي كند  و التهاب لوزالمعده (پانكراتيت) ازدلايل دردهاي قفسه سينه يعني درد در بين گردن و شكم هستند.

—علت دردهای قفسه سینه با منشا عضلانی -اسكلتي

گاهي منشا دردي كه در قفسه سينه خود حس ميكنيم به علت مشكلاتي است كه در غضروف دنده ها  و عضلات ببن دنده اي ما رخ داده اند،

-كوستوكوندريت(Costochondritis):گاهي غضروف دنده ها در محل اتصال له استخوان (به خصوص در محل اتصال به استخوان جناغ سينه )دچار التهاب ميشوند اين هم يكي از دلايلي است كه ميتواند حتي باعث به  وجود آمدن نقطه يا نقاط دردناكي  در قفسه سينه بشود.به عبارتي اگر بيمار بتواند يك نقطه مشخص را براي درد قفسه سينه خود نشان دهد معمولا علل قلبي دليل درد نخواهند بود.

-شكستگيهاي استخوانهاي دنده:شكستگيهاي دنده با درد زيادي به خصوص موقع تنفس همراهند لذا اين بيماران براي اينكه با تنفس دچار درد نشوند معمولا تنفسهايي كوتاه و سطحي دارند.

– سندرمهايي كه با عضلات دردناک همراهند (Sore muscles):مبتلايان به سندرم فيبروميالژيا  (Fibromyalgia )تجربه دردهايي طول كشنده و مبهم در قفسه سينه شان دارند.

—-زوناي قفسه سينه هم ميتواند درد  ايجاد كند.

—-گذشته از تمام دلایلی که گفتیم حملات اضطرابی (پانیک اتک)میتواند بدون اینکه بیماری خاصی در ارگانهای  داخل قفسه سینه بلشد ،دردهایی مشابه را تقلید کند.

اگر شما از دسته کسانی هستید که حملات  وحشتزدگی را تجربه می کنید و در طی آنها دچار تنگی نفس،درد قفسه سینه ،تپش قلب ،تعریق و تهوع می شوید می توانید برای بررسی های دقیقتر به متخصص روانپزشک هم مراجعه بفرمایید.

یادمان باشد درد  قفسه سینه ای که به دلیل کاهش خونرسانی به قلب است دارای مشخصات زیر است:

– چند دقیقه طول میکشد.

-بعد از فعالیت ایجاد و با استراحت بهتر می شود.

– بعد از غذا خوردن ایجاد می شود.

-بالاتر از فک و پایینتر از سطح ناف حس نمی شود.

بیشتر دردهای ایسکمیک  قفسه سینه یا آنژین صدری هنگام فعالیت رخ می دهند اگر درد شما کمتر از پنج تا ده دقیقه طول کشیده و با توقف فعالیت و استراحت بهتر شد اصطلاحا شما دچار آنژین صدری شده اید و باید برای بررسیهای دقیق به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید.

اگر درد بیشتر از ده تا بیست دقیقه طول بکشد ،امکان دارد قلب آسیب جدی ببیند به این حالت سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد می گوییم.

برای درمان انواع بیماری های قلبی به کلینیک قلب و عروق خانه ایران مراجعه کنید.

تشخیص علت درد قفسه سینه

درد قفسه سینه می تواند به شکل ها و میزان های متفاوتی احساس شود. مانند:

  • سوزش
  • انتشار درد از گردن به فک
  • انتشار درد از پشت به کمر

برخی از اولین آزمایشاتی که ممکن است پزشک هنگام ارزیابی درد قفسه سینه تجویز کند عبارتند از: EKG اشعه ایکس قفسه سینه، سی تی اسکن و آزمایش خون.

بسته به نتایج آزمایش های اولیه برای درد قفسه سینه، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل اکوکاردیوگرام (معاینه قلب در حال حرکت با استفاده از امواج صوتی)، تست استرس یا آنژیوگرافی باشد. تمامی آزمایشات به پزشک کمک می کند تا علت درد قفسه سینه را پیدا کرده و درمان مناسب را به بیمار پیشنهاد بدهد.

چگونه‌‌ می‌توان از درد قفسه سینه جلوگیری کرد؟

با داشتن سبک زندگی سالم می توانید خطر ابتلا به درد های قفسه ی سینه را کاهش دهید. برخی از موارد مربوط به سبک زندگی سالم  اشاره می کنیم :

  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • مدیریت کردن فشار خون، کلسترول بالا و دیابت
  • داشتن وزن مناسب
  • ورزش کردن در طول هفته
  • عدم نوشیدنی های الکلی
  • عدم مصرف دخانیات

 

دیدگاهتان را بنویسید