علائم حمله قلبی در زنان

حمله قلبی یک رویداد پزشکی جدی و احتمالاً کشنده است که نیاز به درمان فوری دارد. علائم حمله قلبی در زنان نسبت به مردان متفاوت است و حتی زنان دارای عوامل خطر مضاعفی هستند. اقدامات زیادی وجود دارد که زنان می‌توانند برای کاهش خطر حمله قلبی انجام دهند.

آگاهی از علائم حمله قلبی، به ویژه در هفته‌های پیش از وقوع می‌تواند نتایج را بهبود بخشد و از عوارض ناگواری چون مرگ بیماران جلوگیری کند. علائم حمله قلبی در زنان عوارضی چون آریتمی یا بی‌نظمی در ضربان قلبی و مرگ خواهد بود. دانستن این نکته که تمام زنان با تهدید بیماری قلبی روبرو هستند و آگاهی از علائم و خطرات منحصر به فرد زنان و داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب و ورزش می‌تواند از شما محافظت کند.

هر چند گاهی دردهای قلبی در زنان ریشه روانشناسی و روان تنی دارد و باید بین دردهای ناشی از حملات قلبی و حملات عصبی و پانیک تمایز قائل شد. مرکز فوق تخصصی ما با برخورداری از کامل‌ترین خدمات و تست‌های تشخیصی و درمانی سعی دارد رضایت کلیه بیماران قلبی و عروقی را با ارائه بهترین درمان جلب نماید.

علائم حمله قلبی در زنان

علائم حمله قلبی در زنان شامل چه مواردی است؟

چنانچه هر یک از این علائم هشدار دهنده حمله قلبی را تجربه کردید، منتظر کمک نمانید. برخی از حملات قلبی ناگهانی و شدید روی می‌دهند. با این حال بیشتر حملات قلبی به آرامی، با درد یا ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. حواستان به علائم باشد و در صورتی که هرکدام از این علائم را دارید، فوراً با اورژانس تماس گرفته و یا بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.

• درد و ناراحتی قفسه سینه: شایعترین علامت حمله قلبی در مردان و زنان، درد یا ناراحتی قفسه سینه است. بیشتر حملات قلبی با درد و ناراحتی مرکز قفسه سینه همراه هستند که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد – یا ممکن است مکرراً بروز کند. هر گونه احساس فشردگی، گرفتگی، پری یا درد در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد، یا مکرراً بروز کند از علائم هشدار دهنده محسوب می‌شود. هرچند گاهی ممکن است بانوان در حمله قلبی درد قفسه سینه را تجربه نکنند.
  • ناراحتی در نواحی دیگر بالاتنه بیمار: علائم می‌تواند شامل درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو، کمر، گردن، فک یا معده بیمار باشد. احتمال دارد این درد از یک ناحیه شروع شود و به تدریج به نواحی دیگر نیز سرایت کند، یا ممکن است ناگهانی بروز کند.
  •
  • تنگی نفس: تنگی نفس یا تنفس سنگین و بدون تقلا، خصوصاً در صورت همراهی با خستگی یا درد قفسه سینه احتمالاً نشان دهنده مشکلات قلبی باشد. بعضی از خانم‌ها ممکن است هنگام خوابیدن دچار تنگی نفس شوند، در حالی که حین صاف نشستن علائم فرد کاهش می‌یابد. تنگی نفس می‌تواند با یا بدون ناراحتی قفسه سینه رخ دهد.
  • خستگی شدید یا غیرمعمول: اغلب در طی هفته‌های که احتمال بروز حمله قلبی وجود دارد فرد خستگی غیرمعمولی را تجربه می‌کند. دقیقاً قبل از وقوع واقعه فرد احساس خستگی خواهد کرد. حتی انجام فعالیت‌های ساده‌ای که نیازی به تلاش زیاد ندارند، می توانند در فرد احساس فرسودگی ایجاد کنند.
  • ضعف: یکی از علائم حمله قلبی در زنان احساس ضعف یا لرز است که جزو علائم حاد در بانوان محسوب می‌شود. این ضعف یا لرز ممکن است با مواردی از جمله اضطراب، سرگیجه، غش و احساس سبکی سر همراه باشد.
  • تعرق: تعریق بیش از حد و بدون دلیل یکی دیگر از علائم رایج حمله قلبی در زنان است. احساس سرما و گرفتگی نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات قلبی باشد.
  • اختلال خواب: مشکلات مرتبط با خوابیدن و بیدار شدن غیرمعمول ممکن است علائم پیش از حمله قلبی باشد. طبق مطالعات صورت گرفته تقریباً نیمی از زنان چند هفته پیش از حمله قلبی دچار اختلالات مربوط به خواب شده‌اند. این اختلالات احتمالاً شامل مشکل خوابیدن، بیداری غیرمعمول در طول شب، احساس خستگی با وجود خواب کافی باشد.
  • مشکلات معده: ممکن است برخی از بانوان قبل از حمله قلبی در معده خود درد یا فشار احساس کنند. مشکلات گوارشی که با حمله قلبی احتمالی ممکن است روی دهد می‌تواند شامل سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ باشد.
  • علائم دیگر: علائم احتمالی دیگر شامل عرق سرد، حالت تهوع یا سبکی سر است.

رایج‌ترین علت بروز درد‌های قلبی در زنان چیست؟

از علل شایع بروز درد و ناراحتی‌های قلبی در بانوان می‌توان به حمله پانیک یا وحشت زدگی، اضطراب، استرس، دردهای قلبی عصبی و افسردگی است. زنان نسبت به مردان بیشتر دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند و این مشکلات با بروز دردهای قلبی در آنها همراه است.

از جمله علائم دردهای قلبی مرتبط با مشکلات روانشناسی می‌توان به تپش قلب، درد قفسه سینه، احساس خفگی اشاره کرد که بسیار شبیه به مشکلات قلبی است. این مشکلات ممکن است با بی‌توجهی و نادیده انگاشتن فرد مواجه شوند.

علائمی که در بالا به آنها اشاره شد از زمره علامت‌هایی است که به فرد کمک می‌کند که به صورت جدی این مسئله را پیگیری نمایید. برای این دست از مشکلات بیمار حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نماید تا با تشخیص وی بین مشکلات و ناراحتی‌های قلبی ناشی از استرس و اضطراب و مسائل تهدید کننده زندگی از جمله اختلالات ساختاری قلب و عروق کرونر که عوارض ناگواری چون سکته قلبی و مرگ ناگهانی بیمار را به دنبال دارد، تمایز قائل شود.

علائم ناراحتی‌های قلبی روانشناسی و روان تنی یا ذهنی کدامند؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم برخی از ناراحتی‌ها و دردهای قلبی به مشکلات روانشناسی و روان تنی یا به عبارتی مشکلات ذهنی بیمار باز می‌گردد. علائمی چون تپش قلبی، درد در قفسه سینه و احساس خفگی از جمله این موارد هستند. به عبارتی حملات پانیک و حمله عصبی به واسطه شباهت بسیار بالا گاهی با حملات قلبی اشتباه گرفته می‌شوند. از همین رو ضروری است با آگاهی از تفاوت آنها با یکدیگر حتما برای تشخیص بهتر به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

تفاوت حمله قلبی و حمله عصبی و پانیک شامل موارد ذیل است:

• درد قفسه سینه در هر دو نوع حمله‌ وجود دارد، اما مشخصات درد متفاوت است. در حمله عصبی و پانیک، درد معمولاً در وسط قفسه سینه بوده و شدید، تیز یا آزاردهنده است درحالیکه درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی احتمالاً مشابه حس فشردگی قفسه سینه باشد.
  • تفاوت مهم دیگر درد قفسه سینه‌ی ناشی از حمله قلبی بروز ابتدایی درد در وسط قفسه سینه و سپس انتشار آن به بازو، فک یا لبه‌های کتف است. در صورتی که در حملات پانیک چنین اتفاقی روی نمی‌دهد.
  • در ناراحتی‌های قلبی ناشی از حملات عصبی و پانیک فرد دم و بازدم بسیار سریع خواهد داشت.

شایع‌ترین علائم حمله قلبی در زنان

همچون مردان، از شایعترین علائم حمله قلبی در زنان می‌توان به درد یا ناراحتی قفسه سینه (آنژین) اشاره کرد. با این حال برخی از علائم حمله قلبی به ویژه تنگی نفس، حالت تهوع/ استفراغ و درد کمر یا فک، تا حدودی در بانوان بیشتر از مردان بروز می‌کند.

خطر حمله قلبی در زنان

حمله قلبی یک رویداد تهدید کننده زندگی است که در اثر اختلال جریان خون به قلب ایجاد می‌شود. آگاهی از نشانه‌های اختصاصی و علائم حمله قلبی در زنان به فرد در اقدام به موقع برای دریافت مراقبت‌های پزشکی که احتمال دارد زندگی وی را نجات دهد، کمک می‌کند.

زنان کمتر از مردان از اولین حمله قلبی جان سالم به در می‌برند. این رویداد احتمالاً به دلیل آن روی می‌دهد که علائم حمله قلبی بین دو جنس متفاوت است. زنان بیشتر از مردان دچار حمله قلبی “خاموش” می‌شوند یا علائم نامتعارف از خود بروز می‌دهند.

افزون بر این بیولوژی زنان عوامل خطر منحصر به فردی را برای حمله قلبی ایجاد می‌کند، به عنوان مثال برخی بیماری‌های افزایش دهنده خطر از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، در بیولوژی مردان وجود ندارد.

بسیاری از افراد انتظار دارند حمله قلبی ناگهانی رخ دهد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که چند هفته پیش از حمله قلبی زنان علائمی را تجربه می‌کنند.

