بیماری واریس به دلیل اختلال در بازگشت خون وریدی به قلب و تجمع خون در ناحیه پا ایجاد می شود که طیفی از رگ های واریسی سطحی و عمقی را شامل می گردد. در بعضی از افراد، رگ های واریسی فقط مشکل زیبایی ظاهری در اندام های تحتاتی ایجاد می کند که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شخص شوند. در این حالت یکی از روش های درمانی موثر، لیزر واریس پا است. لیزر واریس پا بسیار کم خطر است و انواع مختلفی دارد، اما حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در موارد حاد، این بیماری منجر به بروز مشکلات جدی تر مانند درد، تورم شدید، زخم های پوستی و ایجاد لخته خونی می گردد. خوشبختانه برای سطوح مختلف این بیماری درمان های کارآمدی وجود دارد که از این جمله می توان به جوراب واریس، لیزر واریس پا، اسکلروتراپی وجراحی اشاره کرد. از بین درمان های ذکر شده، لیزر واریس پا به دلیل کارآمدی و مزایای ویژه ای که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به بررسی لیزر واریس پا می پردازیم.

  1. لیزر چیست و انواع آن کدام اند؟
  2. لیزر واریس پا چگونه سبب درمان واریس می شود؟
  3. واریس چیست و چگونه ایجاد می شود؟
  4. علائم واریس چیست؟
  5. واریس چگونه تشخیص داده می شود؟
  6. چه درمان هایی برای واریس وجود دارد؟
  7. چه عواملی در ابتلا به واریس موثر هستند؟
  8. چه اقداماتی در جلوگیری از ابتلا به واریس موثر است؟
  9. سخن پایانی

لیزر چیست و انواع آن کدام اند؟

لیزر یک پرتو نور بسیار متمرکز است. پزشک می تواند از لیزر برای درمان واریس استفاده کند. گرمای لیزر به رگ آسیب می رساند که باعث ایجاد بافت اسکار می شود. این بافت اسکار باعث بسته شدن ورید می شود. متخصصان معمولا این روش را با نیاز به برداشتن ورید به کمک جراحی جایگزین می کنند.

نوعی از لیزر درمانی ساده، به وسیله لیزر در قسمت خارجی پوست شما انجام می شود. این روش می تواند رگ های واریسی کوچک را که دقیقاً در زیر سطح پوست قرار دارند، درمان کند. معمولاً به بیش از یک جلسه لیزر نیاز است که تعداد و فاصله جلسات طبق دستور پزشک، معمولا هر 6 تا 12 هفته برنامه ریزی می شوند.

لیزر درونی عروق روش دیگری است که می تواند رگهای واریسی بزرگتر در پاها را درمان کند.

لیزر واریس پا چگونه سبب درمان واریس می شود؟

لیزر واریس پا روشی برای درمان واریس بدون جراحی است که در آن رگ های واریسی توسط لیزر گرم می شوند. گرمای ایجاد شده، باعث ریزش دیواره رگها می شود رگ بسته منبع خون خود را از دست می دهد و می میرد و حدودا بعد از یک سال، رگ های واریسی از بین می روند. بدن به طور طبیعی بافت مرده را جذب می کند و رگهای غیر طبیعی از بین می روند. این کار را می توان در یک اتاق درمان ساده نیز انجام داد و نیاز به جراحی وجود ندارد.

از لیزر سطح پوست برای درمان رگ های کوچک واریسی استفاده می شود. در طی استفاده از این روش درمانی، پزشک متخصص نور لیزر را از سطح پوست به سمت ورید هدایت می کند.

به کمک لیزر می تواند رگهای واریسی بزرگتر در پاها را نیز درمان کند. طی این روند درمان، شما بی حسی موضعی دریافت می کنید که باعث بی حسی ناحیه تحت درمان می شود. در این روش از بیهوشی استفاده نمی شود. علاوه بر عدم ضرورت بیهوشی، در صورت بیهوش کردن بیمار احتمال ایجاد تورم در ناحیه تحت درمان افزایش می یابد. سپس پزشک متخصص یک برش کوچک ایجاد می کند و یک فیبر لیزر را به داخل ورید وارد می کند. در حین انجام این کار، پزشک روی صفحه سونوگرافی رگ ها را مشاهده می کند. لیزر درد کمتری نسبت به بستن ورید و برداشتن آن دارد و زمان بهبودی آن کوتاهتر است. سپس دستگاه لیزر فعال می شود که باعث گرم شدن ورید، ریزش و بسته شدن ورید می گردد. گرمای ایجاد شده به منطقه اطراف آسیب نمی رساند.

رگهای کوچک واریسی ممکن است بلافاصله پس از درمان ناپدید شوند. رگ های بزرگتر معمولا تیره می شوند و احتمالاً 1 تا 3 ماه قبل از ناپدید شدن، همچنان وجود دارند و آن ها را خواهید دید. برای انجام پاکسازی کامل، ممکن است به چند روش درمانی نیاز داشته باشید. بیشتر بیماران می توانند یک روز پس از انجام لیزر به کار و بسیاری از فعالیت های عادی روزمره خود بازگردند. بعد از هر بار درمان، برخی از بیماران برای مدت کوتاهی نیاز به پوشیدن جوراب های واریسی خواهند داشت. هر بیمار باید 3 تا 4 هفته از ناحیه تحت درمان در برابر آفتاب محافظت کند. این محافظت، به جلوگیری از ایجاد لکه های تیره کمک می کند. محافظت از پوست در برابر آفتاب در طول سال به جلوگیری از ایجاد رگ های واریسی جدید و سرطان پوست کمک می کند.

برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی، باید روزانه قدم بزنید و جوراب واریس را طبق دستور پزشک خود بپوشید. بیشتر بیماران 1 تا 2 هفته جوراب های فشاری می پوشند.

تقریباً 1 سال طول می کشد تا ورید تحت درمان با لیزر ناپدید شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، ممکن است به بیش از یک درمان نیاز داشته باشید.

واریس چیست و چگونه ایجاد می شود؟

وریدها رگ هایی هستند که خون را به سمت قلب برمی گردانند. در ناحیه پا خون باید بر خلاف جهت جاذبه زمین به سمت قلب حرکت کند. برای این منظور، انقباضات عضلانی در قسمت پایین ساق پا مانند پمپ عمل می کنند و با فشار به دیواره ورید های پا، به جریان خون وریدی کمک می کند. برای جریان موثر خون در خلاف جهت جاذبه، در ورید های نواحی تحتانی بدن، دریچه های یک طرفه وجود دارد که وقتی خون به سمت قلب جریان می یابد باز شده و سپس بسته می شوند تا برگشت خون به سمت عقب متوقف شود. وقتی این دریچه ها ضعیف می شوند، اجازه می دهند خون به عقب جریان یابد و در رگ های ناحیه پا جمع گردد و در نهایت باعث ایجاد واریس شود. این رگ ها به رنگ های مایل به آبی، قرمز و بنفش در زیر پوست ظاهر می شوند که غالباً در قسمت پایین ساق پا و مچ پا ظاهر می شوند. زیرا اثر وزن بدن باعث افزایش فشار روی رگ های پا می شود و این رگ ها را ضعیف می کند و باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آنها می گردد

علائم واریس چیست؟

هنگاهی که فرد به واریس مبتلا می شود علائمی دارد که نشان دهنده این بیماری است. ظاهر شدن رگهای مایل به آبی تیره،قرمز یا بنفش از جمله نمود های ظاهری این بیماری است. این رگ ها معمولا پیچ خورده و برجسته به نظر می رسند. حضور این رگ ها گاهی با درد، تورم پا و حتی زخم های پوستی همراه است. برخی از این علائم نشان دهنده نیاز به مراقبت پزشکی هستند. احساس درد ، سوزش، گرفتگی عضلات یا تورم در ناحیه پا، خارش یا تیرگی و تغییر رنگ پوست اطراف رگ ها، خونریزی رگ ها، زخم های پوستی در مچ پا، متورم، قرمز یا حساس رگ ها در اثر لمس از جمله این علائم هشداردهنده هستند.

