یکی از مسائلی که افراد مبتلا به دردهای قلبی را درگیر خود ساخته، آن است که برای درد قلب چه بخوریم. بسته به اینکه درد ناشی از قفسه سینه است یا تشخیص بیماری قلبی دارد پاسخ به سوال متفاوت خواهد بود.

چنانچه درد مربوط به قفسه سینه باشد ابتدا باید متخصص قلب تشخیص دهد که درد قلبی است یا غیرقلبی. چنانچه مشکل قلبی تشخیص داده شده دارند باید دید تشخیص متخصص چیست (مشکل عروق کرونر، ماهیچه‌‌های قلب و یا دریچه قلب و غیره).

توجه به هر نوع درد قفسه سینه و قلب از آن جهت اهمیت دارد که گاهی افراد درد قلبی را با مشکلات گوارشی اشتباه می‌گیرند و با سهل انگاری بیمار در روند درمان، امکان ریسک سکته قلبی در فرد بالا برود.

بدیهی است برای تشخیص علت اصلی درد قفسه سینه و رد احتمال مشکل قلبی یا درمان هر نوع اختلال در عملکرد قلب در اسرع وقت به پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید.

کلینیک جامع تخصصی قلب ما با گردآوری برترین متخصصین قلب کشور و بکارگیری تازه‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی قلب و عروق آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

برای درد قلب چه بخوریم

اولین گزینه برای آنکه فرد بداند برای درد قلب چه بخورد تشخیص صحیح علت درد توسط پزشک متخصص قلب است. سپس پزشک طبق تشخیص صورت گرفته به لحاظ دارو و مواد خوراکی مفید به بیمار کمک خواهد کرد.

علت اهمیت مراجعه به متخصص متفاوت بودن شرایط هر بیمار و خصوصیات فردی وی و تاثیر این موارد در روند درمان است. درد و ناراحتی قلبی از جمله ناراحتی‌های متداولی است که می‌تواند در اثر حمله قلبی، حمله عصبی یا برخی مشکلات مربوط به قلب و عروق از جمله آنژین پایدار، آنژین ناپایدار، پریکاردیت، پارگی آئورت، پرولاس یا افتادگی دریچه میترال بروز کند.

هرچند مشکلات گوارشی و برخی شرایط دیگر نیز ممکن است منجر به بروز درد قفسه سینه و قلبی گردد. با این حال اصلی‌ترین علل درد قفسه سینه مشکلات قلبی عروقی است و بهتر است بیمار در اسرع وقت به پزشک مراجعه نماید. چرا که اشتباه گرفتن آن می‌تواند عواقب خطرناکی چون سکته قلبی را در پی داشته باشد.

در ادامه قصد داریم به تشریح هر یک از این علل بپردازیم تا متوجه شویم بهتر است برای درد قلب چه بخوریم.

حمله قلبی: این حمله معمولاً در اثر مسدود شدن شریان تغذیه کننده عضلات قلب بواسطه لخته خون ایجاد می‌شود. درد گرفتن قفسه سینه در اثر فعالیت فیزیکی، بالا رفتن ضربان قلب، درد پیوسته در قفسه سینه، تنگ شدن نفس و گسترش درد به نواحی دیگر از جمله بازوها و فک از نشانه‌های حمله قلبی است.

حمله عصبی: بروز درد قفسه سینه‌ در طی استراحت، داشتن ضربان قلب بالا، درد قفسه سینه همراه با اضطراب، درد تیز و خنجرمانند به مدت 5 تا 10 ثانیه از نشانه‌های حمله عصبی است.

آنژین پایدار و ناپایدار: در صورتی که عروق کرونر که وظیفه خونرسانی به عضله قلب را برعهده دارد در صورت رسوبات چربی، کلسترول و پلاک‌ها مسدود شود و خون به میزان کافی جریان پیدا نکند احتمال دارد فرد دچار درد قفسه سینه شود که به آنژین معروف است.

چنانچه دردهای آنژینی برای یک یا چندماه و حتی چند سال تکرار شوند و با استراحت بهبود یابند به آن آنژین پایدار گویند. دردهای آنژینی که به تازگی دچار آن شده‌اید یا در گذشته دچار آن شده‌اید و در حال حاضر شدت و مدت زمان آن افزایش یافته به درد آنژین ناپایدار معروف است.

پریکاردیت: التهاب پرده احاطه کننده دور قلب قادر به ایجاد در قلبی خصوصاً در حالت درازکش است.

پارگی آئورت: بواسطه پارگی آئورت دولایه آن از یک دیگر جدا شده و با نفوذ خون به این فضا درد قلبی ایجاد می‌شود.

پرولاس یا افتادگی دریچه میترال: افتادگی مادرزادی دریچه میترال قلب می‌تواند دردهای آزاردهنده‌ای برای بیمار ایجاد کند، هرچند چنین دردهایی خطرناک نیستند.

حال که با انواع دردهای قلبی آشنا شدیم و فهمیدیم ممکن است این دردها ریشه در چه عواملی داشته باشد به خوبی می‌توانیم تصمیم بگیریم برای درد قلب چه بخوریم.

علائم حمله قلبی شامل چه مواردی است؟

پیش از آنکه بخواهیم به این نتیجه برسیم برای درد قلب چه کار بکنیم، باید با علائم حمله قلبی آشنا شویم تا آن را نادیده نگیریم. نگرانی اصلی هنگام بروز درد قفسه سینه، حمله قلبی است. باید از علائم حمله قلبی آگاه باشیم و در صورت مشکوک شدن به حمله قلبی فوراً به پزشک مراجعه کنیم، در چنین شرایطی می‌توانیم به نتیجه برسیم برای درد قلب چه بخوریم.

احتمال دارد علائم درد قلبی علاوه بر درد در قفسه سینه موارد ذیل را نیز در بر بگیرد:

• درد در سایر نواحی فوقانی بدن، از جمله گردن، فک یا بازو
  • سبکی سر
  • عرق سرد

زنان باید توجه داشته باشند که در بح حمله قلبی کمتر از مردان درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند و بیشتر احتمال دارد از فشردگی ناراحت کننده در قفسه سینه خود رنج ببرند. علاوه بر این زنان بیشتر از مردان علائم دیگر حمله قلبی را تجربه می‌کنند.

علل بروز قلب درد چیست؟

به منظور آگاهی از این واقعیت که بهتر است برای درد قلب چه بخوریم، بهتر است با علل بروز آن آشنا شویم. دلایل احتمالی بسیاری برای بروز درد قلب و قفسه سینه وجود دارد. برخی از این دلایل نیازمند مراقبت پزشکی فوری هستند و برخی دیگر ممکن است با اقدامات درمانی خانگی بهبود یابند. هرچند در خصوص مشکلات مرتبط با قلب به دلیل ریسک بالای این بیماری ضروری است تحت نظارت یک پزشک متخصص قلب قرار گیرید.

برخی از علل شایع درد قلب عبارتند از:

• حمله قلبی
  • آنژین پایدار
  • آنژین ناپایدار
  • سوزش سردل
  • رفلاکس اسید
  • فشار عضلانی
  • آسیب به عضلات

حملات قلبی نیازمند مراقبت فوری پزشکی هستند و اگر فردی تصور می‌کند که احتمالاً دچار حمله قلبی شده ، باید فورا به پزشک مراجعه کند.

آنژین صدری که در نتیجه گرفتگی یا باریک شدن عروق کرونر ایجاد می‌شود، ممکن است به مراقبت و درمان پزشکی نیز نیاز داشته باشد.

چه داروهایی برای درمان حمله قلبی استفاده می‌شود؟

در صورت بروز حمله قلبی در اورژانس یا بیمارستان، به سرعت داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن بیشتر خون در قلب و کاهش فشار بر قلب برای بیمار دچار حمله تجویز می‌شود. حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که برای درد قلب چه بخوریم. هدف از تجویز چنین داروهایی از بین بردن یا جلوگیری از لخته شدن خون، جلوگیری از جمع شدن پلاکت‌ها و چسبیدن آنها به پلاک خونی، تثبیت پلاک خونی و جلوگیری از ایسکمی بیشتر است.

شما باید برای محدود کردن آسیب قلبی این داروها را در اسرع وقت و در صورت امکان 1 یا 2 ساعت بعد از شروع حمله قلبی دریافت کنید.

داروهای مورد استفاده در حین حمله قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آسپرین برای جلوگیری از لختگی خون که احتمالاً حمله قلبی را تشدید می‌کند
  • سایر داروهای ضد پلاکت از جمله کلوپیدوگرل، پراسوگرل یا تیکاگرلور برای توقف لخته شدن
  • درمان ترومبولیتیک (“منهدم کننده لخته”) برای حل کردن لخته های خون در شریان‌های قلبی

سایر داروهایی که در حین یا بعد از حمله قلبی تجویز می‌شوند به قلب کمک می‌کنند تا بهتر عمل کند، رگ‌های خونی را گشاد کرده، درد را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند از ریتم‌های قلبی خطرناک جلوگیری کنید.

در کل پزشک متخصص قلب ممکن است طبق وضعیت بیمار یکی از داروهای ذیل را برای درد قلب تجویز کند. بنابراین به هیچ وجه خودسرانه نباید عمل کرد و در صورت وجود هرگونه مشکل ابتدا به پزشک متخصص مراجعه نماییم تا پس از بررسی دقیق در خصوص نوع درمان تصمیم گیری کنیم و به نتیجه برسیم که برای درد قلب چه بخوریم.

1. نیترات ها

از مهم‌ترین داروهای ضددرد  قلبی نیتروگلیسیرین است که قادر است از بروز درد در قلب و قفسه سینه جلوگیری کنید و به تسکین علائم نیز کمک می‌کند. این دارو باعث گشادی رگ‌های خونی شده و بدین طرق به بهبود خونرسانی و اکسیژن رسانی به قلب کمک می‌کند. این داروها حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

نمونه‌ای ازاین داروها شامل نیتروکانتین، ایزوسوربید دینیترات، گلیسیریل تری نیترات است.

• بتا بلاکرها:

این نوع داروها نه تنها در پیشگیری از درد قفسه سینه و قلب نقش دارند، بلکه معمولاً به عنوان درمان درازمدت بیماران مبتلا به سکته قلبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اثربخشی این دارو در کاهش ضربان قلب و فشار خون و در نتیجه کاهش فعالیت قلب خواهد بود.

از انواع مسدود کننده‌های بتا می‌توان به آتنولول، آسبوتولول، کارودیلول ،بیسوپرولول، متوپرولول، نبیوولول و پروپرانولول هستند.

• مسدود کننده های کانال کلسیم:

داروهای مسدود کننده کانال کلسیمی درد قفسه سینه و قلب درد را بواسطه گشاد نمودن رگ‌های خونی کنترل می‌کنند و بدین ترتیب منجر به افزایش خون رسانی به قلب می‌شوند و در عین حال ضربان قلب را کاهش می‌دهند. این دارو نه تنها در پیشگیری از درد قلب و قفسه سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه در درمان فشار خون بالا و بی نظمی و یا آریتمی قلب نیز کاربرد دارند.

از انواع این داروها می‌توان به وراپامیل، نیفدیپین، آملودیپین و دیلتیازم اشاره کرد.

• تری متازیدین:

این دارو با نگه داشتن متابولیسم انرژی سلول‌ها در عضلات قلب در کاهش تعداد دفعات حملات درد قلبی و قفسه سینه نقش بسزایی ایفا می‌کند. استفاده از این دارو تاثیر بسزایی در درمان بیماری‌های قلبی و همچنین قلب درد دارد.

• داروهای کاهش چربی خون:

این داروها با ممانعت از تشکیل چربی در کبد به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کنند. به علاوه این داروها در کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب خون نیز نقش دارند. از انواع آن می‌توان به آترواستاتین و همچنین رز واستاتین اشاره کرد.

روش‌های تشخیصی درد قلب ناشی از سکته قلبی چیست؟

پیش از تصمیم گیری در خصوص اینکه برای درد قلب چه بخوریم، تشخیص اینکه آیا مشکلی جدی وجود دارد یا خیر ضروری است. چنانچه بیماری مشکوک به حمله قلبی باشد و به بیمارستان مراجعه کند در گام نخست برای وی نوار قلب می‌گیرند، در صورتی که نوار قلب حمله قلبی را تائید نکند از روش‌های دیگری برای تشخیص استفاده خواهد شد. در چنین شرایطی پزشک اقدام به ارزیابی علائم و سابقه پزشکی بیمار می‌کند. معاینات فیزیکی، از جمله اندازه‌گیری فشار خون و نظارت بر ریتم قلب و ضربان قلب نیز از سوی پزشک صورت خواهد گرفت. انجام آزمایش خون از جمله آزمایش تروپونین برای تشخیص اینکه آیا آسیبی به عضله قلب وارد شده یا خیر، گرفتن نوار قلب بیشتر و یک اکوکاردیوگرام در دستور کار تیم پزشکی قرار می‌گیرد.

روش‌های درمانی درد قلب ناشی از حمله قلبی چگونه است؟

درمان سریع برای جریان یافتن مجدد خون به عضله قلب بسیار حائز اهمیت است. این مسئله می‌تواند میزان آسیب دائمی به قلب را کاهش دهد و جان بیمار را نجات دهد. بسیاری از افراد برای بازگرداندن جریان خون نیاز به درمان اورژانسی دارند:

• آنژیوپلاستی عروق کرونر با قرار دادن یک یا چند استنت، عروق کرونر مسدود شده را دوباره باز می‌کند. این کار به باز نگه داشتن شریان باریک شده کمک می‌کند.
  • ترومبولیز شامل تجویز داروی «رفع کننده لخته» برای حل کردن لخته خونی است که شریان کرونر را مسدود می‌کند.
  • جراحی بای پس عروق کرونر با استفاده از یک رگ خونی از پا، بازو یا قفسه سینه در قلب برای دور زدن شریان مسدود شده به بازیابی جریان خون طبیعی کمک می‌کند.

کلام آخر

احتمال بروز سکته قلبی در بیماران مبتلا به دردهای قلبی و قفسه سینه بسیار بالا است. در صورت ساده انگاری درد قفسه سینه و ارتباط آن به مشکلات گوارشی ریسک سکته قلبی در افراد ممکن است به شکل فزاینده‌ای بالا برود.

از همین ضروری است پدیداری هر درد قلبی جدی قلمداد شود و با انجام آزمایشاتی چون نوار قلبی، معاینه فیزیکی چون گرفتن فشار خون، بررسی ریتم قلبی و اکوکاردیوگرام به بررسی مشکلات احتمالی چون آنژین پایدار و ناپایدار، پارگی آئورت، پریکاردیت و غیره پرداخته و در صورت رد این موارد پزشک سایر موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مرکز فوق تخصصی و تخصصی قلب و عروق با همکاری با گروهی از متخصصان قلب و عروق تراز اول در سطح کشور در تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات قلب و عروق نقش دارد

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.