بارداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن مادر می شود.  علاوه بر موارد واضح مانند شکم در حال رشد ، مواردی وجود دارد که چندان قابل توجه نیستند. یک مثال افزایش ضربان قلب در بارداری است. به طور کلی میزان حجم خون در بارداری افزایش می یابد.

این خون اضافی منجر به افزایش ضربان قلب در بارداری می شود که حدود 25 درصد سریع تر از حد معمول است. ضربان قلب سریع تر می تواند منجر به احساس تپش قلب گاه به گاه شود.

اگر چه احساس تپش قلب در دوران بارداری می تواند طبیعی و غیر مضر باشد. اما همیشه این احتمال وجود دارد که شما دارای یک بیماری جدی تر و زمینه ای باشید.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بگوییم چه زمانی باید نگران افزایش ضربان قلب در بارداری شوید و به پزشک خود مراجعه کنید.

افزایش ضربان قلب در بارداری

آیا افزایش ضربان قلب در بارداری طبیعی است؟

دلایل افزایش ضربان قلب در بارداری کدام اند؟

برخی از دلایل جدی افزایش ضربان قلب در بارداری

علائم افزایش ضربان قلب در دوران بارداری کدام اند؟

تشخیص افزایش ضربان قلب در بارداری به چه صورت می باشد؟

آیا افزایش تعداد ضربان قلب می تواند بارداری شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

علائم هشدار دهنده کدام اند؟

نحوه برخورد با افزایش ضربان قلب در بارداری

چگونه می توانیم ضربان قلب را در محدوده طبیعی قرار دهیم

سخن پایانی

آیا افزایش ضربان قلب در بارداری طبیعی است؟

تعداد ضربان قلب طبیعی یک فرد سالم بین 60 تا 80 عدد در دقیقه است. با این حال ، افزایش ضربان قلب در بارداری به حدود ۱۰۰ عدد در دقیقه کاملاً رایج است. افزایش ضربان قلب تاکی کاردی نامیده می شود و یک اتفاق معمول در دوران بارداری است. اگر باردار باشید ، بدن شما به طور مداوم برای تأمین تغذیه کودک در حال رشد خود سخت کار خواهد کرد. با پیشرفت بارداری ، مقدار خون مورد نیاز کودک افزایش می یابد و قلب شما سریع تر می تپد تا خون بیشتری به سیستم وارد شود.

دلایل افزایش ضربان قلب در بارداری کدام اند؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند منجر به افزایش ضربان قلب در  بارداری شوند. مهم ترین آنها به شرح زیر است:

اضطراب: نگرانی در مورد سلامتی کودک در دوران بارداری امری طبیعی است. اما اگر زیاد نگران باشید یا مضطرب شوید ، بر سلامتی شما تأثیر می گذارد.  استرس و اضطراب در دوران بارداری می تواند تعداد ضربان قلب شما را افزایش دهد.

تغییر در اندازه رحم: با پیشرفت بارداری ، اندازه رحم شما افزایش می یابد تا کودک در حال رشد را در خود جای دهد. در نتیجه ، قلب شما خون بیشتری را برای خونرسانی کافی به رحم پمپاژ می کند. در واقع ، در اواخر بارداری ، حدود 20٪ از خون شما به رحم اختصاص داده می شود. این به معنای کار اضافی برای قلب شما است که در نتیجه باعث افزایش ضربان آن می شود.

تغییر در اندازه پستان: در دوران بارداری و بعد از آن ، غدد پستانی بدن شما را برای شیردهی آماده می کنند. وقتی بافت های پستان بزرگ می شوند و اندازه پستان ها افزایش می یابد ، جریان خون غدد پستانی افزایش می یابد. این بدان معناست که قلب شما بیش از حد معمول خون پمپ می کند ، که این هم می تواند باعث افزایش ضربان قلب در بارداری شود.

تغییر در سطح مواد مغذی: بیماری های تیروئید یا کاهش سطح آهن نیز می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. کم خونی و پرکاری تیروئید می تواند باعث تاکی کاردی شود.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی و افزایش وزن می تواند باعث افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری شود.

دارو: اگر در دوران بارداری داروهای سرماخوردگی یا آلرژی حاوی سودوافدرین مصرف می کنید ، ضربان قلب شما ممکن است افزایش یابد.

سبک زندگی: سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل یا مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های حاوی کافئین زیاد می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد.

برخی از دلایل جدی افزایش ضربان قلب در بارداری

بیماری عروق کرونر قلب

پره اکلامپسی

بیماری قلبی زمینه ای

آسیب قلبی ناشی از بارداری قبلی

علائم افزایش ضربان قلب در دوران بارداری کدام اند؟

در صورت افزایش ضربان قلب در دوران بارداری ، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید.

ایجاد تنگی نفس حتی در حالت نشسته یا دراز کشیده

تپش قلب

سبکی سر و گیجی و حتی غش

سرفه مداوم

درد قفسه سینه

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ، بهتر است آن را به پزشک خود اطلاع دهید تا وی بررسی کند که آیا این علائم طبیعی هستند یا خیر.

تشخیص افزایش ضربان قلب در بارداری به چه صورت می باشد؟

پزشک شما یک سری آزمایشات را برای اطمینان از سلامتی شما و کودک انجام می دهد. اوهمچنین سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. اگر قبلاً این مشکل را تجربه کرده اید ، باید پزشک را در این باره آگاه کنید. پزشک علت افزایش ضربان قلب را از طریق بررسی نوار قلب تعیین می کند که تغییرات عملکرد قلبی و ضربان قلب را بررسی می کند.

بر اساس نتایج ، پزشک به احتمال زیاد به شما پیشنهاد می کند از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و به ورزش های سبک بپردازید. این کار به کنترل بهتر وزن کمک می کند و همچنین از تحمیل فشار اضافی به قلب جلوگیری می کند.

آیا افزایش تعداد ضربان قلب می تواند بارداری شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

تپش قلب یا افزایش ضربان قلب در بارداری معمولاً نشانه بارداری سالم است. این بدان معنی است که بدن شما سخت کار می کند تا کودک در حال رشد اکسیژن و مواد مغذی لازم را برای رشد سالم دریافت کند.

اگر قلب شما تند تر می زند اما با علائم جدی دیگری مثل سختی در تنفس یا سرگیجه و درد قفسه سینه و… همراه نیست ، جای نگرانی نیست. به یاد داشته باشید که این یک واکنش طبیعی می باشد و جزئی از عملکرد فیزیولوژیکی بدن است.

علائم هشدار دهنده کدام اند؟

اگر در طول بارداری متوجه افزایش ناگهانی ضربان قلب خود شوید که با علائم دیگری که در بالا ذکر شد نیز همراه است ، می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد ، شاید یک بیماری قلبی که قبلاً از آن بی اطلاع بودید. حتما در صورت مشاهده یک یا چند علامت همراه با تپش قلب ، به پزشک مراجعه کنید.

افزایش ضربان قلب در بارداری امری رایج است و به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی بدن شما اتفاق می افتد. اطمینان حاصل کنید که در این مدت به اندازه کافی استراحت کرده و استرس نخواهید داشت. همچنین ، اگر در مورد بارداری خود ترس دارید ، با پزشک خود گفتگوی صادقانه و صریح داشته باشید.

نحوه برخورد با افزایش ضربان قلب در بارداری

اگرچه همانطور که گفتیم، افزایش ضربان قلب در بارداری معمولاً طبیعی است ، اما در صورت ابتلا به آن ، پیشنهاد می شود برای سلامتی خود تغییرات خاصی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. اگر افزایش ضربان قلب شما به دلیل مشکل جدی باشد ، پزشک دوره درمان را برای شما تجویز می کند و به شما پیشنهاد می کند که اقدامات احتیاطی را انجام دهید. داروهای زیادی در دسترس شما است که می تواند به بهبود تاکی کاردی کمک کند. باید قبل از مصرف هر نوع دارویی ، باید با پزشک مشورت کنید.

اگر در دوران بارداری احساس تپش قلب می کنید ، می توانید مقادیر متوسط  چای بابونه بنوشید یا اسطوخودوس را امتحان کنید. این ممکن است شما را آرام کند. روزانه به اندازه کافی بخوابید و سعی کنید که الگوی خواب شما خللی نداشته باشد. تمرین یوگا و مدیتیشن نیز می تواند شما را آرام کند ، اما باید قبل از هر علامت جدیدی با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

چگونه می توانیم ضربان قلب را در محدوده طبیعی قرار دهیم

افرادی که ضربان قلب آنها خارج از محدوده طبیعی آنها است ، به جای تلاش برای دستیابی به تعداد ضربان نرمال ، باید روی پیدا کردن دلیل این موضوع متمرکز شوند. قبل از تلاش برای تغییر ضربان قلبتان ، با یک پزشک صحبت کنید.

به طور کلی ، یک سبک زندگی سالم باعث تجربه سالم تر و بهتر در طول بارداری می شود و به حفظ ضربان قلب در محدوده طبیعی کمک می کند.

ورزش:

ورزش با شدت متوسط ​​معمولاً در دوران بارداری بی خطر است ، اما قبل از امتحان یک ورزش شدید یا دشوار با پزشک صحبت کنید. بیشتر افراد باردار حداقل به 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته نیاز دارند.پیاده روی ، شنا و سایر گزینه های کم فشار را امتحان کنید. یوگا یا حرکات کششی می تواند به حمایت از عضلات سالم و کاهش دردهای بارداری کمک کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

با پزشک خودتان درمورد نحوه تغذیه بهتر در دوران بارداری صحبت کنید. بیشتر بانوان باردار روزانه به 2200-2900 کالری نیاز دارند. البته این مقدار به سن ، اندازه بدن ، سطح فعالیت و سایر عوامل بستگی دارد. پروتئین ها ، میوه ها ، سبزیجات و سایر غذاهای مغذی می توانند به محافظت از قلب کمک کنند.

توجه ویژه به مراقبت های مناسب قبل از تولد داشته باشید:

در طی سه ماهه اول حداقل یک بار به پزشک یا ماما مراجعه کنید ، و سپس قرار ملاقات ها را به طور منظم با توجه به توصیه های ارائه دهنده خدمات بهداشتی تعیین کنید. مراقبت های منظم قبل از تولد شامل نظارت بر سالم بودن قلب است و می تواند خطر ابتلا به یک مسئله قلبی درمان نشده در طی بارداری را کاهش دهد.

اضطرابتان را مدیریت کنید:

اضطراب می تواند باعث افزایش ضربان قلب در بارداری گردد و بارداری را دشوارتر کند. توصیه می شود افرادی که اضطراب زیادی دارند  با پزشک صحبت کنند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، افزایش ضربان قلب در بارداری می تواند یک پدیده کاملا نرمال و حاصل از تغییرات فیزیولوژیک بدن مادر در طی بارداری باشد. همچنین گفته شد که در صورت همراهی افزایش ضربان قلب با علائم هشدار از جمله درد قفسه سینه، تنگی نفس، احساس سبکی سر و سایر علائم ذکر شده در مقاله ، می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد و بهتر است در این موارد سریعا به پزشک معالج مراجعه کنید و از سلامت خود و فرزندتان مطمئن شوید. پزشکان متخصص  و باتجربه ی ما در کلینیک زنان آماده خدمت رسانی و کمک به شما عزیزان می باشند.