کدام درد قلب را جدی بگیریم

دردهایی که در ناحیه قلب و قفسه سینه ایجاد می‌شوند همیشه نگران‌کننده هستند و افراد فکر می‌کنند هر دردی نشان‌دهنده بیماری یا حملات قلبی است. اما این‌طور نیست و ممکن است برخی مسائل دیگر مانند استرس، بیماری‌های ریوی، مشکلات اسکلتی و عضلانی یا بیماری‌های گوارشی نیز دلیل ایجاد درد قلب باشند. بنابراین سؤالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که کدام درد قلب را جدی بگیریم تا از آسیب‌های جدی و تهدیدکننده زندگی مصون بمانیم. با اینکه همه دردهای قلب مربوط به خود قلب نیستند و یا حتی در صورت مرتبط بودن با قلب همیشه خطرناک نیستند شما باید هر نوع درد ایجاد شده در این ناحیه را جدی بگیرید و برای معاینه و بررسی در ابتدا به متخصص قلب مراجعه کنید. اما درصورتی‌که درد قلب همراه با علائمی مانند تنگی نفس، درد در ناحیه فک، خستگی غیرطبیعی، عرق سرد و … باشد احتمال بروز حمله قلبی بیشتر است و باید سریعاً با 115 تماس بگیرید یا خودتان را به آنجا برسانید.

خوشبختانه در مرکز تخصصی قلب ما متخصصان قلب ماهری در حال فعالیت هستند که می‌توانید برای اطمینان از ارزیابی همه جانبه به آن‌ها مراجعه کنید. در ادامه نیز با ما همراه شوید تا به شما بگوییم کدام درد قلب را جدی بگیریم ؟

کدام درد قلب را جدی بگیریم

فهرست مطالب:

کدام درد قلب را باید جدی بگیریم ؟

کدام درد قلب مرتبط با خود قلب است؟

کدام درد قلب مربوط به ریه است؟

کدام درد قلب مربوط به گوارش است؟

کدام درد قلب مربوط به عضلات است؟

کدام درد قلب مربوط به سلامت روان است؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

سخن آخر

کدام درد قلب را باید جدی بگیریم ؟

درد قفسه سینه و ناحیه قلب می‌تواند به دلیل بسیاری از مسائل ایجاد شود. برخی از این مسائل کاملاً جدی هستند، درحالی‌که برخی دیگر اصلاً نگران‌کننده نیستند و بهتر است شما از قبل با همه آن‌ها آشنا باشید و بدانید که کدام درد قلب را جدی بگیریم ؟ گاهی اوقات، درد قلب نشان‌دهنده انسداد شریان و حمله قلبی است. این شرایط یک وضعیت اضطراری است که در آن قلب به اندازه کافی خون و اکسیژن برای عملکرد صحیح دریافت نمی‌کند.

درد قلب همچنین می‌تواند به دلایلی مانند آسیب در ریه‌ها، معده یا ماهیچه‌ها باشد. به‌هرحال برای جلوگیری از ایجاد خطر دریافت مراقبت‌های اضطراری برای درد قلب بسیار مهم است، به‌ویژه اگر ناگهانی و شدید و همراه با تنگی نفس، سرگیجه یا هر دو باشد. در ادامه همه مواردی که باید در مورد قلب جدی گرفته شود را برایتان توضیح خواهیم داد.

کدام درد قلب مرتبط با خود قلب است؟

در پاسخ به این سؤال که کدام درد قلب را جدی بگیریم می‌توان گفت دردهای مربوط به بیماری‌های قلبی از همه مهم‌تر هستند. بسیاری از بیماری‌های قلبی می‌توانند باعث درد قلب و قفسه سینه شوند، از جمله:

حمله قلبی

حمله قلبی مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین علت درد قلب است که معمولاً مرکز قفسه سینه را نیز درگیر می‌کند. افراد این درد را به‌صورت متفاوت تجربه می‌کنند. مثلاً برخی آن را ناخوشایند، تیز، ناگهانی و شدید توصیف می‌کنند، درحالی‌که دیگران احساس فشار می‌کنند. در بعضی از افراد نیز درد به‌صورت رفت و برگشتی است.

شایان ذکر است که حمله قلبی همیشه باعث درد قلب نمی‌شود. علائم دیگر شامل موارد زیر هستند:

• عرق سرد
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • درد در مناطق دیگر، مانند بازوها، پشت، فک یا معده
  • تعریق

پارگی یا تشریح آئورت

تخریب یا پارگی آئورت می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و وقتی درد قلب به دلیل این مسئله باشد باید بسیار جدی گرفته شود. البته شاید شما نتوانید این موضوع را تشخیص دهید و به همین دلیل تأکید می‌کنیم هرگونه درد قلبی باید سریعاً توسط پزشک بررسی شود. در این شرایط مهم‌ترین رگ بدن یعنی آئورت که وظیفه خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن را دارد، تخریب می‌شود.

اگر پارگی بزرگ باشد یا پزشک نتواند به موقع آن را درمان کند، می‌تواند باعث خونریزی مهلک و مرگ شود. علائم آن نیز مشابه علائم حمله قلبی است و همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد پا یا فلج
  • فلج در یک طرف بدن
  • مشکل در صحبت کردن یا دیدن

پریکاردیت

پریکاردیت زمانی اتفاق می‌افتد که غشای دولایه اطراف قلب به نام پریکاردیوم ملتهب شود. این حالت می‌تواند باعث درد قلب شود و هنگامی که نفس عمیق می‌کشید بدتر خواهد شد.

تنگی آئورت

دریچه آئورت وظیفه دارد خون اکسیژن‌دار را از بطن چپ قلب خارج کرده و به بقیه قسمت‌های بدن منتقل کند. استنوز یا تنگی آئورت هنگامی ایجاد می‌شود که این دریچه سفت شود و ممکن است به دلیل سن یا برخی بیماری‌ها باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد و قلب خون کمتری را به بیرون انتقال می‌دهد، می‌تواند باعث درد قلب شود.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

این وضعیت باعث ضخیم شدن بیش‌ازحد عضله قلب شده و محفظه‌های قلب را کوچک می‌کند. درنتیجه، قلب خون کمتری را نگه داشته و نمی‌تواند مانند قبل به‌صورت مؤثر خون را پمپاژ کند.

کدام درد قلب مربوط به ریه است؟

در پاسخ به این سؤال که کدام درد قلب را جدی بگیریم باید بگوییم بیماری‌های ریوی نیز بعضاً خطرناک هستند و باید جدی گرفته شوند. ریه‌ها در حفره قفسه سینه قرار دارند و موارد زیر که بر روی ریه‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث درد در ناحیه قلب شوند:

COPD

COPD بیماری انسدادی مزمن ریوی است که یک اصطلاح برای آمفیزم و برونشیت مزمن است. افراد مبتلا به COPD اغلب درد در قسمت فوقانی قفسه سینه و قلب و همچنین التهاب ریه، سرفه مکرر و تورم مجاری هوایی را نیز تجربه می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است دچار کوستوکندریت (التهاب عضلات بین دنده‌ها) شوند. این شرایط می‌تواند باعث ناراحتی و حالت آزاردهنده چاقو خوردن، سوزش یا درد سینه شود.

عفونت ریه

عفونت‌های تنفسی فوقانی یا تحتانی و همچنین ذات‌الریه، می‌توانند در ناحیه قلب و قفسه سینه نیز باعث ایجاد درد شوند. بخصوص اگر فرد مبتلا به دلیل عفونت دائماً سرفه می‌کند باعث می‌شود به عضلات سینه فشار بیشتری وارد شده و درد بیشتری را حس کند.

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی به لخته‌ای گفته می‌شود که عبور جریان خون در ریه‌ها را مسدود می‌کند. این عارضه یک مورد اورژانسی است که می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و باید بسیار جدی گرفته شود. علائم دیگر آمبولی ریوی شامل تنگی نفس، اضطراب، سرگیجه و سرفه است.

کدام درد قلب مربوط به گوارش است؟

بسیاری از مشکلات گوارشی نیز می‌توانند باعث ایجاد درد در قلب شوند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

اسپاسم مری

منقبض شدن مری و آرام شدن سریع آن به معنی اسپاسم مری است. این حالت می‌تواند درد و ناراحتی شدیدی را در ناحیه قلب و قفسه سینه ایجاد کند. دلایل این اسپاسم مشخص نیست، اما استرس و عوامل غذایی و محیطی می‌توانند در این امر نقش داشته باشند.

ریفلاکس معده یا مری

ریفلاکس معده یا مری، یک بیماری مزمن است که باعث بالا رفتن اسید معده و برگشت آن به مری و دهان می‌شود. این امر می‌تواند احساس سوزش در ناحیه قلب و قفسه سینه را به حدی شدید کند که با حمله قلبی اشتباه گرفته شود.

کدام درد قلب مربوط به عضلات است؟

درد قفسه سینه و قلب گاهی به دلیل کشیدگی عضلات قفسه سینه یا التهاب این عضلات ایجاد می‌شود و علائم می‌توانند آن‌قدر شدید باشند که باز هم با حمله قلبی اشتباه گرفته شوند. برخی از علائم زیر نیز ممکن است تجربه شود:

• بی‌حسی
  • درد تیز و تیراندازی که تا پشت کمر و گردن گسترش می‌یابد.
  • احساس مور مور
  • همچنین، شکستگی یا پیچ‌خوردگی دنده نیز می‌تواند منجر به درد قفسه سینه و قلب شود.

کدام درد قلب مربوط به سلامت روان است؟

گاهی اوقات، اضطراب شدید و سایر مسائل بهداشت روان باعث درد قلب می‌شود. به‌عنوان مثال ممکن است یک فرد دچار حمله وحشت شده باشد که علاوه بر درد قلب علائم زیر را نیز تجربه می‌کند:

• تپش قلب با صدای بلند
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • حالت تهوع

علت دیگر درد قفسه سینه که به احساسات مربوط می‌شود، کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک تجربه فوق‌العاده استرس‌زا باعث ایجاد تغییرات موقتی در قلب شود. پزشکان همچنین این وضعیت را “سندرم قلب شکسته” می‌نامند و علائم آن می‌تواند کاملاً شبیه علائم حمله قلبی باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

شاید تاکنون پاسخ سؤال کدام درد قلب را جدی بگیریم برایتان کاملاً مشخص شده باشد. بله درست است به دلیل حیاتی بودن قلب شما باید هر نوع دردی در قلب بخصوص اگر با علائم دیگر همراه است را جدی گرفته و فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرید، حتی اگر علت آن بیماری قلبی نباشد.

سخن آخر

علل بالقوه زیادی برای درد قلب وجود دارد که همه آن‌ها مربوط به قلب نیست، اما به‌هرحال در صورت وجود علائم دیگر همراه با درد باید توسط متخصصین قلب یا پزشکان اورژانس بررسی شود. زیرا علائم حمله قلبی با بسیاری از بیماری‌های دیگر مشابهت دارد و سهل‌انگاری در این امر می‌تواند بسیار خطرآفرین و مرگبار باشد. خوشبختانه در مرکز تخصصی قلب ما نیز متخصصان قلب باتجربه و حاذقی فعالیت دارند که می‌توانید برای ارزیابی کامل با بروزترین وسایل تشخیصی به آن‌ها مراجعه کنید. برای گرفتن نوبت نیز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید