رگ‌های واریسی از جمله بیماری‌های شایعی هستند که از هر ۱۰ بزرگسال ۳ نفر به آن مبتلا می‌شوند. برای درمان سریع واریس پا روش‌های دارویی و پزشکی یا روش‌های خانگی زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند برای تاثیر مثبت از هر دو روش استفاده کنند.

نکته مهم آنست که افراد بدانند بی توجهی به درمان واریس پا باعث بروز مشکلات جدی‌تری در بدن افراد می‌شود. اگر شما به‌تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اید و می‌خواهید بدانید برای درمان سریع واریس پا چه روش‌هایی وجود دارد می‌توانید به پیج اینستاگرامی ما مراجعه کرده و در بخش‌های هایلایت ها پاسخ سریع و درستی نسبت‌ به سوالات درمانی خود دریافت کنید ،همچنین با مشورت با کارشناسان مجرب ما می‌توانید از بهترین روش درمان این بیماری آگاهی پیدا کنید .

در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با روش‌ها و مواد غذایی مناسبی که موجب پیشگیری ابتلا به رگ‌های واریسی می‌شود آشنا کنیم.

روش‌های مؤثر برای درمان سریع واریس پا

رگ‌های واریسی چیست؟ 

رگ‌های واریسی درواقع زمانی در سطح پوست بدن ایجاد می‌شود که ورید های درون این رگ ها ضعیف‌شده باشد. درون وریدها دریچه‌های کوچکی وجود دارد که از برگشت خون به سمت عقب جلوگیری کرده و جریان خون را به سمت قلب به‌طور یک‌طرفه هدایت می‌کند. زمانی‌که این دریچه ضعیف شود خون داخل رگ‌ها جمع‌شده و گاهی منجر به پاره شدن سیاه‌رگ‌ها یا تورم التهاب رگ‌ها می‌شود. به‌همین دلیل رگ‌ها و مویرگ‌های سطح پوست متورم یا به رنگ سیاه یا آبی یا کبود درآمده و ممکن از وریدهای عنکبوتی نیز در سطح ران و ساق پا به‌علت فشار به وجود آیند.

علائم بیماری واریس پاها چیست؟

بیماری واریس با علائم زیادی مانند حس سوزش یا درد در ناحیه ران و ساق پا، سنگین بودن و عدم تعادل در ایستادن، گرفتگی عضلات بیشتر در آخر روز هنگام خواب، ورم زیاد در ناحیه مچ و قوزک پا، خشک شدن و خارش شدید در نواحی وجود رگ‌های واریسی و ضخامت بیشتر پوست همراه است. در صورت مشاهده این‌گونه علائم بهتر است قبل‌از آن که رگ‌ها واریسی بیشتر خود را در سطح پوست نشان داده و بیماری شدیدتر شود حتما با پزشک مجرب در خصوص درمان سریع واریس پا اقدام کنید. زیرا درمان واریس پا در مراحل اولیه کاملاً قطعی بوده و نتایج بسیار مثبتی دارد اما اگر این بیماری پیشرفت کند درمان آن کمی دشوار است و گاهی ممکن است به‌طور کامل انجام نشود.

روش‌های خانگی مؤثر برای درمان سریع واریس پا

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی گفته شد واریس پا درمان‌های بسیار متنوعی دارد که بعضی از آن‌ها خانگی و بعضی دیگر پزشکی و تهاجمی است. درمان‌های خانگی بیشتر جنبه جلوگیری از رشد و افزایش این بیماری داشته و درمان‌های پزشکی و دارویی جنبه بهبود بیماری در مراحل اولیه یا پیشرفته است. که در ادامه مقاله ما تمامی این دربار ما آن‌ها را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

ورزش کردن

داشتن تحرک و ورزش کردن می‌تواند درمان سریع واریس پا در مراحل اولیه باشد. زیرا این تحرک باعث بهبود گردش خون در نواحی مختلف پا شده و خون‌رسانی بهتر انجام می‌شود. اگر خون‌ در رگ های واریسی به سمت عقب هدایت‌شده باشند با گردش صحیح خون از این عمل جلوگیری شده و وریدهای داخل سطح پوست نیز تحریک می‌شوند و کارایی بهتری را خواهند داشت.

