دانستن و توجه به گرفتگی رگ های قلب آنقدری ضروریست که می تواند سالانه شمار زیادی از افراد را از کمین مرگ نجات دهد.در گوشه و کنار همه ی ما به گوشه مان رسیده است که می گویند:فلانی اگر به گرفتگی رگهای قلب خود توجه میکرد و به یک پزشک قلب و عروق خوب مراجعه می نمود و چند ساعت کوتاه برای معاینه و رسیدگی به سلامت خود وقت میگذاشت، هرگز به سکته قلبی و در پس آن به مرگ ناگهانی دچار نمیشد.

گرفتگی رگ های قلب

چرا عروق کرونر و توجه به گرفتگی رگ های قلب مهم است؟

گرفتگی رگ های قلب

از آنجا که عروق کرونر ویا همان رگ های قلب خون را به عضله قلب تحویل می دهند ، هرگونه اختلال یا بیماری در آنها می تواند میزان ورود اکسیژن و مواد مغذی به قلب را کاهش دهد ، که ممکن است منجر به سکته قلبی و احتمالاً مرگ شود. آترواسکلروز التهاب و ایجاد پلاک در پوشش داخلی رگ های قلب است که باعث باریک شدن یا انسداد آنها می شود.پس باتوجه به اهمیت وظیفه ی این عروق،توجه به آن به منظور جلوگیری از خطراتی همچون سکته قلبی و یا مرگ بسیار حائز اهمیت است.

عروق کرونر و یا همان رگ های قلب چیست؟

گرفتگی رگ های قلب

عروق کرونر  وظیفه خونرسانی به عضله قلب را برعهده دارند. عضلات قلب مانند سایر بافت های بدن نیز برای عملکرد به خون غنی از اکسیژن احتیاج دارند. عروق کرونر در قسمت بیرونی قلب جریان دارد و دارای شاخه های کوچکی است که خون را به عضله قلب تأمین می کنند.

بیماری عروق کرونر چیست؟

گرفتگی رگ های قلب

بیماری عروق کرونر قلب یا همان گرفتگی رگ های قلب با التهاب و ایجاد رسوبات چربی در لایه تحتانی شریانهای کرونری مشخص می شود. رسوبات چرب ممکن است در دوران کودکی ایجاد شده و در طول عمر همچنان ضخیم و بزرگ شوند. این ضخیم شدن ، که آترواسکلروز نامیده می شود ، شریان ها را باریک می کند و می تواند جریان خون به قلب را کاهش داده و یا مسدود کند.

علائم گرفتگی رگ های قلب چیست؟

نشانه های گرفتگی رگ قلب به شدت آن بستگی دارد. برخی از مبتلایان علائمی ندارند ، برخی از آنها دارای درد خفیف در قفسه سینه یا آنژین و بعضی دیگر درد شدید در قفسه سینه دارند.

گرفتگی رگ های قلب

اگر خون حاوی اکسیژن بسیار کمی به قلب برسد ، فرد درد قفسه سینه به نام آنژین را تجربه می کند. هنگامی که خون رسانی به طور کامل قطع شود ، نتیجه آن حمله قلبی است و عضله قلب شروع به مردن می کند. ممکن است برخی از افراد دچار حمله قلبی شوند و هرگز علائم را تشخیص ندهند. به این حمله قلبی، حمله قلبی”خاموش” گفته میگویند.

علائم گرفتگی رگ های قلب شامل موارد زیر است:

سنگینی

سفتی

فشار یا درد در قفسه سینه در پشت استخوان سینه

گسترش درد به بازوها ، شانه ها ، فک ، گردن یا پشت

تنگی نفس

ضعف و خستگی

توجه به نشانه های گرفتگی رگ قلب بسیار مهم و حیاتی می باشد. زیرا عدم توجه به این عارضه عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی را به همراه دارد.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

عوامل خطر برای گرفتگی رگ های قلب چیست؟

عوامل خطر برای گرفتگی رگ های قلب

فاکتورهای خطر که منجربه پیدایش گرفتگی رگهای قلب می شود،اغلب شامل موارد زیر است:

سیگار کشیدن

کلسترول LDL بالا ، میزان زیادی تری گلیسیرید و کلسترول HDL کم

فشار خون بالا”>فشار خون بالا

عدم تحرک جسمی

چاقی

رژیم غذایی با چربی اشباع بالا

دیابت

سابقه خانوادگی

کنترل عوامل خطر اصلیترین راه جلوگیری از بیماری گرفتگی رگ های قلب و مرگ ناشی از این بیماری است.

چگونه بیماری عروق کرونر تشخیص داده می شود؟

گرفتگی رگ های قلب

در قدم اول پس از مشاهده ی علایم گرفتگی رگهای قلب باید به بهترین پزشک قلب و عروق مراجعه نمایید.او علاوه بر در نظر گرفتن تاریخچه پزشکی کامل و معاینه بدنی شما، آزمایشات مربوط به بیماری عروق کرونر  را پس از مشاهده ی نشانه های گرفتگی رگ قلب در شما برایتان تجویز می کند:الکتروکاردیوگرام این تست فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند ، ریتم های غیر طبیعی (آریتمی) را نشان می دهد و آسیب عضلات قلب را تشخیص می دهد.

تست استرس این آزمایش در حالی انجام می شود که شما بر روی تردمیل قدم می زنید تا عملکرد قلب در حین ورزش بررسی شود. تنفس و فشار خون نیز کنترل می شود. ممكن است از تست استرس برای تشخیص بیماری عروق كرونر یا تعیین سطح ایمن بودن قلب پس از سكته قلبی یا جراحی قلب استفاده شود. این کار همچنین می تواند هنگام استراحت با استفاده از داروهای خاص که می توانند استرس را روی قلب قرار دهند ، انجام شود.

کاتتریزاسیون قلبی. با این روش ، یک سیم به داخل شریانهای قلب و عروق قلب منتقل می شود و اشعه ایکس پس از تزریق ماده در یک شریان ، گرفته می شود. این کار برای یافتن باریک شدن ، انسداد و سایر مشکلات انجام شده می شود.

اسکن هسته ای در این روش مواد رادیواکتیو به داخل ورید تزریق می شود و با استفاده از دوربین مشاهده می شود. این آزمایش نشان دهنده نواحی سالم و آسیب دیده قلب است.

گرفتگی رگ های قلب

پس از مشاهده ی گرفتگی رگ های قلب و انجام ازمایشات جهت اطمینان از این عارضه، مرحله درمان توسط بهترین دکتر قلب آغاز می شود.درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اصلاح عوامل خطر : عوامل خطرزا که می توانید تغییر دهید شامل سیگار کشیدن ، کلسترول زیاد ، سطح بالای گلوکز خون ، عدم ورزش ، عادات رژیم غذایی ضعیف ، اضافه وزن و فشار خون بالا است.

داروها :  بهترین دکتر قلب و عروق برای از بین رفتن نشانه های گرفتگی رگ قلب و بهبود شما ممکن است از تجویز دارو استفاده نماید.

آنژیوپلاستی عروق کرونر : با این روش از بالون برای باز کردن رگ قلب استفاده می شود تا جریان خون افزایش یابد.

آنژیوپلاستی بالون : یک بادکنک کوچک در داخل شریان مسدود شده باد می شود تا ناحیه مسدود شده باز شود و علائم گرفتگی رگ های قلب از بین برود و شخص درمان شود.

و روش های دیگری که ممکن است باتوجه به صلاحدید دکتر قلب خوب برای بهبود حال شما و گرفتگی رگ قلب تجویز شود.

کلینیک قلب با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.

شما می توانید جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.