دانستن علائم سکته قلبی  و افزایش آگاهی در مورد این مشکل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.زیرا وقوع این عارضه زندگی شخص را تهدید کرده و ممکن است در صورت اتلاف وقت و دیر تماس گرفتن با اورژانس منجر به مرگ شخص شود.اگر شما هم به دنبال کسب اطلاع در مورد علائم سکته قلبی،تفاوت آن با سایر بیماری ها هستید خواندن این مقاله به شما در یافتن پاسخ پرسش هایتان کمک خواهد کرد.

 

علائم سکته قلبی

تفاوت حمله قلبی و سکته قلبی چیست؟

هر فردی که دچار درد قلب می شود و خونرسانی قلب او با مشکل مواجه می شود دچار سکته  قلبی نشده است.سکته قلبی به یک آسیب غیرقابل بازگشت اطلاق می شود.

شما از لحظه ای که درد را در ناحیه قلب خود حس می کنید(در فاصله ی زمانی 20 دقیقه تا 2 ساعت) زمان دارید که با برگرداندن جریان خون به قلب ،قلب خود را بدون ایجاد آسیب ماندگار به شرایط نرمال بازگردانید.اما به طور عامیانه حمله قلبی همان سکته قلبی تلقی می شود اما به طور دقیق و تخصصی سکته به آن مرحله غیرقابل بازگشت گفته میشود.در این مقاله نیز به دلیل آنکه مخاطب عموم می باشند از واژه ی سکته قلبی استفاده شده است.

علائم سکته قلبی چیست؟

در برخی افراد سکته قلبی بدون درد و علائم می باشد که سکته قلبی خاموش نامیده می شود. اغلب در افرادی که سن زیادی دارند و به مشکلاتی همچون دیابت ،مشکلات تیروئیدی،رماتیسم های شدید دچار شده اند و یا بیماری زمینه ای دارند، رخ میدهد.به همین دلیل توصیه می شود این افراد حتی اگر دردی در ناحیه قلب احساس نمی کنند،حتما تحت نظر بهترین متخصص قلب و عروق باشند و مدام وضعیتشان بررسی شود.

علائم سکته قلبی

نشانه های سکته قلبی بسیار متفاوت است. اما شایع ترین علائم سکته قلبی عبارتند از:

1.درد قفسه سینه یا ناراحتی که ناگهان رخ می دهد و برطرف نمی شود و به صورت سنگینی در ناحیه قفسه سینه احساس شود.

2.دردی که ممکن است به دست چپ و یا راست شما سرایت کند. همچنین امکان دارد این درد به گردن ، فک ، پشت یا معده شما برسد.

3.عرق کردن و یا تنگی نفس

سایر علائم سکته قلبی که کمتر شایع می باشد عبارتند از:

احساس اضطراب ناگهانی

سرفه بیش از حد  و یا خس خس ناشی از ایجاد مایعات در ریه ها

همچنین میزان درد و نشانه های سکته قلبی در افراد مختلف متفاوت است. برای بعضی از افراد درد یا سفتی در ناحیه قفسه سینه شدید است ، در حالی که افراد دیگر  فقط احساس ناراحتی می کنند و دردی همانند سوء هاضمه ندارند.

علائم سکته می تواند در طول روز ادامه داشته باشد ، یا به طور ناگهانی و غیر منتظره بروز کند.

تفاوت علائم سکته قلبی در زنان و مردان چیست؟

این تصور غلط بسیار رایج است که عده ای بر این باورند زن و مرد هنگام سکته ،علائم سکته قلبی متفاوتی را تجربه می کنند. در حالی که نشانه های سکته قلبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، و به جنسیت مرتبط نیست و هیچ علائمی وجود ندارد که زنان بیشتر یا کمتر از مردان آنها را تجربه کنند.

علائم سکته قلبی

این عقیده وجود دارد که زنان بیشتر از مردان دچار حمله قلبی می شوند . شناخت علائم سکته قلبی ، جدی گرفتن آنها و سریع عمل کردن برای جلوگیری از آسیب دیدن عضله قلب بسیار مهم است.

کلینیک قلب داراری متخصصین باتجربه و بسیار ماهر در این زمینه می باشد. شما می توانید به منظور دریافت نوبت از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

در هنگام وقوع سکته و مشاهده علائم سکته قلبی چه باید کرد؟

علائم سکته قلبی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. اگر به طور کامل مطمئن نیستید که علائم شما،نشانه های حمله قلبی است ، نگران نباشید ، بسیار مهم است که بدون اتلاف وقت و در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همچنین شما باید در هنگام وقوع سکته ،بنشینید و استراحت کنید و در صورت داشتن قرص آسپرین 300 میلی گرم آسپرین مصرف کنید. آرام باشید و منتظر اورژانس باشید.

تفاوت بین ایست قلبی و سکته قلبی چیست؟

ایست قلبی و سکته قلبی اغلب اشتباه گرفته می شوند ، اما متفاوت هستند.

اگر دچار ایست قلبی شوید ، به طور عادی تنفس نخواهید کرد و یا دیگر نفس نمی کشید. ایست قلبی ناخودآگاه خواهد بود و قلب شما پمپاژ خون را متوقف می کند. در این حالت شما بلافاصله به CPR و مراقبت پزشکی نیاز خواهید داشت.

علائم سکته قلبی

اما در هنگام مشاهده ی علائم سکته قلبی و در حین حمله قلبی هوشیار هستید و نفس می کشید ، اما درد  در ناحیه قفسه سینه را تجربه خواهید کرد.

حمله قلبی یک موقعیت خطرناک پزشکی است و می تواند منجر به ایست قلبی شود ، بنابراین مهم است که در هنگام مشاهده ی نشانه های سکته قلبی سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

چه موقع درد قفسه سینه نشانه ی حمله قلبی است؟

بسیاری از افراد در هنگام احساس درد در قفسه سینه ، تماس با اورژانس را به تأخیر می اندازند ، زیرا اغلب فکر می کنند جدی نیست. اگر درد قفسه سینه تان همراه با نشانه های زیر است، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

1.وقوع درد به صورت ناگهانی

2.سرایت درد به بازوها ، پشت ، گردن و یا فک

3.احساس سنگین یا سفتی

اگر درد قفسه سینه شما با نشانه های فوق مطابقت ندارد و علائم حمله قلبی دیگری را تجربه نمی کنید ، ممکن است علت درد قفسه سینه شما مشکل دیگری باشد.

علائم سکته قلبی

اگر غالباً درد غیر قابل توضیح در قفسه سینه را تجربه می کنید ، شما میبایست به سرعت به یک متخصص قلب و عروق خوب مراجعه نمایید. زیرا ممکن است علت آن یک بیماری قلبی تشخیص داده نشده باشد.

به منظور کسب آگاهی بیشتر در مورد درد قفسه سینه به مقاله ی درد قفسه سینه مراجعه نمایید.

تفاوت بین سوء هاضمه و حمله قلبی چیست؟

سوء هاضمه ، یا سوزش سر دل ، احساسی است که معمولاً بعد از خوردن غذا به وجود می آید. سو هاضمه باعث سوزش و احساس ناراحتی در سینه و شکم شما می شود و غالباً طعم ترش در دهان شما ایجاد می شود.و به اصطلاح ترش می کنید.

علائم سکته قلبی

 

اگر مستعد سوزش سر دل یا سوء هاضمه هستید و در حالت عادی این حالات را تجربه می کنید ، راهکارهایی را که معمولاً برای رفع ناراحتی و درد خود انجام داده اید (مانند مصرف برخی داروها و / یا نوشیدن آب ) را انجام دهید. اما اگر قبلاً سوزش سر دل یا سوء هاضمه را تجربه نکرده اید و دچار سوزش مداوم درد قفسه سینه شده اید و سایر علائم حمله قلبی را در خود احساس می کنید و همچنین اگر احساس سوزش در سینه شما همچنان ادامه داشته باشد و یا به بازو ، گردن یا فک سرایت کند ، فوراً با اورژانس تماس بگیرید زیرا ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید