مانیتور هولتر یک دستگاه پزشکی است که ضربان قلب را در طی 24 ساعت یا بیشتر ثبت کرده و علائم غیرمعمول را ثبت می کند. پزشکان ممکن است در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد قلب شخص ، پس از الکتروکاردیوگرافی استاندارد یا همان ثبت نوار قلب ، هولتر را برای بیمار درخواست کنند تا با دقت بیشتری به بررسی بیماری بپردازند و علت آن را تشخیص دهند .

و مهم است که این کار زیر نظر متخصص قلب انجام شود تا تکنیک تشخیص و اقدامات ازمایشگاهی و تصویربرداری انجام شود تا درمان شروع شود

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر هومان است .

هولتر

مانیتور هولتر چیست؟

هولتر یک وسیله پزشکی کوچک که فعالیت های  قلب شما مانند ریتم و ضربان را در طی مدت زمانی که پزشک بخواهد ثبت می کند.

هنگامی که افراد با مشکلات قلبی به پزشک مراجعه می کنند ، پزشکان اغلب از ECG برای کمک به تشخیص استفاده می کنند. ECG استاندارد یک تصویر کلی از فعالیت کلی الکتریکی قلب را نشان می دهد. اگر کافی نباشد ، پزشک ممکن است درخواست نظارت ۲۴ ساعته هولتر را درخواست کند.

مانیتور هولتر تقریباً مانند ECG استاندارد به بدن متصل می شود. این دستگاه کوچک دارای سیم های الکتریکی نازک با الکترودهایی است که به نواحی سینه متصل شده اند.

بسته به علائم و دفعات بروز ، پزشک ممکن است نظارت هولتر را به مدت۱۲ ، ۲۴ یا ۴۸ ساعت دستور دهد.

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد قلب خود نسبت به الکتروکاردیوگرام معمولی (EKG) از آن استفاده کنید.

این دستگاه نه تنها ریتم ضربان قلب و نوار قلب را ثبت میکند  ، بلکه هنگامی که احساس درد در قفسه سینه ایجاد می شود  یا علائم ضربان نامنظم قلب یا آریتمی و تپش قلب دارید را میتواند نشان می دهد.

ریتم های غیرطبیعی قلب و انواع دیگر علائم قلبی می توانند بیایند و بروند. نظارت طولانی مدت برای ثبت این وقایع ضروری است. مانیتور هولتر به پزشک اجازه می دهد تا نحوه عملکرد قلب شما را در دراز مدت مشاهده کند. این اطلاعات ثبت شده توسط هولتر  بوسیله مانیتورینگ کردن  به پزشک شما در تشخیص کمک میکند  که آیا به قلب شما اکسیژن کافی می رسد  یا تکانه های الکتریکی در قلب به تأخیر افتاده است. این تکانه های نامنظم ممکن است به عنوان آریتمی یا ریتم غیرطبیعی قلب نامیده شوند.

انواع دیگری از دستگاه ها وجود دارد که می توانند برای اندازه گیری فعالیت قلب برای مدت زمان طولانی استفاده شوند.

هولتر چگونه کار می کند؟

مانیتور هولتر یک وسیله ی کوچکی است. با چندین سیم به مانیتور وصل شده است. سیم ها به الکترودهایی متصل می شوند که روی پوست سینه شما با یک ژل چسب مانند قرار می گیرند و فلز در الکترودها فعالیت قلب را به عنوان سیگنال الکتریکی افزایش می دهد. سپس الکترودها سیگنال ها را به مانیتور منتقل می کنند که آنها را ضبط می کند.

هولتر با یک کیف کوچک به گردن شما آویزان می شود.نکته مهم این است که مانیتور را در طول دوره آزمایش نزدیک بدن خود قرار دهید تا از صحت قرائت ها مطمئن شوید. پزشک در صورت شل شدن یا افتادن الکترودها در طول دوره آزمایش ، نحوه اتصال مجدد آنها را به شما نشان می دهد.

دستورالعمل هایی دریافت خواهید کرد که توضیح می دهد چگونه از مانیتور خود مراقبت کنید و چه کارهایی را باید در هنگام پوشیدن انجام دهید. مهم است که هنگام پوشیدن مانیتور از حمام ، دوش و شنا اجتناب کنید.از فعالیت هایی که ممکن است منجر به خیس شدن مانیتور شود خودداری کنید.

در طول ۲۴ ساعت با هولتر باید در فعالیت های عادی خود شرکت کنید.از شما خواسته می شود که فعالیت های خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. این به پزشک شما کمک می کند تا تشخیص دهد آیا تغییرات در فعالیت قلبی به رفتارها و حرکات شما مربوط است یا خیر.

پوشیدن مانیتور هولتر هیچ خطری ندارد. با این حال ، نوار یا چسب هایی که الکترودها را به پوست شما متصل می کنند ، می تواند در برخی افراد باعث تحریک خفیف پوست شود. در صورت حساسیت به نوارها یا چسب ها ، حتماً به تکنسینی که مانیتور شما را وصل می کند ، اطلاع دهید.

آزمایش هولتر مانیتور ۲۴ ساعته بدون درد است. با این حال ، حتماً در صورتی که  درد قفسه سینه ، ضربان قلب سریع یا سایر علائم قلبی را که در طول دوره احساس کردید خودتان نیز ثبت کنید و به پزشک خود گزارش دهید .

چه کسی به مانیتور هولتر نیاز دارد؟

تست EKG عملکرد قلب شما را برای مدت کوتاهی ثبت می کند. علائم قلبی همیشه در حالی که در مطب پزشک هستید ظاهر نمی شوند.

