درمان درد قفسه سینه

وجود درد یا هرگونه ناراحتی در جناغ سینه می‌تواند هشداری از بیماری‌های جدی قلبی باشد که باید در اسرع وقت در مراکز تخصصی قلبی با سابقه مورد ارزیابی قرار بگیرد. روش‌های مختلفی برای درمان درد‌ جناغ سینه وجود دارد که انتخاب آن به علت ایجاد این درد و تشخیص پزشک متخصص قلب بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با روش‌های احتمالی درمان درد قفسه سینه که در موارد بحرانی توسط دکتر متخصص درد قفسه سینه انجام می‌شوند و نتایج شگفت‌انگیزی دارند، آشنا کنیم.

Treatment-chest-pain

روش‌های درمان درد قفسه سينه

انتخاب بهترین روش درمان درد قفسه سینه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که علت دقیق آن به‌طور صحیح مشخص شود. ازآنجاکه علاوه بر بیماری‌های قلبی، دلایل دیگری مانند اختلالات سیستم گوارشی، ریوی و عضلانی نیز می‌توانند باعث ایجاد این درد شوند، شما باید ابتدا به یک متخصص قلب مراجعه کنید و پزشک در صورت رد کردن بیماری‌های قلبی بعد از انجام معاینات و آزمایشات مورد نیاز، شما را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.
بدین منظور شما باید به یک مرکز تخصصی قلب با سابقه مراجعه نمایید که متخصصان آن از دقت و تبحر بالایی در تفسیر نتایج برخوردار باشند؛ زیرا دقت و تبحر پایین می‌تواند باعث پنهان ماندن برخی خطرات و بیماری‌های قلبی شود که در آینده عوارض ناگواری را برای شما یا عزیزانتان ایجاد خواهد کرد.
درصورتی‌که درد جناغ سینه شما به دلیل وجود بیماری‌های قلبی باشد، متخصص قلب بسته به علت ایجاد آن یکی از روش‌های زیر را برای درمان درد قفسه سینه در نظر می‌گیرد:

– تجویز برخی از داروها

داروهای متداولی که برای دلایل رایج ایجادکننده درد‌های جناغ سینه تجویز می‌شوند، عبارت‌اند از:

– شل کننده‌های عروق نیتروگلیسیرین

این شل کننده‌ها معمولاً به شکل قرص زیرزبانی مصرف می‌شوند که با شل کردن رگ‌های قلب، عبور جریان خون در فضاهای باریک را راحت‌تر می‌کنند و از انسداد رگ جلوگیری خواهند کرد. برخی از داروهایی که برای فشارخون بالا استفاده می‌شوند نیز همین وظیفه را دارند.
استفاده از قرص‌های زیرزبانی نیتروگلیسرین یا داروهای تزریقی یا خوراکی دارای این ماده فقط برای افرادی مجاز است که ضربان قلب و فشار خونشان از یک حد مشخصی کمتر نشده باشد.

– آسپرین

معمولاً آسپرین در اولین اقدامات درمانی در اورژانس وقتی که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی فکر می‌کنند درد جناغ سینه شما مربوط به قلب است، استفاده می‌شود تا بتوانند با رقیق
کردن خون و عبور راحت‌تر آن از خطر جلوگیری کنند.

– داروهای ترومبولیتیک

این داروها در صورتی برای بیمار تجویز می‌شوند که فرد دچار سکته قلبی شده باشد و لخته خون در رگ‌های او تشخیص داده شود. در این صورت داروهای ترومبولیتیک می‌توانند با حل کردن این لخته‌ها که مانع از رسیدن خون مناسب به عضله قلب می‌شوند، این مشکل را برطرف کنند.
این داروها دسته‌های مختلفی دارند که بسته به شرایط بیمار انواع مختلف آن تجویز می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به ریواروکسابان و وارفارین، کلوپیدوگرل و داروهای همگروه آن اشاره کرد.

– رقیق‌کننده‌های خون

رقیق‌کننده‌های خون نیز در صورتی تجویز می‌شوند که در سرخرگی که قلب یا ریه‌ها را تغذیه می‌کند، لخته‌هایی ایجاد شده باشد و این داروها از ایجاد لخته‌های بیشتر جلوگیری خواهند کرد. از جمله مهمترین داروهای رقیق‌کننده خون می‌توان به آسپیرین اشاره کرد.

– داروهای سرکوب کننده اسید

درصورتی‌که پزشک تشخیص دهد، علت درد در قفسه سینه شما تنها به دلیل برگشت اسید معده به مری است، برای درمان درد قفسه سینه از داروهای کاهش‌دهنده اسید معده استفاده می‌کند.
از جمله این داروها می‌توان به داروهای مهارکننده پمپ پروتون که بصورت متداول استفاده می‌شود مثل امپرازول و پنتاپرازول و یا بلوک‌کننده‌های گیرنده‌ هیستامین مانند رانیتیدین و فاماتیدین اشاره کرد.

