وقتی شما دچار دردی در قفسه می شوید حتما برایتان سوال پیش می اید که ایا این درد قلبی است یا غیر قلبی درد های غیر قلبی هم خیلی شایع است و  شایعترین علت ان هم گاستروانتریت و بیماری های مری است و مشکلات دیواره و پرده های قلبی است . فرد هرگز نباید درد قفسه سینه را نادیده بگیرد. اگر فردی در سمت چپ بدن خود احساس درد قفسه سینه می کند ، این می تواند نشان دهنده حمله قلبی یا سایر بیماری های پزشکی ، مانند مشکل ریه یا التهاب دیواره اطراف قلب فرد باشد.

تشخیص اینکه درد قلبی است یا غیر قلبی بسیار مهم است و این تشخیص کار یک متخصص قلب است و شایعترین علت درد قفسه سینه رفلاکس است و علت درد قلبی هم شامل بیماری عروق کرونر و بیماری دریچه ای و الکترو فیزیو لوژیک باشد و … اگر خوذتان ریسک فاکتوری و بیماری زمینه ای دارید مانند چربی خون و اسید اوریک بالا یا سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی زودرس به علت بیماری قلبی یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی و ساختاری قلبی دارید باید درد قفسه سینه سمت چپ را جدی بگیرید و علت های قلبی ان را رد کنید و این کار توسطپزشک متخصص قلب و توسط تست های تشخیصی اختصاصی انجام می شود و اگر قلبی نباشد پزشک انرا ارجاع ارجاع می دهد و اگر قلبی باشد انرا درمان می کند .

چون درد قفسه سینه چپ تشخیص افتراقی های زیادی دارد و علت قلبی ان کشنده است در صورد درد قفسه سینه چپ و یا تکرار ان حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد.

درد قلبی

انواع درد قلبی

انواع مختلفی از درد  وجود دارد ، از جمله:

• درد قلبی پایدار

این حالت رایج ترین است. فعالیت بدنی یا استرس می تواند آن را تحریک کند و زمانی اتفاق می افتد که قلب بیشتر از حد معمول کار می کند. معمولاً حدود ۵ دقیقه طول می کشد.

الگوی معمولی دارد و ممکن است فرد آن را ماه ها یا سال ها تجربه کند. استراحت یا دارو اغلب علائم را از بین می برد.

• درد قلبی  ناپایدار

درد قلبی ناپایدار از الگوی معمولی پیروی نمی کند و معمولاً در زمان استراحت رخ می دهد. بیشتر ناشی از تصلب شرایین است که شامل انسداد و جلوگیری از رسیدن خون به قلب است.

درد بیش از ۵ دقیقه طول می کشد و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. استراحت و دارو به تنهایی نمی تواند علائم را بهبود بخشد.

درد  ناپایدار می تواند خطر حمله قلبی را در پی داشته باشد. هر کس مبتلا به درد  ناپایدار باشد باید تحت مراقبت های اورژانسی قرار گیرد.

•درد  میکروواسکولار

این درد می تواند با بیماری عروق کرونر رخ دهد. این حالت بر کوچکترین عروق کرونر تأثیر می گذارد.در این حالت ، شما درد قفسه سینه دارید اما انسداد عروق کرونر را ندارید. در عوض ، این اتفاق می افتد زیرا کوچکترین عروق کرونر شما آنطور که باید کار نمی کند ، بنابراین قلب شما خون مورد نیاز را دریافت نمی کند.

علاوه بر درد قفسه سینه ، فرد ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کند:

-خستگی و انرژی کم

-مشکلات خواب

-تنگی نفس

اغلب طول می کشد و بیش از ۱۰ دقیقه و گاهی بیشتر از ۳۰ دقیقه طول میکشد.

•درد  صدری متغیر

این حالت نادر است بعضی اوقات پزشکان آن را درد  پرینزمتال می نامند و زمانی که بدن در حالت استراحت است ، اغلب در نیمه های شب یا صبح زود ایجاد می شود.عروق قلب شما ناگهان سفت یا تنگ می شوند.این حالت میتواند درد زیادی ایجاد کند.

محرک های احتمالی شامل قرار گرفتن در معرض سرما ، استرس ، داروها ، سیگار کشیدن یا مصرف کوکائین است.

این حالت یک بیماری مزمن است ، اما داروها می توانند به کنترل آن کمک کنند.

علائم درد قلبی چیست؟

درد قلبی شامل هر یک از احساسات زیر در قفسه سینه است:

-حس فشرده کننده و فش

-سنگینی

-احساس سفتی

-سوزش یا درد در سراسر قفسه سینه ، معمولاً از پشت سینه شروع می شود

درد اغلب به گردن ، فک ، بازوها ، شانه ها ، گلو ، کمر یا دندان ها سرایت می کند.

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

-سوء هاضمه

-سوزش سردل

-ضعف

-تعریق

-حالت تهوع

-گرفتگی

-تنگی نفس

مدت زمان این علائم بستگی به نوع درد قلبی دارد.

هر کسی که درد شدید یا مداوم قفسه سینه را تجربه می کند ، باید به اورژانس  مراجعه کند و به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد.

علل درد قلبی چیست؟

درد قلبی معمولاً به علت بیماری زمینه ای در عروق کرونر است.

عروق کرونر ، به قلب خون غنی از اکسیژن می رساند. وقتی کلسترول روی دیواره شریان جمع می شود و پلاک های سفت ایجاد می کند ، باعث تنگی عروق میشود.

عوامل دیگر ، از جمله آسیب به عروق و سیگار کشیدن ، خطر تجمع پلاک را افزایش می دهد.

وقتی عروق باریک می شوند ، رسیدن خون غنی از اکسیژن به قلب سخت تر می شود. همچنین ممکن است پلاک ها شکسته شده و لخته هایی ایجاد کنند که رگ ها را مسدود می کنند.

اگر خون نتواند اکسیژن را به قلب برساند ، ماهیچه قلب نمی تواند به درستی کار کند. این حالت باعث درد قلبی می شود.

پس به طور کلی علل زیر می توانند باعث تنگی عروق و به دنبال آن درد قلبی شوند:

•سیگار کشیدن

•قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات ، به عنوان مثال ، در محل کار

•فعالیت بدنی کم

•رژیم غذایی ناسالم

•سطح کلسترول بالا

•اضافه وزن یا چاقی

•عوامل ژنتیکی

•شرایطی مانند بیماری قلبی ، دیابت ، فشار خون پایین ، سندرم متابولیک و کم خونی

•سن بالای ۴۵ سال برای مردان یا ۵۵ سال برای زنان

پس درد قلبی ناشی از افت اکسیژن رسانی به قلب است و تشخیص درست می تواند احتمال حمله قلبی را پیش بینی کند.

عوامل خطر و عوارض درد قلبی چیست؟

عوامل خطر زیر خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و درد  را افزایش می دهد:

•مصرف دخانیات. جویدن تنباکو ، سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار به دیواره داخلی عروق-از جمله شریان های قلب شما-آسیب رسانده و باعث رسوب کلسترول و  مسدود کردن عروق خونی می شود.

•دیابت. دیابت خطر بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد ، که با تسریع تصلب شرایین و افزایش سطح کلسترول منجر به درد قلبی و حمله قلبی می شود.

•فشار خون بالا. با گذشت زمان ، فشار خون بالا با تسریع سخت شدن عروق به عروق آسیب می رساند.

•سطح کلسترول بالا یا تری گلیسیرید خون. کلسترول بخش عمده ای از رسوبات است که می تواند عروق سراسر بدن شما را تنگ کند ، مخصوصا عروق قلبی. سطح بالای LDL ، که به کلسترول “بد” نیز معروف است ، خطر ابتلا به درد قلبی و حملات قلبی را افزایش می دهد. سطح بالای تری گلیسیرید هم ، نوعی چربی خون مربوط به رژیم غذایی شما است.

•سابقه خانوادگی بیماری قلبی. اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به بیماری عروق کرونر است یا دچار حمله قلبی شده است ، شما بیشتر در معرض ابتلا به درد  هستید.

•سن بالا. مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال بیشتر از افراد جوان در معرض خطر هستند.

•عدم ورزش. یک شیوه زندگی غیر فعال باعث افزایش کلسترول ، فشار خون بالا ، دیابت نوع ۲ و چاقی می شود.

چاقی با سطوح بالای کلسترول خون ، فشار خون بالا و دیابت ارتباط دارد ، که همه آنها خطر ابتلا به درد  و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اگر اضافه وزن دارید ، قلب شما باید بیشتر کار کند تا خون بدن را تامین کند.

•فشار. استرس می تواند خطر ابتلا به درد  و حملات قلبی را افزایش دهد. استرس زیاد و همچنین عصبانیت نیز می توانند فشار خون شما را افزایش دهند. افزایش هورمون های تولید شده در هنگام استرس می تواند عروق شما را تنگ کرده و درد قلبی را بدتر کند.

عوارض درد قلبی چیست؟

درد قفسه سینه که با درد  رخ می دهد ، انجام برخی از فعالیت های عادی مانند راه رفتن را ناراحت کننده می کند. با این حال ، خطرناک ترین عارضه حمله قلبی است.

علائم و نشانه های شایع حمله قلبی عبارتند از:

•فشار ، پری یا درد فشاری در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می کشد

•درد از قفسه سینه تا شانه ، بازو ، پشت و یا حتی تا دندان ها و فک شما گسترش می یابد

•افزایش دوره درد قفسه سینه

•تهوع و استفراغ

•درد طولانی مدت در بالای شکم

•تنگی نفس

•تعریق

•غش کردن

در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، فوراً به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

درمان درد قلبی چیست؟

هدف از درمان کاهش درد ، جلوگیری از علائم و جلوگیری یا کاهش خطر حمله قلبی است. پزشک ممکن است دارو ، تغییر شیوه زندگی ، عمل جراحی یا ترکیبی از این موارد را توصیه کند.

•تغییر سبک زندگی

استراتژی های زیر می تواند کمک کننده باشد:

-ترک سیگار

-مدیریت وزن

-به طور مرتب سطح کلسترول را بررسی کنید

-استراحت در مواقع ضروری

-ورزش منظم

-یادگیری نحوه مدیریت یا اجتناب از استرس

-داشتن رژیم غذایی غنی از میوه ، سبزیجات ، غلات کامل ، لبنیات کم چرب یا بدون چربی و منابع پروتئین بدون چربی

•داروها

پزشکان اغلب نیترات ها مانند نیتروگلیسیرین را برای درد قلبی تجویز می کنند. نیترات ها با آرامش بخشیدن به عروق خونی و گشاد کردن آن ها از شدت درد  جلوگیری می کنند.

سایر گزینه های دارویی عبارتند از:

-مسدود کننده های بتا

-مسدود کننده های کانال کلسیم

-مهار کننده های آنزیم پوشاننده آنژیوتانسین

-داروهای خوراکی ضد پلاکت

-ضد انعقاد

-استاتین ها ، داروهای کاهنده کلسترول

خلاصه

به طور خلاصه درد قلبی به دلیل عدم وجود خون کافی در قسمتی از قلب شما اتفاق می افتد. این حالت می تواند مانند حمله قلبی ، با فشار در قفسه سینه احساس شود. گاهی اوقات آن را درد  صدری یا ایسکمیک قفسه سینه می نامند.

این علامت بیماری قلبی است و زمانی اتفاق می افتد که چیزی رگ های شما را مسدود کرده یا جریان خون کافی در شریان ها وجود ندارد که اکسیژن مورد نیاز را به قلب برساند.

درد  معمولاً به سرعت از بین می رود. با این حال ، این حالت می تواند نشانه یک مشکل قلبی تهدید کننده زندگی باشد. مهم است که بدانید چه اتفاقی می افتد و برای جلوگیری از حمله قلبی چه کار می توانید انجام دهید.

معمولاً دارو و تغییر شیوه زندگی می تواند درد  را کنترل کند. اگر شدیدتر است ، ممکن است به جراحی نیز احتیاج داشته باشید.

به هرحال مراجعه زود هنگام به پزشک و درمان به موقع می تواند در بهبود شما بسیار مفید باشد.

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر هومان است .

این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید.