کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس

درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس؛ احتمال بروز عوارض جدی چون نارسایی قلبی و مشکلات ریوی

دردهای قفسه سینه که با تنفس تشدید می شوند و یا با سرفه، عطسه و زور زدن بیشتر می شوند، اکثرا به علل غیر قلبی رخ می‌دهند ولی به هر حال بررسی درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس ضرورت بسیار زیادی دارند و تاخیر در مراجعه به دکتر متخصص درد قفسه سینه می تواند شما را با عوارض جدی مواجه کند. برای آگاهی بیشتر از علل ایجاد کننده ی درد جناغ سینه سمت چپ حین تنفس ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.

درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس

درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس

دردهای قفسه سینه که سمت چپ، راست، یا وسط هستند و هنگام تنفس بخصوص دم عمیق و یا هنگام سرفه و عطسه کردن، زور زدن و یا بلند کردن جسم سنگین تشدید می شوند اصطلاحا دردهای پلورتیک یا به زبان دیگر پلورزی نامیده می شوند که با دراز کشیدن بدتر می شود.

در بعضی موارد پلورزی می تواند نشان دهنده ی یک عارضه ی جدی باشد مانند التهاب پرده های دور قلب یا دور ریه که به درمان های مراقبتی مثل داروهای ضد درد جواب نمی دهد و احتیاج به مراقبت فوری پزشکی و مراجعه به مرکز مجهز دارد.

درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس در دم می تواند مربوط به قلب باشد، اما لزوما به معنای بروز یک حمله قلبی نیست و علل دیگری نیز می توانند داشته باشند.

انواع علت درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس چیست و علائم آن کدامند؟

علت درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس ممکن است به دلایل مشکلات قلبی، ریوی، تنفسی، ترس و… ایجاد شود.

در اینجا برخی از شایع ترین علل درد جناغ سینه آورده شده است:

  1. درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس به علل قلبی:

* درد قفسه سینه سمت چپ حین تنفس در اثر آنژین

آنژین به نوعی درد مبهم و شبیه به گرفتگی شدید در قفسه سینه گفته می شود که در اثر محدودیت جریان خون در قلب ایجاد شده و تنگی نفس را در پی دارد. بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار، امکان تشخیص آنژین را برای پزشک فراهم می کند. و در صورت لزوم آزمایشات بیشتری مانند الکتروکاردیوگرام تجویز خواهد شد.

عللائم همراه آنژین مانند علائم هشدار هنگام حمله قلبی است و شامل تنگی نفس، افزایش تپش قلب، تعریق سرد، تهوع، ضعف پیش رونده، بی حالی، کاهش هشیاری و غش کردن می باشد. این ها علائمی هستند که هنگام آنژین یا احساس درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس که به دنبال کم رسیدن اکسیژن به قلب هست رخ می دهد.

* درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس در اثر نارسایی قلبی

شایع ترین نوع نارسایی قلبی، نارسایی قلبی احتقانی است که در صورت عدم درمان می تواند همه ی قلب را دچار نارسایی کند و باعث پس زدن خون به ریه ها و ورم و آب آوردن ریه ها، پس زدن خون به رگ های گردن و برجسته شدن ورید های گردنی، ورم کبد و حتی آب آوردن شکم و ورم پاها و مچ پاها شود.

نارسایی قلبی در اثر عدم توانایی قلب در انتقال خون به کل بدن ایجاد می شود و دارای علائمی مانند تنگی نفس، گیجی، خستگی، اشکال در یادگیری، اشکال در حافظه و تمرکز، عدم ثبات اشتها، ورم پا و مچ پا، سرفه و خس خس سینه و همچنین افزایش ضربان قلب می باشد. تشخیص نارسایی قلبی، از طریق بررسی علائم و انجام آزمایش صورت می گیرد.

*  درد جناغ سینه سمت چپ حین تنفس در اثر پریکاردیت

پریکاردیت به التهاب بافتهای اطراف قلب (پریکارد) گفته می شود، که این التهاب باعث بروز احساس درد قفسه سینه طرف چپ حین تنفس می شود و دارای علائمی از قبیل درد خنجری، تپش قلب، تب، تنگی نفس، ضعف عضلانی، ورم معده یا پاها، سرفه کردن، درد شانه می باشد. پزشک با گوش دادن به صدای قفسه سینه و در صورت لزوم با انجام عکسبرداری و گرفتن نوار قلبی و آزمایش پریکاردیت را تشخیص می دهد.

