کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

علائم سکته قلبی در جوانان

اگر فکر می کنید که هنوز جوانید و بیماری به سراغ شما نمی آید، باید به شما گفت که امروزه سکته قلبی در جوانان بسیار شایع شده است. بنابراین به شما توصیه می کنیم که علائم سکته قلبی در جوانان را مطالعه کنید و تا انتهای این مطلب با کلینیک قلب و عروق دکتر هومان با ما همراه باشید.

 

علائم سکته قلبی در جوانان

 

شاید هر چیزی که در ابتدا به ذهن شما بیاید تصویر یک پیرمرد در حالیست که قلب خود را از شدت درد گرفته است . اما این همه ماجرا نیست و سکته قلبی به خصوص در جوانان و همچنین زنان جوان افزایش یافته است.

سکته قلبی در جوانان

حملات قلبی معمولی در اثر پلاک و لخته خون ایجاد می شود که شریان قلب را مسدود می کند. اما SCAD  یا انسداد خود به خودی عروق کرونر قلب، با پارگی یا خونریزی در دیواره شریان قلب شروع به انسداد جریان خون در قلب می کند و باعث حمله قلبی می شود.

به بیان دیگر میتوان گفت، در حالی که حمله قلبی کلاسیک معمولاً به دلیل انسداد ناشی از تصلب شرایین ، یا تجمع پلاک ایجاد می شود ، حمله قلبی SCAD به دلیل نوع دیگری از انسداد است که نتیجه آن پارگی در لایه داخلی دیواره شریان است. وقتی خون به لایه پاره شده می رود ، انسدادی ایجاد می شود و جریان خون در قلب را قطع می کند و باعث حمله قلبی می شود.

بیماران مبتلا به (spontaneous coronary artery dissection) SCAD به طور کلی بدن سالمی دارند . آنها هیچ عامل خطرناکی مانند سیگار کشیدن ، اضافه وزن یا دیابت ندارند. بنابراین حتی اگر آنها به دنبال درمان حمله قلبی  باشند ، ممکن است مشکل قلبی را با مشکلاتی نظیر اضطراب و سوء هاضمه اشتباه گرفته شود و موجب تشخیص اشتباه شود.

  تشخیص اشتباه، منجر می شود که پزشک درمانی اشتباه را برای شما تجویز نماید و بدن شما را دچار مشکل کرده و آسیب بیشتری به قلب شما وارد کند. بنابراین مراجعه به بهترین فوق تخصص قلب و عروق، میتواند تنها چاره کار برای شما باشد.

علائم سکته قلبی در جوانان شامل موارد زیر است:

درد یا ناراحتی در قفسه سینه

تنگی نفس

درد در شانه ها ، بازوها ، کمر ، گردن یا فک

حالت تهوع ، سبکی سر و تعریق

چه کسی در معرض خطر SCAD است؟

SCAD معمولاً بر روی موارد زیر تأثیر می گذارد:

زنان جوانی که فاکتورهای خطر طبیعی بیماری های قلبی را ندارند.

ورزشکارانی که ورزش های شدیدی انجام می دهند.

زنان باردار و مادران تازه فارغ شده

در بسیاری از موارد ، علت SCAD قابل شناسایی نیست و تشخیص را  چالش برانگیز می کند.

دکتر هومان می گوید: “SCAD می تواند در یک شریان طبیعی اتفاق بیفتد.” “تعیین اینکه چه کسی به این بیماری مبتلا خواهد شد بسیار دشوار است. مکانیسم دقیق SCAD در این مرحله هنوز مشخص نیست.

دکتر هومان همچنین توضیح می دهد که ممکن است ارتباطی بین SCAD و مشکلاتی مانند موارد زیر وجود داشته باشد:

استرس شدید عاطفی

استرس شدید جسمی ، مانند دوران بارداری یا زایمان دشوار

مصرف مواد مخدر

علائم سکته قلبی در جوانان

علائم سکته قلبی در جوانان

جوانانی که مبتلا به SCAD هستند ، علائمی شبیه استرس ، اضطراب ، حملات ترس، ریفلاکس اسید یا سایر شرایط تهدید کننده زندگی را تجربه می کنند. به همین دلیل ، این وضعیت اغلب به درستی تشخیص داده نمی شود.

علائم دیگر عبارتند از:

درد قفسه سینه یا فشار ناراحت کننده در قفسه سینه

سر سبکی ، غش کردن

حالت تهوع

دردی که به شانه ها ، گردن یا بازوها تابش می کند

تپش قلب

تنگی نفس

اگر دچار ناراحتی قفسه سینه ، تنگی نفس ، یا درد در گردن یا فک خود هستید – و این علائم را قبلا تجربه نکرده اید – دکتر هومان توصیه می کند بلافاصله با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص قلب تماس بگیرید.

تشخیص علائم سکته قلبی در جوانان یا SCAD

اگر شما یا پزشک مشکوک به حمله قلبی هستید ، باید آزمایش خون برای تشخیص آسیب خون انجام شود و همچنین ممکن است تصویربرداری تشخیصی انجام شود.

برای کمک به تشخیص SCAD ، دکتر هومان و سایر متخصصین قلب و عروق  نیز توموگرافی انسجام نوری (OCT) ، که یک روش تصویربرداری تشخیصی غیرتهاجمی است را انجام می دهند .

گزینه های درمان سکته قلبی در جوانان 

خبر خوب این است که اکثر موارد سکته قلبی در جوانان بدون انسداد ، به هیچ مداخله فوری احتیاج ندارند.

دکتر هومان می گوید: “اگر جریان خون مناسبی در شریان آسیب دیده وجود داشته باشد ، حدود 70٪ تا 80٪ موارد SCAD به خودی خود بهبود می یابند.”

وی برای کمک به روند بهبودی روش های زیر را توصیه می کند:

درمان با رقیق کننده خون برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون بیشتر

دارو برای کنترل درد

اگر SCAD تشخیص داده شود و انسداد جریان خون وجود داشته باشد ، هدف اصلی درمان باز کردن شریان مسدود شده برای بازگشت یا بهبود جریان خون است.مثل :

استنت گذاری ، که در آن یک لوله فلزی کوچک به داخل رگ وارد می شود تا باز بماند.

عمل جراحی بای پس

جراحی بای پس روشی برای ترمیم پارگی های بسیار بزرگ و بازیابی جریان خون است که از رگهای قفسه سینه یا پاها برای جلوگیری از انسداد استفاده می شود.

در ادامه داستان یکی از جوانان مراجعه کننده به کلینیک قلب و عروق دکتر هومان را باهم می خوانیم:

من مهدی عسگری ، 30 ساله هستم، من در هنگام کار در اداره ، دچار درد در بالای قفسه سینه سمت راست شدم.

این درد مبهم یک شبه از بین رفت ، اما روز بعد وقتی پیاده روی می کردم دوباره برگشت. این بار این احساس را در ناحیه  فک و پشت گردن خود داشتم. همچنین بازوی راستم احساس خستگی و درد داشت ، اما علائم فروکش کرد. یک شبه  دوباره با آن درد کسل کننده در سینه از خواب بیدار شدم ، اما باز احساس کردم جدی به نظر نمی رسد و آن را نادیده گرفتم و به متخصص قلب مراجعه نکردم. با اینکه جوان بودم و اندام لاغری داشتم و هیچ کدام از عوامل خطر سکته را نداشتم، اما انگار یک جای کار می لنگید.

روز بعد از تمرین ،  دچار میگرن شدم و احساس سبکی و حالت تهوع داشتم. وقتی استفراغ کردم سرانجام به بهترین فوق تخصص قلب و عروق در بیمارستان مراجعه کردم و او  تصاویر کاتتریزاسیون قلبم را بررسی کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که من  SCAD را تجربه کردم  که منجر به حمله قلبی وی شده بود.

دکتر هومان بیماری من را دیسپلازی فیبرو عضلانی (FMD) تشخیص داد. این بیماری باعث رشد غیر طبیعی سلول ها در دیواره شریان ها می شود و حداقل در نیمی از افراد مبتلا به SCAD دیده می شود. اما من با کمک خدا توانستم این واقعه را پشت سر بگذارم وبهبود یابم.

من هم اکنون برای کمک به جلوگیری از اتفاق بدتر و جلوگیری از بروز علائم سکته قلبی در جوانان، دارو مصرف می کنم وکاملا تحت نظر بهترین متخصص قلب و عروق در تهران هستم و به طور منظم به او مراجعه می کنم. بنابراین به بقیه هم توصیه میکنم که اگر علائم سکته قلبی در جوانان را تجربه کردند، سریعا به بهترین متخصص قلب مراجعه کنند.

کلینیک قلب دکترهومان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان در زمینه آنژیو قلب ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید