عوامل مختلفی می‌تواند باعث درد قلب و درد در ناحیه قفسه سینه باشد و اغلب مواردی که مربوط به خود قلب هستند باید سریعاً مورد بررسی و درمان قرار بگیرند. زیرا می‌توانند خطرآفرین باشند و باعث حمله قلبی یا ایست قلبی شوند. سؤالی که ممکن است برای شما در این زمینه پیش آمده باشد این است که درد قلبی چگونه است و چه علائمی دارد؟ به‌طورکلی دردهایی که در قفسه سینه و نزدیک به قلب ایجاد می‌شوند، حتی اگر به قلب مربوط نباشند باید ابتدا توسط متخصص قلب بررسی شوند و در صورت عدم وجود مشکلات قلبی متخصص قلب شما را به پزشک مورد نیاز ارجاع خواهد داد.

علائم دردهای قلبی متفاوت است و ممکن است هر فرد درد قلب را به‌صورت منحصربه‌فردی تجربه کند. اما طبق آمار پزشکی و تجربه پزشکان متخصص، علائمی وجود دارد که در اکثر افراد مبتلا به دردهای قلبی مشاهده می‌شوند و باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر برایتان توضیح دهیم درد قلبی چگونه است ، چه علائمی دارد و چگونه باید درمان شود؟

درد قلبی چگونه است

درد قفسه سینه مربوط به درد قلبی چگونه است؟

اگرچه درد قفسه سینه معمولاً به دلیل وجود یکی از مشکلات قلبی اتفاق می‌افتد، اما بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌گویند که احساس ناراحتی مبهمی در این ناحیه دارند که لزوماً مانند درد نیست. اما به‌طورکلی، ناراحتی‌های قفسه سینه که مربوط به مشکلات قلبی و احتمال خطر بروز سکته قلبی است، توسط یک یا چند مورد زیر توصیف می‌شوند و یا حداقل با این موارد ارتباط نزدیک دارند:

• احساس گرفتگی، سوزش، سیری و فشار در قفسه سینه
  • احساس خرد شدن در قفسه سینه یا دردی که در گردن، شانه‌ها، فک، پشت، یک یا هر دو بازوی شما گسترش می‌یابد.
  • دردی در قلب و قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد و یا با فعالیت بدتر شود.
  • دردی که گاهی برطرف شده ولی دوباره برمی‌گردد یا شدت آن تغییر می‌کند.
  • احساس تنگی نفس
  • نشستن عرق سرد بر پیشانی و بدن
  • احساس سرگیجه یا ضعف در بدن
  • حالت تهوع یا استفراغ که گاهی واقعاً باعث استفراغ می‌شود و افراد آن را با مسمومیت یا بیماری‌های گوارشی اشتباه می‌گیرند.

همه دردها و احساسات ناخوشایند در قفسه سینه و اطراف قلب مشکوک به مشکل قلبی هستند و نیازمند بررسی توسط پزشک متخصص قلب می­باشند. همچنین توجه داشته باشید که علائم ذکر شده را در افراد دیابتی و سالخورده باید بسیار جدی بگیرید. این افراد در معرض حمله قلبی قرار دارند و هرگونه درد و ناراحتی قفسه سینه در آن­ها یک زنگ خطر است.

در چه صورت درد در ناحیه قلب و قفسه سینه نشانگر مشکلات قلبی نیست؟

همانطورکه قبلاً هم گفتیم برای اینکه متوجه شوید درد قلبی چگونه است و چه تفاوتی با دردهایی که مربوط به سایر قسمت‌های بدن است و به این ناحیه کشیده شده است دارد، کار دشواری است و تنها پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد. زیرا برخی از علائم کاملاً شبیه به هم هستند و پزشک موارد را به‌طور جزئی‌تر بررسی می‌کند تا علت اصلی درد قلب را متوجه شود. اما به‌طورکلی برخی از موارد درد در ناحیه قلب و قفسه سینه که به‌احتمال‌زیاد مربوط به مشکلات قلبی نیستند یا کمتر به دلیل آسیب‌های قلبی اتفاق می‌افتند، عبارت‌اند از:

• احساس طعم ترش یا برگشت دوباره غذا به گلو یا دهان
  • وجود اختلالاتی در هنگام بلعیدن
  • دردی که وقتی وضعیت بدنی خود را تغییر می‌دهید تغییر می‌کند و کمتر یا بیشتر می‌شود.
  • دردی که هنگام سرفه یا تنفس عمیق بیشتر می‌شود.
  • دردی که ساعت‌ها به‌صورت مداوم و بدون افزایش یافتن وجود دارد.
  • دردی که بیشتر به دلیل دل‌درد باعث سوزش در پشت استخوان‌های سینه شما می‌شود و می‌تواند به قلب یا معده فشار آورد.

چه موقع برای دردهای قلبی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پیش‌تر هم گفتیم که دردهای ایجاد شده در ناحیه قلب حتی اگر مربوط به قسمت‌های دیگر بدن باشند به دلیل حساسیت قلب و نقش حیاتی که در بدن دارد باید سریعاً توسط پزشک متخصص قلب و در صورت مشکوک بودن به حمله قلبی با مراجعه به اورژانس مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین اگر درد طوری است که دائم شدیدتر شده و یا چندین علائم حملات قلبی را با هم تجربه کردید باید حتماً با اورژانس تماس بگیرد تا به شما بگویند چه اقداماتی انجام دهید یا خودشان را به محل اسکان شما برسانند. اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید از یکی از اطرافیان خود بخواهید این کار را برایتان انجام دهند.

دلایل ایجاد دردهای قلبی چیست؟

بسته به اینکه دردهای قلبی واقعاً مربوط به خود قلب است یا از یک قسمت دیگر بدن منشأ می‌گیرد، دلایل مختلفی هم می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. در ادامه مهم‌ترین این دلایل را برایتان شرح خواهیم داد. آنچه مهم است و باید به آن توجه کامل داشته باشید این است که دردهای قلبی و ناراحتی در قفسه سینه حتی اگر مربوط به خود قلب نباشند، علائم یک بیماری جدی دیگر هستند که قطعاً نیاز به درمان و مراقبت پزشکی دارند.

دلایل مرتبط با قلب

اگر درد قلب واقعاً مربوط به خود قلب باشد معمولاً به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

• حمله قلبی

حمله قلبی اغلب به دلیل انسداد جریان خون و ایجاد لخته خون ناشی از آن اتفاق می‌افتد.

• آنژین

آنژین عارضه‌ای مربوط به قلب است که بیشتر باعث ایجاد درد قفسه سینه می‌شود و در اثر جریان خون ضعیف در قلب رخ می‌دهد. درواقع آنژین زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌های ضخیم در دیواره‌های داخلی عروق که وظیفه خون‌رسانی به قلب را دارند، تجمع پیدا می‌کنند. تجمع این پلاک‌ها باعث باریک شدن عروق شده و خون‌رسانی به قلب را دچار اختلال می‌کند. این امر در هنگام فعالیت بیشتر موجب دردهای قلبی و قفسه سینه می‌شود.

• تشریح آئورت

این وضعیت یک شرایط خطرناک و تهدیدکننده زندگی است که رگ اصلی یعنی آئورت را که از قلب شما خارج می‌شود درگیر می‌کند. اگر شرایطی پیش بیاید که لایه‌های داخلی این رگ خونی جدا شود، خون در بین لایه‌ها نفوذ کرده و می‌تواند باعث پارگی آئورت و ازکارافتادگی قلب شود.

• پریکاردیت

پریکاردریت یک نوع التهاب در کیسه اطراف قلب شما است. این شرایط معمولاً باعث درد شدیدی در ناحیه قلب و قفسه سینه می‌شود که حتی هنگام نفس کشیدن یا دراز کشیدن شدیدتر خواهد شد.

• دلایل مرتبط با دستگاه گوارشی

دردهای قلب و قفسه سینه می‌تواند ناشی از اختلالات دستگاه گوارش باشد، ازجمله:

• سوزش سر دل

ممکن است احساس سوزش دردناکی در پشت استخوان سینه حس کنید که تا قلب هم کشیده می‌شود و به دلیل اسید معده‌ای است که از راه گلو به مری برمی‌گردد.

• مشکلات بلعیدن

برخی از اختلالات مری می‌تواند بلع را دشوار و حتی دردناک کند که ممکن است این درد تا قلب و قفسه سینه گسترش یابد.

• مشکلات کیسه صفرا یا لوزالمعده

سنگ کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا یا لوزالمعده شما یکی از علت‌های دردهای شکمی است که این درد ممکن است تا قلب و قفسه سینه کشیده شود.

• دلایل مرتبط با عضله و استخوان

برخی از انواع دردهای قلب که از قفسه سینه به این ناحیه کشیده می‌شود، می‌تواند به دلیل آسیب‌های عضلانی و استخوانی باشد که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

• کاستوکندریت

کاستوکندریت شرایطی است که در آن غضروف قفسه دنده شما، مخصوصاً غضروف‌هایی که دنده‌های شما را به استخوان سینه متصل می‌کند، ملتهب و دردناک می‌شود.

• کبودی و شکستگی دنده‌ها

گاهی ممکن است ناحیه قفسه سینه و نزدیک قلب در اثر ضربه دچار کبودی یا شکستگی شود که باعث درد در این نواحی خواهد شد.

• دلایل مرتبط با دستگاه تنفسی

بسیاری از مشکلات ریوی نیز می‌توانند باعث ایجاد درد در ناحیه قلب و قفسه سینه شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

• آمبولی ریوی

آمبولی ریوی زمانی اتفاق می‌افتد که داخل رگ‌های متصل به ریه لخته خون ایجاد شده و خون‌رسانی به این قسمت از بدن انجام نشود.

• پلوریت

پلوریت به شرایطی گفته می‌شود که غشای داخلی ریه‌های شما ملتهب گردد که می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه و قلب شود. این درد معمولاً هنگام سرفه و در موارد شدید حتی هنگام استنشاق تشدید می‌شود.

• فشار خون ریوی

فشار خون ریوی در صورت بالا بودن فشار خون در رگ‌های انتقال‌دهنده خون به ریه‌ها اتفاق می‌افتد که می‌تواند باعث درد قفسه سینه و قلب شود.

• سایر دلایل درد قلب

درد قفسه سینه و قلب همچنین می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• وحشت‌زدگی

ترس شدید همراه با درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق زیاد، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مرگ می‌تواند باعث وحشت‌زدگی شدید و درد قلب شود که به آن حمله وحشت نیز می‌گویند.

• زونا

زونا نوعی بیماری مزمن است که در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله‌مرغان اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث ایجاد درد در پشت دیواره قفسه سینه و قلب شود و علائم آن بیشتر در پوست به‌صورت خشکی، درد، پوسته پوسته شدن، التهاب و …. بروز می‌کنند.

سخن آخر

اینکه درد قلب چگونه است به موارد مختلفی مانند سابقه پزشکی بیمار، شرایط روحی بیمار، علت اصلی ایجاد درد قلب و … بستگی دارد. اما به دلیل اهمیت این عضو حیاتی بدن باید هر نوع علائم و دردی حتی اگر مربوط به قلب نباشد، جدی گرفته شود و در اسرع وقت توسط متخصصین قلب به‌طور کامل بررسی شود تا از بروز خطراتی مانند حملات و ایست قلبی جلوگیری گردد.

در مواردی نیز که علاوه بر درد قلب علائمی مانند عرق سرد، تنگی نفس، درد فک و … را تجربه می‌کنید به دلیل احتمال وقوع حمله قلبی حتماً باید با اورژانس تماس بگیرید و اقداماتی که برایتان توضیح می‌دهند را انجام دهید. اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید حتماً از اطرافیان یا دوستان خود تقاضای کمک کنید.