گرفتگی دریچه میترال قلب

گرفتگی دریچه میترال قلب بیماری شایعی است که افراد زیادی در طول زندگی خود به آن دچار میشوند.ما در  این مقاله به بررسی هر آنچه که باید در مورد گرفتگی دریچه قلب بدانید، میپردازیم.

کلینیک قلب دکترهومان با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

گرفتگی دریچه میترال قلب

گرفتگی دریچه میترال قلب چیست؟

گرفتگی دریچه میترال قلب و تنگی میترال ، باریک شدن دریچه میترال است که جریان خون را از دهلیز چپ قلب به بطن چپ کنترل می کند. بطن چپ محفظه اصلی پمپاژ قلب شماست. وقتی دریچه میترال شما به درستی کار نکند ، خون و فشار جمع می شود ، دهلیز چپ بزرگ می شود و مایع و خون وارد ریه ها می شود.

گرفتگی دریچه میترال قلب

شایعترین علت گرفتگی دریچه قلب تب روماتیسمی است. این عفونت می تواند دریچه میترال را زخم کند و باعث باریک شدن آن شود. در حالی که تب روماتیسمی در برخی کشورها نادر است ، اما هنوز در کشورهای در حال توسعه شایع است. از دلایل دیگر گرفتگی دریچه میترال قلب می توان به سن،رسوبات کلسیم جمع شده در دریچه ، اشعه به قفسه سینه ، نقایص مادرزادی قلب و بیماری های خودایمن مانند لوپوس اشاره کرد.

علائم گرفتگی دریچه قلب

گرفتگی دریچه میترال قلب با گذشت زمان به آرامی پیشرفت می کند. ممکن است سالها علائم را مشاهده نکنید.این عارضه در بیشتر مواقع بی خطر است و برای فرد مبتلا مشکلی ایجاد نمیکند. اما اگر علائم ایجاد شود ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تنگی نفس: ممکن است به سختی نفس بکشید ، به خصوص بعد از تحرک یا دراز کشیدن.

خستگی: در هنگام افزایش فعالیت بدنی ممکن است به راحتی خسته شوید.

تورم مچ پا و پا: در صورت اختلال در جریان خون ممکن است تورم ایجاد شود.

تپش قلب: ممکن است متوجه ضربان قلب سریع و متلاطم شوید.

غش یا سرگیجه: ممکن است در حین فعالیت احساس سبکی سر کنید و یا حتی از هوش بروید.

سرفه خونی: در صورت مشاهده علائم خون هنگام سرفه ، به پزشک خود مراجعه کنید.

درد قفسه سینه: ممکن است در ریه ها و قفسه سینه خود احساس ناراحتی کنید.

در صورت مشاهده علائم فوق جهت درمان و تشخیص به موقع به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. تشخیص این عارضه به آسانی با انجام چند تست تشخیصی که در ادامه به آنها میپردازیم،صورت میگیرد و در بیشتر موارد باتجویز چند قرص توسط متخصص قلب و عروق علئم آن به حداقل میرسد.پس در صورت مشاهده علائم گرفتگی دریچه قلب بدوون اتلاف وقت بع پزشک مراجعه نمایید تا هرچع سریعتر از شر علائم آزارئهنده آن خلاص شوید.

نحوه تشخیص گرفتگی دریچه میترال قلب

اگر علائمی در ارتباط با تنگی میترال دارید ،جهت تشخیص و شروع روند مراحل درمان گرفتگی دریچه قلب شما باید در ابتدا به پزشک قلب مراجعه نمایید. پزشک شما ممکن است تنگی دریچه میترال را در طی معاینات زیر بررسی نماید:

سوفل قلب

بررسی تجمع مایعات در ریه ها

ریتم قلب نامنظم

گرفتگی دریچه میترال قلب

همچنین پزشک قلب از روش های اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری قلب و عروق زیر جهت تشیخص استفاده می کند:

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

اشعه ایکس قفسه سینه

اکوکاردیوگرام

اسکن قلب

درمان گرفتگی دریچه میترال قلب

در حالی که هیچ دارویی نمی تواند تنگی دریچه میترال را اصلاح کند ، پزشک قلب و عروق شما ممکن است برای رفع علائم ناشی از گرفتگی دریچه قلب شما دارو تجویز کند. اگر متخصص قلب شما تشخیص دهد که شما به تعویض یا ترمیم دریچه میترال احتیاج دارید ، گزینه های جراحی و غیرجراحی را ارائه می دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

جراحی دریچه میترال که بسته به سلامت و تشخیص شما به عنوان یک عمل جراحی قلب باز یا جراحی با حداقل تهاجم قلب انجام می شود.

تعویض دریچه میترال ترانس کاترTMVR ، در صورت تنگ شدن دریچه میترال که قبلاً تعویض شده است ، یک گزینه غیرجراحی برای تعویض دریچه است.

بالون ، یک گزینه درمانی مبتنی بر کاتتر برای تنگی میترال روماتیسمی است که از یک بالون منبسط شده برای باز کردن دریچه میترال باریک و گرفتگی دریچه میترال قلب استفاده می کند.

چه زمانی باید برای درمان گرفتگی دریچه میترال قلب به پزشک قلب و عرق مراجعه کرد؟

اگر متوجه شدید که علائم گرفتگی دریچه قلب شما به تدریج بدتر می شوند ، تصمیم بگیرید که به ارائه دهنده خدمات بهداشتی و پزشک قلب خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است نیاز به جراحی، تجویز و یا تغییر دارو داشته باشید.

این علائم شامل موارد زیر می باشد:

احساس تنگی نفس یا درد قفسه سینه شدید

مشاهده علائم جدید و ناگهانی شدید

از آنجا که این عارضه بیشتر اوقات بدون علامت است و ممکن است به طور خاموش پیشرفت کند،مراجعه منظم به متخصص قلب و عروق میتواند شما را به موقع از وجود گرفتگی دریچه قلب آگاه سازد و از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری نماید.