واریس چگونه تشخیص داده می شود؟

واریس معمولاً با یک معاینه پزشکی ساده توسط پزشک متخصص عروق قابل تشخیص است. با این حال در بیشتر موارد، آزمایشی به نام سونوگرافی اولتراسوند دوبلکس انجام می شود. این نوعی سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا تصویری از وریدهای پاهای شما را نشان می دهد و به پزشک کمک می کند تا دریچه های آسیب دیده را تشخیص دهد.

چه درمان هایی برای واریس وجود دارد؟

گزینه های زیادی برای درمان های غیر تهاجمی برای رگ های واریسی وجود دارد. نوع درمان بر اساس تشخیص پزشک متخصص عروق و با توجه به عوامل مختلف از جمله میزان پیشرفت و سطح بیماری، سن و شغل شخص و سایر عوامل مختلف، متفاوت خواهد بود.

  1. جوراب واریس: جوراب های فشاری یا جوراب واریس که از داروخانه ها قابل خریداری است به طور مرتب پاهای شما را فشرده می کنند و به رگ ها و عضلات کمک می کنند تا خون را به طور موثرتری  به سمت قلب هدایت کنند. این جوراب ها فشار مداومی را به پاها، برای کمک به انتقال خون به سمت قلب وارد می کنند. فشار ثابت همچنین تورم در ناحیه پایین پا را کاهش می دهد و خطر ایجاد لخته خون را نیزکاهش می دهد. اگر به جوراب واریس نیاز دارید، یک متخصص عروق می تواند شما را معاینه کند تا جوراب سایز مناسب و فشار مناسب را برای شما تجویز کند.
  • اسکلروتراپی: یکی از روش های درمان رگ های واریسی پا است. امروزه متخصصان از این روش برای درمان رگ های واریسی کوچک استفاده می کنند. در این روش، پزشک متخصص ماده شیمیایی را به ورید واریسی تزریق می کند که باعث می شود دیواره های ورید به هم بچسبند. بنابراین خون دیگر نمی تواند از طریق آن رگ جریان یابد. این روش باعث بهبود گردش خون در پای تحت درمان شده و تورم را کاهش می دهد.
  • فرسایش با فرکانس رادیویی: این روش برای درمان رگ های واریسی بزرگ استفاده می شود. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود. سپس پزشک متخصص یک برش کوچک ایجاد می کند و یک لوله نازک را به داخل ورید شما وارد می کند. سپس دستگاه فرکانس رادیویی فعال می گردد. فرکانس ایجاد شده باعث ریزش و از بین رفتن رگ های واریسی و بسته شدن آن ها می شود.
  • لیزر واریس پا: در بین این روش ها، لیزر واریس پا یکی از روش های متداول، کم هزینه ، سریع و کم درد است که در بسیاری از موارد برای درمان واریس پا تجویز می شود. این روش مزایای بسیاری دارد که به این دلیل در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

