کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

خطرات واریس پا

واریس پا شاید به ظاهر مسئله مهمی نباشد، اما این بیماری باید جدی گرفته شود زیرا به مرور زمان وخیم تر شده و خود به خود بهبود پیدا نمی کند. پزشکان معتقد هستند که خطرات واریس پا خیلی جدی تر و مهم تر از جنبه زیبایی آن است و میتواند به بیماری خطرناکی تبدیل شود و احتمال بروز لخته خون را به میزان 5 برابرافزایش می دهد که اگر این لخته ها به سمت قلب و ریه به حرکت دربیایند تهدید بزرگی برای سلامتی محسوب می شوند و به سرعت باید زیر نظر پزشک با مصرف داروهای رقیق کننده خون از بین برده شوند پس باید مورد بررسی قرار بگیرند.

واریس در ابتدا خودش را به صورت ضایعه سطحی نشان می دهد که وریدهای برجسته ای هستند که پیچیده اند و ممکن است درد نداشته باشند ولی وقتی علائم واریس را روی پوست ساق پا یا مچ پا مشاهده می کنید نشان دهنده دلایلی است که عملکرد وریدهای شما در حال اختلال و پیشروی اختلال می باشد و باید به شرایط موجود اهمیت داد و از پیشرفت واریس جلوگیری کرد که به این واریس ها وریدهای سطحی گفته می شود که اگر شما آن را برطرف نکنید کم کم پیشروی می کنند و باعث وریدهای عمقی می شوند که این وریدهای عمقی وریدهای اصلی پا و بسیار بزرگتری هستند که اگر دریچه آنها نیز مختل شود باعث مشکلاتی همراه با درد و سنگینی، مشکلات پوستی، ریزش مو، زخم و در نهایت ترومبوز می شود. لذا واریس مسئله بسیار مهمی می باشد و باید جدی گرفته شود.

 علائم واریس در ابتدا شاید خیلی بی اهمیت به نظر برسد اما ممکن است که از سطح کیفیت زندگی روزمره شما بکاهد. همه رگ های واریسی چه دردناک باشند و چه هیچ دردی نداشته باشند در جریان گردش خون اختلال ایجاد کرده و در صورت پیشگیری و پیگیری نکردن احتمال وقوع خطراتی همچون بیماری ترومبوز یا زخم واریس منجر می گردد که درمانشان به مراتب خیلی دشوارتر خواهد بود.

تشکیل شدن رگ‌های برجسته و بزرگ واریسی در پاها علائم متعددی را به وجود می‌آورد که البته عمدتا واریس در سیاهرگ های ران و ساق پا اتفاق می افتد و به ندرت در جاهای دیگر بدن بوجود می آید. وظیفه سیاهرگ‌ها بازگرداندن خون به قلب است و عضلات پا هنگام راه رفتن به سیاهرگ‌ها فشار می‌آورند و به برگشت خون به قلب کمک می‌کنند. دریچه‌هایی در سیاهرگ‌های سالم وجود دارد که به این فرآیند کمک می‌کند. اما عملکرد این دریچه‌ها گاهی در اثر ابتلا به واریس و یا عارضه های دیگر مانند نارسایی عروقی مزمن مختل می‌شود، در نتیجه خون در پایین پا جمع می‌شود واریس پا را بوجود می آورد البته رگهای واریس در هرنقطه ای از بدن احتمال ایجاد شدن دارند.

مجموعه ما با بهره مندی از بهترین تجهیزات روز دنیا و بهترین متخصصین قلب و عروق در زمینه درمان رگ های واریسی بسته به شدت بیماری از انواع روش ها اعم از تجویز جوراب واریس، ابلیشن، فلبکتومی و … استفاده می کنند.

خطرات واریس پا

 

شایع ترین دلایل ایجاد واریس پا

  1. ضعیف بودن دریچه ها یا آسیب دیدن سیاهرگ ها
  2. سن
  3. جنسیت
  4. سابقه خانوادگی
  5. اضافه وزن و چاقی
  6. آسیب دیدن پا
  7. یبوست
  8. زندگی بدون تحرک
  9. بارداری

ضعیف بودن دریچه ها و آسیب دیدن سیاهرگ ها

ضعیف بودن دریچه‌ها می‌تواند ارثی یا در اثر تصادف، بیماری یا آسیب‌دیدگی ناشی از تمرینات ورزشی سنگین  باشد. البته گاهی اوقات نمی‌توان دلیل مشخصی را برای ضعیف بودن دریچه‌ها تعیین کرد. دریچه‌های ضعیفی که عملکرد مناسب ندارند، نمی‌توانند به طور عادی باز و بسته شوند، در نتیجه خون می‌تواند به سمت پایین‌تنه برگردد. از بین رفتن خاصیت ارتجاعی سیاهرگ‌ها نیز میتواند عاملی بر این بیماری باشد که در این بین سیاهرگ‌ها بیش از حد کشیده می‌شوند و دریچه‌ها ضعیف می‌شوند و به همین دلیلی نمی‌توانند به درستی عمل کنند و باعث بروز واریس می شوند.

سن

عملکرد بسیاری از بخش‌های بدن به دلیل بالا رفتن سن کم کم کاهش پیدا می کند و در این میان سیاهرگ‌ها از این قاعده مستثنی نیستند. سیاهرگ‌ها به تدریج خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهند و این امر خود دلیلی بر ابتلا به عارضه‌های عروقی مانند واریس می‌شوند به علاوه فرآیند طبیعی بالا رفتن سن روی دریچه‌ها نیز اثر می‌گذارد و کارایی آنها را در پمپاژ رو به بالای خون در سیاهرگ‌ها و برگشت خون به قلب کاهش می دهد. و چنانچه درمان به موقع انجام نگیرد ممکن است فرد خطرات واریس پا که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد تجربه کند.

جنسیت

درباره این بیماری باید بگوییم که بیشتر زنان مبتلا میشوند تا مردان زیرا زنان در دوران بارداری مستعد ابتلا به واریس هستند. زیرا هورمون های زنانه استروژن سیاهرگ ها را شل می کند و زمینه را برای نشت خون از دریچه را فراهم می کند. همچنین دوران قاعدگی و یائسگی نیز دارای محرک هایی هستند که می توانند عاملی بر این دلیل باشند البته به این معنا نیست که آقایان مبتلا نمی شوند.

سابقه خانوادگی

اگر فردی در خانواده مبتلا به واریس باشد شما نیز بیشتر مستعد ابتلا به واریس هستید و خطرات واریس پا بیشتر شما را تهدید می کند. چون عارضه ای ارثی می باشد البته منظور این نیست کسانی که افرادی در خانواده دارند که این بیماری را دارد حتما مبتلا می شوند ولی خطر ابتلا به آن بالاست. با این وجود کسانی هم هستند که از همان بدو تولد با عارضه نقص مادرزادی در دریچه ها یا سیاهرگ ها متولد می شوند به همین دلیل مستعد ابتلا به این بیماری اند اما با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی می توان خطر مبتلا شدن را کاهش داد.

اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی باعث می شود که فشار و کشش خاصی به بخشهایی مثل سیاهرگ ها وارد شود به همین دلیل چربی اضافی بدن بر روی گردش خون اثر می گذارد و با فشار آوردن به سیاهرگ در زمان طولانی باعث آسیب دیدن آنها می شود به همین دلیل لازم است وزنتان را با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش کردن کم کنیم.

آسیب دیدن پاها

سابقه آسیب ها و ترومای اندام تحتانی و پاها مثل شکستگی و دررفتگی خطر ابتلا به واریس را افزایش می دهد. آسیب هایی مانند جراحی، شکستگی استخوانهای درشت نی یا نازک نی از جمله آسیب هایی هستند که احتمال ایجاد رگ های واریسی را بیشتر می کنند.

یبوست

شاید این واژه عجیب به نظر بیاید ولی در هنگام یبوست یا هنگام زور زدن در حین دفع مدفوع، خطر ابتلا به واریس را افزایش می دهد. بدین گونه که هنگام تقلا کردن برای دفع مدفوع فشار شدیدی به سیاهرگ ها وارد شده و باعث کشیده شدن بیش از حد آنها می شود به همین دلیل اگر در این باره مشکلی دارید حتما به دنبال رفع آن باشید تا رگ های واریسی گریبان گیر شما نگردد.

زندگی بدون تحرک

سبک زندگی بدون تحرک عامل ابتلا به بیماری واریس و تجربه عوارض واریس است. ساعت های طولانی پشت میز نشستن و با کامپیوتر کار کردن مثالی است از زندگی بدون تحرک، به این دلیل که ساعت ها شما بدون تغییر وضعیت روی صندلی مینشینید یا پاهایتان را از مچ روی هم می اندازید و اجازه میدهید که خون در پاهای شما جمع شود و پاها به دلیل عدم فعالیت نمی توانند با نیروی جاذبه مقابله کنند و به سمت قلب برگردند به همین دلیل خطر ایجاد شدن رگ های واریسی را بیشتر می کند.

بارداری

بارداری فشارها و تنش های متعددی را به بدن وارد می کند از جمله تغییرات هورمونی که باعث شل شدن دیواره سیاهرگ ها می شود. رحم مادر به موازات بزرگ شدن جنین منبسط می شود و در نتیجه فشار بیشتری به سیاهرگ های اطراف رحم وارد می شود که این عمل باعث ضعیف شدن سیاهرگ های اطراف لگن شده که منجر به رگ های واریسی در ناحیه واژن و باسن می شود.

علائم واریس پا

برخی بیماران بدون هیچ علامتی به این بیماری مبتلا می شوند ولی در برخی موارد همراه با درد، خارش، ورم، سوزش، سنگینی یا خستگی پا و همچنین تغییر رنگ پوست است. علائم معمولا در طول روز تشدید می شوند که شما با استفاده از جوراب واریس می توانید تا حدودی این عارضه را برطرف کنید. گاهی اوقات این لخته های خون دردناک، سفت و داغ هستند که اصطلاحا گفته می شود بیمار مبتلا به فلبیت است هرچند موقتی است و به تدریج ظرف دو تا سه ماه برطرف می شود زیرا لخته های خون فلبیت فقط در سیاهرگ های سطحی ایجاد می شوند و برعکس سیاهرگ های عمقی خطرناک نیستند.

خطرات واریس پا چیست؟

در صورتی که درمان واریس پا به موقع انجام نگیرد ممکن است باعث تورم، تجمع مایع در بافت، احساس سنگینی و درد در پاها، تغییرات پوستی مثل هایپر پیگمنتیشن و تغییر رنگ پوست و احتمال رسیدن واریکوز وریدهای سطحی به واریکوز وریدهای عمقی که باعث اختلال شدید خون رسانی شده که در نهایت نیاز به جراحی وریدی خواهد داشت.  از دیگر عوارض می توان مشکلات زیر را نام برد:

گرفتگی عضلات

یکی از نشانه های ابتلا به واریس گرفتگی شبانه عضلات است. و دلیل این گرفتگی عضلات این است که؛ عضلات تلاش می کنند فعالیت خود را برای گردش صحیح خون افزایش دهند اما رگ های واریسی مانع می شوند و گرفتگی عضلات رخ می دهد.

محدودیت حرکتی پاها

یکی از عوارض واریس پا؛ محدودیت حرکتی پاها پس از نشستن یا ایستادن های طولانی مدت است. این حالت اصولا در پایان روز و در حین استراحت فرد اتفاق می افتد.

ایجاد زخم واریسی

چنانچه برای درمان به دکتر واریس مراجعه نکنید، علائم واریس روز به روز شدیدتر می شود و در نهایت باعث ایجاد زخم واریسی می شود.

زخم های واریسی به دلیل اختلالات عملکردی دریچه های درون رگ ها که از برگشت خون جلوگیری می کنند ایجاد می شود. این زخم ها بسیار دردناک هستند و باعث ایجاد اختلالاتی در گردش خون می شوند. زخم های واریسی ممکن است مشکلاتی مانند درد پا، ورم مچ پا و ساق پا، سنگینی پاها، اگزمای واریسی و سفت شدن پوست در اطراف شود.

ورم مچ پا

یکی دیگر از خطرات واریس پا؛ ورم مچ پا است. در واریس های شدید، مچ پاها در شب و در هنگام استراحت ورم می کند. فشار معکوس ناشی از واریس باعث این ورم می شود.

خارش پوست

یکی از عوارض واریس پا؛ خارش پوست است که این خارش نشانه زنگ خطر برای بیماران واریسی است.

خونریزی

چنانچه رگ های واریسی در پا باشند؛ امکان برخورد پا با اجسام سنگین بسیار زیاد است که همین امر به دلیل شکننده شدن رگ ها باعث خونریزی می شود. چناچه شما دچار خونریزی واریزی شده اید هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید، زیرا متوقف کردن این نوع خونریزی ها بسیار دشوار است و نیاز است که به پزشک متخصص واریس پا مراجعه کنید.

راه های درمان واریس پا

  1. جوراب واریس
  2. ابلیشن
  3. اسکلروتراپی
  4. فلبکتومی

جوراب واریس

جوراب واریس بالای زانو معمولا فشاری را معادل با 20 الی30 میلی متر جیوه وارد می کند که غالبا برای تسکین علائمی مانند درد و ورم مفید است. این جوراب سیاهرگ ها را فشرده می کند و از برگشت خون و جمع شدن خون در پاها جلوگیری می کند.

ابلیشن

اگر جوراب واریس برای تسکین درد کافی نبود و به انضمام اینکه سونوگرافی نشان دهد که سیاهرگ های شما به اندازه کافی صاف است می توانید درمان را با لیزر، رادیوفرکانسی یا تزریق مکانیکی انجام دهید.

درمان در مطب جراح قلب و عروق انجام می شود که ابتدا پا تمیز و ضدعفونی می شود و درپ استریل جراحی روی پا انداخته می شود و سپس جراح داروی بی حسی را تزریق می کند و لوله نازکی به اسم کاتتر را وارد رگ می کند. بیماران معمولا فقط تزریق داروی بی حسی را احساس می کنند که جراح لوله را در کل رگ پیش میبرد و سپس پوست اطراف رگ را بی حس می کند و در پایان ابلیشن برای درمان رگ انجام می شود که این بخش از درمان بدون درد است و معمولا بیست دقیقه طول میکشد که پس از آن با باندکشی پانسمان می شود.

فلبکتومی

فلبکتومی یک عمل جراحی واریس، با کمترین حالت تهاجمی است که از یک تیغ جراحی یا سوزن کوچک برای عمل از بین بردن یا برداشتن سیاهرگ های واریسی در سطح پاها از آن استفاده می شود . این عمل جراحی در صورتی که بر روی بیمارانی با شرایط مناسب انجام شود، نتایج بسیار خوبی را خواهد داشت که عمل این جراحی مانند روش قبلی می باشد که ابتدا محلول بی حسی موضعی تزریق و سپس متخصص قلب بریدگی های کوچکی به اندازه نوک یک خودکار ( حدود 2 تا 3 میلیمتر) در محل جراحی ایجاد می کند و یک قلاب فلبکتومی در زیر سطح پوست فرو میبرد تا سیاهرگ های واریسی را از محل همین بریدگی ها بیرون بکشد که در هنگام عمل شما هیچگونه دردی احساس نمی کنید.

در آخر

خطرات واریس پا شامل ورم مچ پا، خارش پوست، گرفتگی عضلات، محدودیت حرکتی پاها، ایجاد زخم واریسی و خونریزی ناشی از واریس پاها است. برای پیشگیری از عوارض واریس پا بهتر است در صورت مشاهده رگ های واریسی و عنکبوتی هرچه سریعتر به بهترین متخصص واریس مراجعه کنید تا با درمان های ساده تر از شر این رگ ها خلاص شوید.

پزشکان متخصص ما در مجموعه قلب دکتر هومان به صورت تخصصی برای کنترل و درمان رگ های واریسی آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید