کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

جلوگیری از سکته قلبی فوری

جلوگیری فوری از سکته

جلوگیری از سکته قلبی فوری از جمله مواردی است که هر شخصی باید در طول زندگی خود آن را یاد بگیرد. در ابتدا این مورد را به خاطر داشته باشید که شما هیچگاه نمی توانید در خانه از حمله قلبی جلوگیری کنید و به همین دلیل هر گاه که علائم سکته قلبی را در خود و یا یکی از عزیزانتان مشاهده کردید، اولین کاری که باید انجام دهید، تماس با اورژانس 115 است.

جلوگیری از سکته قلبی یک کار کاملا تخصصی است که باید به وسیله دستگاه های مخصوص و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. اما شما می توانید در طول رسیدن آمبولانس، کار هایی را انجام دهید که روند حمله قلبی کند شود و آسیب های ناشی از آن کاهش یابند.

اما باز هم تاکید می کنم که برای جلوگیری کامل از سکته قلبی، باید با 115 تماس بگیرید و یا اگر امکان دارد و بیمارستان در نزدیکی شما است، بیمار را سریعا به بیمارستان برسانید.

کاهش خون رسانی به قلب، عامل اصلی سکته قلبی است و اگر این روند همین گونه ادامه داشته باشد، می تواند کشنده باشد. شما می توانید با انجام اقداماتی، این خون رسانی را تسریع کنید تا از خطرات کاسته شود و اورژانس به شما برسد.

همچنین توجه داشته باشید که سکته قلبی بی دلیل ایجاد نمی شود و به همین دلیل بهتر است که پس از دفع سکته قلبی، بیمار یک بار به پزشک متخصص قلب مراجعه کند تا عامل ایجاد سکته قلبی شناسایی و در صورت نیاز درمان شود تا از سکته های قلبی دیگر جلوگیری شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا راه های جلوگیری از سکته قلبی فوری را به شما آموزش دهیم و در ادامه آن نیز نحوه جلوگیری و یا همان درمان تخصصی سکته قلبی را به شما آموزش دهیم و در آخر نگاهی گذرا به نحوه پیشگیری از ایجاد سکته قلبی داشته باشیم.

 

جلوگیری از سکته قلبی فوری

آیا جلوگیری از سکته قلبی فوری در خانه امکان پذیر است؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، جلوگیری کامل از سکته قلبی در خانه امکان پذیر نیست! شما باید سریعا با 115 تماس بگیرید و یا در صورت نزدیک بودن اورژانس، فرد را سریعا به آن جا برسانید.

شایعات زیادی در مورد جلوگیری از سکته قلبی در بین مردم جا افتاده است که اغلب آن ها از نظر پزشکی اصلا تائید نشده اند و حتی ممکن است که آن ها آسیب بیشتری را به قلب وارد کنند.

اما راه هایی وجود دارد که می توانید با انجام آن ها، روند را کند تر کنید و خطرات را کاهش دهید تا آمبولانس و کمک پزشکی برسد. در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم.

وقتی که نشانه های سکته قلبی مشاهده شد، چه کاری باید انجام داد؟

مهم ترین نکته این است که ابتدا خون سردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تمامی کار ها را به صورت درست انجام دهید. سپس کار های زیر را به نوبت انجام دهید:

با اورژانس تماس بگیرید

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، مهم ترین کاری که شما با مشاهده علائم سکته قلبی باید انجام دهید، تماس با اورژانس است زیرا برای متوقف کردن سکته قلبی، نیاز به درمان های تخصصی و پزشکی است.

همچنین وقتی که شما با 115 تماس می گیرید، اپراتور هم یکسری کار های اولیه ای که برای کند کردن و کاهش خطرات ناشی از سکته قلبی است را به شما خواهد گفت که با انجام آن ها می توانید خطرات را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

پیشنهاد می شود که اگر حتی هنوز مطمئن نیستید که دچار حمله قلبی شده اید، باز هم با 115 تماس بگیرید. افراد اورژانس آموزش های مربوط به احیای قلبی را دیده اند و پس از رسیدن به محل شما، با استفاده از دستگاه های مخصوص، احیای قلبی و جلوگیری از سکته قلبی فوری را آغاز می کنند.

از قرص آسپیرین استفاده کنید

مصرف یک دوز معمولی آسپیرین که 325 میلی گرم است، می تواند از لخته شدن خون در قلب جلوگیری کند و یا این که روند آن را آرام کند تا روند حمله قلبی نیز کند شود. لخته شدن خون اصلی ترین دلیل مرگ در افرادی است که به حمله قلبی دچار شده اند.

آسپیرین ایجاد لخته های خونی و در نتیجه خطرات حمله قلبی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

از قرص های بیماری قلبی خود و یا درد قفسه سینه خود استفاده کنید

اگر شما قبلا دارای بیماری قلبی خاصی بوده اید که باعث ایجاد درد قفسه سینه در شما میشده است، می توانید از دارو های آن استفاده کنید تا روند سکته قلبی کند تر و خطرات کاهش یابند که از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیترات ها مانند قرص Imdur

  • مسدود کننده های بتا مانند متوپرولول، کارودیدول و یا آتنولول

  • در راحت ترین موقعیت ممکن استراحت کنید

 

تا رسیدن نیرو های اورژانس، در راحت ترین موقعیتی که امکان دارد استراحت کنید تا فشار قلب کاهش یابد. نشستن و یا دراز کشیدن بهترین حالت ها برای این گونه موقعیت ها است.

لباس های تنگ را شل کنید

اگر از کمربند و یا لباس های تنگ استفاده می کنید، بهتر است که آن ها را شل کنید و یا به طور کلی تعویض کنید تا تنفس برای شما آسانتر شود. این گونه لباس ها، کار را برای کارکنان اورژانس نیز سخت تر می کند.

نحوه جلوگیری از سکته قلبی فوری به صورت تخصصی در بیمارستان ها

پس از رسیدن نیرو های اورژانس و انجام یکسری کار های اولیه و احیای اولیه بیمار، آن ها بیمار را با استفاده از آمبولانس در سریع ترین حالت ممکن به بیمارستان منتقل می کنند. سپس پزشک متخصص قلب بیمار را بررسی می کند و با توجه به شرایط او، یکی از درمان های زیر را انتخاب می کند:

مداخله کرونری از طریق پوست و یا PCI

در این روش پزشک قلب از یک لوله مخصوص که در انتهای آن یک بالن بادکنک شکل وجود دارد استفاده می کنند و آن را وارد شریان های مسدود شده می کنند تا با استفاده از آن، شریان های مسدود شده باز شوند.

این لوله معمولا از طریق رگ خونی در مچ دست و یا در کشاله ران وارد می شود و به قلب می رسد و پس از این که به مکان مورد نظر رسید، بالن باد می شود تا شریان مسدود شده باز شود و خون در آن دوباره به جریان بیفتد.

استفاده از روش استنت

در این روش، پزشک متخصص قلب از یک لوله فلزی کوچک به استنت نام دارد استفاده می کند و آن را وارد شریان خون می کند و با استفاده از آن شریان مسدود شده را باز می کند. این روش معمولا به صورت مکمل با روش PCI استفاده می شود.

استفاده از دارو هایی ترومبولیک

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، لخته شدن خون در قلب اصلی ترین دلیل مسدود شدن رگ ها و در نتیجه سکته قلبی است. دارو های ترومبولیک هم دسته ای از دارو ها هستند که از ایجاد لخته خون جلوگیری می کنند و یا لخته خون ایجاد شده را رفع می کنند.

پیشگیری از سکته قلبی

گرچه که هیچ گاه نمی توان به طور قطع و کامل از سکته قلبی جلوگیری کرد، اما می توان با رعایت برخی موارد، خطر آن را به حداقل رساند. در ادامه برخی از مهم ترین این موارد را برای شما قرار داده ایم:

انجام غربالگری های پیش از ایجاد خطر

همان طور که خواندید، سکته قلبی می تواند گاهی اوقات حتی بدون علامت و دلیل خاصی ایجاد شود. به همین دلیل اکیدا توصیه می شود که اگر در خود و یا خانواده و نزدیکان خود سابقه بیماری های قلبی عروقی و یا مرگ های ناگهانی ناشی از سکته قلبی و یا مشکلات قلبی را داشته اید، از سنین میانسالی و با استفاده از مراجعه های متعدد برای غربالگری و تست های قلبی اقدام کنید تا مشکلات احتمالی سریعا شناسایی شوند و در صورت نیاز درمان آن ها آغاز شود.

همچنین اگر در زندگی خود موارد و ریز فاکتور های افزایش احتمال ایجاد سکته و یا بیماری های قلبی مانند مصرف سیگار و دخانیات، دیابت، چربی، فشار خون بالا و اسید اوریک بالا را تجربه کرده اید نیز بهتر است که در ابتدا هر چه سریع تر آن ها را حل کنید و سپس از همان سنین میانسالی برای تست سلامت قلب به صورت دوره ای به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

با انجام این موارد در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد احتمالا سریعا و پیش از بزرگتر شدن و تهدید جانی شناسایی می شود و درمان آن سریعا آغاز می شود.

مراجعه سریع به پزشک پس از مشاهده علائم سکته قلبی

اگر علائم سکته قلبی مانند درد قفسه سینه، خستگی زودرس، تنگی نفس، تعریق بیش از حد و این گونه موارد را حس کردید، بهتر است که برای پیشگیری از ایجاد سکته قلبی و یا بیماری های قلبی شدید، به پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید تا در صورت نیاز مشکل سریعا شناسایی و درمان آغاز شود.

رژیم غذایی خود را سالم کنید

از جمله اصلی ترین مواردی که باعث ایجاد سکته قلبی می شوند، رژیم غذایی پر چربی و با کلسترول بالا است. وقتی که کلسترول خون افزایش یابد، این کلسترول در رگ های خونی ته نشین می شود و با گذشت زمان باعث تنگ تر شدن و در نهایت انسداد رگ های خونی و در نتیجه سکته قلبی می شود.

به همین دلیل می توان گفت که سالم سازی رژیم غذایی، یکی از راه هایی است که می توان با استفاده از آن از سکته قلبی به شکل چشمگیری جلوگیری کرد.

از جمله مواد غذایی که برای سلامت قلب و به طور کلی بدن می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • ماهی و یا غذاهای دریایی دیگر
  • حبوبات
  • آجیل و خشکبار
  •  

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

بی تحرکی نیز از جمله دیگر مواردی است که باعث ایجاد سکته قلبی می شود و به همین دلیل افزایش فعالیت بدنی، یکی از اصلی ترین موارد برای جلوگیری از ایجاد سکته قلبی است.

سعی کنید که حداقل روزی حدود نیم ساعت ورزش و یا فعالیت بدنی داشته باشید و یا این که اگر در حال حاضر فعالیت بدنی دارید، سعی کنید که تا جایی که امکان دارد آن را افزایش دهید.

وزن خود را کنترل کنید

حفظ وزن سلامت، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سکته قلبی و یا دیگر بیماری های قلبی دارد. شما می توانید با استفاده از ابزار های آماده ای مانند حسابگر های BMI، نسبت وزن به قد خود را محاسبه کنید و از اضافه وزن و یا وزن سلامت خود مطلع شوید تا با استفاده از این داده ها ورزش خود را کاهش و یا افزایش دهید.

مواردی که باعث جلوگیری از ایجاد سکته قلبی می شوند

  • از مصرف سیگار و دخانیات دیگر خودداری کنید

  • بیماری هایی زمینه ای دیگر که باعث ایجاد آسیب به قلب می شوند را درمان کنید (مانند کلسترول بالا، دیابت و یا فشار خون بالا)

  • به اندازه کافی بخوابید

  • به اندازه کافی آب بنوشید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، شما باید بلافاصله پس از مشاهده نشانه های سکته قلبی با 115 تماس بگیرید و یا در صورت نزدیک بودن بیمارستان، سریعا به بخش اورژانس مراجعه کنید.

پس از این که سکته قلبی شما رفع شد نیز بهتر است که به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید تا علت ایجاد سکته قلبی در شما شناسایی شود. زیرا سکته قلبی هیچ گاه بی دلیل ایجاد نمی شود و اگر دلیل ایجاد آن شناسایی و درمان نشود، احتمال ایجاد دوباره حمله قلبی بیشتر می شود و خطرات آن نیز در دفعات بعد افزایش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

به طور کلی انسداد عروق کرونری باعث حمله قلبی می شود. دلیل آن هم این است که خون به قلب نمی رسد و بافت های خونی رو به مرگ می روند.

همان طور که پیش تر نیز خواندید، هیچ راهی برای جلوگیری از سکته قلبی فوری در خانه نیست و شما باید سریعا با 115 تماس بگیرید. اما می توانید با انجام برخی اقدامات، روند سکته قلبی را کند کنید و خطرات را کاهش دهید.

همچنین در نظر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و به همین دلیل بهتر است که پیش از ایجاد سکته قلبی راه کار هایی که در این مقاله به شما گفته بودیم را رعایت کنید. پس از  سکته قلبی نیز بهتر است که به دنبال علت آن باشید و برای این کار به یک پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید.

همان طور که خواندید، در صورتی که فکر می کنید در خطر سکته قلبی هستید و موارد خطر آن مانند سابقه خانوادگی سکته قلبی را دارید، باید زیر نظر پزشک متخصص به انجام تست ها و غربالگری های مختلف به صورت دوره ای بپردازید تا در صورت وجود مشکل سریعا شناسایی شود و درمان آن در سریع ترین حالت ممکن آغاز شود تا از مشکلات بزرگتری مانند سکته قلبی و بیماری های جدی قلبی جلوگیری شود.

بی توجهی به سکته قلبی می تواند بسیار خطرناک باشد و تهدید کننده زندگی فرد باشد. پس بهتر است که همیشه به فکر پیشگیری آن باشید و سپس در صورت وقوع، درمان آن را پشت گوش نیندازید و پس از آن نیز جویای علت باشید و آن را درمان کنید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید