راه درمان تیر کشیدن قلب : معمولاً وقتی افراد در قلب یا نواحی اطراف قلب احساس تیر کشیدن دارند بسیار نگران می‌شوند و اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد بروز حمله قلبی است. هرچند احتمال حمله قلبی در صورت تیر کشیدن وجود دارد، اما تیر کشیدن قلب تنها به معنی حمله قلبی نیست و ممکن است علل دیگری هم داشته باشد. به‌هرحال بی‌مورد نیست و یک علت جدی دارد که باید بررسی شود.

در برخی مواقع نیز ناشی از استرس است که بازهم باید یک متخصص قلب باتجربه شما را معاینه کند تا بهترین راه درمان تیر کشیدن قلب را به شما توصیه نماید. اگر متخصص قلب تشخیص دهد که منشأ تیر کشیدن قلب شما قلب نیست و یک درد ارجاعی از سایر اندام‌ها بخصوص اندام گوارشی است شما را به متخصص موردنیازتان ارجاع خواهد داد لیکن برای معاینه اولیه متخصص قلب بهترین گزینه است.

خوشبختانه در کلینیک ما متخصصانی باتجربه و متبحر در حال فعالیت هستند که می‌توانید برای اطمینان خاطر از ارزیابی همه‌جانبه و معاینه کامل قلب به کلینیک قلب ما مراجعه نمایید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا راه درمان تیر کشیدن قلب و دلایل ایجاد آن را با هم مرور کنیم.

راه درمان تیر کشیدن قلب

آیا راه درمان تیر کشیدن قلب بی‌محلی کردن به آن است؟

بسیاری از افراد که گاهاً دچار تیر کشیدن قلب می‌شوند اظهار می‌دارند که اگر توجه نکنیم خودش خوب می‌شود؛ اما این باور بسیار غلط است و حتی می‌تواند کشنده باشد.

درست است که تیر کشیدن قلب گاهی بدون درمان و بعد از چند دقیقه از بین می‌رود یا کم می‌شود، اما می‌تواند علامتی از یک عارضه جدی مانند وجود مشکلاتی در خود قلب، ماهیچه‌ها، دستگاه گوارش، دستگاه ریوی و حتی عوامل روانی باشد که برای جلوگیری از بروز عوارض بعدی حتماً نیاز به بررسی توسط متخصص قلب و در صورت نیاز ارجاع به متخصصین دیگر دارد. این موارد می‌توانند تا حد زیادی تهدیدکننده زندگی باشند و نباید نادیده گرفته شوند.

درمان تیر کشیدن قلب چگونه است؟

به دلیل اینکه تیر کشیدن قلب به‌تنهایی یک بیماری محسوب نمی‌شود و درواقع نشانه‌ای از بروز یک مشکل در بدن است که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، راه درمان تیر کشیدن قلب نیز متفاوت بوده و بیشتر به علت ایجاد آن بستگی دارد.

به‌طورکلی پزشک متخصص مربوطه ممکن است بسته به‌شدت بیماری شما که عامل ایجاد تیر کشیدن قلب شده است از روش‌های درمانی مختلف مانند دارودرمانی، جراحی و گاهی ترکیبی از هردو استفاده کند تا مشکل اصلی حل‌شده و تیر کشیدن قلب نیز رفع شود.

اگر تیر کشیدن قلب به دلیل بروز آسیبی در خود قلب و ماهیچه‌ها و رگ‌های مرتبط با قلب باشد، متخصص ممکن است بسته به نوع آسیب از روش‌های زیر به‌عنوان راه درمان تیر کشیدن قلب استفاده کند:

• تجویز داروهایی مانند نیتروگلیسیرین و سایر داروهایی که برای باز کردن حدودی رگ‌های بسته‌شده مناسب هستند. معمولاً این داروها خاصیت رقیق‌کنندگی دارند و ضد لخته شدن خون هستند.
  • روش درمانی دیگر کاتتریزاسیون قلبی است که برحسب تشخیص متخصص می‌تواند شامل استفاده از بالون یا استنت برای باز کردن رگ‌های مسدود شده باشد.
  • گاهی نیز به جراحی‌های جدی برای برطرف کردن عارضه ایجادشده و یا ترمیم رگ‌ها نیاز است.

درصورتی‌که عوامل دیگری غیر از قلب باعث ایجاد تیر کشیدن قلب شده باشد، متخصص قلب شما را به متخصص موردنیازتان ارجاع می‌دهد. برخی از درمان‌ها در این مواقع عبارت‌اند از:

• تجویز آنتی‌اسیدها یا درمان‌های خاص برای برطرف کردن ریفلاکس اسید و سوزش سر دل که می‌تواند عامل تیر کشیدن قلب باشد.
  • گاهی مواقع نیز علت اصلی تیر کشیدن قلب استرس و بار روانی است که فرد تحمل می‌کند و در این مواقع متخصص از داروهای ضد اضطراب به‌عنوان راه درمان تیر کشیدن قلب و کاهش احتمال حملات عصبی استفاده می‌کند.

دلایل تیر کشیدن قلب چیست؟

همان‌طورکه در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، تیر کشیدن قلب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل قبل از نگرانی در مورد سکته قلبی باید ابتدا در اسرع وقت به متخصص قلب مراجعه کنید تا علت اصلی مشخص شود. گاهی نیز با علائم دیگر مانند تنگی نفس، درد در قفسه سینه و … همراه می‌شود که باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. به‌طورکلی دلایل تیر کشیدن قلب می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

• حمله قلبی که باعث انسداد جریان خون به طرف قلب شده است.
  • آنژین صدری که در اثر انسداد رگ‌های خونی منتهی به قلب شما اتفاق می‌افتد و منجر به تیر کشیدن قلب می‌شود.
  • پریکاردیت که به معنی التهاب کیسه در اطراف قلب می‌باشد.
  • میوکاردیت که به معنی التهاب عضلات قلب است.
  • کاردیومیوپاتی نیز یک بیماری مربوط به عضله قلب است که می‌تواند منجر به تیر کشیدن قلب شود.
  • برش آئورت یک بیماری نادر است که به معنی پارگی آئورت می‌باشد. آئورت بزرگ‌ترین رگی است که از قلب خارج می‌شود و بسیار حیاتی است.

همچنین طیف گسترده‌ای از مشکلات سایر اندام‌های بدن ممکن است منجر به تیر کشیدن قلب یا درد در نزدیکی دنده‌ها گردد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

• وجود سنگ صفرا که می‌تواند باعث بروز درد شدید و ناگهانی شود. معمولاً این درد چندین ساعت ادامه دارد، از بین می‌رود ولی دوباره بر می‌گردد.
  • رفلاکس اسید معده ممکن است باعث احساس سوزش در قفسه سینه و تیر کشیدن قلب شود. معمولاً افراد مبتلا به این بیماری بعد از خوردن غذا دچار احساس تیر کشیدگی در ناحیه قلب می‌شوند. این احساس بعد از خوردن موارد محرک مانند غذاهای چرب یا الکل شدیدتر است.
  • التهاب لوزالمعده یا کیسه صفرا نیز می‌تواند عاملی تیر کشیدن قلب باشد.
  • ذات‌الریه
  • برونشیت ویروسی
  • لخته خون یا آمبولی ریوی (آمبولی ریوی به معنی انسداد رگ خونی است که به ریه‌ها ختم می‌گردد)
  • برونکواسپاسم که معمولاً در افرادی که دچار آسم و اختلالات مرتبط با آن هستند رخ می‌دهد.
  • عفونت‌های تنفسی (به‌ویژه وقتی با سرفه‌های مکرر همراه باشد) نیز می‌توانند باعث تیر کشیدن قلب شوند.
  • وجود شکستگی یا کبودی در دنده‌ها
  • درد عضلانی ناشی از فشار یا سندرم درد مزمن
  • حملات عصبی شدید (گاهی حملات آن‌قدر شدید هستند که فرد مبتلا احساس می‌کند در حال مرگ است. معمولاً این حملات با کمی ریلکس شدن و تنفس عمیق برطرف می‌شود و تا چند دقیقه بیشتر دوام ندارد؛ اما نیاز هست که تحت نظر یک متخصص روان‌پزشک درمان شود.)

سایر علائمی که ممکن است با تیر کشیدن قلب مشاهده شود چیست؟

گاهی مواقع شما واقعاً سردرگم می‌شوید و نمی‌دانید که باید به دنبال کدام راه درمان تیر کشیدن قلب باشید. همان‌طورکه گفتیم در این شرایط بهترین راه مراجعه به متخصص قلب است؛ اما معمولاً تیر کشیدن قلب تنها علامت یک بیماری نیست و ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد.

اگر تیر کشیدن قلب مربوط به یک بیماری قلبی باشد می‌تواند با علائم زیر همراه گردد:

• وجود فشار در قفسه سینه یا احساس سفتی در این ناحیه

• درد در ناحیه پشت، بازو یا فک

• خستگی بی‌دلیل

• وجود درد در شکم

• درد در هنگام ورزش

• حالت تهوع

اگر یک عاملی جدا از قلب باعث تیر کشیدن قلب شده باشد می‌تواند با علائم زیر همراه شود:

• احساس طعم ترش یا اسیدی در دهان
  • دردی که تنها بعد از خوردن یک ماده غذایی ایجاد می‌شود.
  • مشکل در بلعیدن
  • دردی که بسته به موقعیت بدن شما بهتر یا بدتر خواهد شد.
  • درد شدید وقتی‌که نفس عمیق می‌کشید یا سرفه می‌کنید.
  • تب، درد و لرز
  • آبریزش بینی
  • سرفه کردن
  • احساس هراس یا اضطراب
  • تنفس خیلی سریع و پشت سرهم
  • درد کمر که به قسمت جلوی قفسه سینه انتقال پیدا می‌کند.

تشخیص علت تیر کشیدن قلب چگونه است؟

اگر علائم شما شدید باشد بخصوص اگر با سایر علائم بیماری‌های قلبی که در قسمت قبل گفتیم همراه باشد باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید تا خطر حمله قلبی را به حداقل برسانید. در غیر این صورت اولین اقدام برای تشخیص علت تیر کشیدن قلب مراجعه به یک متخصص قلب باتجربه است که اگر عامل غیر قلبی هم باعث بروز تیر کشیدن قلب شده باشد بتواند تشخیص دهد و شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد.

برای تشخیص علت تیر کشیدن قلب معمولاً پزشک متخصص از شما سؤالاتی می‌پرسد و پاسخ صحیح و دقیق شما کمک زیادی به تشخیص می‌کند.

سپس یک سری معاینات فیزیکی انجام می‌دهد و ممکن است برای تشخیص نهایی آزمایشاتی را برایتان تجویز کند. برخی از این آزمایشات شامل موارد زیر هستند:

• نوار قلب (ECG یا EKG) که فعالیت الکتریکی قلب را نشان می‌دهد.
  • آزمایش خون، برای بررسی سطح آنزیم‌ها
  • تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه که برای معاینه قلب، ریه‌ها و رگ‌های خونی شما استفاده می‌شود.
  • اکوکاردیوگرام که با امواج صوتی کار می‌کند و برای ضبط تصاویر متحرک قلب استفاده می‌شود.
  • MRI که برای جستجوی دقیق آسیب به قلب یا آئورت استفاده می‌شود.
  • تست‌های استرس برای بررسی عملکرد قلب شما بعد از ورزش
  • آنژیوگرام که برای جستجوی انسداد در شریان‌های خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

آنچه مشخص می‌باشد این است که تیر کشیدن قلب مسئله‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن رد شد و حتی درصورتی‌که بعد از معاینه توسط متخصص قلب مشخص شود که عامل قلبی باعث آن نشده عوامل جدی دیگری می‌توانند باعث بروز آن شده باشند که باید حتماً موردبررسی و درمان قرار بگیرند.

شما می‌توانید برای معاینه و مشاوره نزد متخصصانی کار بلد و باتجربه در کلینیک قلب ما از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما یا لینک‌های ارتباطی موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید