علائم سکته قلبی خفیف

در این محتوا قصد داریم شما را با علائم سکته قلبی خفیف آشنا کنیم. سکته (حمله) قلبی یکی از علل شایع مراجعه بیماران با علائم درد قفسه سینه به اورژانس می باشد. سکته قلبی بر اساس نوع رگ خون رسانی کننده به قلب که بسته شده است، شدت های مختلفی خواهد داشت و درمان شرایط ایجاد شده متفاوت خواهد بود. در این محتوا با ما همراه باشید تا اطلاعات مربوط در این زمینه را به دست آورید.

علائم سکته قلبی خفیف

علائم سکته قلبی خفیف به چه علت ایجاد می شود؟

در ابتدا توجه به این نکته حائز اهمیت است که سکته قلبی خفیف در اصطلاح پزشکی، unstable angina (آنژین ناپایدار) نامیده می شود. برای آشنایی با علائم سکته قلبی، بهتر است در ابتدا با علل زمینه ای شکل گیری آن آشنا شویم. سکته قلبی،‌ آنژین قلبی و… طیفی از عوارض قلبی، با مکانیسم شکل گیری مشابه هستند.

اساس این مکانیسم، شکل گیری پلاک های چربی به نام آترواسکلروز در دیواره داخلی رگ های قلبی است. شکل گیری آترواسکروز فرایندی است که از بدو تولد در انسان ها آغاز می شود. هر چه فرد سبک زندگی ناسالم تری داشته باشد اعم از مصرف غذاهای پر چرب خصوصا چربی های مضر، کم تحرکی، اضافه وزن،‌ مصرف سیگار، بیماری های همراه مثل دیابت و… روند شکل گیری این پلاک ها تشدید می شود.

به مرور زمان با افزایش ضخامت این پلاک های چربی، جریان خون در رگ ها محدود تر شده و عبور خون سخت تر صورت می گیرد. در نهایت زمانی که حدود 80٪ از فضای داخل رگ های خون رساننده به قلب مسدود شود، علائم قلبی شروع به بروز می کنند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

در صورتی که در داخل این رگ تنگ شده، به صورت ناگهانی جریان خون متوقف شود، خون رسانی به آن ناحیه از قلب متوقف شده و فرد دچار سکته قلبی می شود. علل متوقف شدن جریان ناگهانی خون می توانند زخم شدن دیواره داخلی رگ و در نتیجه تشکیل یک لخته خون در آن ناحیه باشد.

سکته قلبی بر حسب  تعداد رگ های بسته شده می تواند شدت های مختلفی داشته باشد. در واقع سرخرگ های خون رسانی کننده به قلب (رگ های کرونری) متشکل از سه رگ اصلی و تعداد شریان کوچکتر فرعی می باشند. هر چه تعداد کمتری از این رگ ها همزمان با هم بسته شود، سکته قلبی خفیف تر و شانس نجات جان بیمار بیشتر خواهد بود.

اما در مواردی که هر سه رگ اصلی بسته شوند، رگ های دیگر توان جبران عملکرد این سه رگ اصلی در خون رسانی قلب را نخواهند داشت و شانس نجات بیمار کمتر خواهد بود.

انواع علائم سکته قلبی

کم شدن جریان خون به سمت قلب، بسته به شدت عارضه ایجاد شده می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. در مرحله اول طبق توضیحات داده شده در زیرعنوان قبلی، پس از تنگ شدن حدود 80٪ فضای داخلی رگ،‌ قلب شخص دچار ایسکمی (کاهش خون رسانی به قلب) شده و در حین فعالیت دردی به نام آنژین را تجربه می کند. در طیف خود این عارضه نیز بر حسب درجه تنگی رگ، علامت آنژین می تواند پس از یک فعالیت فیزیکی شدید مثل کوهنوردی تا راه رفتن های کوتاه مدت از منزل تا سر کوچه در موارد شدید،‌ بروز کند.

علائم آنژین به صورت یک درد قفسه سینه کمی فشارنده است که می تواند به بازوها (به صورت شایع تر به بازوی چپ) یا فک انتشار داشته باشد،‌ طول مدت آن کمتر از 20 دقیقه است و با استراحت و مصرف گشاد کننده های رگی مثل قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین بهتر می شود. همچنین می تواند به همراه علائمی مانند تعریق، تنگی نفس، تهوع و… بروز کند. آنژین های قلبی به دو دسته stable و nonstable‌ تقسیم می شوند.

Stable angina‌ معمولا بیشتر در بیماران با زمینه ای از مشکل قلبی شناخته شده به دنبال فعالیت نسبتا زیاد با توجه به شرایط فیزیکی فرد بروز می کند، کمتر از 20 دقیقه طول می کشد و با قرص زیر زبانی بهبود می یابد.

اما unstable angina‌ یا سکته قلبی خفیف دردی است که حین استراحت یا فعالیت خفیف اتفاق می افتد، یا دردی است به دنبال فعالیت که کمتر از 1ماه از شروع آن می گذرد و همچنین هر نوبت درد به مدت 20 دقیقه بدون مصرف قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین به طول می انجامد و یا دردی است در فردی با وجود درد های قلبی مکرر که به تازگی کیفیت، انتشار، شدت و یا سایر مشخصات آن تغییر پیدا کرده است.

علائم همراه در unstable angina، تهوع، استفراغ، گیجی، تعریق سرد و… خواهد بود. توجه داشته باشید که اگرچه سکته قلبی خفیف یک اورژانس قلبی است و فرد بایستی سریعا بستری شود و شرایطش پایدار گردد، این سکته باعث آسیب دائمی دیواره قلبی نمی شود و دیواره قلبی فرد هنوز به مرحله آسیب پایدار و غیر قابل برگشت نرسیده است.

به مرور زمان با تنگ تر شدن فضای داخلی رگ و نیز بسته شدن ناگهانی آن، علائم سکته قلبی بروز می کند. این علائم مانند علائم آنژین اما با شدت بیشتر خواهد بود.

از جمله درد فشارنده شدید در ناحیه میانی قفسه سینه به گونه ای که اکثر بیماران ذکر می کنند که انگار فیل روی قفسه سینه آن ها نشسته است! که می تواند با انتشار به بازو ها،‌ فک، کتف و.. و نیز علائم همراهی مانند آنژین اما با شدت بسیار بروز کند. سکته قلبی بر حسب تعداد رگ های بسته شده شدت های مختلفی از خفیف تا شدید خواهد داشت.

فاکتور های خطر سکته قلبی

بیماری های قلبی عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر در سراسر جهان می باشند. 26٪ زنان و 19٪ مردان در سال در اثر سکته قلبی فوت می کنند. اگرچه در چند سال اخیر پیشرفت های زیادی در جهت کاهش نرخ مرگ و میر در اثر علل قلبی عروقی صورت گرفته است، این بیماری همچنان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا می باشد.

از آن جایی که این بیماری به عنوان عارضه ای از ایجاد آترواسکلروز در رگ ها قابل پیشگیری می باشد، بسیار اهمیت دارد که عوامل خطری که می تواند این پروسه را تشدید کند بشناسیم و با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مان، از عوارض خطرناک آن پیشگیری کنیم.

همچنین نکته قابل توجه دیگر این است که اکثر افرادی که با حمله قلبی به اورژانس مراجعه می کنند، دارای فاکتور های خطر می باشند. این عوامل خطر شامل سیگار، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، کم تحرکی و سابقه خانوادگی مثبت می باشند.

گفته می شود با مصرف هر نخ سیگار، فرد 11 دقیقه از عمر خود را از دست می دهد و افرادی که سیگار مصرف می کنند به صورت میانگین، 10 سال کمتر از افراد عادی عمر می کنند همچنین این فاکتور خطر، قابل پیشگیری ترین عامل خطر می باشد. کلسترول بالا یکی از عوامل خطر قوی برای بروز بیماری های قلبی عروقی است و بسیار اهمیت دارد که افراد از 20 سالگی (و سپس هر 5 سال یکبار در صورت نرمال بودن کلسترول) به چک چربی خون خود بپردازند، به خصوص که درمان های پایین آورنده چربی خون بسیار موثر عمل می کنند.

دیابت ریسک حمله قلبی را 2 برابر افزایش می دهد. فشار خون بالا قاتل خاموش است چرا که در صورت عدم کنترل، به صورت تدریجی با ایجاد تغییراتی در ارگان های مختلف بدن، اثر مخرب خود را به جا می گذارد و نیز ریسک حملات قلبی را 3 برابر افزایش می دهد و این مسئله ضرورت غربالگری فشار خون بالا از 20 سالگی (و سپس هر 2 سال یکبار برای افراد با فشار نرمال) را نشان می دهد.

شیوع چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از فاکتورهای خطر قابل پیشگیری در زمینه بیماری های قلبی، به شدت در حال افزایش است. چنانچه افراد با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی به وزن متعادل برسند می توانند هم به طریق مستقیم هم به صورت غیر مستقیم (با کاهش ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون و کلسترول بالا) ریسک بیماری های قلبی را کاهش دهند.

در مورد سابقه خانوادگی مثبت نیز چنانچه فردی در خانواده درجه1 سابقه مرگ زودرس در اثر بیماری های قلبی (در خانم ها زیر65 سال و در آقایان زیر55 سال) داشته باشد، باید به این مسئله آگاه باشند تا زودتر از جمعیت عادی به انجام بررسی های قلبی لازم بپردازند.

درمان سکته قلبی

سکته قلبی یک اورژانس پزشکی است و باید بیمار پس از تجربه درد قفسه سینه به سرعت به اورژانس رسانده شود تا با انجام اقدامات لازم، نجات جان بیمار انجام شود. درمان بیماران با تجربه سکته قلبی به صورت مصرف داروهای ضد لخته و داروهای موثر بر عملکرد قلب به صورت اورژانسی و سپس در صورت نیاز آنژیوپلاستی (قرار دادن استنت که ابزارهایی فنر مانند برای باز کردن فضای داخلی رگ است) و یا عمل قلب خواهد بود.

پس از بر طرف کردن علت بسته شدن رگ، در ادامه بر حسب تشخیص پزشک برای بیمار داروهای ضد لخته، پایین آورنده چربی خون و داروهای موثر بر کارکرد قلب از گروه های مختلف تجویز خواهد شد. برای بیماران با تجربه آنژین نیز،‌ داروهای ذکر شده به همراه گشاد کننده های عروقی در زمان تجربه درد تجویز خواهد شد.

همچنین در این بیماران نیز پس از انجام آنژیوگرافی و تشخیص میزان تنگی رگ های قلبی، بر حسب تشخیص پزشک ممکن است آنژیوپلاستی مورد نیاز باشد تا رگ تنگ شده باز شود و از بروز سکته قلبی در آینده پیشگیری شود.

سخن پایانی

در این محتوا سعی بر این بود که به صورت مختصر شما را با علائم سکته قلبی آشنا کنیم. نکته قابل توجه در زمان تجربه درد قفسه سینه، مراجعه سریع به اورژانس است.

اگرچه شایع ترین علل درد قفسه سینه،‌ علل گوارشی و غیر قلبی هستند که در اکثر مواقع می توانند به صورت غیر اورژانسی درمان شوند، اما به علت اینکه سکته قلبی می تواند به شدت تهدید کننده حیات باشد و نیز در صورت رسیدگی به موقع به بیمار می توان جان او را نجات داد، تشخیص حتی یک مورد از سکته قلبی نیز اهمیت دارد و نباید در رساندن بیماران با درد قفسه سینه به اورژانس تعلل کرد.

بیمار unstable angina یا سکته قلبی خفیف،‌ بایستی تحت نظر پزشک متخصص قلب قرار بگیرد تا با انجام معاینات، شرح حال گیری و تست های مورد نیاز از جمله نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست های استرس (تست ورزش، استرس اکو)، انواع اسکن های قلبی، آنژیوگرافی، سی تی آنژیوگرافی و… وضعیت عروق کرونری قلب بیمار ارزیابی دقیق شده و در صورت نیاز اقدامات درمانی و یا پیشگیرانه مورد نیاز صورت گیرد.

این اقدامات بر اساس تشخیص پزشک متخصص می تواند درمان دارویی، تغییر سبک زندگی از جمله کنترل قند، چربی، فشار خون به عنوان فاکتورهای خطری که می تواند باعث تشدید بیماری قلبی شود و یا اقدامات تهاجمی مثل کاتتریزاسیون (و انواع روش های آنژیوپلاستی) که در کت لب، برای اصلاح تنگی عروق صورت می گیرد باشد.

همچنین برای پیشگیری از بروز چنین عوارضی، سبک زندگی سالم و مراجعه دوره ای منظم به پزشک برای بیماران با هر گونه علامت قلبی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. پزشکان مجموعه تخصصی ما می توانند شما را در تجربه زندگی سالم تر راهنمایی کنند

پیشنهاد ما به شما :

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.