– داروهای ضدافسردگی

این داروها برای افرادی تجویز می‌شوند که دچار حملات پانیک هستند و پزشک متخصص از این داروهای ضدافسردگی برای کمک به کنترل علائم استفاده می‌کند.
از جمله داروهای ضدافسردگی می‌توان به امی‌تریپتیلین از دسته ضدافسردگی‎های سه حلقه‌ای و داروهایی مثل سرترالین و فلوکسیتین از دسته داروهای SSRI اشاره کرد. گفتاردرمانی، مانند درمان شناختی رفتاری نیز ممکن است به این عزیزان توصیه شود.

– اقدامات مربوط به درمان درد در جناغ سینه در اورژانس

از جمله اقدامات مهم اورژانسی برای رفع درد جناغ سینه عبارتند از:

• اتصال ماسک اکسیژن و افزایش اکسیژن رسانی به بیمار
• تجویز داروهای بیمارستانی برای تنظیم ضربان قلب در صورت وجود اختلالات ضربان

– درمان درد‌ در جناغ سینه با روش‌های جراحی و سایر روش‌ها

اگر علت درد قفسه سینه شما موارد خطرناک‌تر باشند که نتوان آن‌ها را با دارو رفع نمود، از روش‌های زیر برای درمان درد قفسه سینه استفاده می‌کنند:

– آنژیوپلاستی و استنت گذاری

درصورتی‌که درد جناغ سینه شما به دلیل مسدود شدن رگ تغذیه کننده قلب ایجاد شده باشد، از روش آنژیوپلاستی برای درمان آن استفاده می‌کنند.
در این روش پزشک یک کاتتر را که در انتهای آن یک بالون قرار دارد، وارد یکی از رگ‌های خونی بزرگ مانند رگ موجود در کشاله ران می‌کند و کاتتر را تا انسداد ایجاد شده وارد خواهد کرد.
در طول این درمان پزشک بالون را باد می‌کند تا با گشاد کردن رگ‌ها مسیر کاتتر آزاد شود و راحت‌تر به نقطه مورد نظر برسد. یک لوله سیمی کوچک به نام استنت نیز در قسمت بیرونی نوک بالون قرار خواهد گرفت. وظیفه استنت این است که شریان مورد نظر را باز نگه دارد. با این روش انسداد ایجاد شده را رفع می‌کنند تا مشکلی برای بیمار ایجاد نشود.

– عمل جراحی بای پس

در این روش درمان درد قفسه سینه، جراح شما یک رگ خونی را از قسمت دیگری از بدن گرفته و از آن برای ایجاد یک مسیر جدید یا جایگزین برای عبور خون در اطراف رگ مسدود شده استفاده می‌کند.

– ترمیم عروق به‌صورت اورژانسی

درد ناگهانی در جناغ سینه می‌تواند به دلیل ایجاد آسیب در آئورت باشد که بسیار خطرناک است. در این صورت بیمار برای ترمیم دیسکسیون آئورت به جراحی اورژانسی نیاز دارد تا از خطر مرگ جلوگیری شود.

تشخيص علت درد قفسه سينه

بااینکه درد جناغ سینه همیشه به دلیل بیماری‌های قلبی نیست، اما توصیه می‌شود در قدم اول از این نظر مورد بررسی قرار بگیرید. در صورت مراجعه به اورژانس نیز ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در ابتدا آزمایشات مربوط به بیماری‌های قلبی را برای شما انجام می‌دهند.
البته ازآنجایی‌که برخی از شرایط ریوی نیز می‌توانند تهدیدکننده باشند، در اورژانس این مورد نیز بررسی می‌شود. برخی از آزمایشات فوری که برای تشخیص علت درد ایجاد شده و درمان درد قفسه سینه به‌صورت مناسب انجام می‌دهند، عبارت‌اند از:

– الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)

این تست یک روش سریع برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب است. برای انجام آن تکه‌های چسبنده‌ای به نام الکترود را روی جناغ سینه و در برخی مواقع روی بازوها و پاها قرار می‌دهند. سیم‌های متصل به الکترودها به یک کامپیوتر وصل هستند که نتایج آزمایش را به پزشک یا انجام دهنده تست نمایش می‌دهند.
ECG ضربان قلب بیش‌ازحد سریع، خیلی آهسته یا غیرمنظم را نشان می‌دهد. عضله قلب آسیب‌دیده نیز سیگنال‌های الکتریکی را با یک الگوی معمولی هدایت نمی‌کند و به همین دلیل نتایج ECG می‌تواند رخ دادن حمله قلبی را نشان دهد.

– آزمایشات خون

آزمایش خون بدین منظور انجام می‌شود که سطح آنزیم خاص یا پروتئینی که در عضله قلب وجود دارد، اندازه‌گیری شود. زیرا آسیب‌های ایجاد شده در قلب یا سکته‌های قلبی می‌توانند باعث نشت این پروتئین‌ها یا آنزیم‌ها در جریان خون شوند.

– اشعه ایکس قفسه سینه

عکس‌برداری از جناغ سینه می‌تواند وضعیت ریه‌ها، اندازه و شکل قلب و یا عروق خونی اصلی و سایر آسیب‌ها را نشان دهد.

– توموگرافی کامپیوتری (CT)

سی‌تی‌اسکن نیز روشی است که می‌تواند به‌راحتی وجود لخته خون در ریه (آمبولی ریه) یا پارگی آئورت که هردو وضعیت خطرناکی هستند را مشخص کند.

– تست‌های پیگیری

در صورت وجود نتایج غیرعادی از آزمایشاتی که تاکنون گفتیم، ممکن است پزشک برخی از تست‌های پیگیری را برای تشخیص دقیق‌تر و نهایی برای بیمار تجویز کند که شامل موارد زیر هستند:

• اکوکاردیوگرافی
• توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
• تست‌های استرس
• نوار قلب
• کاتتریزاسیون کرونر (آنژیوگرافی)

دلايل ايجاد درد در قفسه سينه ناشی از مشکل قلبی

همان‌طورکه در قسمت‌های قبل نیز به آن اشاره کردیم موارد مختلفی چه قلبی و چه غیر قلبی ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه جناغ سینه شوند؛ اما دلایل مهمی ایجاد کننده درد در قفسه سینه ناشی از مشکل قلبی است که عبارت‌اند از:

• مسدود شدن جریان خون به قلب که باعث حمله قلبی می‌شود.
• مسدود شدن رگ‌های خونی منتهی به قلب اما نه به‌طور کامل، که به آن آنژین صدری می‌گویند.
• بیماری پریکاردیت که ناشی از التهاب کیسه اطراف قلب می‌باشد.
• میوکاردیت که التهاب خود عضله قلب می‌باشد.
• کاردیومیوپاتی از بیماری‌های ژنتیکی مربوط به عضله قلب است.
• پارگی یا تشریح آئورت که اگرچه به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما بسیار خطرناک است و در صورت عدم اقدامات درمانی سریع می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

درمان درد قفسه سينه ناشی از معده

برخی از مشکلات و اختلالات گوارشی می‌تواند عامل بروز درد در جناغ سینه شوند که می تواند بسیار شبیه درد قلبی شود و از همین رو ممکن است با مشکلات قلبی اشتباه رفته شود. درمان درد قفسه سینه ناشی از معده می‌تواند شامل داروهای آنتی اسید مثل فاموتیدین برای کنترل ترشح اسید معده و رفلاکس شود.
از دیگر روش‌های درمان درد‌های جناغ سینه ناشی از معده می‌توان به تجویز داروهای مهار کننده PPIs و مسدود کننده های H2 مثل امپرازول اشاره کرد.
در برخی موارد ممکن است استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی مثل مصرف بابونه نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

علائم ديگر همراه با درد جناغ سينه

معمولاً پزشکان برای درمان درد قفسه سینه و تشخیص دقیق علت آن، از شما در مورد سایر علائمی که تجربه کرده‌اید نیز سؤال می‌کنند. علائمی که معمولاً نشان‌دهنده مشکلات قلبی هستند، عبارت‌اند از:

• ایجاد سنگینی یا سفتی در جناغ سینه
• احساس درد در ناحیه بازوها یا فک
• خستگی غیرطبیعی
• سبکی سر
• درد شکم
• درد در حین ورزش
• تعریق سرد

اگر درد جناغ سینه شما با یک یا چند مورد از موارد بالا همراه است باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید روش‌های مختلفی برای درمان درد قفسه سینه وجود دارد که انتخاب یک روش مناسب برای شما یا بیمار مورد نظرتان تنها با انجام معاینات کامل و بررسی آزمایشات مورد نیاز توسط یک متخصص قلب خوب در مراکز تخصصی قلب با سابقه امکان‌پذیر است؛ زیرا برخی از پزشکان در مراکز نامعتبر دانش و دقت کافی در این زمینه را ندارند و ممکن است برخی از بیماری‌های قلبی را به‌خوبی تشخیص ندهند. درنتیجه در آینده می‌توانند برای شما خطرآفرین باشند.
شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل و ارائه بهترین روش‌های درمان درد قفسه سینه بعد از تشخیص درست و دقیق به مرکز تخصصی قلب ما مراجعه نمایید. جهت گرفتن نوبت از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.