اگر EKG آنچه که باید به پزشک نشان دهد را نگوید ، یک مانیتور هولتر می تواند کمک کننده باشد. اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت قلب شما جمع آوری می کند. شما آن را برای یک یا دو روز کامل می پوشید و به این ترتیب شانس بیشتری برای تشخیص فعالیت های غیر معمول خواهید داشت.

مانیتور هولتر می تواند علت موارد زیر را پیدا کند:

-آریتمی (اختلالات ریتم قلب)

-تپش قلب

-سرگیجه بی دلیل

-ضربان قلب سریع یا کند

-ضعف یا خستگی

-احساس تنگی نفس

-درد قفسه سینه

-احساس لرزش در قلب

بسیاری از عوامل و موضوع هایی  که در طول روز بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارند به صورت پراکنده ظاهر می شوند و بعید است که فرد در مطب پزشک آن علائم را نشان دهد و پزشک آن تغیرات را مشاهده کند .بنابراین این یک مزایای هولتر محسوب می شود که می تواند مشکل قلبی را در هر زمان که اتفاق می افتد ثبت کند و به پزشکان در تشخیص مشکل زمینه ای کمک کند.

دستگاه هولتر همچنین می تواند به نظارت افراد مبتلا به بیماری های قلبی در حین انجام کارهای روزمره کمک کند. معمولاً این حالت برای فرد راحت تر از اقامت طولانی مدت در بیمارستان است.

علاوه بر این ، پزشک ممکن است نظارت ۲۴ ساعته هولتر را برای بررسی پاسخ فرد به داروها برای مشکلات قلبی توصیه کند.

تفاوت بین EKG و مانیتور هولتر چیست؟

تست EKG فعالیت قلب شما را در آن لحظه اندازه گیری می کند. اما بوسیله هولتر میتوان تغیرات ریتم و علائم قلب شما  را در طول رو  مشاهده کرد .

درصورتی که هولتر ضربان قلب شما در طول روز هنگام انجام فعالیت های معمول نشان می دهد همچنین تصویر کامل تری  از ریتم قلب شما را به پزشک ارائه می دهد.

آیا هنگام استفاده از مانیتور هولتر از فعالیتهایی باید اجتناب کنم؟

در هنگام استفادا از هولتر موارد زیر را انجام ندهید:

-حمام کردن ، دوش گرفتن یا شنا کردن

-تماس با اشعه ایکس

فرد می تواند از دستمال مرطوب یا دستمال و صابون برای تمیز کردن نواحی مانند صورت ، زیر بغل ، باسن و کشاله ران استفاده کند. با این حال ، مهم است که از خیس شدن مانیتور ، سیم ها یا الکترودها خودداری کنید.

هنگام انجام آزمایش ، فرد طبق معمول به مدرسه می رود یا کار می کند. همچنین ممکن است پزشک از آنها بخواهد که مصرف الکل یا کافئین را محدود کنند.

فرد باید فعالیت های روزانه خود و هرگونه علائمی را که احساس می کند ثبت کند. برای مثال یادآوری زمان بروز درد قفسه سینه ، می تواند به پزشکان کمک کند تا به نتیجه ی درستی برسند.

-هنگام پوشیدن مانیتور از مناطق دارای ولتاژ بالا اجتناب کنید ، زیرا میدان های مغناطیسی یا الکتریکی می توانند دقت خواندن را کمتر کنند. از آهنرباهای قوی مانند دستگاه های MRI و فلزیاب ها اجتناب کنید.

-برخی از وسایل الکترونیکی می توانند عملکرد مانیتور هولتر را مختل کنند. ممکن است پزشک توصیه به عدم استفاده از مواردی مانند مسواک برقی ، مایکروویو و تلفن همراه و… کند.

خلاصه

هولتر نوعی مانیتور قلب است که فعالیت قلب شما را در طول ۲۴ یا ۴۸ ساعت ثبت می کند. اگر ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب دارید ، اما EKG چیزی را تشخیص نداده است ، یک هولتر قلب می تواند به تشخیص مشکل کمک کند. هنگام انجام فعالیت های روزانه خود از مانیتور هولتر استفاده می کنید و سپس پزشک نتایج را با شما در میان می گذارد.

هنگام انجام فعالیت های معمول خود از مانیتور هولتر استفاده می کنید. این به پزشک شما کمک می کند بفهمد چه چیزی باعث تپش قلب ، ضربان قلب یا سرگیجه می شود. آزمایشی بدون درد است. پس از اتمام آزمایش ، پزشک نتایج و مراحل بعدی را با شما در میان می گذارد.بعد از هولتر ممکن است به آزمایشات بیشتر یا دارو نیاز داشته باشید.

برای استفاده از هولتر حتما به پزشک متخصص قلب که متخصص در این زمینه است مراجعه کنید تا با استفاده از گزارش و اطلاعاتی که هولتر می دهد بتواند مشکل قلبی شما را تشخیص دهد و متناسب با آن بهترین درمان را برای شما در نظر بگیرد. اگر هر گونه شک به بیماری قلبی دارید و یا علامت های درد قلبی دارید حتی اگه خیلی احتمال خطر نمی دهید به پزشک مراجعه کنید تا اختلالات خطر ناک قلبی رد شود و از عوارض ان مانند مرگ ناگهانی و سنکوپ و موارد خطر ناک دیگر پیشگیری و جلوگیری کنید

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر هومان است .

این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید.