کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

پروفسور قلب و عروق در کلینیک دکتر هومان می گوید: “اگر فشار خون پایین و ضربان قلب بالا دارید، این مشکل می تواند یک پاسخ طبیعی به شرایطی خاص مانند  ورزش یا ایستادن خیلی سریع باشد. گاهی اوقات ، بیماری های زمینه ای یا موقعیت های تهدید کننده زندگی ، مانند وارد شدن یک شوک ، باعث ایجاد علائم می شوند.

فشارخون پایین و ضربان قلب بالا به صورت کلی نشانه ناتوانی و نارسایی قلب در رساندن و پمپاژ خون حاوی اکسیژن به بدن است و چون قلب ناتوان است با افزایش ضربان سعی در جبران این ناتوانی دارد. اما یک سری دلایل دیگر نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود اما در اسرع وقت باید به بهترین متخصص فشار خون و قلب مراجعه نمایید.

 

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

بنابراین برای اطلاعات بیشتر درمورد این مشکل، تا انتهای این مطلب با کلینیک قلب و عروق دکتر هومان همراه ما باشید.

چه زمانی فشارخون پایین و ضربان قلب بالا خطرناک نیست؟

چه چیزی باعث ایجاد فشارخون پایین و ضربان قلب بالا می شود؟

دیگر دلایل ابتلا به فشارخون پایین و ضربان قلب بالا

  • بارداری
  • کمبود مواد مغذی
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات غدد درون ریز ، مانند کم کاری تیروئید
  • مصرف الکل
  • عفونت شدید
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • بلوک قلبی
  • شوک
  • کمبود آب بدن
  • داروهای ادرار آور
  • علائم ضربان قلب بالا
  • مراجعه به متخصص قلب

کلینیک قلب دکترهومان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

چه زمانی فشارخون پایین و ضربان قلب بالا خطرناک نیست؟

گاهی فشار خون پایین و ضربان قلب بالا به صورت لحظه ای اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، دکتر هومان می گوید:

در هنگام ایستادن :

محل انباشت خون در رگهای پاها و روده ما وجود دارد.

در این شرایط خون کمتری به عضله قلب می رسد ، بنابراین چیز زیادی برای پمپاژ توسط قلب وجود ندارد.

سیستم عصبی به طور خودکار ضربان قلب را افزایش می دهد تا خون را پمپاژ کند.

در این شرایط ، فشار خون کمی پایین می آید زیرا نیروی خون در رگ ها پایین می آید.

با این وجود، این مشکل کوتاه مدت است اما وقتی ضربان قلب به طور مداوم بالا بماند در حالی که فشار خون پایین است ، ممکن است به دلیل ایجاد مشکلی در بدن باشد.

چه چیزی باعث ایجاد فشارخون پایین و ضربان قلب بالا می شود؟

بهترین متخصص قلب و عروق در کلینیک دکتر هومان می گوید:

 وقتی مدارهای الکتریکی قلب به درستی کار نکنند ، مشکل فشارخون پایین و ضربان قلب بالا رخ می دهد.

همچنین اضافه می کند:

“هنگامی که قلب دارای ریتم سریع و غیرطبیعی است – چیزی بیش از 100 ، اما نزدیک به 160 ضربان در دقیقه – نمی تواند به اندازه کافی با خون پر شود. این بی نظمی در ضربان قلب، باعث می شود که عضلات قلب بین دهلیز بالا و پایین هماهنگ نباشند. به همین دلیل، “کارایی کمتر قلب موجب پمپاژ خون کمتر در بدن می شود و این به معنای فشار خون پایین است.”

دیگر دلایل ابتلا به فشارخون پایین و ضربان قلب بالا

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

 

یک بیماری نیز می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب و افت فشار خون شود. پزشکان کلینیک دکتر هومان چندین موضوع اساسی را که ممکن است علائم فشار خون پایین را ایجاد کنند ، فهرست کرده است ، از جمله:

بارداری

همانطور که می دانید بارداری باعث تغییرات بسیاری در بدن شما می شود . به همین خاطر است که شما مدام باید تحت نظر پزشک متخصص زنان و در صورت بروز مشکلات قلبی، به متخصص قلب مراجعه کنید. فشارخون شما بسته به داروهای مصرفی، سطح استرس و تغییرات بدن شما متغیر است و ممکن است موجب ایجاد فشارخون پایین و ضربان قلب بالا به صورت موقت شود. بنابراین حتما تحت نظر پزشک متخصص باشید.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین ب 12 و فولیک اسید موجب کاهش تولید گلبول قرمز و کمخونی می شود و در نتیجه دچار افت فشار شده و ضربان قلب بالا می رود.

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی از قبیل مشکلات دریچه قلب و نارسایی قلبی می تواند موجب جلوگیری از گردش خون در بدن و در نهایت افت فشارخون و ایجاد ضربان قلب بالا شود. بنابراین در صورت بروز این مشکل به متخصص قلبی مراجعه کنید.

مشکلات غدد درون ریز ، مانند کم کاری تیروئید

مشکلات مربوط به غده تیروئید، نارسایی غدد فوق کلیوی (بیماری ادیسون)، کاهش قند خون (hypoglycemia) منجر به افت فشارخون و ضربان قلب بالا می شود که سریعا باید به متخصص غدد مراجعه کنید.

مصرف الکل

مصرف الکل می تواند موجب افت فشارخون و ضربان قلب بالا شود که باید میزان مصرف کنترل شود.

عفونت شدید

اگر عفونتی وارد خون شما شود شما ممکن است دچار گندخونی و عفونت شدید شوید و عامل تهدید کننده برای زندگی شما محسوب می شود و می تواند موجب افت فشارخون و ضربان قلب بالا شود. بنابراین باید بلافاصله باید به پزشک قلب مراجعه کنید.

عکس العمل های آلرژیتیک

آنافلاکسی پاسخ طبیعی بدن به طیف وسیعی از داروهاست که ممکن است زندگی فرد را به خطر بیاندازد. این شوک آلرژیک می تواند برای فرد به طور ناگهانی بسیار خطرناک باشد و موجب افت ناگهانی فشار خون و ضربان قلب بالا شود . به منظور درمان باید سریعا به دکتر قلب مراجعه شود.

بلوک قلبی

بلوک قلبی اختلال در انتقال پیغام الکتریکی بین دهلیز و بطن های قلب است. در این حالت هماهنگی بین انقباض دهلیز و بطن قلب است. این مشکل باعث اختلال در ضربان قلب و بروز افت فشارخون و ضربان قلب بالا می شود.

اگر علت بروز این عارضه بلوک قلب باشد، ازعمل ابلیشن (Ablation) برای از بین بردن این بلوک استفاده م شود. در این روش از انرژی سرما یا گرما برای جلوگیری از سیگنال های الکتریکی معیوب استفاده می شود.

ضربان ساز: پزشکان برای ارسال تکانه های الکتریکی که ریتم قلب را تغییر می دهند ، وسیله کوچکی را در زیر پوست قرار می دهند.

دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD): مانند یک ضربان ساز ، ICD با تشخیص و متوقف کردن ریتم های معیوب قلب با سیگنال های الکتریکی کار می کند.

شوک

گاهی اوقات شوک سپتیک می تواند موجب افت فشارخون و ضربان قلب بالا شود. اگر دلیل بروز این عارضه شوک باشد، درمان های آنتی بیوتیکی ، اپی نفرین و مایعات در بیمارستان انجام می شود و دقت کنید که این بیماری مرگ و میر بسیار بالایی دارد.

کمبود آب بدن

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا باعث میشود خیلی اوقات کمبود آب در بدن باعث خشکی رگ ها و کاهش حجم خون در آنها و درنهایت باعث افت فشارخون و بالا رفتن ضربان قلب می شود که لازم است برای درمان حجم مایعات مصرفی خود را افزایش دهید.

برخی از داروها نیز ممکن است علائم ناشی از فشار خون پایین و ضربان قلب بالا را ایجاد کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد.

داروهای ادرار آور

داروهای ادرار آور یا دیورتیک، با اثر بر روی کلیه موجب افزایش حجم ادرار می شود . از دارو های معمول برای کاهش فشار خون می باشند و در نتیجه این داروها ممکن است باعث ایجاد عوارضی مثل فشارخون پایین و ضربان قلب بالاشود که به طور ناگهانی پیش می آید و لازم است به متخصص قلب مراجعه کنید تا داروی جایگزین برای شما تجویز کند.

داروهای دیگر برای فشار خون بالا

  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای بیماری پارکینسون
  • داروهای ضد افسردگی
  • مواد مخدر
  • داروهایی برای اختلال نعوظ

علائم ضربان قلب بالا

 ضربان قلب شما بیشتر شبیه خرگوش است تا لاک پشت. اما این پمپاژ خون  بی اثر و باسرعت منجر به بدون اکسیژن شدن اندام ها و سایر ارگان های بدن می شود.

به همین دلیل باید در اسرع وقت به دکتر قلب مراجعه کنید و علائم زیر را با او در میان بگذارید:

  • تنگی نفس
  • احساس سبکی سر
  • تپش قلب سریع
  • درد قفسه سینه
  • از هوش رفتن

مراجعه به متخصص قلب

فشار خون پایین و ضربان قلب بالا

دکتر هومان می گوید ، وقتی این اتفاق می افتد ، دکتر فوق تخصص قلب ، با استفاده از دارو ضربان قلب را کاهش می دهند. اما این داروها که به عنوان بلاکرها یا مسدود کننده های کانال کلسیم شناخته می شوند ، می توانند فشار خون را نیز کاهش دهند.که گاهی اوقات فشارخون فرد به قدری پایین است  که فضای زیادی برای پایین آمدن بیشتر این فشار خون وجود ندارد.

اگر فشار خون شما برای داروها خیلی پایین است ، روشی به نام کاردیوورژن (شوک هماهنگ قلبی) می تواند ریتم را به حالت طبیعی برگرداند.

دکتر هومان در مورد استفاده از این دستگاه بر روی بیمار می گوید: “دراین روش ، پد ها در قسمت جلو و عقب قفسه سینه قرار می گیرند و بیمار برای یک یا دو دقیقه آرام است.” “هنگامی که بیمار خواب است، یک شوک ایجاد می شود که ضربان قلب به طور نامنظم را متوقف می کند ، بنابراین ضربان قلب طبیعی شروع می شود.”

هنگامی که ریتم قلب به حالت عادی بازگشت ، متخصص قلب تشخیص می دهد که آیا درمان دائمی تری لازم است یا خیر. این درمان ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

جراحی: بهترین جراح قلب  با ایجاد برش هایی باعث قطع دائمی مسیرهای الکتریکی معیوب در قلب می شوند.

آیا فشار خون پایین و ضربان قلب بالا در نهایت مسئله مهمی است؟

مشکلات ریتم قلب که بر دهلیز تأثیر می گذارد ، می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی ، نارسایی قلبی یا مرگ قرار دهد.

 به همین دلیل است:

پمپاژ نامنظم خون در قلب و دهلیز باعث لرزیدن آن می شود.

افراد مسن ، مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت ممکن است مستعد لخته شدن خون در زائده دهلیزی سمت چپ باشند.

اگرآن لخته آزاد شود ، قلب می تواند آن را به مغز پمپاژ کرده و جریان خون در بافت مغز را مسدود کند – به این ترتیب سکته مغزی اتفاق می افتد.

اگر ریتم قلب شما نامنظم است ، ممکن است لازم باشد از داروهای رقیق کننده خون ، به علاوه یکی از روش های درمان فوق استفاده کنید تا خطر سکته مغزی را کاهش دهد. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا مراقبت های لازم را انجام دهید د تا همه چیز را ثابت نگه دارید تا مشکل فشارخون پایین و ضربان قلب بالا برای شما رخ ندهد.

کلینیک قلب دکترهومان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید