احتمالاً شما هم تا به حال درد قفسه سینه را تجربه کردید یا با جمله قلبم درد میکنه مواجه شدید. قلب ماهیچه­ای است که وظیفه خون رسانی به کل بدن را بر عهده داشته و تپش آن نشان، از حیات دارد. به دلیل حیاتی بودن این عضو، افراد حساسیت زیادی درباره ناراحتی­ها و دردهای آن دارند و البته این حساسیت کاملاً منطقی است.

اما توجه داشته باشید که هر درد قلب و احساس ناخوشایند در قفسه سینه، دلیلی بر عارضه قلبی نیست. با این نوشتار همراه باشید تا با مفهوم جدیدی از جمله قلبم درد می­کنه آشنا شوید. پس از خواندن این نوشتار، در صورت مواجهه با هریک از نشانه­ های عارضه­ های مختلف قلبی، مراجعه به پزشک متخصص قلب را به تاخیر نیندازید.

زیرا عارضه‌های قلبی می‌توانند بسیار جدی و تهدیدکننده زندگی باشند و در صورت وجود باید هرچه سریع‌تر مورد درمان یا مدیریت پزشکی قرار بگیرند. شما می‌توانید برای اطمینان خاطر در مورد اینکه هنگام مراجعه به یک متخصص تمامی موارد مورد نیاز برای قلبتان ارزیابی می‌شود، به کلینیک تخصصی ما مراجعه کنید تا توسط بهترین دکتر متخصص قلب در تهران معاینات لازم با مدرن‌ترین و دقیق‌ترین دستگاه‌ها و ابزارآلات پزشکی انجام شوند.

قلبم درد میکنه!

آشنایی مختصر با قلب

قلب یک عضو عضلانی است که به نوعی فرمانده دستگاه گردش خون بدن می­باشد. اکسیژن و مواد غذایی از طریق خون به تمام اندام­های بدن منتقل می­شوند. این حرکت خون با پمپاژ قلب، عضله قدرتمند بدن انجام می­شود. قلب انسان در میان دو شُش واقع شده و در هر دقیقه به طور طبیعی حدود هفتاد بار می­تپد.

این میزان هنگام فعالیت و ورزش بیش­تر است. قلب تقریباً در مرکز سینه قرار دارد و کمی به سمت چپ متمایل می­باشد. یعنی بر خلاف تصور عموم، قلب در سمت چپ قرار نگرفته و بنابراین هر احساس نامعمول در سمت چپ بدن، به معنی عارضه قلبی نیست.

قلب انسان دارای چهار حفره است. دو دهلیز و دو بطن در طرفین قلب وجود دارند. در یک قلب سالم، خون از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می­شود. قطر دیواره­های بطن از دهلیز ضخیم­تر است. رگ­های فراوانی در قلب وجود دارند که خون را از قلب به اندام­های دیگر می­رساند. بزرگ­ترین رگ، آئورت نام دارد.

رگ­ها، بطن­ها، دهلیزها و دیگر قسمت­های قلب، اگر دچار اختلال و نارسایی شوند، احتمالا درد و ناراحتی، قسمتی از قفسه سینه را درگیر می­کند. این علائم ممکن است سریع یا پس از مدتی بروز کنند. شاید جمله قلبم درد میکنه تعبیری از درد کلی در قفسه سینه باشد که به قلب هم مرتبط نباشد، اما کشف علت آن و اقدام برای درمان، نزد یک پزشک متخصص قلب بسیار ضروری است.

بیماری­های قلبی

منظور از بیماری­های قلبی، اختلالات و عارضه­هایی است که در هر قسمت قلب به وجود می­آیند. برخی از این بیماری­ها به این شرح هستند:

بیماری­های عروق کرونر

عروق کرونر، مواد غذایی و اکسیژن را به ماهیچه قلب می­رسانند. بیماری عروق کرونری که به دلیل ازدیاد کلسترول­ رخ می­دهد، باعث نازک شدن رگ­ها شده و در نتیجه انتقال مواد و اکسیژن با اختلال روبرو می­شود.

مصرف زیاد خوراکی­های چرب، سبب ابتلا به این بیماری شده و خطر حمله قلبی را افزایش می­دهد. اگر اطرافیان شما عادت به مصرف غذاهای چرب یا تند دارند و زمانی جمله قلبم درد می­کنه را از آن­ها شنیدید، مساله را جدی بگیرید و سریعاً آن­ها را به پزشک برسانید. شاید حمله قلبی در انتظار آن­ها باشد.

آریتمی

هرگاه تپش قلب با بی نظمی مواجه شود، آریتمی رخ داده است. این تپش نامنظم می­تواند کم­تر یا بیش­تر از حد معمول باشد. انواع آریتمی به شرح زیر است:

• تاکی کاردی: تعداد ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی
  • برادی کاردی: تعدا ضربان قلب پایین­تر از حد طبیعی
  • فیبریلاسیون: زمانی که ضربان قلب نامنظم است.

آریتمی هم می­تواند با احساس درد در قفسه مرتبط باشد. جمله قلبم درد میکنه می­تواند از نامنظم بودن ضربان قلب خبر دهد.

نارسایی قلبی

نارسایی احتقانی قلبی یا (heart failure) زمانی رخ می­دهد که قلب، توانایی کافی در پمپاژ خون به سایر نقاط بدن را نداشته باشد. در این حالت ممکن است، قلب راست، قلب چپ یا هردوی آن­ها، تحت تاثیر قرار بگیرند. اغلب فشار خون بالا یا آرتریوسکلروز، دلایل نارسایی قلبی هستند.

آرتریوسکلروز، بیماری است که در آن، رگ­ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست می­دهند. بیش­تر در سرخرگ­های متوسط و بزرگ اتفاق می­افتد. افزایش چربی خون، فشار خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات و همچنین عوامل وراثتی، در آرتریوسکلروز نقش دارند.

نقص مادرزادی قلب

نقص­های مادرزادی قلب، بیماری­هایی هستند که از بدو تولد، با فرد همراه بوده و در عملکرد قلب، تاثیر خودشان را می­گذارند. معمولاً نوزادانی که با این مشکل به دنیا می­آیند، حفره­ای که در دوران جنینی بین دو بطن قرار دارد و در هنگام تولد به صورت خودکار مسدود می­شود، دچار اختلال شده و مسدود نمی­شود.

توصیه می­شود که والدین، از بدو تولد نوزاد، آزمایش­های لازم جهت تشخیص انواع بیماری­های قلبی را انجام دهند. در صورت مواجهه با هر یک از اختلالات قلبی، به پزشک متخصص مراجعه کنند و درمان را پشت گوش نیندازند.

جمله قلبم درد میکنه را در کودکان هم بسیار جدی بگیرید. بیماری­های قلبی مختص به سن و شرایط خاص نیستند. هرچند با افزایش سن و عادات و سبک زندگی نادرست احتمال بروز آن‌ها بیشتر می‌شود.

آنژین صدری

آنژین صدری یا درد قفسه سینه بزرگ­ترین دلیلی است که افراد را با جمله قلبم درد میکنه، مواجه می­کند. این عارضه زمانی رخ می­دهد که اکسیژن کافی به قلب نرسد. آنژین به­خودی­خود یک بیماری نیست، اما می­تواند نشانی از بیماری­های عروق کرونری باشد. زیرا زمانی که عروق کرونری دارای انسداد باشند، باعث عدم رسیدن اکسیژن به قلب می­­­شود.

آنژین دارای انواع مختلفی است که شناخت هر یک از آن­ها جهت درمان به موقع ضروری می­باشد.

آنژین پایدار

نوعی درد در قفسه سینه است که زمانی که عرضه و تقاضا در قلب افزایش پیدا می­کند، پدیدار می­شود. این اتفاق زمانی رخ می­دهد که فعالیت­های شدید ورزشی انجام می­دهید یا دچار شوک عصبی می­شوید یا حتی در معرض سرمای شدید، که نیاز قلب به اکسیژن افزایش می­یابد، قرار می­گیرید.

آنژین ناپایدار

این آنژین مانند آنژین پایدار است، اما در حالت استراحت هم توسط فرد احساس می­شود. آنژین ناپایدار بسیار خطرناک­تر از آنژین پایدار بوده و غالباً باعث ایجاد سکته قلبی می­گردد.

آنژین واریانت

آنژین واریانت یا پرینزمتال زمانی رخ می­دهد که سطح اپی نفرین در عروق به­طور ناگهانی، افزایش یابد. مثلاً هنگامی که یک­باره از خواب برمی­خیزید.

آنژین شبانه

این عارضه در زمانی که فرد دارای سابقه نارسایی قلبی یا هایپرتروفی بطن چپ (بزرگ شدن بطن چپ) باشد، رخ می­دهد.

آنژین دکوبیتوس

این آنژین در وضعیت­های ویژه اتفاق می­افتد. مانند زمانی که در حال استراحت هستید یا خم شده­اید. معمولاً هنگام افزایش حالات سمپاتیک، این آنژین ایجاد می­شود.

سکته قلبی

اختلالات قلبی که پیش­تر ذکر شد، همگی بخشی از دلایلی هستند که می­توانند باعث ایجاد سکته قلبی شوند. اگر شخصی اطراف شما گفت قلبم درد میکنه و همراه این جمله، علائمی همچون سرگیجه، حالت تهوع، عرق سرد، تپش قلب، خستگی و تنگی نفس داشت، احتمالاً در معرض حمله قلبی قرار دارد و باید سریعا به اورژانس برسد.

لازم به ذکر است، افرادی که سابقه بیماری دیابت یا اعتیاد به مواد مخدر دارند، بعضی از علائم بالا را ندارند. اما اگر خستگی بیش از حد و بی­مورد در آن­ها همراه با شکایت قلبم درد میکنه دیدید، سریعاً با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید یا شخص را به مراکز درمانی برسانید.

چنانچه از فوریت­های پزشکی درخواست کمک کردید، پیش از رسیدن آمبولانس، اقدامات ساده زیر را انجام دهید:

• از حرکت و راه رفتن بیمار جلوگیری کنید.
  • بیمار را در وضعیت نیمه نشسته، ثابت نگه دارید.
  • با باز کردن درها و پنجره­ها و همچنین خلوت کردن اطراف بیمار، اکسیژن بیش­تری به بیمار برسانید.
  • اگر بیمار تحت نظر پزشک است و داروی خاصی برای او در این حالت تجویز شده، دارو را به بیمار بدهید.

قلبم درد میکنه!

مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری­های قلبی

پس از گفتن یا شنیدن قلبم درد میکنه، حتی اگر علائم جدی دیگری مشاهده نکردید، بدون فوت وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولاً پزشکان با روش­های زیر، در صورتی که مشکلی برای قلب به­وجود آمده باشد، آن را تشخیص داده و اقدام به درمان می­کنند:

• نوار قلب (electro cardio gram)
  • اکو کاردیو گرافی ( eco cardio gram)
  • تست ورزش
  • سونوگرافی کاروتید
  • مانیتورهولتر
  • آزمایش خون
  • سی.تی.اسکن و عکس برداری

اغلب پزشکان پس از تشخیص و تعیین نوع عارضه قلبی، بسته به محل و نوع بیماری، شروع به درمان بیمار می‌کنند. این درمان­ها ممکن است با تعیین رژیم غذایی مناسب، تغییر سبک زندگی، دارو درمانی، آنژیوگرافی و جراحی و… باشند.

چه افرادی بیش­تر مستعد بیماری­های قلبی هستند؟

جمله قلبم درد میکنه را از هر شخصی و در هر سنی ممکن است بشنوید، اما برخی از افراد بیش از دیگران در معرض انواع آسیب­های قلبی قرار دارند. قلبم درد میکنه جمله­ای جدی برای همه می­باشد، اما اگر خود یا اطرافیانتان، از گروه افراد زیر هستید، جدی­تر به این موضوع نگاه کنید:

• افرادی که استعمال دخانیات می­کنند.
  • افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به چاقی
  • افراد مسن
  • کسانی که رژیم غذایی نامناسب دارند. مثلاً دائما غذاهای چرب یا پر نمک استفاده می­کنند.
  • افراد بی­تحرک و کم تحرک
  • افرادی که در خانواده آن­ها مشکلات قلبی ارثی است.

سخن آخر

قلب به دلیل وظیفه خطیری که دارد، عضو حیاتی بدن می­باشد. به ­یاد داشته باشید که با دیدن کوچک­ترین درد یا ناراحتی در این اندام، مراجعه به پزشک متخصص را به تاخیر نیندازید. امکان دارد که جمله قلبم درد میکنه واقعاً ارتباطی با مشکلات قلبی نداشته باشد، اما تشخیص آن با پزشک متخصص است و نباید با دارو درمانی­های خودسرانه یا مشاوره با افراد غیرمتخصص، سلامت خود را به خطر بیندازید.

شما می‌توانید برای اطمینان خاطر در مورد اینکه هنگام مراجعه به یک متخصص تمامی موارد مورد نیاز برای قلبتان ارزیابی می‌شود، به کلینیک تخصصی ما مراجعه کنید تا توسط متخصصین ماهر و باتجربه معاینات لازم با مدرن‌ترین و دقیق‌ترین دستگاه‌ها و ابزارآلات پزشکی انجام شوند. کافیست با شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما ارتباط بگیرید.