زمانی‌که افراد ورزش می‌کنند فشار خون آن‌ها کاهش پیدا کرده و یکی از عوامل مهمی که در رابطه با ایجاد رگ‌های واریسی است از بین می رود. داشتن ورزش‌های سبک باعث می‌شود که عضلات ساق و ران پا فعال بوده و فشار زیادی بر این ناحیه وارد نشود. به‌همین دلیل بیماری واریس در این افرادی که مرتب ورزش‌های سبک انجام می‌دهند کمتر از افرادی عادی است.

عدم استفاده از کفش پاشنه‌بلند

یکی از روش‌های جلوگیری از بروز رگ‌های واریسی نپوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند است استفاده از کفش پاشنه بلند به‌طورکلی حالت طبیعی پا در راه رفتن را در خانم‌ها تغییر داده و وزن بدن را بر روی ناحیه پنجه پا منتقل می‌کند. به‌همین دلیل عضلات پا در حالت کلی منقبض شده و رگ‌های خونی فشار زیادی را تحمل کرده و در نهایت خون در آن‌ها تجمیع می کند.

به‌همین دلیل افرادی که ‌از کفش‌های پاشنه‌ بلند استفاده می کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر مبتلا شدن به رگ‌های واریسی هستند . اگر پوشیدن این نوع کفش‌ها کاملاً برای شما ضروری است بهتر است ارتفاع پاشنه آن را محدود کرده یا در مراسم و موقعیت‌های خاص از آن آن ها استفاده کنید و همچنین سعی کنید جوراب‌های ساقدار بلند که کاملاً سفت هستند را همراه با آن استفاده کرده تا گردش خون را از سمت ران به ساق پا به‌صورت یک‌طرفه هدایت کند.

ماساژ پا

یکی دیگر از راه های موثر در درمان واریس پا ماساژ مرتب قسمت های ملتهب می باشد که با گردش خون در این قسمت ها به درمان این بیماری کمک می کند ،اگر از روغن‌های مخصوص برای این نوع ماساژها استفاده کنید بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد سعی کنید از فشار مستقیم بر روی این رگ‌ها کاملاً اجتناب کرده زیرا این نوع رگ‌ها کاملاً ظریف و آسیب‌دیده هستند و هنگام فشار باعث پاره شدن آن‌ها شده و لخته خون کاملاً در زیر سطح پوست شما پخش می‌شود.

تحرک کافی یکی از روش‌های درمان سریع واریس پا

اگر افراد از نشستن‌های طولانی‌مدت خودداری کنند یکی از عواملی را که باعث ایجاد رگ‌های واریسی می‌شود را از بین می‌برد. نشستن طولانی‌مدت یا ایستادن های مکرر باعث می‌شود تا ترتیب گردش خون در بدن به‌خوبی انجام‌نشده و به رگ‌های درون پا و ساق و فشار زیادی وارد شود. سعی کنید اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که مجبور به نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت هستید هر ۳۰ دقیقه از جای خود برخیزید یا تحرک کافی را داشته باشید تا گردش خون در بدن شما به‌خوبی انجام شود.

غذاهای مؤثر در درمان سریع واریس پا

همان‌طور که می‌دانید برنامه غذایی هر فرد رابطه مستقیمی با بیماری‌های او دارد. رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت یا عدم سلامت سیستم ایمنی و دیگر ارگان‌های بدن می‌گذرد. داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله واریس پا در افراد شود. 

غذاهای فیبردار

غذاهایی که حاوی فیبرهای سالم هستند عملکرد روده بزرگ را بهبود می‌بخشند. معمولاً کسانی که دارای مشکل یبوست هستند به دلیل فشار زیادی که برای دفع مدفوع به کار می‌برند احتمال آسیب به اجزای داخلی شکم و دریچه رگ‌های پا را دارند. مصرف فیبر برای این نوع افراد کاملاً ضروری است. زیرا باعث می‌شود تا کارکرد خون‌رسانی به سمت روده و پاها بهبود پیدا کرده و روده‌ی بزرگ فشار زیادی را برای دفع مدفوع به کار نبرد.

غذاهای که حاوی پتاسیم هستند

زمانی که بدن با کمبود پتاسیم روبرو شود آب درون خون آن‌ها حبس شده و در چنین شرایطی حجم خون افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد فشار اضافی بر روی دریچه رگ‌ها و در نهایت ضعیف شدن آن‌ها می‌شود. سعی کنید از غذاهایی که سرشار از پتاسیم هستند استفاده کنید تا بتوانید فشاری که بر روی دریچه رگ‌ها به وجود می‌آید را کاهش دهید.

مواد غذایی تشکیل‌شده از فلاونوئیدها

این نوع ماده به درمان مشکلات قلبی عروقی کمک زیادی می‌کند و باعث بهبود گردش خون و کاهش فشار خون در شریان‌ها و رگ‌های داخلی بدن و باعث می‌شود گردش خون به‌درستی در تمام بدن اتفاق بیفتد. مصرف این‌گونه مواد باعث می‌شود تا فشاری که بر روی دریچه رگ‌ها وجود دارد کاهش پیدا کرده و در نتیجه فشارخون افراد تنظیم شود.

استفاده از گوجه‌فرنگی یا دانه‌های گوجه

یکی از روش‌های درمان سریع واریس پا در خانه استفاده از دانه گوجه است که حاوی اسید سالیسیلیک بوده و باعث می‌شود حالت آسپرین در بدن عملکرد و تاثیر ضد انعقاد خون داشته باشد. با توجه به این نکته این مواد از شکل‌گیری لخته خون درون بدن جلوگیری کرده و گردش خون را در تمامی بدن بهبود می‌بخشد. نکته

گوجه از لیکوپن تشکیل‌شده و برای غشای سلولی کاملاً مناسب و از آسیب دیدن لیپیدهای سلولی جلوگیری می‌کند. 

روغن زیتون

برای آنکه بتوانید درمان سریع واریس را داشته باشید باید گردش خون را در نواحی واریس افزایش دهید. معمولاً روغن زیتون خاصیت ضد التهابی داشته و کاملاً آرام‌بخش است. برای آنکه بتوانید این روغن را در سطح پوست جذب کرده و باعث کاهش اندازه رگ‌های بزرگ واریسی شود آن را بر روی سطح ملتهب بمالید تا کاملاً جذب پوست شود.  به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری مثل ویتامین E و مواد معدنی که در روغن زیتون کاملاً زیاد بوده می‌تواند حرکت خون را در رگ‌ها کاملاً بهبود بخشیده و کارکرد دریچه را باز گرداند.

فلفل هندی

این نوع ماده به‌عنوان یک درمان معجزه آسا برای واریس پا شناخته‌شده که پر از ویتامین c مواد معدنی مانند آنتی اکسیدان بوده که کاملاً برای مشکلات التهابی کاربرد فراوانی دارد. از فلفل هندی می‌توانید به‌عنوان درمان سریع واریس پا استفاده کنید. فلفل هندی به دلیل داشتن خاصیت جلوگیری از لخته خون باعث می‌شود تا رگ‌های واریسی در پا و دیگر نواحی بدن به وجود نیاید.

درمان‌های دارویی و پزشکی که منجر به درمان سریع واریس پا می‌شوند.

روش‌های زیادی برای درمان و حل مشکلات رگ‌های واریسی وجود داشته که بر اساس وضعیت و مراحل پیشرفته بیماری تجویز می‌شود. گاهی ممکن است روش‌های پیشگیری و درمان‌های پزشکی هر ۲ برای ۱ بیمار تجویز شود تا علاوه‌بر جلوگیری از بروز رگ‌های واریسی جدید رگ‌های واریسی قدیمی نیز ازبین‌رفته و فرد به درمان قطعی برسد.

این روش‌های درمانی پزشکی عبارت‌اند از

  • ابلیشن گرمایی

یکی از روش‌های درمان سریع واریس پا روش ابلیشن گرمایی بوده که گرماب با بستن رگ‌های آسیب‌دیده باعث بهبود گردش خون و در نتیجه از بین رفتن لخته خون می‌شود.

  • فلبکتومی سرپایی 

در این روش که یکی از درمان سریع واریس پا شناخته‌شده پزشک ابتدا یک ماده بی‌حسی را بر روی سطح واریس تزریق کرده سپس از طریق شکاف‌های کوچک رگ‌های واریسی را از سطح پوست خارج می‌کند. معمولاً جای زخم و در این روش کاملاً درمان‌شده و وجود ندارد.

  • اسکلروتراپی

این نوع روش کمی غیرتهاجمی بوده و ۱ درمان سریع واریس پا است که از فوم‌های مخصوصی برای بستن و کوچک کردن رگ‌های واریسی استفاده می‌کنند.

  • جراحی

این نوع روش برای واریزهای پیشرفته استفاده‌شده که کاملاً رگ‌های واریسی به وسیله جراحی برداشته می‌شوند.

  • لیزر

لیزر یکی از روش‌های درمان سریع واریس پا است که در مراحل اولیه بیماری شایع بوده و در این روش امواج قوی نور به سمت رگ هدایت‌شده و بعد از چند جلسه کامل هم از بین می‌رود. مدت جلسات درمانی برای هر بیمار بستگی به میزان پیشرفت بیماری و همچنین نوع رگ‌های واریسی آن دارد.

راه ‌های جلوگیری از ابتلا به واریس

راه های مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به واریس عنکبوتی وجود دارد:

برای محافظت از پوست در برابر آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای افزایش استقامت پا و بهبود گردش خون، به طور منظم ورزش کنید.

وزن خود را کنترل کنید تا فشار زیادی به پاهای خود وارد نکنید.

در حالت نشسته، پای خود را برای مدت طولانی روی پای دیگر قرار ندهید.

در حالی که دراز کشیده اید و استراحت می کنید، پاهای خود را بالا بیاورید، این کار باعث کاهش فشار روی رگ ها می شود.

از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

از جوراب های بلند پالاستیکی برای مقابله با رگ های واریسی استفاده کنید.

عوارض واریس چیست؟

عوارض واریس معمولا  بسیار نادر است، اما شامل موارد زیر می شود:

زخم های واریسی: در نزدیکی رگ های واریسی ممکن است زخم های بسیار دردناک و عمیقی ایجاد شود.

>لخته شدن خون: گاهی اوقات سیاهرگ های عمقی پاها ملتهب می شوند و در این موارد، ساق پا می تواند به طور قابل توجهی متورم شود.

خونریزی: گاهی اوقات رگ های خونی بسیار نزدیک به پوست ممکن است پاره شوند. معمولاً فقط باعث خونریزی جزئی می شود و خطر جدی را به دنبال ندارد.

 

سخن پایانی

واریس رگ های وریدی ازجمله بیماری های شایعی است که بیشتر افراد سن بالا و خانم های باردار و کسانی که اضافه وزن دارند به آن مبتلا می شوند.

این بیماری علاوه بر ایجاد ظاهری زشت برای بدن باعث بروز مشکلاتی مانند زخم واریس و ترومبوز وریدی می شود. گاهی ممکن است التهاب ریه و آمبولی را نیز برای افراد به وجود آورد. به همین علت افراد نباید این بیماری را شوخی گرفته و قطعا به دنبال راهی برای درمان آن باشند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های زیادی برای درمان سریع واریس پا به وجود آمده است که بعضی از آن آنها حالت پیشگیرانه و بعضی دیگر حالت تهاجمی و درمان پزشکی دارند. معمولا اگر کسی رگ های واریسی را در مراحل اولیه داشته باشد درمان ها پیشگیرانه به همراه حرکات ورزشی برای آن کاملا جواب گو‌ بوده و می تواند نتیجه مثبتی را از آن داشته باشد.

اما اگر این بیماری در مراحل کاملا پیشرفته باشد علاوه بر روش های پیشگیرانه فرد باید اقدام  به انجام عمل های پزشکی و استفاده از دارو کنند تا بهترین نتیجه را دریافت کنند. کیلینیک ما توانسته با ارائه بهترین خدمات علاوه بر ارائه بهترین روش های درمانی تمامی سوال ها شما را در این زمینه به طور کامل پاسخ دهد. تمامی پرسنل کلینیک ما کاملا مجرب بوده و هدفی جز خدمت رسانی به مراجعه کنندگان خود ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید