درد قلب و دست چپ

درد قلب و دست چپ به‌طور همزمان از مسائل نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند نشانه یک بیماری قلبی جدی و حتی حمله قلبی باشد. به همین دلیل اگرچه دلایل دیگری مانند اختلال در سیستم گوارشی، تنفسی و عضلانی می‌تواند این درد را شبیه سازی کند اما تشخیص عوامل قلبی و غیرقلبی از هم تنها از عهده یک متخصص قلب باتجربه و متبحر در مراکز تخصصی قلب معتبر بر می‌آید.

درد قلب و دست چپ

درد قلب و دست چپ چگونه است؟

درد قلب و دست چپ

درد قلب و دست چپ به‌طور هم‌زمان در بسیاری از موارد مربوط به یک ناراحتی قلبی است و به این صورت است که سیگنال‌های درد که از قفسه سینه منشأ می‌گیرند، به شانه و بازوی دست چپ و همچنین به پشت، گردن و فک گسترش پیدا می‌کنند.
البته این نکته را نیز لازم است بدانید که ممکن است درد به هر دو بازو انتقال پیدا کند، اما درد دست چپ بیشتر در بیماری‌های قلبی رایج است.
بنابراین در صورت بروز هرگونه ناراحتی در ناحیه قلب و دست به‌طور هم‌زمان بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص قلب خوب مراجعه نمایید تا ارزیابی‌های لازم جهت درمان درد قلب و دست چپ و سلامت قلب انجام شود.
در ادامه نیز با ما همراه باشید تا به شما بگوییم دلایل درد قلب و دست راست و همچنین درد دست چپ و استرس چه مواردی هستند؟

دلايل و درمان درد قلب و دست چپ

همان‌طورکه گفتیم اگرچه درد قلب و دست راست باید شما را نسبت به سلامت قلب و وجود بیماری‌های قلبی نگران کند، اما گاهی اوقات درد هم‌زمان قلب و دست چپ به دلیل یک آسیب ورزشی، اختلالات روانی یا سایر علل غیر قلبی هستند.
بااین‌وجود تنها متخصص قلب است که می‌تواند تفاوت بین این دو را تشخیص دهد؛ زیرا علائم بسیار شبیه به هم هستند و مثلاً برخی از علائم گوارشی مانند تهوع نیز می‌تواند مربوط به بیماری‌های قلبی باشد. در اینجا می‌خواهیم شایع‌ترین دلایل درد سینه و دست چپ را برایتان توضیح دهیم:

1- علت سوزش قلب و دست چپ مربوط به خود قلب

درصورتی‌که درد قلب و دست راست به دلیل ایجاد مشکل در خود قلب باشد، یکی از تشخیص‌های زیر انجام می‌شود:

– حمله قلبی

حمله قلبی در شرایطی رخ می‌دهد که یکی از سرخرگ‌هایی که به قلب وارد می‌شوند، شدیداً مسدود شده و از خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به عضله قلب جلوگیری شود که باعث آسیب دائمی به عضله قلب خواهد شد. این بیماری به‌عنوان بیماری عروق کرونر (CAD) نیز شناخته می‌شود.
در برخی افراد که به‌موقع برای بررسی سلامت قلب به‌صورت دوره‌ای به متخصص قلب خود مراجعه می‌کنند، این امکان وجود دارد که CAD قبل از انسداد کامل رگ خونی تشخیص داده شده و درمان شود. درنتیجه از حمله قلبی و خطر مرگ جلوگیری خواهد شد.

– فوریت‌های پزشکی مربوط به حمله قلبی

حمله قلبی یک پدیده تهدیدکننده زندگی است و به همین دلیل یک اورژانس بالقوه محسوب می‌شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علاوه بر هر یک از علائم زیر، درد سینه و دست چپ را تجربه کردید، با 115 تماس بگیرید و یا از کسی بخواهید که شما را به اورژانس برساند:

• • تنگی نفس
    • عرق سرد
    • حالت تهوع و استفراغ ناگهانی
    • احساس ناراحتی و ناخوشی ناگهانی و مبهم
    • علائمی که برای چند دقیقه یا بیشتر می‌آیند و می‌روند و گاهی هر بار شدیدتر می‌شوند.
    • تغییرات ضربان قلب
    • افزایش ضربان قلب
    • احساس فشار یا سنگینی روی قفسه سینه
    • درد فک پایین
    • درد گردن
    • درد بالای شکم

• – بیماری قلبی

بیماری قلبی نیز یک اصطلاح مهم و کلی برای هر مشکل مرتبط با قلب است. این اصطلاح اغلب به جای CAD استفاده می‌شود، اما ممکن است به سایر اختلالات قلبی، مانند بیماری دریچه قلب و نارسایی قلبی (شرایطی که پمپاژ قلب را مختل می‌کند و اجازه نمی‌دهد جریان خون کافی در سراسر بدن انتقال پیدا کند) اشاره کند.
این نارسایی‌ها می‌توانند باعث درد قلب و دست راست و یا درد دست چپ و استرس به‌طور هم‌زمان شوند.

• – میوکاردیت

میوکارد، لایه‌ای در اطراف عضله قلب است که به قلب کمک می‌کند تا منقبض و آرام شود و آسیب میوکاردیت زمانی اتفاق می‌افتد که میوکارد ملتهب می‌شود. نتیجه این التهاب یک بیماری بالقوه جدی است و در اثر زخم و عفونت‌های بدن می‌تواند ایجاد شود.
سایر علائم میوکاردیت عبارت‌اند از:

• • تنگی نفس
    • تورم در پاها
    • خستگی غیرطبیعی و زودرس

در برخی موارد، میوکاردیت می‌تواند به‌خودی‌خود بهبود یابد، اما به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با قلب دارد، حتماً باید توسط متخصص قلب مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرد.

• – پریکاردیت

پریکارد نیز یک کیسه نازک در اطراف قلب است و اگر به دلایلی مانند عفونت دچار التهاب شود، بیماری پریکاردیت را ایجاد می‌کند.
پریکاردیت اغلب یک وضعیت موقتی است ولی امکان عود مجدد آن وجود دارد و باید تحت نظر متخصص قلب برطرف شود. درد پریکاردیت اغلب خنجری است و از این نظر آزار دهنده است. از دیگر علائم پریکاردیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• • تب
    • تپش قلب
  • – آنژین

آنژین یک نارسایی قلبی است که گاهی اوقات به دلیل تشابه علائم آن را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند، اما در واقع وضعیتی است که با درد شدید در ناحیه قفسه سینه مشخص می‌شود و اغلب این درد می‌تواند به گردن، پشت و بازوها نیز انتقال پیدا کند.
برعکس حمله قلبی که انسداد به‌طور کامل اتفاق می‌افتد، در آنژین رگ به‌طور کامل مسدود نمی‌شود و اگرچه جریان خون در رگ کاهش پیدا می‌کند، اما هنوز وجود دارد.
آنژین همیشه یک اورژانس پزشکی نیست، اما نیاز به ارزیابی توسط متخصص قلب دارد؛ زیرا ممکن است در صورت سهل‌انگاری و عدم مراقبت و درمان درد قلب و دست چپ مناسب به حمله قلبی تبدیل شود.
به‌طورکلی دو نوع آنژین داریم که شامل آنژین پایدار و ناپایدار هستند. آنژین‌های پایدار معمولاً قابل پیش‌بینی می‌باشند و بیشتر بعد از فعالیت بدنی رخ می‌دهند که با استراحت بهبود پیدا می‌کنند؛ اما آنژین‌های ناپایدار غیرقابل‌پیش‌بینی هستند و حتی در شرایط استراحت نیز ممکن است رخ دهند.

• – پاره شدن دیواره عروق بزرگ داخل قفسه سینه ( دایسکشن آئورت داخل قفسه سینه)

این شرایط یکی از عوامل بسیار خطرناک و تهدیدکننده زندگی است که خطر بالای مرگ و میر را به همراه دارد و بیمار درد قفسه سینه را بصورت احساس پاره شدگی نوعی بافت در قفسه سینه توصیف می‌کند.

2 درد قلب و دست راست مربوط به سیستم عضلانی اسکلتی

گاهی درد و ناراحتی در قفسه سینه که ممکن است به اندامی مانند دست‌ها نیز کشیده شود می‌تواند تنها به دلیل فشارهای عضلانی باشد.
به‌عنوان‌مثال تمرینات قدرتی شدید، زمین خوردن، آسیب‌های ورزشی، بلند کردن اجسام سنگین، انجام کارهای بدنی زیاد در طول روز و حوادث دیگر ممکن است به عضلات سینه‌ای در قفسه سینه و همچنین عضلات شانه‌ها و بازوها فشار وارد کنند و باعث درد هم‌زمان شوند.
درصورتی‌که متخصص قلب تشخیص دهد که علت درد قلب و دست راست شما ناشی از فشارهای عضلانی است، درمان درد قلب و دست چپ و درمان‌های مراقبتی را به شما توصیه می‌کند و در صورت نیاز شما را به یک متخصص ارتوپدی ارجاع می‌دهد.

3 درد قلب و دست راست مربوط به سیستم گوارشی

علائم اختلالات گوارشی و نارسایی‌های قلبی تشابه زیادی با هم دارند. معمولاً این درد می‌تواند ناشی از ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری باشد که باعث بازگشت غذا از معده به مری و گلو می‌شود.
خوردن شام سنگین، چاقی، بارداری، غذاهای بیش‌ازحد تند، الکل زیاد و … می‌تواند احساس درد و سوزش در ناحیه قلب و سر دل را ایجاد کند. درواقع از جمله علائم شایع و کلاسیک ریفلاکس درد و سوزش پشت قفسه سینه بخصوص موقع خوردن غذا است.
همچنین این علائم در هنگام شب و موقع خوابیدن تشدید می‌شوند و معمولا افراد مبتلا به این بیماری دارای خلط پشت حلق هستند و دائما عادت به پاک کردن این خلط دارند.
از جمله مشکلات دیگر گوارشی می‌توان به زخم‎های گوارشی یا زخم‌های پپتیک اشاره کرد که در دیواره معده و ابتدای روده باریک یا ناحیه اثنی عشر ایجاد می‌شود. این زخم‌ها نیز می‌توانند منجر به سوزش قلب و دست چپ شوند. بیماری و اختلالات مربوط به عضلات دیواره مری نیز می‌توانند این علائم را ایجاد کنند.

4 درد قلب و دست راست مربوط به بیماری‌های ریوی

بیماری‌های ریوی نیز مانند بیماری‌های قلبی می‌توانند سوزش قلب و دست چپ را ایجاد نمایند و برخلاف اختلالات گوارشی و عضلانی برخی از آن‌ها مانند آمبولی ریوی یا جمع شدگی ریه که باعث اختلالات تنفسی می‌شوند، بسیار خطرناک و تهدیدکننده زندگی هستند و نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارند؛ اما به‌هرحال مربوط به قلب نخواهند بود.
مهمترین بیماری‌های ریوی که منجر به سوزش قلب و دست چپ و یا درد دست چپ و استرس می‌شوند، عبارتند از:

• – عفونت‌های ریه

از مهمترین عفونت‌های ریه می‌توان به ذات الریه و پنومونی اشاره کرد. انواع قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند منجر به عفونت بافت دیواره ریه شوند. به‌عنوان مثال در حال حاضر که در پاندمی ویروس کرونا هستیم، کوید 19 نیز می‌تواند منجر به ذات الریه ویروسی شود و علائمی مانند درد قلب و دست راست را ایجاد نماید. این عفونت‌ها معمولا با علائمی مانند تب و سرفه نیز همراه هستند که باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند.

• – بیماری‌های انسدادی ریه

بيماري مزمن انسدادي ريه طبقه بندي وسيعي است که شامل گروهی از بيماري‌هاي همراه با انسداد مزمن جريان هوا به داخل يا خارج ريه است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آسم و COPD که بیشتر در افراد سیگاری شایع است، اشاره کرد.

• – نوموتراکس یا جمع شدگی ریه

این بیماری بسیار خطرناک است و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند تهدیدکننده زندگی بیمار باشد.

• – تروماها

تروما به ضربه‌های ناگهانی در اثر حوادثی مانند تصادفات و یا درگیری‌های فردی که به قفسه سینه وارد می‌شود، اشاره دارد و می‌تواند منجر به خطراتی مانند پونوموتراکس شود. از مهمترین علائم اولیه آن نیز درد قفسه سینه است که ممکن است منجر به سوزش قلب و دست چپ نیز بشود.

• – آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که لخته خون در یکی از رگ‌های منتهی از قلب به ریه ایجاد می‌شود. این شرایط بیشتر در افراد چاق، افراد دارای سابقه شکستگی لگن، پاها و اندام تحتانی، افراد باردار، افرادی که جراحی‌های بزرگ شکم و لگن داشته‌اند و افراد مبتلا به سرطان دیده می‌شود. علائم آن درد قفسه بسیار شدید، سرفه ناگهانی شدید، افزایش تعداد تنفس سطحی و تنگی نفس ناگهانی و پیشرونده می‌باشد که نیاز به مراقبت فوری و اورژانسی دارد.

• – تومورهای ریه

این تومورها معمولا در اثر سرطان ریه ایجاد می‌شوند. در سرطان ریه سلول‌های سرطانی کم کم جمع شده و یک تومور را ایجاد می‌کند و ریه را به مرور از بین می‌برند. گاهی این تومور به قفسه سینه نیز فشار آورده و می‌تواند منجر به درد قلب و دست راست نیز بشود.

• – بیماری‌های مربوط به پرده دوره ریه یا پلورزی

پلورزی (Pleurisy)، به نوعی از درد قفسه سینه گفته می‌شود که به دلیل عفونت‌های باکتریایی مثل سینه‌پهلو رخ می‌دهد. مواردی شامل سرطان ریه، بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، لخته شدن خون در ریه یا روماتیسم مفصلی سرطان‌هایی که بر ریه‌ها یا پرده جنب تاثیر می‌گذارند نیز در شکل‌گیری این عارضه نقش دارند.

آيا درد دست چپ و استرس می تواند باعث درد قلب و دست چپ شود؟

اضطراب به‌طورکلی یک اختلال روان‌شناختی رایج است و به دلیل تنش‌هایی که در بدن ایجاد می‌کند، می‌تواند علائم جسمی زیادی را به همراه داشته باشد که حتی ممکن است آن‌ها را با حملات قلبی اشتباه بگیرید و این وضعیت به نام حمله پانیک شناخته می‌شود. ازجمله این علائم عبارت‌اند از:

• • سرگیجه
    • تعریق
    • تپش قلب زیاد

سخن آخر

درد قلب و دست چپ معمولاً به دلیل وجود یک نارسایی در قلب است و باید هرچه سریع‌تر توسط یک متخصص قلب خوب در یک مرکز تخصصی قلب معتبر مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد و درمان درد قلب و دست چپ صورت گیرد.
اگرچه گاهی سوزش قلب و دست چپ به دلیل اختلالاتی در ارگان‌های دیگر نظیر معده، ریه و … ممکن است رخ دهد، اما به دلیل تشابه علائم و خطر بروز حملات قلبی که تهدیدکننده زندگی هستند، این موارد باید ابتدا ازنظر سلامت قلب بررسی شوند.
در صورت وقوع علائم هشداردهنده حملات قلبی یا آمبولی ریه مراجعه سریع به اورژانس الزامی است. عدم مراجعه به‌موقع برای بررسی علائم ایجاد شده مانند درد دست چپ و استرس و یاعلائم جدی تر می‌تواند حتی جان بیمار را بگیرد و بسیار خطرناک است.
شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل سلامت قلب توسط بهترین دکتر متخصص قلب در تهران و توسط تجهیزات بروز دنیا به مرکز تخصصی قلب ما که سالیان سال است در این زمینه سابقه درخشانی دارد، مراجعه نمایید. جهت گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.