چه عواملی در ابتلا به واریس موثر هستند؟

عوامل مختلفی در ابتلا به بیماری واریس نقش دارند که از جله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وراثت: اگر والدین شما رگ های واریسی داشته باشند، احتمال اینکه شما نیز به این بیماری مبتلا شوید بیشتر خواهد بود.
  2. جنسیت: زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار واریس می شوند. این امر به دلیل تغییراتی در دوران بارداری، قاعدگی ، یائسگی یا مصرف قرص های ضد بارداری است.
  3. چاقی و اضافه وزن: اضافه وزن باعث فشار بیش از حد به رگ های شما می شود. تحمل این فشار اضافه از جانب رگ ها منجر به ضعف آن ها و افزایش احتمال ابتلا به واریس می گردد.
  4. افزایش سن:  با افزایش سن انعطاف پذیری رگ ها کمتر می شود و دریچه های وریدی ضعیف می شوند. این اتفاق ممکن است باعث شود خون به عقب حرکت کند و در رگ های شما جمع شود و باعث بزرگ شدن ورید شود.
  5. اختلالات گردش خون: ایستادن به مدت طولانی اجازه نمی دهد خون شما به طرز کارآمدی جریان داشته باشد. همچنین اگر به مدت طولانی یک جا می نشینید و ساکن هستید نیز اختلالات جریان خون شما را تهدید می کند. اگر به دلیل شغل و یا سایر فعالیت های روزمره به مدت طولانی در حالت ایستاده یا نشسته قرار دارید باید توجه داشته باشید که که ریسک ابتلا به واریس در شما بیشتر است.
  6. بارداری: هنگام بارداری حجم خون در بدن مادر افزایش می یابد، اما به دلیل حضور نوزاد در رحم، جریان خون از سمت پاها به لگن کاهش می یابد که منجر به بزرگ شدن رگ ها در پاها می شود. خوشبختانه، رگ های واریسی ناشی از بارداری به ندرت نیاز به درمان پزشکی دارند و معمولاً حدود 3 ماه پس از بارداری بهبود می یابند.

چه اقداماتی در جلوگیری از ابتلا به واریس موثر است؟

اقدامات موثری وجود دارد که هر فرد با رعایت آن ها می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. این اقدامات به شرح زیر هستند:

  1. از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید تا گردش خون موثر تر انجام شود و جون در رگ ها جمع نگردد.
  2. پاهای خود را به صورت دوره ای بالا ببرید. این اقدام کمک می کند خون در خلاف جهت جاذبه زمین به سمت قلب حرکت کند و در ناحیه پا تجمع نداشته باشد.
  3. به طور منظم ورزش کنید. علاوه بر مزایای بسیار که می توان برای ورزش کردن منظم نام برد، ذکر این نکته قابل توجه است که ورزش کردن به گردش خون موثر در بدن و عدم ابتلا به واریس کمک می کند.
  4. وزن ایده آل بدن را حفظ کنید. ماندن در وزن متعادل و نداشتن اضافه وزن مانع تحمیل فشار بیشتر به پا و کاهش ریسک ابتلا به واریس می شود.
  5. از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید – کفش های استاندارد، شرایط مناسبی برای عضلات ساق پا فراهم می کنند. انقباض درست این عضلات به بهبود جریان خون کمک می کنند.
  6. غذاهای کم نمک و سرشار از فیبر غذایی بخورید. از جمله این غذاها، می توان به میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، سیر و پیاز اشاره کرد. نشان داده شده است که این غذاها برای سالم نگه داشتن رگ ها بسیار مفید هستند.
  7. از ماندن در حمام های گرم به مدت طولانی خودداری کنید.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که توضیح داده شد، یکی از بهترین، ارزان ترین و سریع ترین درمان ها برای واریس، لیزر است. لیزر یک دستگاه تخصصی و کم خطر است که اگر با تکنیک صحیح و توسط پزشک متخصص انجام شود منجر به بهبود واریس خواهد شد. با توجه به این نکته که بیماری واریس عروق را درگیر می کند، مراجعه به مراکز تخصصی و افراد متبحر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تشخیص دقیق نوع واریس سطحی یا واریس عمقی و همچنین تجویز درمان متناسب با آن، باید توسط پزشک متخصص انجام گردد. این درمان ها شامل اقدامات زیبایی و درمانی هستند که که در این حوزه، لیزر یکی از روش های مورد توجه و اثر بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید