درد قفسه سينه سمت چپ کلا به دو دسته قلبی و غیر قلبی تقسیم میشوند، همیشه وقتی صحبت از درد قفسه سینه می‌شود، فکر اولیه ما به سمت مشکلات قلبی می‌رود. اما آیا همیشه درد سمت چپ قفسه سینه نشان‌دهنده مشکلات قلبی است؟ تشخیص اینکه درد قلبی است یا غیر قلبی بسیار مهم است و این تشخیص کار یک متخصص قلب است و شایعترین علت درد قفسه سینه رفلاکس است و علت درد قلبی هم شامل بیماری عروق کرونر و بیماری دریچه ای و الکترو فیزیو لوژیک باشد و … اگر خوذتان ریسک فاکتوری و بیماری زمینه ای دارید مانند چربی خون و اسید اوریک بالا یا سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی زودرس به علت بیماری قلبی یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی و ساختاری قلبی دارید باید درد قفسه سینه سمت چپ را جدی بگیرید و علت های قلبی ان را رد کنید و این کار توسط پزشک متخصص قلب و توسط تست های تشخیصی اختصاصی انجام می شود و اگر قلبی نباشد پزشک آنرا ارجاع می دهد و اگر قلبی باشد انرا درمان می کند . اگر هم اکنون با درد بالای قفسه سينه سمت چپ مواجه هستید، ممکن است نگران سلامتی خود باشید و به دنبال پاسخی برای این سوال باشید. در این متن قصد داریم به بررسی علل مختلف درد قفسه سینه سمت چپ بپردازیم و به شما کمک کنیم که با آرامش بیشتری به جواب‌های خود برسید.

چون درد قفسه سینه چپ تشخیص افتراقی های زیادی دارد و علت قلبی ان کشنده است در صورد درد قفسه سینه چپ و یا تکرار ان حتما به دکتر متخصص درد قفسه سینه مراجعه کنید.

درد قفسه سينه سمت چپ

علت درد قفسه سینه سمت چپ چیست؟

بسیاری از انواع درد قفسه سینه گذرا هستند. حتی ممکن است درد سکته قلبی به طور موقت بهتر شود ، سپس بازگردد.

برای درک بهتر علت درد قفسه سینه سمت چپ، عوامل خطرساز برای بیماری ها را در نظر داشته باشید.

در زیر دلایل شایع علت درد قفسه سینه سمت چپ آمده است

• آنژین صدری

آنژین به خودی خود یک بیماری نیست ، اما عموماً نشانه یک مشکل قلبی مانند بیماری عروق کرونر قلب است. آنژین عبارت است از درد قفسه سینه ، ناراحتی یا فشاری که در هنگام دریافت اکسیژن ناکافی به ماهیچه قلب وارد می شود. همچنین ممکن است در بازوها ، شانه ها ، گردن ، کمر یا فک خود احساس ناراحتی کنید.

• حمله قلبی

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه قلب آسیب ببیند زیرا نمی تواند به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت کند. برخی از حملات قلبی با درد خفیف قفسه سینه شروع می شوند که به آرامی افزایش می یابد. آنها همچنین می توانند به طور ناگهانی ، با درد شدید در سمت چپ یا مرکز قفسه سینه شروع شوند. این حالت نیاز به مراجعه فوری به اورژانس و درمان فوری توسط پزشک دارد.

• میوکاردیت

درد قفسه سینه می تواند نشان دهنده ملتهب شدن ماهیچه قلب شما باشد. علائم آن شامل:

ریتم غیرطبیعی قلب (آریتمی)

• خستگی

میوکاردیت می تواند بر سیستم الکتریکی قلب شما تأثیر بگذارد ، قلب شما را ضعیف کرده یا باعث آسیب دائمی به ماهیچه قلب شود.

موارد خفیف گاهی بدون درمان بهبود می یابد ، اما موارد شدید ممکن است نیاز به دارو داشته باشند. درمان بستگی به علت آن دارد.

• کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی بیماری عضله قلب یا بزرگ شدن قلب است. ممکن است کاردیومیوپاتی بدون علائم انجام شود ، اما همچنین می تواند باعث درد قفسه سینه شود. علائم دیگر عبارتند از:

• تپش قلب
  • تورم مچ پا ، پا ، ساق ، دست یا شکم
  • درمان شامل داروها ، اقدامات قلبی و جراحی است.
  • بعضی از  تغییرات در سبک زندگی نیز می تواند به برطرف شدن درد کمک کند . این شامل:
  • کاهش مصرف نمک
  • کاهش وزن اضافی
  • اجتناب از الکل
  • ورزش کردن منظم

• پریکاردیت

پریکارد دو لایه نازک بافتی است که قلب را احاطه کرده اند. هنگامی که این ناحیه ملتهب می شود ، می تواند باعث ایجاد درد شدید در سمت چپ یا وسط قفسه سینه شود.. این علائم می تواند حمله قلبی را تقلید کند.

ممکن است خفیف باشد و حتی خود به خود برطرف شود.

• حملات پانیک

حملات پانیک ناگهان اتفاق می افتد و در عرض ۱۰ دقیقه به اوج خود می رسد. به دلیل درد قفسه سینه و سایر علائم ، حمله پانیک می تواند حمله قلبی را شبیه سازی کند. علاوه بر درد قفسه سینه ، برخی علائم دیگر عبارتند از:

• ضربان قلب سریع
  • لرزش یا سرگیجه
  • عرق کردن ، گرگرفتگی یا لرز
  • احساس عدم واقعیت یا جدایی
  • احسا خفگی و ترس شدید
  • اگر این یک مشکل مداوم باشد ، برخی از داروها وجود دارند که ممکن است کمک کننده باشند.

• سوزش سر دل ، رفلاکس اسید یا GERD

سوزش سر دل درد و ناراحتی در قفسه سینه است که در هنگام برگشت اسید معدخ به مری (ریفلاکس اسید) ایجاد می شود. همچنین ممکن است باعث:

احساس سوزش در بالای شکم و قفسه سینه

طعم ترش در دهان شما

جریان محتویات معده تا پشت گلو

سوزش سر دل به طور کلی بلافاصله پس از خوردن غذا اتفاق می افتد. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که در عرض چند ساعت پس از خوردن غذا دراز بکشید. حتی می تواند شما را از خواب عمیق بیدار کند.

رفلاکس اسید گاهی می تواند به شکل شدیدتری به نام بیماری ریفلاکس معده (GERD) تبدیل شود. علامت اصلی GERD سوزش سر دل مکرر است. GERD علاوه بر درد قفسه سینه ، می تواند باعث سرفه ، خس خس سینه و مشکل در بلع نیز شود.

•مشکلات مری

درد قفسه سینه می تواند به این معنا باشد که مشکلی در مری شما وجود دارد. به عنوان مثال اسپاسم عضلات مری می تواند همان درد قفسه سینه را شبیه حمله قلبی تقلید کند.

مخاط مری شما ممکن است ملتهب شود (ازوفاژیت) و باعث سوزش یا درد شدید قفسه سینه شود. ازوفاژیت همچنین می تواند باعث درد بعد از غذا ، مشکلات بلع و خون در استفراغ یا مدفوع شما شود.

پارگی مری باعث می شود غذا به حفره قفسه سینه نشت کند و باعث درد خفیف تا شدید قفسه سینه شود.

•عضلات کشیده شده و جراحات دیواره قفسه سینه

درد قفسه سینه می تواند ناشی از کشیده شدن یا پیچ خوردگی عضلات قفسه سینه یا بین دنده ها باشد. هرگونه صدمه به قفسه سینه می تواند باعث درد قفسه سینه شود. این موارد شامل:

کبودی دیواره قفسه سینه

شکستگی استخوان سینه (جناغ)

شکستگی دنده ها

این نوع آسیب همچنین ممکن است هنگام تنفس عمیق یا سرفه درد ایجاد کند

•مشکلات ریوی

مشکلات ریوی نیز می توانند درد قفسه سینه ایجاد کنند

مشکلاتی مانند:

• پنوموتوراکس
  • پنومونی
  • سرطان ریه
  • فشار خون ریوی
  • آمبولی ریه

در بسیاری از بیماری ها علائم همراه ، با درد قفسه سینه وجود دارد. اگر بدون هیچ دلیل مشخصی درد قفسه سینه دارید ، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را پیدا کنید.

آیا درد قفسه سینه چپ قلبی است؟

نشانه هایی که ممکن است فرد دچار حمله قلبی شود عبارتند از:

•درد یا گرفتگی قفسه سینه که معمولاً از مرکز قفسه سینه شروع می شود و به بیرون انتشار می کند

•سرگیجه

•احساس ضعف

•حالت تهوع

•دردی که ممکن است از قفسه سینه تا بازوها ، گردن ، فک یا شانه ها گسترش یابد

•تنگی نفس

•تعریق

زنان بیشتر از مردان ممکن است علائمی مانند تهوع ، استفراغ ، خستگی و درد در پشت یا فک را تجربه کنند.

با این حال ، سه نشانه وجود دارد که نشان می دهد درد قفسه سینه یک حمله قلبی نیست:

•محل خاص: اگر درد از یک مکان خاص ناشی می شود ، احتمالاً حمله قلبی نیست.

•تشدید درد: درد قفسه سینه همراه با حمله قلبی هنگام تنفس بدتر نمی شود.

•مکان های متفاوت: درد قفسه سینه که با حمله قلبی همراه است ممکن است بین تیغه های شانه ، در بازوها و فک گسترش یابد ، اما از یک طرف به طرف دیگر حرکت نمی کند.

اگر فردی فکر می کند ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد ، باید فورا به پزشک مراجعه کند.

تشخیص درد قفسه سینه چپ چیست؟

درد قفسه سینه سمت چپ دلایل بالقوه زیادی دارد.پزشک هنگام تشخیص ، سابقه پزشکی و علائم فرد را در نظر می گیرد. همچنین ممکن است پزشک معاینه فیزیکی قفسه سینه ، قلب ، ریه ها ، گردن و شکم را انجام دهد.

پس از معاینه فیزیکی ، پزشک ممکن است آزمایش های مختلفی را تجویز کند ، از جمله:

-نوار قلب

-گرافی قفسه سینه

-شمارش کامل خون (CBC)

-سی تی اسکن

این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید.

-سونوگرافی

درد قفسه سینه چپ دوران بارداری

درد قفسه ی سینه سمت چپ در دوران بارداری معمولاً به دلیل رشد جنین و یا لگد زدن جنین ایجاد می شود و ممکن است با خم شدن به جلو این درد بیشتر شود.

سایر ماهیچه ها و بافت ها با رشد کودک منبسط می شوند و می تواند باعث ایجاد درد قفسه سینه سمت چپ شود. بدن مادر باردار در دوران بارداری تغییر می کند، اعضای بدن او به دلیل رشد نوزاد تحت فشار قرار می گیرند.

سایر علل درد زیر سینه چپ در دوران بارداری عبارتند از: • سوزش سر دل همراه با رفلاکس اسید معده • تغییر موقعیت قفسه سینه برای ایجاد فضای خالی برای جنین در شکم

درمان درد قفسه سینه چپ چیست؟

درمان درد قفسه سینه سمت چپ بستگی به علت زمینه ای دارد.

برای دردهای گوارشی مانند GERD ، درمان معمولاً شامل داروهایی از جمله مهار کننده های پمپ پروتون ، مسدود کننده های H2 و رعایت رژیم غذایی است.

التهاب ناشی از پریکاردیت یا پلوریت ممکن است شامل تجویز آنتی بیوتیک ها و استراحت تا زمانی که بهبودی حاصل شود.ممکن است فرد برای درمان پنوموتوراکس و پارگی مری به جراحی نیاز داشته باشد.

برای مسائل قلبی نیز بسته به علت آن پزشک اقدامات لازم را انجام‌میدهد.

درمان خانگی برای تسکین درد قفسه سینه سمت چپ

درمان‌های خانگی برای دردهای اولیه که کوتاه و زود گذر هستند توصیه می شود. که افراد با استفاده از مصرف موارد زیر تسکین یاقتن درد خود می شنود مثل:

• بادام • سرکه سیب

• کیسه ی اب گرم

• نوشیدن مایعات داغ

• اب انار

• مصرف قرص امگا3

اما بعد از گذشت چند روز همچنان درد داشتید بهتر است حتما توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا علت درد شما تشخیص و درمان شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

هرگز فراموش نکنید که درد قفسه سینه سمت چپ ممکن است ناشی از مسائل جدی و آنی باشد. در چنین مواردی، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان متخصص قلب

اگر درد قفسه سینه سمت چپ را تجربه می‌کنید، احتمالا باید با یک پزشک قلب مشورت کنید. این پزشکان متخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی هستند و میتوانند به شما کمک کنند تا علت درد سینه خود را کشف کنید.

پزشکان عمومی

اگر دچار عوارضی مانند تب، سرفه یا دیگر علائم تنفسی هستید، ممکن است بتوانید با یک پزشک عمومی مشورت کنید. این پزشکان میتوانند به شما کمک کنند تا علت احتمالی درد سینه خود را پیدا کنید، مانند عفونت در ریه یا آنفولانزا.

پزشکان گوارش

در مواردی، درد قفسه سینه سمت چپ ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد. در چنین مواردی، ممکن است بتوانید با یک پزشک گوارش مشورت کنید. این پزشکان میتوانند به شما کمک کنند تا علت احتمالی درد سینه خود را پیدا کنید، مانند زخم معده یا بازگشت غذا به مری.

البته ناگفته نماند برای تشخیص درست و آسودگی خاطر بهتر است اولین انتخاب شما مراجعه به پزشکان قلب و عروق باشد.

سخن پایانی

اگر فردی درد قفسه سینه در سمت چپ داشته باشد ، به احتمال زیاد حمله قلبی علت اصلی است.با این حال ، چندین بیماری دیگر نیز ممکن است فوریت های پزشکی باشد ، مانند پارگی مری و پنوموتوراکس.

اگر علائم فرد شدید است یا در تنفس مشکل دارد ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

پزشک باید هرگونه درد مکرر قفسه سینه را ارزیابی کند. اگر درد همچنان ادامه داشت ، ظرف چند روز به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه که از بین می رود ممکن است ناشی از عفونت جزئی ، اسپاسم عضلانی یا مساله مشابه باشد.

در صورت بروز درد به صورت زیر به دنبال اورژانس پزشکی باشید:

• -شدید است و از بین نمی رود
  • -به تدریج بدتر می شود
  • -همراه با سرگیجه ، مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • -همراه با فشار در مرکز قفسه سینه
  • -بیش از چند دقیقه دوام می آورد

اکثر دردی که در سمت چپ قفسه سینه بوجود می اید ناشی از قلب نیست . با این حال ، مراقبت های پزشکی سریع می تواند نجات دهنده باشد. حتی وقتی علت یک مشکل جزئی باشد، مراقبت فوری می تواند هر گونه اضطراب را از بین ببرد.

فقط پزشک می تواند علت درد قفسه سینه را به طور دقیق تشخیص دهد ، بنابراین تشخیص بیماری ضروری است.

علل درد قفسه سینه می تواند خفیف باشد، مانند رفلاکس اسید. یا نشان دهنده ی یک مشکل جدی باشد،مثل حمله قلبی. مهم است که علائم هشداردهنده را بشناسید و علائم همراه آن را جستجو کنید.

فرد هرگز نباید درد قفسه سینه را نادیده بگیرد. اگر فردی در سمت چپ بدن خود احساس درد قفسه سینه می کند ، این می تواند نشان دهنده حمله قلبی یا سایر بیماری های پزشکی ، مانند مشکل ریه یا التهاب دیواره اطراف قلب فرد باشد.

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر هومان است .