خیلی از مراجعین به کلینیک قلب ما در مورد پانیک فشار خون چیست؟ سوالاتی را از ما میپرسند و جز رایج ترین سوالات محسوب میشود.فشار خون عصبی نیازمند کنترل به موقع و مداوم می باشد و در صورت عدم کنترل آن ممکن است خطرات زیادی سلامت شما را تهدید کند.پس اگر دچار فشار خون عصبی هستید بدون اتلاف وقت به متخصص فشار خون و قلب مراجعه نمایید.ما در این مقاله به بررسی فشار خون و رابطه آن با استرس و عصاب می پردازیم.

 

پانیک فشارخون چیست؟

پانیک فشار خون چیست؟ : بین استرس و فشار خون بالا چه ارتباطی وجود دارد؟

حمله پانیک یا همان حملات ترس،حملاتی هستند که ناگهانی و با علائمی همچون افزایش ناگهانی ضربان قلب،استرس و اضطراب، احساس مرگ و عدم توانایی در انجام فعالیت ها رخ میدهند و در یک جمله شما احساس میکنید می خواهید بمیرید.این حملات اغلب در اثر استرس و افزایش افکار منفی به وجود می آید و عوارضی همچون افزایش فشار خون ایجاد می کند.

این حملات کشنده نیستند ولی میتواند شامل عوارض بد و اختلال در سبک زندگی شود.کنترل استرس و افکار منفی میتواند جلوی بروز پانیک فشار خون را بگیرد.

 استرس و فشار خون بالا در طولانی مدت ممکن است ارتباطی نداشته باشند ، اما به کار بردن اقدامات برای کاهش استرس می تواند سلامت عمومی شما را از جمله فشار خون بهبود بخشد.

شرایط استرس زا می تواند باعث افزایش موقت فشار خون شود ، اما آیا استرس همچنین می تواند باعث فشار خون بالا در طولانی مدت شود؟ آیا ممکن است همه آن فشارهای کوتاه مدت فشار خون مرتبط با استرس جمع شده و باعث افزایش فشار خون در طولانی مدت شوند؟ محققان هنوز در این مورد مطمئن نیستند.

با این حال ، ورزش سه تا پنج بار در هفته به مدت 30 دقیقه می تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. و اگر فشار خون دارید ، انجام فعالیت هایی که می توانند به شما در کنترل استرس و بهبود سلامتی کمک کنند ، می تواند در طولانی مدت در کاهش فشار خون شما تفاوت ایجاد کند.

پانیک فشار خون چیست؟ : آیا استرس منجر به افزایش فشار خون میشود؟

پانیک فشارخون چیست؟

واکنش شما در برابر استرس ممکن است فشار خون شما را تحت تأثیر قرار دهد. بدن شما هنگامی که در یک موقعیت استرس زا هستید ، هورمون های زیادی تولید می کند.

این هورمون ها به طور موقت با افزایش ضربان قلب و باریک شدن رگ ها ، فشار خون شما را افزایش می دهند. هیچ دلیلی وجود ندارد که استرس به خودی خود باعث فشار خون بالا در طولانی مدت شود.

اما واکنش به استرس از راه های ناسالم می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا ، حملات قلبی و مغزی را افزایش دهد. برخی رفتارها با فشار خون بالاتر مرتبط هستند ، مانند:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • خوردن غذاهای ناسالم
  • همچنین ، بیماری قلبی ممکن است با برخی شرایط سلامتی مرتبط با استرس مرتبط باشد ، مانند:
  • اضطراب
  • افسردگی
  • انزوا از دوستان و خانواده

اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این شرایط با فشار خون بالا ارتباط مستقیم داشته باشند. در عوضو ، هرمون هایی که بدن شما هنگام استرس عاطفی ایجاد می کند ، ممکن است به عروق آسیب برساند و منجر به بیماری قلبی شود.

همچنین ، برخی از علائم ، مانند علائم ناشی از افسردگی ، ممکن است باعث شود فراموش نکنید که از داروها برای کنترل فشار خون یا سایر بیماری های قلبی استفاده کنید و حتما به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

افزایش فشار خون مربوط به استرس می تواند چشمگیر باشد. اما با کاهش استرس ، فشار خون به حالت طبیعی برمی گردد. با این حال ، حتی جهش های مکرر و موقت فشار خون می تواند به رگ های خونی ، قلب و کلیه های شما آسیب برساند ، روشی مشابه فشار خون طولانی مدت.

پانیک فشار خون چیست؟ : برای در امان ماندن از ابتلا به پانیک فشار خون چه باید کرد؟

کاهش سطح استرس ممکن است به طور مستقیم فشار خون را در طولانی مدت کاهش ندهد. اما استفاده از استراتژی هایی برای کنترل استرس می تواند از راه های دیگر به بهبود سلامتی شما کمک کند.

تسلط بر تکنیک های مدیریت استرس می تواند منجر به تغییر رفتار سالم شود – از جمله مواردی که فشار خون شما را کاهش می دهد.

گزینه های زیادی برای کنترل استرس وجود دارد. مثلا:

برنامه خود را ساده کنید.

 اگر همیشه احساس عجله دارید ، چند دقیقه وقت بگذارید تا تقویم و لیست کارهای خود را مرور کنید. به دنبال فعالیت های آرامشبخش باشید. از انجام فعالیت های استرس زا دوری کنید و برای این فعالیت ها زمان کمتری در نظر بگیرید یا آنها را کاملاً از بین ببرید.

نفس بکشید تا آرام شوید.

نفس کشیدن عمیق و آرام می تواند به آرامش شما کمک کند.

ورزش.

فعالیت بدنی یک استرس طبیعی است. فقط قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید ، آن را با پزشک قلب خود درمیان بگذارید ، به خصوص اگر فشار خون بالا تشخیص داده شده باشد.

یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید. یوگا و مدیتیشن بدن شما را تقویت کرده و به آرامش شما کمک می کند. این روش ها همچنین ممکن است فشار خون سیستولیک شما را به میزان 5 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) یا بیشتر کاهش دهند.

به اندازه کافی بخواب.

خواب کم باعث می شود مشکلات شما از آنچه که در حال حاضر هستند بدتر به نظر برسد.

دیدگاه خود را تغییر دهید.

هنگام برخورد با مشکلات ، در برابر تمایل به شکایت مقاومت کنید. احساسات خود را در مورد شرایط تأیید کنید و سپس بر یافتن راه حل متمرکز شوید.هدف این است که کشف کنید چه چیزی برای شما مفید است. ذهن باز داشته باشید و مایل به آزمایش باشید. استراتژی های خود را انتخاب کنید ، اقدام کنید و از مزایای آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید