کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

زندگی بعد از سکته قلبی

مهم ترین لحظات بعد از سکته قلبی و زمانی که از این مشکل جان سالم به در بردید، طرز زندگی کردن و مراقبت های خاص با شرایط جدید است که به آن زندگی بعد از سکته قلبی گفته می شود. این شامل تغییراتی مهم در شرایط زندگی شماست تا وضعیت بی ثبات شما پایدار شده و مشکل حاد سلامتی برای شما رخ ندهد.

در اصل باید بدانید بازتوانی قلبی عروقی و بازگشت تدریجی به زندگی نرمال، دوره بسیار مخاطره انگیزی است و لازم است تحت نظر پزشک متخصص قلب و عروق انجام شود و بین 3 تا 6 ماه غالبا به طول می انجامد.

تنها راه مراقبتی بعد از سکته قلبی، زندگی سالم می باشد که این راهکارها توسط بهترین متخصص قلب و عروق در کلینیک قلب دکتر هومان ذکر شده است. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

زندگی بعد از سکته قلبی

آنچه در این مقاله می خوانید :

زندگی پس از سکته قلبی : بازگشت به فعالیت های روزمره

بعد از حمله قلبی ، لحظه شماری می کنید تا به زندگی منظم و فعالیت های روزمره خود بازگردید. اما توجه کنید که بازگشت به روال عادی به وضعیت قلب شما بستگی دارد. بنابراین متخصص قلب پیشنهاد می کند که به آرامی فعالیت های خود را انجام دهید تا به قلب خود فرصت دهید تا بهبود یابد.

پزشک در مورد اینکه چه زمانی می توانید دوباره فعال باشید و فعالیت هایی که مجاز به انجام آنها هستید  با شما صحبت خواهد کرد. بدون صحبت و مشورت با پزشک، هیچ گونه ورزشی را انجام ندهید و تا زمانی که در دوره ریکاوری و بهبود بعد از سکته قلبی هستید، انجام مرتب چکاپ قلب و عروق و سنجش فشارخون و ضربان قلب را فراموش نکنید.

زندگی پس از سکته قلبی : بازگشت به شغل

مدت زمان خانه ماندن و کار نکردن  به سلامت قلب شما و میزان فعالیت و استرس شغل شما  بستگی دارد. ممکن است مجبور شوید در نحوه انجام کار خود تغییراتی ایجاد کنید. یا اگر کار روی قلب شما فشار می آورد ، ممکن است مجبور شوید حداقل برای مدت کوتاهی شغل خود را عوض کنید.

زندگی پس از سکته قلبی : رانندگی کردن

بیشتر افرادی بعد از سکته قلبی می توانند بعد از 1 هفته دوباره رانندگی کنند. با پزشک خود در مورد نگرانی ها و یا شرایط دیگری که ممکن است از رانندگی ایمن شما جلوگیری کند ، صحبت کنید.

زندگی پس از سکته قلبی : رابطه جنسی

پس از حمله قلبی ، باید 2 تا 3 هفته برای رابطه جنسی صبر کنید و حتما برای انجام این فعالیت با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای یک سبک زندگی سالم بعد از سکته قلبی

راه هایی وجود دارد که می توانید برای بهبودی از حمله قلبی و جلوگیری از حمله بعدی در آینده انجام دهید. این راه یک”پیشگیری ثانویه” می باشد. ابتدا مطمئن شوید که نوع بیماری قلبی خود را درک کرده اید. پزشک عوامل خطر و چگونگی کمک به جلوگیری از آسیب بعدی قلب شما را به شما می گوید. سپس ، برای یک سبک زندگی سالم نکات زیر را دنبال کنید.

زندگی پس از سکته قلبی : سیگار نکشید

مصرف دخانیات یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی است و به دیواره رگهای خونی آسیب می رساند. این کار می تواند از رسیدن خون و اکسیژن به قلب و سایر اندام های شما جلوگیری کند. همچنین می تواند باعث لخته شدن خون شود ، که ممکن است منجر به حملات قلبی شود.

نیکوتین ، ماده اصلی شیمیایی موجود در تنباکو ، فشار خون شما را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید ، از دکتر خود بخواهید تا در تنظیم برنامه ترک  سیگار به شما کمک کند. علاوه بر عدم استعمال سیگار ، سعی کنید در معرض  دود سیگار  در حال سوختن است  یا شخصی در حال استعمال است، قرار نگیرید.

زندگی پس از سکته قلبی : کنترل فشار خون

زندگی بعد از سکته قلبی

 فشار خون بالا باعث فشار بر قلب و رگ های خونی شما می شود. با بهترین متخصص قلب و عروق در مورد راه های کنترل فشار خون صحبت کنید. این کار شامل ورزش ،  داشتن رژیم غذایی کم نمک و کاهش وزن در صورت اضافه وزن است. همچنین ممکن است پزشک برای کمک به کنترل فشار خون داروهایی را برای شما تجویز کند.

زندگی پس از سکته قلبی : کنترل سطح کلسترول

کلسترول دو نوع است. لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) که برای شما “خوب” هستند. لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) که برای بدن شما “بد” هستند. کلسترول “بد” بیش از حد در خون خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. اگر دچار حمله قلبی شده اید ، پزشک برای کمک به کنترل سطح کلسترول داروهایی را برای شما تجویز می کند. شما همچنین باید یک رژیم غذایی مناسب برای قلب داشته باشید و یک برنامه ورزشی را شروع کنید.

زندگی پس از سکته قلبی : بررسی دیابت

دیابت بیماری است که با سطح هورمون انسولین شما ارتباط دارد. اگر بدن شما انسولین تولید نکند ، می توانید دیابت نوع 1 داشته باشید. اگر بدن انسولین کافی تولید نمی کند و یا به درستی از آن استفاده نمی کند ،  دیابت نوع 2 اتفاق می افتد. ابتلا به دیابت خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.  اگر به دیابت مبتلا هستید ، پزشک قلب می توانند به شما کمک کنند تا برنامه ای برای مدیریت وضعیت خود ایجاد کنید.

زندگی پس از سکته قلبی : ورزش منظم

ورزش منظم می تواند قلب شما را قویتر کند. به عنوان مثال می توان به پیاده روی ، دویدن ، و دوچرخه سواری و شنا اشاره کرد. ورزش به قلب شما کمک می کند که خون را پمپاژ کرده و اکسیژن را به بدن برساند. این کار می تواند سطح کلسترول و فشار خون شما را کاهش دهد. همچنین به تسکین استرس کمک می کند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن کمک کند.

کاهش فقط 10٪ از وزن بدن می تواند به کاهش خطر شما کمک کند. قبل از  شروع مجدد ورزش پس از حمله قلبی با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند فعالیت شما را کنترل کرده و شما را در مسیر درست قرار دهند.

زندگی پس از سکته قلبی : رژیم غذایی سالم

غذایی که می خورید بر جریان خون شما تأثیر می گذارد. رژیم غذایی حاوی چربی های “بد” (چربی های اشباع و ترانس) می تواند باعث تجمع (پلاک) در عروق شود. پلاک جریان خون در قلب شما را کند کرده و یا از آن جلوگیری می کند. این مشکل با گذشت زمان ، می تواند عروق شما را مسدود کند و باعث حمله قلبی یا نارسایی قلبی شود.

غذاهایی را که کم کلسترول هستند و چربی های اشباع شده دارند به رژیم خود اضافه کنید. میوه و سبزیجات بیشتر بخورید. کمتر گوشت قرمز و بیشتر گوشت سفید و ماهی بخورید. کمتر از محصولات لبنی پرچرب استفاده کنید. نمک (سدیم) و شکر را کاهش دهید. از مصرف غذاهای سرخ شده و فرآوری شده خودداری کنید.

زندگی پس از سکته : کنترل سطح استرس

حملات قلبی می تواند برای شما بسیار ناراحت کننده باشد. در مورد نحوه کنار آمدن با احساسات خود از پزشک خود راهنمایی بخواهید. همچنین داشتن استرس و همچنین حال روحی بد، خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می دهد.

به موارد زیر توجه کنید

اگر دچار حمله قلبی شده اید ، بیشتر در معرض مشکلات قلبی هستید. دانستن علائم هشدار دهنده مهم است. بنابراین لازم است به صورت مداوم به متخصص قلب مراجعه کنید و روش های چکاپ قلب و عروق را جدی بگیرید. موارد هشدار دهنده می تواند در حین فعالیت یا استراحت رخ دهد و شامل موارد زیر است:

درد قفسه سینه (آنژین).

سفتی یا فشار در بازوها ، گردن ، فک یا معده.

تنگی نفس.

سرگیجه ، ضعف یا غش کردن.

پوست کم رنگ و عرق کرده.

ضربان قلب سریع یا نامنظم.

حالت تهوع و یا استفراغ.

تورم یا درد در پاها.

خستگی ناگهانی

 

دیدگاهتان را بنویسید