همانطور که می دانیم، قلب عضوی بسیار مهم است که خون را در اطراف بدن شما پمپاژ می کند، اکسیژن و مواد مغذی را به سلولها می رساند و مواد زائد را از بین می برد. بدن خود را مانند یک کامپیوتر در نظر بگیرید. مغز شما جایی است که همه چیز در آن ذخیره شده، اقدامات را انجام می دهد و آنها را ارسال می کند. اما قلب منبع تغذیه است. و بدون منبع تغذیه، هیچ چیز دیگری کار نمی کند. سیستم حتی روشن نمی شود. در واقع قلب است که انرژی همه چیز را تأمین می کند. اگر این برق خاموش شود، همه چیز نه تنها خاموش می شود، بلکه شروع به مردن می کند. اعضای بدن شما به تأمین دائمی خون و اکسیژن نیاز دارند.

بنابراین سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است و وجود هرگونه مشکل در قلب، دریچه ها و یا عروق خونی اطراف آن، می تواند به بیماری های خطرناک قلبی منجر شده و یا حتی باعث سکته قلبی شود. به همین دلیل، تست های مختلفی برای آزمایش سلامت قلب موجود است تا به پزشک کمک کند از وضعیت قلب شما مطلع شده و در صورت وجود هرگونه بیماری و یا اختلال در عملکرد قلب، سریعا روش های درمان را آغاز کند. در این مقاله با چند تست ساده سلامت قلب آشنا خواهیم شد.

احتمال به خطر افتادن سلامت قلب در برخی افراد، به ویژه کسانی که سابقه خانوادگی در بیماری های قلبی دارند یا اشخاصی که ریزفاکتور های مشکلات قلبی و بیماری های التهابی مانند رماتیسم دارند، زندگی بی تحرک دارند، سیگار و یا مشروبات الکلی مصرف می کنند، بیشتر است و ممکن است بدون داشتن هیچ گونه علامتی در معرض حوادث قلبی-عروقی کرونر باشند. بنابراین در صورتی که این موارد را دارید، انجام غربالگری بیماری های قلبی را از سنین جوانی در نظر بگیرید.

مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر هومان، با بهره گیری از بروز ترین تجهیزات پزشکی و مجرب ترین متخصصان در این زمینه، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان خواهد بود.

تست ساده سلامت قلب

 

قلب چگونه کار می کند؟

قلب از چهار اتاق تشکیل شده است: دهلیز چپ و راست و بطن های چپ و راست و توسط یک کیسه دو جداره به نام پریکارد محافظت شده و به قفسه سینه متصل می شود. اتاق های مختلف قلب توسط دریچه هایی به هم متصل می شوند. این دریچه ها همچنین قلب شما را به بقیه بدن متصل می کنند.

خون از طریق دو مسیر توسط قلب جریان می یابد: مدار ریوی و مدار سیستمیک.

مدار ریوی خون بدون اکسیژن را از طریق بطن راست به ریه ها هدایت می کند تا در اینجا قبل از بازگشت به دهلیز چپ دارای اکسیژن شود.

در مدار سیستمیک، خون تزریق اکسیژن از طریق بطن چپ به آئورت می رود. از آنجا وارد رگ ها و مویرگ هایی می شود که اکسیژن بافت شما را تأمین می کنند.

سپس خون دی اکسید شده به قلب برمی گردد و روند کار از نو آغاز می شود.

قلب به عنوان عضله از برخی از اکسیژن ها نیز استفاده می کند، به این معنی که عروق خاص خود را دارد. هنگامی که این عروق دچار انسداد می شوند، حمله قلبی اتفاق می افتد. همچنین می تواند باعث آسیب و جراحت قلب و یا حتی ایست قلبی شود.

عوامل خطر بیماری های قلب و عروقی

مهمترین فاکتورهای رفتاری بیماری های قلبی و سکته مغزی رژیم های غذایی ناسالم، عدم تحرک بدنی، مصرف دخانیات و استفاده مضر از الکل است. اثرات عوامل خطرناک رفتاری ممکن است در افراد با افزایش فشار خون، افزایش قند خون، افزایش چربی خون و اضافه وزن و چاقی مشاهده شود. این موارد را می توان در مراکز مراقبت های اولیه اندازه گیری کرده و میزان افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و سایر عوارض موجود را مشخص کرد.

نشان داده شده است که قطع مصرف دخانیات، کاهش نمک در رژیم غذایی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، فعالیت بدنی منظم و پرهیز از مصرف الکل، خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

همچنین سبک زندگی، سن و سابقه خانوادگی شما نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

برخی بیماری های قلبی عروقی

آنژین قلبی، نارسایی قلبی، آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب)، بیماری دریچه های قلب، فشار خون بالا و بیماری های مادرزادی قلب از نمونه های رایج بیماری های قلبی و عروقی هستند که در صورتی که تشخیص داده نشده و درمان نشوند، می توانند باعث حمله قلبی شوند.

برخی علائم حمله قلبی که باید از آن ها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:

  • احساس درد یا ناراحتی در مرکز قفسه سینه
  • احساس درد یا ناراحتی در بازوها، شانه چپ، آرنج، فک یا حتی پشت
  • تنگی نفس و مشکل در تنفس
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سبکی سر و یا ضعف
  • عرق سرد

انواع تست های سلامت قلب

پزشک شما ممکن است آزمایشات پزشکی مختلفی را برای کمک به کشف شرایط قلبی شما و بهترین روش برای درمان آن انجام دهد. در زیر، با برخی از این تست ها آشنا خواهیم شد.

  • آزمایش خون

هنگامی که عضله شما آسیب دیده است، مانند حمله قلبی، بدن موادی را در خون آزاد می کند. آزمایش خون می تواند این مواد را اندازه گیری کند و نشان دهد که آیا عضله قلب شما آسیب دیده است و یا حتی مشخص کند که چه مقدار از آن آسیب دیده است.

آزمایش خون همچنین برای اندازه گیری سطح سایر مواد خون مانند چربی خون (به عنوان مثال کلسترول و تری گلیسیرید)، ویتامین ها و مواد معدنی در خون انجام می شود.

نمونه خون شما از یک ورید یا سیاهرگ در بازو گرفته می شود. سپس یک آزمایشگاه آن را آزمایش کرده و نتایج را برای پزشک شما ارسال می کند و وی نتایج را برای شما توضیح می دهد.

  • الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG)

نوار قلب ضربات الکتریکی قلب شما را می خواند و نشان می دهد قلب شما چقدر خوب می زند.

نقاط کوچک چسبنده متصل به سیم های مخصوص برروی سینه، بازوها و پاهای شما قرار می گیرد. این سیم ها به دستگاه نوار قلب متصل می شوند که تکانه های الکتریکی را ثبت می کند و آنها را روی کاغذ چاپ می کند.

پزشک شما ممکن است از آزمایش نوار قلب برای تشخیص حمله قلبی یا ریتم های غیر طبیعی قلب (به نام “آریتمی”) استفاده کند.

  • تست استرس ورزش

تست استرس، که گاهی اوقات آزمایش تردمیل یا ورزش نامیده می شود، نوعی نوار قلب است که در حین ورزش کردن انجام می شود. این به پزشک کمک می کند تا در هنگام فعالیت بدنی میزان عملکرد قلب شما را بررسی کند.

  • اکوکاردیوگرام (سونوگرافی)

اکوکاردیوگرام یا اکو قلب، یکی از رایج ترین آزمایشات تعیین سلامت قلب است. در این روش، با استفاده از سونوگرافی، نوعی اشعه ایکس، از قلب شما تصویر برداری می شود. برای این کار، یک پروب یا کاوشگر بر روی سینه قرار داده و یا داخل مری (گلو) می فرستند تا از تصویری از قلب به دست آورند.

این به پزشک شما کمک می کند تا مشکلاتی را که در دریچه ها و یا محفظه های قلب شما دارد، شناسایی کند و بررسی کند که قلب شما خون را با چه شدت پمپ می کند.

  • آنژیوگرافی کرونر

آنژیوگرافی کرونر، که گاهی اوقات “کاتتریزاسیون قلب” نامیده می شود، ممکن است پس از حمله قلبی یا آنژین قلبی انجام شود.

یک کاتتر (یک لوله کوچک) در یک شریان در کشاله ران، بازو یا مچ دست شما قرار می گیرد. این کاتتر در داخل رگ شده و به سمت بالا منتقل می شود تا زمانی که به قلب شما نزدیک شود. یک رنگ مخصوص برای عکس برداری، به عروق کرونر شما تزریق می شود و عکس برداری با اشعه ایکس آغاز می شود.

اشعه ایکس به پزشک شما کمک می کند متوجه شود که در کجا و به چه میزان عروق کرونر شما مسدود شده است. همچنین نشان می دهد قلب شما چقدر خوب خون را پمپاژ می کند. آنژیوگرافی کرونر به پزشک شما کمک می کند تا بهترین روش درمانی را برای مشکل ایجاد شده تعیین کند.

  • ام ار ای (MRI)

MRI با استفاده از آهن ربا و امواج رادیویی بسیار قوی، تصاویر دقیق از قلب شما در رایانه ایجاد می کند. این روش می تواند از قلب شما عکس های ثابت یا متحرک بگیرد. گاهی اوقات برای سهولت دیدن قسمتهای مختلف قلب و عروق کرونر از رنگ مخصوصی استفاده می شود.

این آزمایش ساختار قلب شما و میزان کارایی آن را به پزشک نشان می دهد تا بتوانند بهترین روش درمان را برای شما تعیین کنند.

تست ساده سلامت قلب

چند تست ساده و که هر پزشکی در ابتدا انجام می دهد و حتی درخانه نیز انجام پدیر است، بررسی ضربان قلب و فشار خون است.

  • ضربان قلب

پزشک نبض شما را برای بررسی ضربان و ریتم قلب شما را با گوش دادن و گرفتن نوار قلب بررسی می کند. هر نبض با یک ضربان قلب مطابقت دارد که خون را از طریق رگ های شما پمپ می کند. کشف نبض به پزشک کمک می کند تا قدرت جریان خون و فشار خون شما را در مناطق مختلف بدن شما بررسی کند.

با احساس نبض می توانید بفهمید که قلب شما چقدر سریع و منظم می تپد. ضربان قلب شما تعداد دفعات تپش قلب شما در 1 دقیقه است.

روش اندازه گیری نبض در خانه:

  • یک ساعت تهیه کنید.
  • انگشت اشاره و میانی دست خود را بر روی مچ دست دیگر، درست در زیر پایه شست قرار دهید.
  • نبضی را در که در این محل احساس می کنید، در ده ثانیه بشمارید.
  • آن عدد را در 6 ضرب کنید تا تعداد ضربان قلب خود در یک دقیقه را به دست آورید.

علاوه بر بررسی نبض، پزشک با استفاده از استتوسکوپ می تواند باز و بسته شدن دریچه های قلب شما را نیز بشنود.

  • فشار خون
  • فشار خون نیروی خون بر دیواره عروق است زیرا قلب آن را به اطراف بدن پمپ می کند. فشار خون را می توان به دو روش اندازه گیری کرد:
  • فشار خون سیستولیک: این فشار در شریان های شما هنگام انقباض قلب است.
  • فشار خون دیاستولیک: این فشار در هنگام آرامش قلب شما، بین دو ضربان قلب است.

فشار خون می تواند سال ها دیواره های سرخرگ شما را سفت و باریک کند و مانع جریان خون به قلب شما شود. این می تواند منجر به بیماری قلبی یا حمله قلبی شود. فشار خون ممکن است بسته به سن، بیماری قلبی، احساسات، فعالیت و داروهای مصرفی شما بالا یا پایین برود. بنابراین برای دانستن میزان فضار خون خود، باید در هنگام استراحت و در زمان های مختلف اندازه گیری کنید.

در صورتی که مشکل قلبی جدی باشد و نیاز به تشخیص دقیق تر باشد، ممکن است پزشک فرد را به انجام تست های بالیینی تر از جمله تست های استرسی و یا آنژیوگرفی تجویز کند.

سخن پایانی

معاینات و بررسی منظم قلب بهترین فرصت را برای درمان سریع و تشخیص سریع بیماریرهای زمینه ای به شما می دهد. با برنامه ریزی منظم و انجام این آزمایشات، می توانید اطمینان حاصل کنید که اقدامات صحیح برای زندگی سالم تر و طولانی تر را انجام می دهید. مرکز تخصصی قلب و عروق هومان با داشتن برترین متخصصان و امکانات پزشکی، بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه خواهد داد.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید