کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

5 روش درمان خانگی تیر کشیدن قلب

5 روش درمان خانگی تیر کشیدن قلب

آیا تیر کشیدن قلب شما را آزار می دهد؟ آیا به دنبال درمان خانگی تیر کشیدن قلب هستید؟ ما در این متن برای شما 5 روش درمان خانگی تیر کشیدن قلب را بیان می کنیم. اما قبل از آن به علائم و علت تیر کشیدن قلب می پردازیم.

 

 5 روش درمان خانگی تیر کشیدن قلب

 5 روش درمان خانگی تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب یا سندروم PCS چیست؟

تیر کشیدن قلب (Precordial catch syndrome) یک وضعیت غیر جدی است که در آن دردهای شدیدی در قفسه سینه احساس می شود. این درد معمولاً ناگهانی و تیز است. احساس درد در فضای میان دنده ای و در امتداد مرز استخوان جناغ سینه و بخش تحتانی سمت چپ آن اتفاق می افتد. دلیل تیر کشیدن قلب ناشناخته است. اما هنگامی رخ می دهد که اعصاب جلوی قفسه سینه فشرده می شود.

تیر کشیدن قلب، ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولاً در کودکان 6 تا 12 سال بیشتر اتفاق می افتد. این درد معمولاً در حالت استراحت یا در حین فعالیت خفیف اتفاق می افتد. اما هیچ وقت در حالت خواب رخ نمی دهد.

درد با تنفس شدیدتر می شود و در نتیجه منجر به کم عمق شدن تنفس می شود.

معمولاً حدود 30 ثانیه تا 3 دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات نیز، بعد از یک یا دو نفس برطرف می شود. در موارد بسیار نادری ممکن است تا 30 دقیقه ادامه یابد. این درد علائم خاص دیگری به همراه ندارد.

 5 روش درمان خانگی تیر کشیدن قلب

علت تیر کشیدن قلب چیست؟

همیشه مشخص نیست که چه چیزی دلیل تیر کشیدن قلب است. اما این عارضه ناشی از مشکلات قلبی یا ریوی نیست.

برخی از پزشکان معتقدند که علت تیر کشیدن قلب احتمالاً تحریک اعصاب در ریه است که به پلور نیز معروف است. اعصاب ممکن است با هر علتی تحریک شوند. مثلاً با یک آسیب دیدگی ناشی از ضربه ای که به سینه وارد می شود.

علاوه بر تحریک اعصاب، درد ناشی از دنده ها یا غضروف در دیواره سینه نیز ممکن است دیگر علت تیر کشیدن قلب باشد.

موارد دیگر علت تیر کشیدن قلب

بعضی از مشکلات قلبی، علائمی شبیه به تیر کشیدن قلب از خود نشان می دهند که عبارتند از:

آنژین صدری به دلایل مادرزادی، التهابی یا ناشی از نارسایی عروق کرونر.

آنژین صدری به مشکل در شریان کرونر است که همراه با درد قفسه سینه است. درد بیشتر در سمت چپ دیده می شود که به سمت، فک و بازوی چپ هم کشیده می شود.  دلیل آن هم نبودن اکسیژن کافی در ماهیچه قلب است.

درد قفسه سینه ناشی از پریکاردیت (التهاب و تورم غشای دور قلب)

پرولاپس دریچه میترال. این عارضه می تواند یک علت تیر کشیدن قلب باشد. اما در این مورد درد با تنفس عمیق بدتر نمی شود.

سندرم دیواره قفسه سینه و تروما در قفسه سینه. سندروم دیواره قفسه سینه، مانند شکستگی های دنده، دیگر علت تیر کشیدن قلب است که در آن درد بسیار شبیه تیر کشیدن قلب است.

تشخیص تیر کشیدن قلب

تیر کشیدن قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

قبل از توضیح این قسمت، لازم است بگوییم به صورت کلی هر وقت شما یا فرزندتان، هر گونه درد غیر قابل توضیحی در قفسه سینه داشتید، با پزشک مشورت کنید. حتی اگر دلیل تیر کشیدن قلب چیز خاصی نباشد، صرفاً برای اطمینان از بی اهمیت بودن درد قلب باید به یک متخصص قلب مراجعه کنید.  

در صورتیکه همراه با تیر کشیدن یا درد قلب علائم زیر را نیز تجربه کردید، به اورژانس مراجعه کنید:

  • احساس سبکی
  • سر درد شدید
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس

چرا که اینها می توانند علائم حمله قلبی یا یک مشکل جدی مرتبط با قلب باشند.

حال به موضوع اصلی برگردیم.

اگر درد قفسه سینه شما یا فرزندتان ناشی از تیر کشیدن قلب باشد، هرگونه مشکل قلبی یا ریوی رد می شود. احتمالاً پزشک سوالاتی راجع به سابقه پزشکی شما می پرسد. بنابراین در این مواقع آماده پاسخ به سوالات زیر باشید:

چه موقع علائم شروع شد

چه مدت طول کشید

درد چطور احساس می شد

چه علائم دیگری همراه تیر کشیدن احساس کردید

چند بار و هر چند وقت یکبار علائم رخ می داد

سپس برای تشخیص، پزشک اقدام به معاینه فیزیکی قلب و ریه ها می کند. همچنین فشار خون و نبض شما را بررسی می کند.

اگر مشکل فراتر از تیر کشیدن قلب باشد، آزمایش اضافی نیز انجام می شود.

چنانچه با تشخیصی که داده شده نتوانستید اطمینان حاصل کنید، می توانید برای علت تیر کشیدن قلبتان نظر پزشک دیگری را نیز جویا شوید.

درمان خانگی تیر کشیدن قلب

درمان خانگی تیر کشیدن قلب

همانطور که در بالا گفتیم، تیر کشیدن قلب یک مورد جدی و تهدید کننده زندگی نیست. صرفاً از این جهت می تواند نگران کننده باشد که در محدوده قلب اتفاق می افتد. در صورتیکه مطمئن شدید مشکل شما فقط تیر کشدن قلب است، می توانید با درمان خانگی تیر کشیدن قلب از بروز آن جلوگیری کنید.

اگر تشخیص پزشک صرفاً تیر کشیدن قلب باشد، نیازی به درمان خاص نیست. زیرا مشکل جدی ای نیست و ممکن است متخصص قلب شما یک داروی ضد درد مانند ایبوپروفن را تجویز کند.

تیر کشیدن قلب را می توان به سرعت با دو روش زیر درمان کرد:

گاهی اوقات به آرامی نفس کشیدن می تواند درمان خانگی تیر کشیدن قلب باشد.

در بعضی موارد نیز یک یا دو نفس عمیق مشکل را حل می کند. هر چند ممکن است برای یک لحظه شما را اذیت کند.

اگر ماهیت درد تغییر کرده یا علائم دیگری ایجاد شد، با پزشک خود مشورت کنید.

یک راه دیگر درمان خانگی تیر کشیدن قلب این است که دراز بکشید و خودتان را مداوا کنید.

تیر کشیدن قلب تقریباً بسیار شبیه مشکل چسبندگی مفصل دنده است که بیشترین درد قفسه سینه را در پی دارد. مشکل چسبندگی مفصل دنده به دلیل فشار مفاصل دنده بر روی استخوان سینه اتفاق می افتد. دلیل آن هم این است که مفاصل همان دنده در پشت، بی حرکت هستند.

وقتی اتصالات در پشت دنده نمی توانند حرکت کنند، مفاصل دنده در قسمت جناغ سینه برای جبران باید با هر نفسی که می کشید، حرکت کنند. بنابراین تحت فشار قرار می گیرند، تحریک می شوند و به صورت موضعی ملتهب می شوند.

حالا با توجه به این مطلب می توان توضیح داد که چگونه می توان با یک درمان خانگی تیر کشیدن قلب را برطرف کرد:

یک روش درمان خانگی تیر کشیدن قلب

حرکت قفسه سینه را در قسمت پشت آزاد کنید که فشار بیش از حد در مفاصل دنده در قسمت جلوی سینه از بین برود. برای این منظور به پشت دراز بکشید. دراز کشیدن روی آن باعث می شود کشش خوبی روی مفاصل دنده ایجاد شود. با این کار مشکل تیر کشیدن قلب حل می شود.

با وجود این، هر دردی در قفسه سینه باید فوراً توسط پزشک مشاهده شود. اما این نکته را هم باید بگوییم که هر چند پزشکان در بررسی و درمان مشکلات قلبی بسیار خوب هستند، اما علت تیر کشیدن قلب را بی اهمیت و آن را بدون درمان می دانند. بنابراین بهترین راه برای رفع آن، درمان خانگی تیر کشیدن قلب است.

در زیر روشهای درمان خانگی تیر کشیدن قلب را به صورت خلاصه جمع بندی می کنیم. شما نیز می توانید یکی از موارد زیر را امتحان کنید.

از داروهای ضد التهاب و ضد درد استفاده کنید

آرام نفس بکشید

نفس عمیق بکشید (ممکن است نفس عمیق در این حالت دردناک باشد)

خم نشوید و صاف بایستید یا بنشینید

دراز بکشید و استخوانهای پشت قفسه سینه را کش بدهید

همانطور که در متن فوق گفته شد تیر کشین قلب یک مسئله جدی نیست. اما برای تشخیص آن لازم است با یک متخصص قلب مشورت کنید. برای رفع هر گونه نگرانی در رابطه با تیر کشیدن قلبتان می توانید با ما در کلینیک فوق تخصصی “قلب کلینیک” تماس بگیرید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های پایین سایت وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

دیدگاهتان را بنویسید