درد پشت جناغ سمت چپ

درد پشت جناغ سمت چپ می‌تواند به دلایل گوناگونی بروز کند. چنانچه درد پشت جناغ سینه به دلیل مشکلات و بیماری‌های قلبی باشد باید توسط متخصصین مجرب و متبحر تحت درمان قرار گیرند، چرا که در صورت وخامت بیماری می‌تواند تهدید کننده جان بیمار باشد. مرکز فوق تخصصی و تخصصی ما با گردآوری گلچینی از برترین و حاذق‌ترین متخصین قلب و عروق کشور جزو یکی از بهترین مراکز درمانی این حوزه محسوب شده و کاملترین خدمات مرتبط با بیماری‌های قلب و عروق را به تمامی مراجعین خود ارائه می‌دهد.

درد پشت جناغ سمت چپ

علل درد پشت جناغ سمت چپ کدام است؟

شناخت علل اصلی بروز درد در پشت جناغ می‌تواند به یافتن راه حل مناسب درمانی برای این درد کمک کند. مهمترین علت بروز این درد قلبی است، آنژین پایدار یا ناپایدار است. درد پشت جناغ سمت چپ علاوه بر حملات قلبی می‌تواند علامت رفلاکس معده، کوستوکندریت، پریکاردیت، آنژین پایدار و آسیب مری باشد. درد پشت جناغ گاهی نیازمند درمان فوری و پیگیری است.

درد پشت جناغ سمت چپ سینه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که این علل شامل موارد ذیل است:

• آنژین پایدار و ناپایدار:

درد یا ناراحتی قفسه سینه که از کاهش جریان خون به عضله قلب ناشی می‌گردد به عنوان آنژین صدری یاد می‌شود. آنژین که نشانه‌ای از بیماری شریان‌های کرونر قلب است که می‌تواند در اثر کاهش فوري جریان خون در عروق عضله قلبی بواسطه افت فشار خون یا انسداد عروق، افزیش نیاز به جذب خون در عضله قلبی و یا ترکیبی از این دو حالت ایجاد شود.

از عمده علائم بروز آنژین می‌توان به درد وسط قفسه سینه یا تمام قسمت بالایی آن یا درد پشت جناغ سمت چپ و زیر آن، درد همراه با سنگینی و فشار در قفسه سینه، درد بین دو تیغه شانه اشاره کرد.

این درد غالباً بصورت فشارنده و در ناحیه پشت جناغ بروز کرده، معمولاً با فعالیت افزایش یافته و با استراحت تخفیف می‌یابد، احتمال آن وجود دارد که به بازو دست چپ و حتی در برخی موارد به گردن و فک انتشار یابد، با مصرف قرص‌های زیرزبانی طی ۳ الی ۵ دقیقه بهبود می‌یابند و معمولا هیچ ارتباطی با وضعیت قرارگیری بدن یعنی خوابیدن یا نشستن ندارد.

1. آنژین پایدار زمانی رخ می‌دهد که حمله طی یک فشار عصبی یا مکانیکی بروز کرده، بیش از یک ماه تداوم داشته و تغییر درد طی این مدت محسوس نبوده است.
  2. آنژین ناپایدار زمانی رخ می‌دهد که حمله به تازگی بروز کرده، حملات قوی‌تر و مداوم‌تر بوده در حالت معمولی طی استراحت و عدم وجود استرس نیز احتمال بروز آن وجود دارد.

دردهای قلبی مبهم بوده، امکان تعیین موقت درد در فرد وجود ندارد و فشارنده است. از سوی دیگر این درد با استرس، فعالیت، غذا و سرما مرتبط است و با علائمی چون تهوع و استفراغ، گیجی و سبکی سر و عرق سرد همراه است.

• پریکاردیت:

پریکاردیت به تورم و سوزش غشای نازک کیسه مانندی که اطراف قلب را پوشانده گفته می‌شود. پریکاردیت اغلب با درد قفسه سینه و گاهی با علائم دیگر همراه است. چنانچه به پریکاردیت حاد مبتلا هستید، احتمالاً شایع‌ترین علامتی که با آن مواجه هستید درد قفسه سینه است.

این درد مشابه فرو رفتن یک چاقوی تیز به داخل قفسه سینه و پشت جناغ و یا به سمت چپ آن است. هر چند برخی از افراد که به بیماری پریکاردیت حاد مبتلا هستند، درد قفسه سینه خود را به عنوان یک درد یا فشار خفیف مشابه حمله قلبی و با شدت متفاوت تشریح می‌کنند.

• رفلاکس معده:

سوزش و درد پشت جناغ سینه، یکی از علایم اصلی ریفلاکس معده به مری است. در این حالت مواد غذایی مخلوط شده با اسیده معده به جای حرکت به سمت دستگاه گوارشی تحتانی یا روده کوچک به سوی دستگاه گوارش فوقانی و مری حرکت می‌کند. در اغلب موارد این درد با حمله قلبی اشتباه گرفته می‌شود حال آنکه علت آن حملات قلبی نیست.

این درد معمولاً از معده شروع شده و تا زیر استخوان جناغ و وسط و بالای قفسه سینه امتداد می‌یابد. این درد با ترش کردن همراه است و با مواد غذایی مورد استفاده مرتبط است.

• کوستوکندریت:

یکی از شایعترین علل بروز درد در دنده و جناغ سینه کوستوکندریت است و هنگامی روی می‌دهد که غضروف مابین جناغ و دنده‌ها بر اثر عفونت ملتهب می‌شود. درد ناشی از عفونت کوستوکندریت شبیه حمله یا بیماری قلبی است. گاهی این بیماری می‌تواند در نتیجه آرتروز و یا بدون دلیل مشخصی رخ دهد.

علائم کوستوکندریت این بیماری شامل درد پشت جناغ سمت چپ سینه که شدید است و با تنفس عمیق و سرفه بیشتر می‌شود و ناراحتی دنده می‌شود. کوستوکندریت معمولاً بیماری نگران کننده‌ای نیست. با این حال، توصیه می‌شود در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه شود.

• اسپاسم مری:

اختلال حرکتی که طی آن انقباض‌های ناهماهنگ و هم زمان مری به شکل خود به خودی و یا حین بلع روی می‌دهد، اسپاسم مری می‌گویند. این اختلال حرکتی عموماً با درد متناوب قفسه سینه همراه است. اسپاسم مری می‌تواند منجر به درد پشت جناغ سینه شود که به کتف انتشار می‌یابد.

حتی ممکن است در چنین شرایطی بیمار عرق هم بکند. اسپاسم و زخم معده، زخم مری، سنگ کیسه صفرا و ناراحتی لوزالمعده احتمالاً دردهایی مشابه درد قلبی ایجاد کنند.

به بیانی دیگر دردهای سوزشی که پشت جناغ سینه بروز کرده و پس از مصرف غذا ایجاد می‌شوند و با خوابیدن و خم شدن فرد تشدید می‌یابند و با تغییر مزه دهان به سمت ترشی همراه است، ناشی از مشکلات گوارشی چون رفلاکس است. این درد در اثر مصرف شربت‌های ضداسید و یا قرص‌های رانیتیدین کاهش می‌یابد.

•

با دشواری در بلع و بلع دردناک، درد قفسه سینه بخصوص پشت جناغ سینه در حین غذا خوردن، حالت تهوع و استفراغ و درد شکم همراه است. بسیاری از نشانه‌های التهاب مری در اثر برخی حالات مختلف بروز می‌کند که روی دستگاه گوارش بیمار تاثیر دارند. در صورت وجود نشانه‌های چون درد مداوم طی چند روز، درد شدیدی که مانع غذا خوردن می‌شود، سردرد، تب و درد عضله  باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

شباهت درد جناغ سینه و حمله قلبی در چیست؟

درد جناع سینه به ناراحتی و درد قفسه سینه شامل استخوان جناغ سینه و غضروف متصل کننده آن به دنده‌ها اطلاق می‌شود. استخوان جناغ سینه به دلیل قرارگیری در نزدیکی قلب، ممکن است بسیاری از افراد مبتلا به درد جناغ را به اشتباه بیاندازد و این افراد آن را درد کلی قفسه سینه تلقی کنند.

برخی از افراد مبتلا به درد جناغ سینه نگران آن هستند که نکند دچار حمله قلبی شده باشند. با این حال، در اغب موارد، بین درد جناغ فرد و مشکلات قلبی احتمالی وی ارتباطی وجود ندارد و این درد در درجه اول بواسطه مشکلات موجود در خود استخوان جناغ یا غضروف مجاور و یا سایر اندام‌ها ایجاد شده است.

به جز درد قلبی چه نوع دردهایی پشت جناغ سینه حس می‌شوند؟

درد پشت جناغ سینه سمت چپ گاهی ممکن است ناشی از برخی مشکلات گوارشی باشند و پشت جناع نیز احساس شوند. لازم به ذکر است که در صورت بروز درد در یک نقطه از قلب و انتشار درد به دست چپ و تشدید آن با نفس کشیدن، درد فوق الذکر ناشی از خصوصیات دردهای قلبی نیست.

علائم مرتبط با دردهای جناغ سینه کدامند؟

در کل، درد جناغ سینه بواسطه عضلات یا استخوان‌های اطراف جناغ سینه بروز می‌کنند. علائم مرتبط با دردهای جناغ، بسته به علل بروز آن متفاوت هستند. رایج‌ترین علائم شامل درد مرکز قفسه سینه در محل استخوان جناغ سینه می‌باشد.

سایر علائم مرتبط با درد پشت جناغ سمت چپ سینه شامل موارد زیر است:

• درد یا ناراحتی دنده‌های قفسه سینه
  • دردهایی شدت یافته در اثر تنفس عمیق یا سرفه
  • دردهای خفیف و مداوم قسمت فوقانی قفسه سینه
  • تورم قسمت فوقانی قفسه سینه
  • درد شدید حین حرکت بازوها
  • بروز نشانه‌های ضرب دیدگی استخوان ترقوه از جمله کبودی یا تورم
  • دشواری در تنفس
  • احساس سایش یا خراش مفاصل نزدیک استخوان جناغ سینه
  • آروغ مداوم
  • سوزش در سردل
  • احساس پری و سیری
  • بالا آوردن خون

برای درد‌های جناغ سینه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

عوامل متعددی قادرند موجب پدیداری درد در جناغ سینه شوند و این درد غالباً نیازمند مراقبت فوری پزشکی هستند. در صورت بروز درد همراه با هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• دردی که در اثر ضربه مستقیم بروز کرده است
  • دردی که با علائم حمله قلبی همراه است
  • دردی که ماندگار است و در گذر زمان بهبود نمی‌یابد
  • دردی که با استفراغ شدید یا خونی همراه است

روش‌های تشخیصی علت درد پشت جناغ سینه کدام است؟

پزشک متخصص قادر است بواسطه روش‌هاي زیر علت اصلی ایجاد درد در قفسه و پشت جناغ سینه را تعیین نماید:

• انجام الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب
  • انجام عکسبرداري با اشعه ایکس و آزمایش خون
  • انجام تست سی تی یا ام آر آی
  • انجام تست استرس

سخن پایانی

بروز درد پشت جناغ سمت چپ می‌تواند بنا به علل مختلفی باشد. رفلاکس معده، آنژین پایدار، آسیب و التهاب مری، کوستوکندریت باشد. هر یک از این بیماری‌ها نیازمند درمان فوری هستند و باید پیش از تشدید علائم درمان شوند.  از آنجا که یکی از علائم حمله قلبی و بیماری‌های قلب و عروق بروز درد پشت جناغ سینه می‌باشد ضروری است این مشکل به صورت جدی تحت درمان قرار گیرد. مرکز فوق تخصصی ما با سالها تجربه درخشان در حوزه قلب و عروق آماده ارائه خدمات نوین پزشکی به شما هموطنان گرانقدر می‌باشد.