طبق مطالعات صورت گرفته روی بانوانی که حمله قلبی را تجربه کرده‌اند، 80 درصد زنان حدوداً 4 هفته قبل از حمله قلبی خود حداقل 1 علامت از علائم حمله قلبی در زنان را داشتند. علائم بیمار احتمالاً مداوم بوده و یا مکرراً بروز کرده و ناپدید شده و خواب را نیز مختل نموده‌اند.

ضروری است هر یک از بانوانی که حتی یکی از این علائم را تجربه کرده بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نماید، چرا که حملات قلبی صرف نظر از خفیف یا شدید بودن علائم می‌تواند کشنده باشد.

افزایش ریسک حمله قلبی در بانوان پس از یائسگی

پس از یائسگی به دنبال کاهش سطح استروژن خطر حمله قلبی در بانوان افزایش می‌یابد.

علائم حمله قلبی در زنان پس از یائسگی شامل موارد ذیل است:

• درد و ناراحتی در بازوها، کمر، گردن و فک یا معده بیمار
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • درد شدید قفسه سینه
  • تعریق بدون فعالیت

عوامل خطر حمله قلبی در بانوان کدام است؟

عوامل خطر برای حمله قلبی در بانوان شامل:

• سن: افراد با رنج سنی 55 سال به بالا بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند. احتمالاً این مسئله به دلیل محافظتی است که هورمون‌ها پیش از یائسگی در برابر بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کنند.
  • سابقه خانوادگی: زنانی که دارای یک خویشاوند مرد با سابقه سکته قلبی در سن 55 سالگی بوده یا خویشاوند زنی که تا 65 سالگی یه سکته را تجربه کرده، به عنوان فرد دارای سابقه خانوادگی در حمله شناخته شده و در معرض خطر بیشتری قرار دارند .
  • وضعیت سلامتی: شاخص‌های خاصی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا خطر حمله قلبی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد.
  • شرایط پزشکی: دیابت، چاقی و اختلالات خود ایمنی حملات قلبی را تا اندازه زیادی تشدید می‌کنند. برخی بیماری‌ها از جمله آندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سابقه پره اکلامپسی در دوران بارداری نیز خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
  • انتخاب شیوه زندگی: مصرف تنباکو یا داروهای محرکی مثل کوکائین یا آمفتامین، کم تحرکی یا استرس زیاد، خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

برای حمله قلبی چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

پزشکان فوق تخصص قلب و عروق به کلیه بانوان بالای 40 سال توصیه می‌کنند به طور منظم برای بیماری‌های قلبی چک آپ شوند. این کار کمک می‌کند عوامل خطر خیلی زود شناسایی شوند تا بتوان آنها را درمان کرد. مداخله زود هنگام احتمال وقوع حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

هر کسی که علامت‌های هشدار دهنده از علائم حمله قلبی در زنان از جمله موارد ذیل را مشاهده کند باید فوراً به پزشک مراجعه نماید:

• خستگی غیرمعمول
  • درد بالاتنه

در چنین شرایطی پزشک علائم را یادداشت می‌کند، فشار خون و ضربان قلب بیمار را بررسی می‌کند و حتی ممکن است آزمایش خون یا االکتروکاردیوگرام (EKG) انجام دهد تا بواسطه آن بتواند فعالیت الکتریکی قلب را بررسی نماید.

جلوگیری از حمله قلبی

نکاتی که برای سلامتی بهتر قلب باید رعایت کرد شامل:

• مراجعه به پزشک جهت انجام معاینات منظم سلامت قلب
  • انجام اقدامات لازم برای مدیریت سایر شرایط سلامتی، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت
  • ترک سیگار و پرهیز از مصرف تنباکو به هر شکلی. ( خطر حملات قلبی تنها 12 ماه پس از ترک سیگار تا 50% کاهش می‌یابد)
  • عدم استفاده از داروهای غیرقانونی، به ویژه مواد محرک، مانند کوکائین و آمفتامین
  • تلاش برای کاهش وزن در صورت داشتن وزن اضافی
  • انجام روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت هوازی مانند پیاده روی
  • حفظ رژیم غذایی متعادل و مراجعه به متخصص تغذیه جهت توصیه‌های غذایی

و کلام آخر

علائم حمله قلبی در زنان می‌تواند با علائم این معضل در مردان اندکی متفاوت باشد. زنان به دلیل نامحسوس بودن این علائم تمایل دارند که آنها را نادیده بگیرند. آگاهی و توجه به نشانه‌های حمله قلبی می‌تواند به بانوان در شناسایی احتمال بروز سکته قلبی در آینده و پیشگیری از آن کمک کند. عوارض احتمالی نادیده گرفتن علائم هشداردهنده می‌توان مرگ و یا آریتمی پایدار ضربان قلب باشد. مرکز تخصصی و فوق تخصصی با جمع آوری گروهی از بهترین متخصصان قلب و عروق آماده ارائه بهترین خدمات درمانی به کلیه بیماران است.