آنژین قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه می باشد و هنگامی رخ می دهد که قلب شما اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. با گذشت زمان سرخرگ هایی که تامین کننده خون مورد نیاز قلب هستند ، ممکن است در اثر رسوب چربی ، کلسترول و سایر مواد دچار انسداد شوند. با ما در این مقاله همراه باشید و یاد بگیرید که در هنگام ابتلا به آنژین قلبی چه باید کرد و چگونه قابل تشخیص است.

What-is-cardiac-angina

 

 

 

آنژین قلبی

آنژین قلبی نوع درد در قلب است که موجب کاهش جریان خون به قلب انسان می شود. ممکن است سرخرگ های کروناری که تامین کننده خون مورد نیاز قلب هستند در اثر رسوب چربی ، کلسترول و سایر مواد دچار انسداد شوند و خون به مقدار کافی جریان پیدا نکند ، ممکن است شما احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه نمایید که به آن آنژین قلبی شایع می گویند.

تفاوت آنژین قلبی و سکته قلبی در این است که آنژین به دو دسته پایدار و ناپایدار طبقه بندی می شود. اما سکته قلبی مرگ حاد سلولی است ، در حالی که در آنژین مرگ حاد اتفاق نیافتاده است. در آنژین قلبی سلول ها سالم هستند ولی به دلیل کاهش میزان خون رسانی توانایی پمپ خون در شرایط پر فشار را ندارد.

قلب ممکن است سعی کند با ضربان بیشتر و سریعتر خون رسانی خود را بهبود بخشد. این فرآیند علائم آنژین ایجاد می کند و نشانه آن است که قلب شما باید استراحت کند.

اگرچه که قلب درد یا همان آنژین دردی رایج در بین افراد است اما تفکیک کردن آن از دیگر دردهای سینه مانند درد معده کمی سخت می باشد و در نتیجه باید تشخیص آن را به پزشک بسپارید.

علائم آنژین قلب

دردهای آنژینی بیشتر در زمان فعالیت مانند هنگام بالارفتن از پله ، دویدن ، موقع راه رفتن ، بار سنگین برداشتن ایجاد می شوند و اغلب تنها برای چند دقیقه طول می کشند. این دردها اغلب در پشت جناغ روی می‌ دهند و ممکن است به گلو، فک تحتانی، بین دو کتف انتشار یابد.

علائم بیماری آنژین قلبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، اما می تواند به طور کلی شامل موارد زیر باشد:

●    احساس سنگینی روی قفسه سینه

●    احساس ناراحتی معده

●    احساس تنگی نفس ( دشواری در تنفس )

●    احساس سوزش یا فشار در قفسه سینه

●    ناراحتی در بازوها ، پشت ، گردن یا فک بدون درد قفسه سینه

●   بی حسی و سوزش در شانه ها ، بازوها یا مچ دست

اگر مبتلا به آنژین باشید ، هنگام بروز آنژین قلبی باید برنامه عملی آنژین را دنبال کنید. تشخیص این عارضه توسط بهترین متخصص قلب صورت می پذیرد.

 

علت اهمیت دردهای آنژینی چیست؟

این دردها به‌ علت کاهش خون ‌رسانی به عضله قلب اتفاق می ‌افتند. اهمیت این دردها این است که اگر خون‌ رسانی کاهش بیشتری پیدا کند، ممکن است منجر به سکته قلبی شود. البته باید توجه داشت که تشخیص این که دردها مربوط به کدام بخش بدن است، به عهده پزشک متخصص است.

علت آنژین قلبی

آنژین قلبی به دلیل خون رسانی ضعیف به قلب اتفاق می افتد و معمولاً به علت بیماری عروق کرونر قلب ایجاد می شود که ناشی از تجمع پلاک در دیواره عروق می باشد. این تجمع می تواند یک یا چند شریان کرونر قلب را که وظیفه انتقال خون به قلب را بر عهده دارند ، باریک کند و خون رسانی به بدن را برای قلب دشوارتر کند.

از موثرترین و مهم ترین کارهایی که می توان انجام دهید این است که یاد بگیرید چه چیزی آنژین قلبی را تحریک می کند و برنامه ریزی کنید که چگونه با عوامل تحریک کننده مقابله کنید.

چه زمانی ممکن است من دچار آنژین قلبی شویم؟

شما ممکن است در هنگام انجام دادن امور زیر دچار آنژین قلبی شوید :

بالا رفتن از پله ها

احساس ناراحتی

در هنگام عصبانیت

فعالیت در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم.

غذا خوردن بیش از حد در یک وعده غذایی

رابطه جنسی

استرس عاطفی

ورزش

آنژین قلبی

 

برای مقابله با آنژین قلبی چه کار می توان کرد ؟

آنژین قلبی از علائم ابتلا به بیماری عروق کرونر یا گرفتگی عروق است. این فرآیندی است که توسط تعدادی از عوامل از جمله انتخاب سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن ، رژیم غذایی نامناسب ، اضافه وزن ، کم تحرکی و سلامت روانی و سلامتی تسریع می شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز آنژین قلبی در قلب خود ، بهتر است توصیه ها و مواردی که در زیر به آن ها اشاره شده است را رعایت کنید :

شیوه زندگی خود را تغییر دهید.

● سیگار نکشید.

● غذای حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع ، چربی ترانس ، کلسترول و سدیم استفاده کنید.

● خودداری از مصرف غذاهای سنگین و پرخوری در یک وعده غذایی

● پر فشاری خون و سطح کلسترول خون را کنترل کنید.

● از انجام فعالیت شدید پرهیز کنید.

● آرامش داشته باشید و استرس را کنترل کنید.

● به پزشک مراجعه نمایید.

● از وعده های غذایی سنگین و غذاهایی که احساس سیری زیادی در شما ایجاد می کنند ، خودداری کنید ، به خصوص اگر آنژین پس از یک وعده غذایی سنگین ظاهر شود.

● در صورت داشتن اضافه وزن ، وزن خود را کاهش دهید و لاغر شوید.

آنژین قلبی چگونه درمان می شود؟

ممکن است بهترین پزشک متخصص قلب ، جهت کاهش درد به شما نيتروگليسيرين تجویز نماید. نيتروگليسيرين:

●    به صورت قرص هاي كوچكي مي باشد كه شما زير زبان خودتان قرار مي دهيد و به شكل هاي اسپري، كپسول ، برچسب و پماد پوستي هم يافت مي شود.

●    نيتروگليسيرين ایمن بوده و نسبت به آن عادت حاصل نمی شود.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که درمان حتما باید تحت نظارت پزشک متخصص قلب باشد.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر هومان ، سلامت قلب خود را زیر  نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

دیدگاهتان را بنویسید