  1. درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس در اثر بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

انسداد مزمن ریوی اختلالی است که می تواند باعث درد جناغ سینه سمت چپ حین تنفس شده و علائمی از قبیل سرفه مداوم و یا با مخاط بیش از حد، خس خس سینه، تنگی یا درد در قفسه سینه، دشواری در تنفس را دارد. پزشک با ارزیابی علائم و سابقه پزشکی بیمار و پرسیدن سوالاتی درباره سیگار کشیدن،COPD  را تشخیص می دهد.

  1. درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس در اثر آسم

آسم بیماری مزمنی است که باعث التهاب و باریک شدن مجاری تنفسی و در نتیجه بروز مشکلات تنفسی می شود و علائم آن درد و گرفتگی قفسه سینه، سرفه (به خصوص صبح یا عصر)، تنگی نفس و خس خس سینه است. پزشک پس از بررسی علائم، آزمایش اسپیرومتری را که به صورت تنفس از طریق لوله است، بر روی بیمار انجام می دهد.

  1. درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس در اثر عفونت قفسه سینه

عفونت هایی نظیر برونشیت، پنومونی، بیماری سل و کویید 19 تاثیر زیادی بر قفسه سینه می گذارد که عامل بروز این عفونت ها، باکتری ها یا ویروس ها می باشند.

  1. درد قفسه سینه سمت چپ حین تنفس در اثر آمبولی ریوی

آمبولی ریوی در اثر لخته شدن خون و در نتیجه محدود شدن جریان خون به ریه ها اتفاق می افتد و باعث درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس می شود. علائم آن درد ناگهانی و شدید قفسه سینه، تنگی نفس ناگهانی، سرفه و دشواری در تنفس است.

  1. درد قفسه سینه سمت چپ حین تنفس در اثر پلورال

پلوریس به نوعی التهاب در بین بافتهای ریه (التهاب پرده ی پلور) گفته می شود که به هنگام تنفس باعث ایجاد دردی شدید و ناگهانی در قسمت قفسه سینه می شود. سایر علائم احتمالی آن، تنگی نفس، سرفه، پوست مایل به آبی، تب، اضطراب و ضربان قلب سریع است. پزشک پس از ارزیابی علائم فرد و ارائه ی  تشخیص، ممکن است از آزمایش های دیگری مانند آزمایش خون و اشعه ایکس استفاده کند.

  1. درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس در اثر بیماری ریفلاکس معده (GERD)

ریفلاکس معده به بازگشت محتویات معده به مری که متصل کننده دهان به معده است گفته می شود. این مشکل با درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس همراه خواهد بود و علائمی از قبیل بوی بد دهان، استفراغ، حالت تهوع و مشکل در بلع را دارد.

  1. درد قفسه سینه سمت چپ حین تنفس در اثر کشیدگی عضله و یا آسیب دنده ها

آسیب دنده ها، التهاب عضلات و التهاب تاندون های اطراف دنده ها می تواند منجر به درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس شود. در صورت کشیدگی عضله و آسیب دیدن، احساس درد با فعالیت بدتر می شود.

  1. درد قفسه سینه سمت چپ حین تنفس در اثر کوستوکندریت

این مشکل در واقع التهاب غضروف های ساحلی، جایی که دنده ها با جناغ روبرو می شوند، می باشد. این درد می تواند شدید و خسته کننده باشد و با تنفس عمیق بدتر شود.

  1. درد جناغ سینه سمت چپ حین تنفس در اثر حملات اضطراب

این دردها زمانی ثابت می شوند که علل تهدید کننده ی حیات مثل سکته های قلبی، آمبولی ریه، مشکلات ریه و غیره که در بالا به آنها اشاره شد رد شده باشند. حملات ترس یا همان اضطراب شدید، حملاتی ناگهانی و شبیه به حمله قلبی هستند.

علائمی نظیر احساس ضعف، تهوع، درد سمت چپ قفسه سینه، تنگی نفس، گر گرفتن، لرز، ضعف عضلات و ضربان تند از جمله نشانه های حملات پنیک هستند و پزشک با بررسی آنها احتمال حمله قلبی را رد می کند.

انواع درمان درد قفسه سینه سمت چپ کدام است؟

در ادامه قصد داریم به انواع درمان درد قفسه سینه سمت چپ بپردازیم و هر یک را به تفضیل بیان کنیم:

  • درمان آنژین

درمان های آنژین بر حسب نوع آنژین ها متفاوت اند. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، مانند انجام ورزش های منظم و داشتن رژیم غذایی سالم را می توان از راه های درمان آنژین برشمرد. در صورت تشدید وضعیت و تشخیص پزشک درمان آنژین از طریق جراحی انجام خواهد شد.

  • درمان نارسایی قلبی

درمان نارسایی قلبی بر حسب نوع آن در افراد متفاوتند. در صورت عدم نیاز به جراحی قفسه سینه، به منظور درمان نارسایی قلبی از داروهایی که در زیر ذکر شده است استفاده می شود.

  • مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)
  • مهارکننده های گیرنده آنژیوتانسین II
  • مهارکننده های نپریلیسین گیرنده آنژیوتانسین (ARNI)
  • مسدود کننده های بتا
  • آنتاگونیست های آلدوسترون
  • هیدرالازین و ایزوسوربید دی نیترات
  • داروهای ادرار آور
  • درمان پریکاردیت

درمان های پریکاردیت، استفاده از مسکن، کورتون و یا جراحی می باشند.

  • درمان بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

تسکین علائم، کاهش سرعت پیشرفت بیماری، بهبود سلامت کلی فرد، تغییر شیوه زندگی شامل ترک سیگار و جلوگیری از مصرف تحریک کننده های ریه از جمله راه های درمان این بیماری هستند.

  • درمان آسم

هیچ گونه درمان صد در صد و قطعی برای آسم وجود ندارد و داروها تنها به کنترل شرایط و بهبود علائم کمک می کنند.

  • درمان عفونت قفسه سینه

نحوه درمان بیماری، توسط نوع باکتری مشخص می شود. پزشکان به منظور درمان عفونت باکتریایی قفسه سینه از آنتی بیوتیک و برای درمان عفونت های ویروسی از داروهای ضد ویروسی استفاده می کنند. در موارد شدید، ممکن است درمان در بیمارستان و به کمک دستگاه تنفس انجام شود.

  • درمان آمبولی ریوی

درمان آمبولی ریوی در بیمارستان و با مصرف داروهای ضد انعقاد خون برای از بین بردن لخته خون انجام می شود. و در صورت عدم درملن به موقع می تولند تهدید کننده ی حیات باشد.

  • درمان پلورال

درمان این بیماری معمولا از طریق داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) یا کورتیکواستروئیدها انجام می شود.

  • درمان ریفلاکس معده (GERD)

راه های درمان این بیماری بسیار متنوع است. برای مثال پزشک ممکن است داروهای ضد اسید به همراه تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی را توصیه کند.

  • درمان کشیدگی عضله و یا آسیب دنده ها

برخی از آسیب ها با گذشت زمان، استراحت و مصرف مسکن خود به خود بهبود می یابند. در صورت وخیم بودن اوضاعف ممکن است جراجی انجام گیرد.

  • درمان کوستوکندریت

برای کاهش درد پزشک NSAID ها را تجویز می کند.

  • درمان حملات اضطراب

درمان این نوع حملات شامل دارو درمانی و روان درمانی به طور همزمان است.

برای درد قفسه سینه چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی وجود هر گونه درد جناغ سینه طرف چپ حین تنفس، می تواند نگران کننده باشد و ضروریست که فرد به پزشک مراجعه کند. در بعضی موارد، درد به خودی خود برطرف می شود. اما پزشک با بررسی این درد و علائم قادر به تشخیص منشع درد و زمینه ی آن خواهد بود. در صورت بروز ناگهانی درد جناغ سینه و سایر علائم حمله قلبی حتما با اورژانس تماس بگیرید.

علائم حمله قلبی عبارتند از:

 

  • احساس فشار و سنگینی روی قفسه سینه با انتشار به گردن و بازو و پشت و بالای شکم
  • درد یا گرفتگی قفسه سینه
  • سرگیجه و سبکی سر
  • تعریق سرد فراوان
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • تهوع و استفراغ
  • اضطراب شدید
  • بی قراری
  • سرفه یا خس خس سینه
  • درد در کل بدن
  • احساس ضعف پیش رونده
  • بی حالی

سخن آخر

 دلایل زیادی برای درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس می تواند وجود داشته باشد. برای رسیدن به یک تشخیص دقیق، فرد میبایست فورا به پزشک در یک مرکز مجهز مراجعه کند.

درد جناغ سینه ممکن است منجر به بروز بیماری های خطرناکی مانند حمله قلبی باشد و نیازمند مراقبت های پزشکی و اقدامات فوری است و از دست دادن زمان می تواند به قیمت از دست رفتن جان بیمار تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید