کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

تست استرس قلب چیست

تست استرس قلب چیست، چگونه انجام میشود و چرا باید انجام شود را ما در این مقاله به آن میپردازیم. افراد با ریسک فاکتورهای قلبی و همچنین افراد بالای ۴۵ سال بهتر است تحت نظر یک پزشک قلب باشند و چک آپ های روتین خود را آغاز کنند.

بسیاری از بیماری ها در حالت استراحت و فعالیت های معمول روزانه خود را نشان می دهند و همین موضوع می باشد که آن ها را خطرناک می کند. افرادی که سابقه بیماری قلبی، یا مرگ ناگهانی دارند، ممکن است علامت دار نشوند ولی دچار بیماری باشند.

به همین دلیل انجام تست های استرسی، باعث می شود که بتوان این دسته از بیماری ها را تشخیص داد و درمان لازم را دریافت کنند و تحت نظر یک پزشک متخصص در یک کلینیک مجهز باشند تا دچار عواقبی مانند سکته قلبی یا نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی نشود.

پزشک در افرادی که علامت ندارند اما ریسک فاکتور دارند و یا در افرادی که علامت دار هستند ولی تشخیصی برای آن ها گذاشته نشده، به تست استرس قلب توصیه میکند و بعد از آن درمان را برای افراد جهت جلوگیری از عواقب ناگوار شروع می کند.

انجام این تست نیاز به یک کلینیک مجهز و یک پزشک و دستیار دارد. پس به یاد داشته باشید مکانی را انتخاب کنید که به آن اعتماد دارید و مجهز باشد. برای دریافت اطلاعات با ما همراه باشید.

 

تست استرس قلب چیست

تست استرس قلب چیست

اینکه تست استرس قلب چیست و یا چگونه انجام میشود در این مقاله توضیح داده میشود ولی به یاد داشته باشید این تست، باید تحت نظر پزشک متبحر و در یک کلینیک مجهز انجام شود و اصلا نباید شما به خود در خانه بدون اینکه تحت نظر باشید، استرسی وارد کنید. به این علت که ورزش باعث می شود قلب شما سریعتر پمپ کند، تست استرس قلب می تواند مشکلات مربوط به جریان خون تغذیه کننده ی قلب شما را نشان دهد.

تست استرس قلب شامل راه رفتن یا دویدن روی تردمیل یا پدال زدن دوچرخه ثابت است در حالی که ریتم قلبی، فشار خون و تنفس شما توسط دستگاه و پزشک کنترل می شود. اگر شما توان فیزیکی انجام تست استرس قلب را نداشته باشید، ممکن است پزشک شما به صورت دارویی که اثری مقلد ورزش دارد، تست استرس قلب را برای شما انجام دهد.

چرا تست استرس قلب را انجام دهیم؟

پزشک شما ممکن است تست استرس قلبی را به دلایل متفاوتی به شما توصیه کند:

تشخیص بیماری عروق کرونر. عروق کرونر عروق اصلی خونرسانی کننده ی قلب شما هستند که خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب شما را تأمین می کنند. اگر این عروق آسیب ببیند، قلب تحت تاثیر قرار میگیرد

مشکلات ریتم قلب (آریتمی) را تشخیص دهید. آریتمی قلب زمانی اتفاق می افتد که امواج الکتریکی ایجاد شده ی تعیین کننده ی ریتم قلب، به درستی کار نکنند. در این حالت باعث می شود قلب شما خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم تپد.

راهنمای درمان اختلالات قلبی. اگر قبلاً بیماری قلبی داشتید و یا به تازگی متوجه یک بیماری قلبی شده اید، یک تست استرس ورزشی می تواند به پزشک شما کمک کند تا درک کند که درمان چه اثری داشته.

اینکه شما نیاز به تست استرس قلب دارید یا خیر به عوامل متعددی مانند ژنتیک، سن، علایم، وضعیت بیماری های زمینه ای بستگی دارد و این تصمیم با توجه به شرایط شما باید توسط پزشک شما گرفته شود.

انواع تست استرس قلب

تست استرس قلب می تواند به روش های مختلفی انجام شود. ظرفیت و توانایی شما در راه رفتن، یا سیستم گردش خون و وضعیت جسمی و عروقی و نیز بیماری های زمینه ای شما تعیین کننده این است که کدام یک از انواع تست استرس قلب برای شما بهتر است که انجام شود.

تست استرس قلب به سه روش می تواند انجام شود

۱- به صورت ورزشی: که همان طور که توضیح داده شد، شما بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت راه می روید و میدووید و فعالیت الکتریکی قلبی شما ثبت می شود.

۲- تست استرس قلبی شیمیایی:‌ در این روش بیمار معمولا قادر به راه رفتن نیست در نتیجه با توجه به وضعیت بیمار به کمک دارو برای بیمار وضعیتی مانند انجام فعالیت فیزیکی را برای بدن ایجاد می کنیم تا وضعیت قلبی، وضعیت خونرسانی، ضربان قلب و وضعیت الکتریکی قلبی را ثبت کنیم و بتوانیم بررسی کنیم.

۳- تست استرس هسته ای:‌ در این حالت وضعیت خونرسانی قلب شما به وسیله تزریق رنگ رادیواکتیو و نیز تصویربرداری قبل از انجام تست استرس یعنی در حالت استراحت و بعد از انجام تست استرس قلب ثبت می شود.

خطرات تست استرس قلب چیست

تست استرس قلب به طور کلی بی خطر است و عوارض بسیار کمی مشاهده شده. اما، مانند هر روش پزشکی، خطر عوارض وجود دارد که این عوارض را با انتخاب پزشک مناسب و کلینیک مجهز میتوان آن را کاهش داد.

از جمله:

فشار خون پایین. فشار خون ممکن است در حین ورزش یا بلافاصله بعد از ورزش کاهش یابد، احتمالاً باعث سرگیجه یا ضعف شما می شود که پس از توقف، به حالت نرمال برمیگردد.

ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی). آریتمی های ناشی از تست استرس قلب معمولاً با قطع ورزش از بین می رود.

حمله قلبی( سکته قلبی). اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است یک آزمایش استرس ورزشی باعث حمله قلبی شود.

چگونه آماده تست استرس قلب شوید؟

پزشک شما برای انجام تست استرس قلب، دستورالعمل های خاصی در ارتباط با نحوه آماده سازی برای تست را به شما توضیح می دهد. ممکن است قبل از انجام تست استرس از شما خواسته شود که برای مدتی غذا، نوشیدنی و سیگار نکشید. همچنین توصیه می شود روز قبل و روز آزمایش از مصرف کافئین خودداری کنید.

از پزشک خود در ارتباط با ادامه مصرف داروهای خود در زمان تست استرس قلبی بپرسید. یکی از علت های توصیه ی ما به شما برای مراجعه به محیطی مجهز و پزشکی حاذق نیز همین است. پزشک شما باید بداند که آیا داروی شما با تست استرس قلبی تداخل ایجاد میکند یا خیر.

اگر از دستگاه استنشاقی برای آسم یا سایر مشکلات تنفسی استفاده می کنید، حتما با خود به همراه داشته باشید. به پزشک خود شرایط و داروی خود را اطلاع دهید.

لباس های راحت و کفش پیاده روی مناسب به پا کنید یا به همراه داشته باشید. بهتر است روز قبل دوش بگیرید ولی کرم های مرطوب کننده یا لوسیون به خود نزنید.

قبل از تست استرس قلب

ممکن است ابتدا پزشک در مورد سوابق پزشکی و اینکه چند مرتبه و با چه شدتی ورزش می کنید از شما سوال کند. این به شما کمک می کند میزان حرکتی که در طول آزمایش برای شما مناسب است مشخص شود.

زمان و پروسه تست استرس قلب

تست استرس شما حدوداً یک ساعت طول خواهد کشید با احتساب زمان آماده سازی و غیره. تست واقعی فقط حدود 15 دقیقه طول می کشد. از شما خواسته میشود که بر روی تردمیل راه بروید یا دوچرخه ثابت را پدال بزنید.

اگر شرایطی داشته باشید که قادر به راه رفتن و دویدن نباشید، دارویی دریافت خواهید کرد که این دارو با افزایش جریان خون در قلب، اثرات ورزش را تقلید می کند تا نتایج بررسی شود.

تکنسین به آرامی چندین ناحیه کوچک بر روی قفسه سینه شما را تمیز میکند و پچ های کوچک و چسبنده ی الکترودها را روی سینه ، پاها و بازوها قرار می دهد. بعضی از مواقع برای کمک به چسبیدن الکترود ها، موهای بعضی از نواحی ممکن است تراشیده شود یا روز قبل از شما خواسته شود که بتراشید.

الکترودها دارای سیم های متصل به دستگاه الکتروکاردیوگرام هستند که سیگنالهای الکتریکی را ثبت می کند و به مانیتور الکتروکاردیوگرام متصل میشوند و فعالیت الکتریکی قلب شما را در طول آزمون ثبت میکند، همچنین دستگاه فشار خون به بازوی شما متصل خواهد بود و در طول آزمایش فشار شما را ثبت خواهد کرد.

شما ورزش را تا زمانی ادامه می دهید که ضربان قلب شما به یک هدف مشخص برسد یا تا زمانی که علائمی در شما ایجاد نشود که اجازه ادامه کار را نمی دهد. در فواصل منظمی پرسنل از شما می پرسند که چگونه احساس می کنید. شما باید به آن ها بگویید که چه احساسی دارید. مانند علائم و نشانه ها زیر:

درد متوسط تا شدید قفسه سینه

تنگی نفس شدید

فشار خون غیر طبیعی بالا یا پایین

ریتم غیر طبیعی قلب

سرگیجه

خستگی

این علائم می تواند تغییرات خاصی در نوار قلب شما وجود دارد و برای پزشک شما تشخیصی یا به روند تشخیص و درمان کمک کند.

شما باید با پزشک خود در ارتباط با اینکه محدودیت های شما برای انجام تست استرس قلب چیست، صحبت کنید. در هر زمان که برای ادامه ورزش خیلی راحت نیستید، ممکن است آزمون را متوقف کنید.

اقدامات پس از تست استرس قلب چیست؟

بعد از اینکه ورزش را متوقف کردید، ممکن است از شما خواسته شود برای چند ثانیه آرام بایستید و حتی برای مدتی تحت نظر مانیتورها بمانید. پزشک شما طی این مدت شما را تحت نظر میگیرد تا به ریتم قلبی وتنفسی نرمال، بازگردید.

نتایج تست استرس قلب

با توجه به اینکه اطلاعات جمع آوری شده در طول تست چگونه باشد، میتوان نتیجه گرفت که عملکرد طبیعی قلب چگونه باشد. در بعضی موارد ممکن است اقدامات بعدی نیاز باشد. بهترین راه حل پیشنهادی برای شما این است که تحت نظر پزشک خود باشید، نوبت ویزیت بعدی خود را مشخص کنید و این کارها را در اولین فرصت انجام دهید زیرا حوادث بعدی درگیری قلبی میتواند منجر به مرگ شود.

اگر دیابت داشته باشم؟

حتما حتما شرایط و بیماری های زمینه ای خود را به پزشک خود قبل از ویزیت آزمون استرس توضیح دهید و راهنمایی بخواهید. بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون یا دیگر موارد ممکن است بر روی نتایج تست استرس قلبی شما تاثیر گذار باشد و مهم تر از آن این است که شما بدانید قبل از تست استرس قلب چه مواردی را با توجه به بیماری زمینه ای خود رعایت کنید.

ممکن است برای روز تست استرس نیاز باشد دوز انسولین شما تغییر یابد یا وعده غذایی خاصی به شما توصیه شود. بهترین اقدام این است که قبل از ویزیت تست استرس قلب این موارد را با پزشک مطرح کرده و راهنمایی بخواهید.

جمع بندی

تست استرس قلب معمولا راه رفتن بر روی تردمیل یا دوچرخه می باشد به صورتی که به شما چندین الکترود که فعالیت قلبی شما را ثبت می کند، وصل است.

تست استرس قلب برای بررسی وضعیت خونرسانی قلب شما انجام میشود و در موارد درمان، تشخیص و نیز پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار تعیین کننده و راهنمای پزشک شما می تواند باشد.

اقدامات قبل از تست استرس قلب شامل عدم مصرف کافئین یا نیکوتین و سیگار می باشد. همچنین توصیه می شود برای روز آزمون لباس های راحتی بپوشید تا بتوانید به راحتی بدووید. نتایج آزمون استرس قلب و نیاز به اقدامات قلبی بعدی توسط پزشک شما تعیین می شود.

 افراد بالای ۴۵ سال و نیز افرادی که دارای ریسک فاکتور های قلبی می باشند بهتر است هرچه زودتر تحت نظر یک پزشک متخصص قلب قرار بگیرند و وضعیت قلبی خود را بررسی کنند.

از آنجایی که این تست در افرادی که ریسک فاکتور دارند و یا ما مشکوک به شرایط بالینی آن ها هستیم انجام می شود، در نتیجه تجربه و تبحر و تکنیک درست پزشک حائز اهمیت می باشد. دستگاه های مجهز، پزشک آگاه و پرسنل درمانی همراه در این شرایط بسیار مهم می باشد تا این تست با کمترین ریسک و بیشترین کیفیت انجام شود. ما در کلینیک مجموعه ای از بهترین متخصصین قلب را با توجه به نیاز های شما مهیا کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید