درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ نسبت به درد در نواحی پایین تر کمر از شیوع کمتری برخوردار است اما میتواند علل جدی تری داشته باشد. علل آن مختلف است اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این درد قلبی است یا غیر قلبی. درد های قلبی ویژگی های خاصی دارند. این مقاله علل درد پشت قفسه سینه چپ، افتراق آنها از درد قلبی و درمان های آن ارائه میگردد.

درد در کمر میتواند در ناحیه ی گردن یا سرویکال، قفسه ی سینه یا توراسیک و بخش های پایین تر یا لومبار باشد. در قسمت های تحتانی علل مقصر معمولا مرتبط با وزن زیادی است که این نواحی متحمل میشوند. نواحی فوقانی تر اما، علل متفاوتی را شامل میشود. درد ارجاعی، مشکلات دنده ی گردنی، اختلال کانورژن و درد عضلانی از جمله ی آن است. در این بین درد قلبی از همه مهم تر است.

درد پشت قفسه سینه سمت چپ

اهمیت درد پشت قفسه سینه سمت چپ

علل مختلفی میتواند باعث ایجاد درد در ناحیه ی پشت قفسه ی سینه سمت چپ شود. اما مهم ترین مساله این است که آیا این درد قلبی است یا غیر قلبی. گاهی دردهای قلبی نیازمند دریافت درمان اورژانسی میباشند. این درد ویژگی هایی دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ چقدر شایع است؟

مطالعات مختلف نشان داده اند شیوع این درد در جمعیت های مختلف از 4 تا 72 نفر از صد نفر دیده میشود. یعنی این درصد از افراد در طول زندگی حداقل یک بار درد در این ناحیه را تجربه میکنند. دختران نوجوان، به علت حمل کوله پشتی سنگین از جمله افرادی اند که این درد را تجربه میکنند.

چه افرادی درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ میگیرند؟

پژوهش ها نتایج مختلفی را اعلام کرده اند. به هر حال این وضعیت بیشتر در افراد جوان و کودکان دیده شده اس. عوامل موثر بر آن غیر از کوله پشتی سنگین شامل ارتفاع صندلی مدرسه، مشکلات حل تکالیف مدرسه بوده است. همچنین مشکلات روحی در افراد عاملی موثر گزارش شده است از قبیل افسردگی و اضطراب.

آیا درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ دردی نگران کننده است؟

به طور خلاصه، درد پشت قفسه ی سینه معمولا از علل جدی تری نسبت به سایر بخش های کمر به وجود می آید. یک لیست از علائم وجود دارد که نشان میدهد آیا مشکل جدی ای وجود دارد یا خیر. مانند شروع درد بعد از یک تصادف، وجود مشکل در ایمنی بدن، وجود همزمان احساس ناخوشایند مانند بی حالی و بدتر شدن درد علی رغم دریافت درمان طی چند هفته.

علائم درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ

درد پشت قفسه ی سینه به طور کلی شایع، با مدت زمان کوتاه و بدون عواقب بد است. با این حال همانطور که گفته شد نسبت به درد در ناحیه ی گردن و نواحی پایین تر کمر، احتمال وجود بیماری های خطرناک بیشتر است. علائم زیر باعث میشوند این نگرانی بیشتر وجود داشته باشد که علت ایحاد درد وضعیتی خطرناک است:

  • آسیب جدی اخیر مانند تصادف با خودرو یا سقوط از یک ارتفاع

  • آسیب خفیف حتی در حد بلند کردن یک جسم سنگین در افرادی که پوکی استخوان دارند

  • سن زیر 20 یا بالای 50 سال. در سن زیر بیست احتمال آنکه علل رایج عامل درد باشند کم است. در سنین بالای 50 نیز بیماری های مزمن با پیشرفت بیشتر ممکن است با این علامت بروز یابند.

  • سابقه ی سرطان، مصرف مواد مخدر، عفونت با HIV یا مصرف استروئید برای مدت طولانی. دو مورد آخر باعث سرکوب سیستم ایمنی شده و در این شرایط میکروب هایی که در بدن افراد سالم نابود میشود، از بین نرفته و میتوانند با تهاجم به پشت قفسه ی سینه خود را نشان دهند. از جمله ی این عفونت ها توبرکلوز میباشد.

  • بدحالی برای مثال تب، لرز و وجود همزمان کاهش وزن غیرقابل توجیه. یعنی کاهش وزن ناخواسته ای که به دلیل رژیم غذایی و ورزش ایجاد نشده باشد.

  • عفونت اخیر برای مثال عفونت با باکتری

  • دردی که همواره وجود دارد و اصلا تخفیف نمیابد.

  • درد غیر مکانیکی. یعنی به علت کشیدگی یا ضرب ایجاد نشده باشد.

  • دردی که همراه با خشکی شدید صبح گاهی باشد

  • دردی که علی رغم دریافت 2- 4 هفته درمان خوب نشده باشد

  • تغییر شکل در ستون فقرات شامل برآمدگی

  • وجود ضعف یا حس گزگز و سوزن سوزن شدن در پا که به مرور بیشتر میشود.

  • اختلال در دفع ادرار یا مدفوع

علل درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ چیست؟

شایع ترین علل درد پشت قفسه ی سینه، التهاب عضلات یا بافت نرم اطراف ستون فقرات است. این التهاب به علل مختلفی ایجاد میشود.

  • ضرب دیدگی یا کشیدگی به عللی مانند تصادفات یا آسیب های ورزشی

  • نشستن یا ایستادن در وضعیت قوز کرده به مرور زمان

  • استفاده از کوله پشتی

  • نشستن طولانی مدت پشت ماپیوتر

  • ضعیف بودن عضلات

  • تکرار حرکاتی که مستلزم حرکت در ناحیه ی توراسیک ستون فقرات است. به این آسیب، آسیب به علت استفاده ی بیش از حد نیز میگویند.

عوامل پنهان درد پشت قفسه سینه چپ شامل موارد زیر میباشد:

  • انسداد ناکامل نخاع. به علت تخریب به مرور زمان در حفره ی نخاعی

  • فتق دیسک که شایع است اما معمولا باعث ایجاد درد نمیشوند.

  • شکستگی مهره کمر

  • پوکی استخوان

  • عفونت ستون فقرات

  • زونا مخصوصا در افراد بالای 60 سال

  • استئوآرتریت ستون فقرات که بیماری ای التهابی است.

  • اسپوندیلیت انکیلوزان. این بیماری روماتولوژیک مفاصل بین مهره ها را درگیر میکند. در مردان شایع تر بوده و معمولا در ستون فقرات نزدیک لگن رخ میدهد. اما در موارد شدید تا بالا گسترش میابد.

  • تومورهای نخاعی

  • درد ارجاعی ناشی از آسیب قلب، طحال، پانکراس و مری

  • گاستریت

  • ریفلاکس

  • مشکلات عضلات پشت مانند تراپزیوس، رومبوئید

نباید تصور کرد که تمام دردهای پشت قفسه ی سینه سمت چپ ناشی از خود ستون فقرات است. درگیری ریه، بخش فوقانی دستگاه گوارش مانند مری، معده، کیسه صفرا و پانکراس باعث ایجاد این درد میشوند.

اختلالات سایکوسوماتیک

این اختلالات در افراد با تلقین متفاوت است. فرد علائم را حس میکند اما در واقعیت بیماری ای وجود ندارد. تشخیص این اختلالات با پزشک و بعد از رد شدن تمام بیماری ها و طبیعی بودن تمام آزمایشات و تصویر برداری ها میباشد. این اختلالات به علت افسردگی یا اضطراب شدید در فرد به وجود می آید و فشار روحی در فرد خود را به شکل علائم جسمی نشان میدهد. در این موارد درد به درمان های معمول درد پاسخ نمیدهد.

یکی از انواع اختلالات سایکوسوماتیک، اختلال کانورژن است که آن علائم نورولوژیک به طور واضح وجو دارد. این علائم معمولا در محل هایی غیرمعمول و عجیب بوده که با آناتومی و فیزیولوژی توجیه نمیشوند.

پارگی طحال

درد ارجاعی، به دردی میگویند که در آن مغز به اشتباه محل آسیب را در نقطه ی دیگری درک میکند. این درد به علت سیستم عصب دهی مشترک بین حس های سطحی و درد به وجود می آدی. طحال سمت راست بدن قرار دارد. اما درد ارجاعی ممکن است باعث شود این درد در شکم، کمر به خصوص سمت چپ و روی کتف چپ حس شود.

آیا حمله ی قلبی ممکن است باعث ایجاد درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ شود؟

در زنان نسبت به مردان، تحمال اینکه درد قلبی به شکل شایع نباشد بیشتر است. شکل شایع یعنی دردی فشارنده در ناحیه ی جناق که با تنگی نفس و بدتر شدن با فعالیت همراه است.

در زنان درد قلبی ممکن است اولا فشارنده نباشد، ثانیا در نقاط غیر معمول مانند دست راست، مچ دست، فک و پشت قفسه ی سینه به خصوص سمت چپ احساس شود. لذا مراجعه به پزشک امری گاها نجات دهنده برای فرد خواهد بود. پزشک با نوار قلب و سایر ابزار ها حمله ی قلبی را رد میکند. البته درنظر داشته باشید که درد این ناحیه نسبت به ناحیه ی میان دو کتف با احتمالی اندک به معنی درد قلبی است.

خصوصیات درد قلبی:

درد قلبی میتواند پشت قفسه ی سینه سمت چپ حس شود. این درد با فعالیت فیزیکی، استرس، غذا خوردن بدتر میشود و با استراحت بهبود میابد. در افرادی که عوامل خطر در آنها بیشتر است محتمل تر بوده. این عوامل شامل چربی یا قند خون بالا، سابقه ی فشار خون بالا،  سابقه ی خانوادگی میباشد. اگر همراه با از حال رفتن، سبکی سر، تعریق سرد، تیر کشیدن به دست چپ، حالت تهوع باشد بیشتر به نفع درد قلبی است. درد قلبی مبهم و فشارنده است. در صورت شک به این حالت یا سابقه ی آن باید به پزشک مراجعه کنید تا بیماری های قلب رد شود.

آیا به آزمایش نیاز خواهم داشت؟

اگر دردی که تجربه کرده اید خفیف و کوتاه مدت بوده است و دلیل واضحی برایش وجود دارد (برای مثال اگر بعد از تصادف ایجاد شده) پزشک احتمالا برای شما پیش از درخواست آزمایش، درمان را شروع کند. با این حال، از آنجایی که درد در این ناحیه با احتمال بیشتری از علل جدی حاصل میشود، پزشک برای شما درخواست آزمایشات بیشتری را خواهد داد، در صورتی که این درد همراه با نشانه های خطر که بالاتر اشاره شد بوده یا شدید باشد.

نوع آزمایشی که درخواست میشود بسته به این است که پزشک چه بیماری ای را بخواهد در شما رد یا اثبات کند. این تست ها ممکن است تست خون مانند شمارش سلول های خونی، مارکر های التهابی، MRI باشد.

درمان

بیشتر موارد درمانی به غیر از استراحت لازم نیست. اگر علت زمینه ای وجود دارد، درمان آن علت لازم خواهد بود.

اگر درد در مفصل بین مهره ها ایجاد شده باشد، با کمک تصویر برداری، در موضع دارو تزریق میشود.

جراحی لامینکتومی، که در آن بخشی از مهره بیرون آورده میشود تا کانال نخاع فضا داشته باشد (درمان فتق دیسک) گاهی نیاز است.

درد پشت قفسه ی سینه سمت چپ چه عواقبی خواهد داشت؟

پیش آگهی این درد به علت زمینه ای، سن و وضعیت کلی سلامت فرد بستگی دارد. بیشتر موارد بدون درمان و خود به خود برطرف میشوند اما احتمال این که علت آن جدی باشد، نسبت به سایر نواحی کمر بیشتر است.

سخن پایانی

درد در پشت قفسه ی سینه سمت چپ با توجه به سن، وضعیت کلی سلامت و عوامل دیگر میتواند علل خوش خیم یا خطرناکی داشته باشد. سوال اصلی این است که آیا این درد قلبی است یا نه. در این مقاله علائمی که در واقع علائم خطر محسوب میشوند آورده شد. در صورت وجود این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این نکته نیز حائز اهمیت است که اکثر دردهای این ناحیه خود به خود خوب شده و به علت آسیب موقت به عضلات میباشند. با این حال احتمال اینکه علل به وجود آورنده ی آن عللی خطرناک باشند، از سایر نواحی کمر بیشتر است.

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق است. مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید