درمان قلب درد عصبی

استرس و فشارهاي عصبي یکی از شايع‌ترين علت‌های درد قفسه سينه در افراد است. درد قفسه‌ي سينه يك بيماري تلقي نمي‌شود، بلكه نشانه بيماري است و چون با بيماري‌هاي ديگر اشتباه مي‌شود، تشخيص درست علت آن از اهميت خاصي برخوردار است. درمان قلب درد عصبی برای هر فرد، می­تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است این درد را همیشه احساس کنند و در برخی دیگر از افراد این درد به‌صورت ناگهانی احساس می‌گردد. درصورتی‌که در قلب خود احساس درد داشته باشید حتماً به دکتر متخصصی مراجعه کنید تا وضعیت بدنی‌تان موردبررسی قرار گیرد. افراد بسیاری وجود دارند که به این عارضه توجه نکرده و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. برای چنین افرادی ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری به وجود بیاید و یک‌عمر خود را سرزنش کنند. همچنین ممکن است تصور کنید که چون قبلاً به دلیل استرس دچار درد قلب شدید، دردی که اکنون و در موقعیت مشابه حس می­کنید هم بی­خطر می­باشد. این تصور چندان صحیح نیست. اگر شما همواره در موقعیت­های هیجانی دچار درد قلب می­شوید، حتماً باید نزد پزشک متخصص قلب بروید. در ادامه با ما همراه باشید تا با درد قلب عصبی و درمان آن بیشتر آشنا شوید.

درمان قلب درد عصبی

درمان قلب درد عصبی چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که افراد دچار حمله‌های عصبی می‌شوند راه‌حل‌ها خاصی می‌تواند کمک بزرگی به زندگی آن‌ها بکند. اگر این مشکلات درمان نشوند، این شرایط می‌تواند زندگی را بسیار مشکل کند و حتی آن را مختل کند. بنابراین در بسیاری از موارد، استفاده از دارو و درمان رفتارشناختی در برطرف کردن اختلال عصبی بسیار تأثیرگذار است.

درمان رفتار شناختی به افراد این آشنایی را می‌دهد تا ساختار افکارشان را دوباره بسازند و بعدازاین‌ که عواملی که باعث ایجاد اضطراب می‌شود را پیدا کردند از آن‌ها دوری کنند. این نوع از درمان می‌تواند به افراد کمک کند تا علائم اختلال عصبی را بدون استفاده از دارو مدیریت کنند و کاهش دهند. درمان‌های مختلفی نیز وجود دارند که می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید تا علائم قلب درد عصبی کاهش یابند. مثلاً هنگامی که عصبی هستید اگر امکانش هست باید به‌ محلی آرام بروید و اگر در حال رانندگی هستید باید ماشین را متوقف کنید و بایستید تا مشکلی به وجود نیاید.

یکی دیگر از راه‌حل‌ها در کمتر کردن استرس کشیدن نفسی عمیق و پیوسته می‌باشد که می‌تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند و مانع بدترشدن آن‌ شود. همچنین باید به یاد داشته‌ باشید که این شرایط موقتی است. وقتی به قلب درد عصبی مبتلا می‌شوید، باید روی این مسئله تمرکز نمایید که این علائم تنها چند دقیقه طول می‌کشند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید در همه حال  مثبت‌نگر باشید، زیرا تصورات مثبت و آرامش‌بخش به شما کمک می‌کنند تا شدت علائم حملات قلبی عصبی کاهش یابند. همچنین باید سعی کنید تا 10 الی 20 شماره بشمارید و آن را تکرار نمایید. این کار باعث می‌شود تا در طول حملات قلبی عصبی بر موضوع دیگری تمرکز داشته‌ باشید و ریسک علائم قلب درد عصبی را کاهش دهید.

تاثیر اضطراب و استرس در درمان قلب درد عصبی

اضطراب معمولاً از سنین کم و کودکی شروع می‌شود و اغلب در نوجوانی و جوانی هم ادامه دارد. ولی در سنین میان‌سالی و سالخوردگی شدت آن نسبتاً کمتر می‌شود. استرس از شایع‌ترین ناراحتی‌های روانی است که با توجه به شیوه و سبک نادرست زندگی روزمره به یکی از ناراحتی‌های ایجاد کننده انواع بیماری‌ها تبدیل‌ شده است. اضطراب از نظر روحی و روانی می‌تواند آغازکننده و ابتدای افسردگی و وسواس باشد. بنابراین اگر شما نیز فرد عصبی و مضطرب هستید شاید احساس ترس و نگرانی داشته باشید، قلبتان تندتر بتپد، دست‌وپاهایتان سرد شود و همچنین تنفس سریع‌تری داشته باشید. حتی شاید احساس دردهای پراکنده در سر و گردن داشته باشید.

به همین دلیل فشارهاي عصبي را می‌توان یکی از شایع‌ترین علل قلب درد عصبی دانست. همچنین متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که درد قفسه‌ي سينه يك بيماري محسوب نمي‌شود، بلكه نشانه بيماري است و چون با بيماري‌هاي ديگر اشتباه گرفته مي‌شود، تشخيص آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین درد قفسه‌ي سينه همیشه دلیلی بر ناراحتي قلبي نيست، در بیشتر مواقع علت‌هاي ديگري نيز دارد. برای درمان قلب درد عصبی باید خود را از اکثر کارهایی که استرس­زا هستند، دور نگه دارید.

این نکته را هم باید در نظر بگیرید که گاهی استرس بیش­ازحد و قرار گرفتن زیاد در موقعیت­های هیجانی، می­تواند منجر به بروز حمله قلبی شود. اگر اخیراً در چنین موقعیت­هایی بوده­اید و دردی در قفسه سینه خود حس می­کنید، حتماً برای پیشگیری از وضعیت­های خطرناکی مانند حمله قلبی، به پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید.

علل  قلب درد عصبی چیست؟

مسلماً قلب درد عصبی قفسه سینه را نباید نادیده گرفت، اما دلایل مختلفی می‌تواند درد در ناحیه قلب و قفسه سینه را ایجاد کنند که ربطی به این موضوع ندارند. بنابراین درد قلب یکی از دردهای شایع به خصوص در سنین بالا است که حتی ممکن است به قلب مربوط نباشد. درد در قسمت  قلب ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشد ازجمله مشکلات ریه، مری، ماهیچه‌ها، دنده‌ها که باعث ایجاد چنین دردهایی می‌شوند. در صورتی که درد در ناحیه قلب را احساس کردید، بهترین و اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک پزشک متخصص قلب وضعیت شما را بررسی نماید. زیرا احساس درد در قفسه سینه می‌تواند از گردن تا ناحیه شکم ایجاد شده و به قسمت‌های دیگر گسترش پیدا کند. اضطراب یکی رایج‌ترین مشکلات روانی می‌باشد که با توجه به سبک زندگی انسان‌ها به یکی از اختلالات اصلی زمینه‌ساز انواع بیماری‌ها و نشانه‌های قلب درد عصبی تبدیل شده است. بعضی از افراد احساس ترس و اضطراب را در زندگی خود به‌صورت فراوان تجربه می‌کنند. علامت‌های قلب درد عصبی و اضطراب در همه‌ی افراد به یک صورت نیست و دارای تفاوت‌هایی می‌باشد. درد قفسه سینه وقتی همراه با استرس و اضطراب است، ممکن است در افراد مختلف کاملا متفاوت باشد.

علائم قلب درد عصبی چگونه است ؟

اضطراب به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کند و به همین دلیل شناخت نشانه‌های ناشی از آن دشوار است زیرا درد قفسه سینه ناشی از اعصاب برای هر شخص متفاوت است. برخی افراد این درد را به‌صورت تدریجی احساس می‌کنند؛ اما برخی دیگر آن را به‌صورت غیرمنتظره و کاملا ناگهانی حس خواهند کرد. درد قلب یا قفسه سینه ناشی از اضطراب می‌تواند به شکل‌های متفاوتی باشد مانند:

• دردهای ناگهانی و تیز
  • احساس درد به مدت طولانی
  • درد ناگهانی و غیرطبیعی یا احساس گرفتگی
  • احساس سوزش یا بی‌حس شدن در شانه و دست‌ها
  • تیر کشیدن قسمت سینه

اگر تابه‌حال همراه با اضطراب، در قفسه سینه خود دردی احساس نکرده‌اید، ممکن است با تجربه آن نگران شوید. زیرا در این شرایط بسیاری از افراد تصور می‌کنند دچار حمله قلبی شده‌اند و برای همین به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند. اگر شما نیز دچار قلب درد هستید، برای درمان قلب درد عصبی حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دلیل ایجاد قلب درد عصبی در افراد چیست؟

معمولاً بسیاری از افراد وقتی مضطرب هستند، بدنشان واکنش‌های جسمانی خاصی مثل تعریق یا تنگی نفس نشان می‌دهد. وقتی مضطرب و عصبی می‌شوید مغز و بدن شما به‌طور ناگهانی، واکنش احساسی فوری نشان می‌دهد. این واکنش شامل تغییرات فیزیولوژیکی هم هست و ممکن است بدنتان منقبض شود. همچنین واکنش‌های روان‌شناختی یا احساسی هم می‌توانند ازجمله این واکنش‌های تنشی باشند. ممکن است خیلی زود خشمگین یا ناراحت شوید.

به این نوع واکنش‌ها، واکنش‌های جنگ یا گریز می‌گویند. وقتی عصبی هستید یا استرس دارید، بدنتان برای جنگیدن یا فرار کردن آماده می‌شود. اگر بدنتان کم‌کم این پاسخ جنگ یا گریز را احساس کند، معمولاً تا 30 دقیقه بعد می‌تواند این پاسخ را جبران کند. اگر بیشتر از حد معمول مضطرب و عصبی باشید، دیگر بدنتان قادر نخواهد بود تا چنین شرایطی را مجدد تحمل کند. در نتیجه این شرایط باعث افزایش انقباض ماهیچه‌ها شده و بعد از آن انقباض قفسه سینه درد در ناحیه قلب را ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

هنگامی‌که در قسمت قلب احساس درد می‌کنید، پیگیری در این مورد که این درد ناشی از حملات قلبی است یا در اثر اضطراب است، باید توسط پزشک متخصص انجام شود. بنابراین هر نوع دردی در ناحیه قلب را باید به‌عنوان یک هشدار مهم در نظر گرفت و علت و سلامت قلب بایستی توسط یک پزشک متخصص قلب خوب ارزیابی گردد. دلایل بسیاری برای به وجود آمدن این عارضه وجود دارد. برای مثال زمانی که براثر حوادث مختلفی دچار استرس و اضطراب می‌شوید، تغییرات ناخواسته‌ای در بدنتان ایجاد می‌شود که همین عامل می‌تواند سبب به وجود آمدن قلب درد عصبی شود. هرزمانی که در قسمت قلب خود تغییراتی احساس کردید و یا دچار درد شدید، به روش‌های درمان خانگی اکتفا نکرده و بلافاصله برای قلب درد عصبی به پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان درد قلب تنها توسط یک متخصص قلب باتجربه امکان‌پذیر می‌باشد. خوشبختانه در کلینیک ما پزشکان متبحری هستند که می‌توانند در بهبود دردهای قلبی و رفع بیماری، به شما کمک کنند. برای ارتباط و گرفتن نوبت، می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید