درد در قفسه سینه

درد در قفسه سینه بیماری نیست که نادیده گرفته شود، چرا که این درد دلایل احتمالی زیادی دارد. در بسیاری از موارد، این دلایل مربوط به مشکلات قلبی است. اما درد در قفسه سینه ممکن است به دلیل مشکلات ریوی، مری، ماهیچه ها، دنده ها یا اعصاب شما نیز ایجاد شود. برخی از این شرایط جدی و تهدید کننده حیات هستند و در صورت بروز باید سریعا توسط دكتر متخصص درد قفسه سينه مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.

Pain-chest

درد در قفسه سينه (درد قفسه سينه سمت چپ) چيست؟

درد جناغ سینه به اشکال مختلف ظاهر می شود، مانند تیر کشیدن، یک درد مبهم و… گاهی اوقات درد قفسه سینه سمت چپ احساس خرد شدن یا سوزش دارد. در موارد خاص، درد از گردن به سمت فک می‌رود و سپس به پشت یا پایین یک یا هر دو بازو گسترش می‌یابد. بنابراین اگر درد در قفسه سینه غیر طبیعی و افزایش یابنده به همراه علائم هشدار دارید آن را جدی بگیرید و هشداری از سکته قلبی غریب الوقوع بدانید. برای شناخت بهتر انواع درد در قفسه سینه و علائم هشدار دهنده سکته قلبی تا انتها مطالب همراه ما باشید.
ممکن است درد جناغ سینه سمت چپ را در هر جایی از گردن تا بالای شکم احساس کنید. بسته به علت آن، درد در قفسه سینه ممکن است به شکل های زیر حس شود:

• سوزش
• درد شدید
• تیر کشیدن
• احساس سفتی یا فشردن

درد جناغ سینه که منشا قلبی دارند انژین جناغ سینه نام دارند. مشکلات متعددی می‌توانند باعث درد جناغ سینه شوند. تهدید کننده ترین علل آن، مشکلات قلب یا ریه ها را شامل می‌شود. از آنجایی که درد جناغ سینه می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد، ضروری است که فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.
تنها راه برای تایید منشا آن این است که به پزشک متخصص قلب مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید. مجموعه دکتر هومان با داشتن کادری مجرب و با تجربه و به روزترین امکانات در خدمت بیماران عزیز خواهد بود.

علائمی که می تواند همراه درد قفسه سينه هنگام خم شدن بروز کنند، کدام اند؟

درد در قفسه سینه بسته علت آن، می‌تواند احساسات مختلفی ایجاد کند. اگرچه در بسیاری از موارد، این درد ربطی به قلب ندارد اما هیچ راه آسانی برای تشخیص دقیق، بدون مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات تخصصی نیست. با این حال در این بخش با برخی علائم درد جناغ سینه که به دلیل مشکلات قلبی و یا دیگر مشکلات به‌وجود می‌آید، آشنا خواهیم شد.

• درد در قفسه سینه مربوط به قلب:

1- احساس فشار، سوزش یا سفتی در قفسه سینه
2- درد شدید که به کمر، گردن، فک، شانه ها و یک یا هر دو بازو گسترش می‌یابد.
3- دردی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد و با فعالیت بدتر می‌شود.
4- دردی که دائما از بین می‌رود و عود می‌کند و شدت آن متفاوت است.
5- تنگی نفس
6- عرق سرد
7- سرگیجه یا ضعف
8- حالت تهوع یا استفراغ

• انواع درد جناغ سینه:

تشخیص تفاوت سایر انواع درد در جناغ سینه از مشکلات قلبی، می‌تواند دشوار باشد. با این حال، درد جناغ سینه که کمتر به دلیل مشکل قلبی است، اغلب با موارد زیر همراه است:

1- طعم ترش یا احساس بازگشت غذا به دهان
2- سوزش سر دل
3- مشکل در بلع
4- دردی متغییر با تغییر وضعیت بدن
5- درد ادامه دار

علائم حمله قلبی (علائم هشدار)

درد در قفسه سینه تنها یکی از نشانه های احتمالی حمله قلبی قریب الوقوع است. اگر متوجه یک یا چند مورد از علائم زیر در خود یا شخص دیگری شدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

• فشار ناخوشایند فشار، سوزش، سفتی یا درد در مرکز جناغ سینه
• درد، بی حسی،گزگز، یا سایر احساسات ناراحت کننده در یک یا هر دو بازو، پشت، گردن، فک یا معده
• کاهش سطح هوشیاری
• خواب آلودگی
• سینکوپ یا غش کردن
• تغییرات قابل توجه ضربان قلب
• احساس تپش قلب
• حالت تهوع یا استفراغ ناگهانی
• سبکی سر یا سرگیجه
• خستگی غیر معمول
• گرگرفتگی یا عرق سرد
• سنگینی، ضعف یا درد ناگهانی در یک یا هر دو بازو

25 دليل درد در قفسه سينه

1. کشیدگی عضلانی:

ملتهب شدن عضلات و تاندون‌های ناحیه جناغ سینه می‌تواند منجر به درد مداوم جناغ سینه شود. اگر درد جناغ سینه شما با فعالیت بدتر شود، ممکن است نشانه ای از کشیدگی عضله باشد.

2. آسیب دیدگی دنده‌ها:

صدمات وارده به دنده‌ها مانند کبودی و شکستگی می‌تواند باعث درد در قفسه سینه شود. اگر فردی دچار شکستگی دنده شده باشد ممکن است صدای ترک شنیده باشد یا در زمان آسیب احساس درد شدید کرده باشد.

3. زخم معده:

زخم‌های گوارشی، که زخم‌هایی در پوشش معده هستند، معمولاً باعث درد شدید نمی‌شوند. با این حال، آنها می‌توانند منجر به ناراحتی مکرر در جناغ سینه شوند. مصرف آنتی اسیدها معمولاً می توانند درد ناشی از زخم معده را تسکین دهند.

4. بیماری ریفلاکس معده (GERD):

این بیماری به زمانی اشاره دارد که محتویات معده به سمت حلق حرکت می‌کند و باعث احساس سوزش در جناغ سینه و طعم ترش در دهان می شود.

5. آسم:

آسم یک اختلال تنفسی رایج است که با التهاب در راه‌های هوایی می‌تواند باعث درد جناغ سینه سمت چپ شود. علائم دیگر این عارضه عبارتند از تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه.

6. رویهم افتادگی ریه (نوموتراکس):

هنگامی که هوا به بیرون ریه نشت کرده و به فضای بین ریه ها و دنده‌ها نفوذ می‌کند و باعث ایجاد فشار و در نهایت روی هم افتادگی ریه‌ها می‌شود. این عارضه می‌تواند موجب درد ناگهانی جناغ سینه در هنگام تنفس شود.

7. کوستوکندریت (مشکلات عضلانی اسکلتی):

کوستوکندریت التهاب غضروف جناغ سینه است که می‌تواند باعث درد قفسه سینه هنگام خم شدن شود. درد ناشی از این عارضه، ممکن است هنگام نشستن یا دراز کشیدن در موقعیت‌های خاص و همچنین در زمان انجام فعالیت بدنی بدتر شود.

8. اختلالات انقباض مری:

اختلالات انقباض مری، اسپاسم یا انقباض در لوله غذا است که می‌تواند باعث درد قفسه جناغ سمت چپ شود.

9. پارگی مری:

اگر لوله غذا پاره شود، می‌تواند منجر به درد ناگهانی و شدید جناغ سینه شود. پارگی مری ممکن است پس از استفراغ شدید یا عمل جراحی شامل مری رخ دهد.

10. فتق هیاتال:

فتق هیاتال زمانی رخ می‌دهد که بخشی از معده به سمت جناغ سینه فشار می‌آورد. این نوع فتق بسیار شایع است و ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال، اگر قسمت بالای معده پس از خوردن غذا به قسمت پایین جناغ سینه فشار وارد کند، می تواند علائم GERD مانند سوزش سر دل و درد در قفسه سینه را ایجاد کند.

11. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک:

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک زمانی اتفاق می‌افتد که قلب به دلیل عوامل ژنتیکی بیش از حد ضخیم می شود. ضخیم شدن قلب مانع از جریان صحیح خون از قلب می‌شود و باعث می‌شود ماهیچه برای پمپاژ خون بسیار سخت کار کند. علائم کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شامل درد در قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، سبکی سر و غش است.

12. سل:

بیماری سل که به دلیل رشد باکتری سل در ریه‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند علائمی مانند سرفه بد، سرفه خون یا خلط یا درد در قفسه سینه ایجاد کند.

13. افتادگی دریچه میترال:

درد در قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه همگی از علائم افتادگی دریچه میترال هستند، یعنی زمانی که یک دریچه در قلب قادر به بسته شدن کامل نیست. در موارد خفیف، این وضعیت ممکن است علائم واضحی نداشته باشد.

14. حمله پانیک:

حمله پانیک ممکن است علاوه بر حالت تهوع، سرگیجه، عرق کردن، ضربان قلب سریع و ترس باعث درد جناغ سینه شود.

15. پریکاردیت:

پریکاردیت التهاب کیسه اطراف قلب است. می‌تواند منجر به درد شدید جناغ سینه شود که با تنفس یا دراز کشیدن بدتر می شود.

16. جنب:

پلورزی التهاب غشایی است که ریه‌ها را می‌پوشاند و منجر به درد شدید جناغ سینه در هنگام تنفس عمیق می شود.

17. ذات الریه:

عفونت‌های ریوی مانند ذات‌الریه می‌توانند باعث درد در قفسه سینه شوند. سایر علائم ذات الریه عبارتند از تب، لرز، سرفه خلط و…

18. آمبولی ریه:

آمبولی ریه زمانی است که یک لخته خون در شریانی که خون را به ریه ها تغذیه می‌کند، گیر می‌کند. این عارضه می‌تواند باعث درد جناغ سینه، مشکل در تنفس و سرفه خونی شود. آمبولی‌های ریوی در صورت عدم درمان فوری می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند.

19. حمله قلبی:

از علائم اصلی سکته قلبی، درد جناغ سینه است که از دیگر علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد در فک، گردن یا کمر
• سبکی سر یا ضعف
• درد در بازوها یا شانه ها

20. میوکاردیت:

میوکاردیت زمانی است که قلب ملتهب می شود و در نتیجه علائمی شبیه حمله قلبی ایجاد می شود، مانند:

• درد جناغ سینه
• مشکل در تنفس
• ضربان قلب تند

21. آنژین صدری:

آنژین یکی از علائم بیماری عروق کرونر است که مانند فشردگی یا فشار روی جناغ سینه احساس می‌شود. این عارضه، زمانی اتفاق می‌افتد که خون کافی به قلب نرسد. همچنین ممکن است فرد در ناحیه شانه، پشت، گردن، بازوها یا فک احساس درد کند.

22. پارگی آئورت:

دیسکسیون آئورت جداسازی لایه های داخلی آئورت، شریان اصلی که از قلب منتهی می‌شود، است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تجمع خون می‌تواند باعث ترکیدن شریان شود. تشریح آئورت تهدید کننده زندگی است، بنابراین نیاز به کمک فوری پزشکی دارد.

23. پارگی عروق کرونر:

این وضعیت نادر اما جدی زمانی رخ می‌دهد که شریان کرونر پاره می‌شود و از علائم آن می‌توان به درد شدید ناگهانی در جناغ سینه، گردن، پشت یا شکم اشاره کرد.

24. پانکراتیت:

یکی از علائم نادر پانکراتیت، درد در قسمت پایین جناغ سینه است که با دراز کشیدن بدتر می‌شود.

25. فشار خون ریوی:

فشار خون ریوی فشار خون بالا در شریان هایی است که خون را به ریه‌ها می‌برند. در برخی موارد، این ممکن است منجر به درد جناغ سینه شود.

درمان درد قفسه سينه سمت راست

بسته به تشخیص پزشک معالج، درد جناغ سینه را می‌توان با دارو، روش‌های غیرتهاجمی، جراحی یا ترکیبی از این روش‌ها درمان کرد. درمان صورت گرفته پس از مراجعه به پزشک متخصص، بستگی به علت و شدت درد جناغ سینه سمت راست شما دارد.

درمان درد قفسه سینه سمت راست مربوط به قلب عبارتند از:

• داروها، که ممکن است شامل نیتروگلیسیرین و سایر داروهایی باشد که رگ‌های نیمه بسته را باز می‌کنند، داروهای لخته‌کننده یا رقیق‌کننده‌های خون.
• کاتتریزاسیون قلبی، که ممکن است شامل استفاده از بالون یا استنت برای باز کردن عروق مسدود شده باشد.
• ترمیم شریان‌ها با جراحی، که به عنوان بای‌پس عروق کرونر یا جراحی بای‌پس نیز شناخته می‌شود.

درمان درد جناغ سینه مربوط به مشکلات دیگر عبارتند از:

• تورم مجدد ریه برای یک ریه فروپاشیده، که پزشک شما با قرار دادن یک لوله جناغ سینه یا دستگاه مرتبط انجام می‌دهد.
• آنتی اسیدها یا روش‌های خاصی برای رفلاکس اسید و سوزش سر دل که برای درمان علائم استفاده می‌شود.
• داروهای ضد اضطراب، که برای درمان درد جناغ سینه مربوط به حملات پانیک استفاده می‌شود.

سخن پايانی

در صورت بروز ناگهانی درد در قفسه سینه، به خصوص اگر مصرف داروهای ضد التهابی علائم را کاهش نداد، همیشه بهتر است با پزشک تماس بگیرید. در صورت بروز هرگونه درد جناغ سینه و مشکل در تنفس، باید به بیمارستان مراجعه کرده یا برای کمک های فوریتی با اورژانس تماس بگیرد.
درد در قفسه سینه در اغلب موارد می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی نباشد اما همان‌طور که ذکر شد، می‌تواند علامت بیماری‌های قلبی و یا حتی حمله قلبی باشد. بنابراین در صورتی که هرگونه علائم این عارضه ها را تجربه کردید و دچار درد جناغ سینه شدید، حتما به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.