کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

زعفران و تپش قلب

طبق تحقیقات صورت گرفته ارتباط بین زعفران و تپش قلب به خوبی به اثبات رسیده است. همانقدر که زعفران دارای خواصی چون تقویت قلب و سلامت عروق خونی، توانایی ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی، کاهنده فشار و غلظت خون و غیره است، به همان میزان مصرف بی رویه زعفران می‌تواند منجر به بالا رفتن ضربان قلب و افزایش قدرت ضربان قلب شود. پیش از استفاده زعفران برای درمان تپش قلب حتماً در اسرع وقت به کلینیک تخصصی قلب و عروق مراجعه کنید.

زعفران و تپش قلب

زعفران و تپش قلب ؛ برای تپش قلب چی بخوریم

داروهای گیاهی منبع ارزشمندی برای طب سنتی محسوب می‌شود و می‌توان از برخی گیاهان برای کمک به بهبود بیماری‌های جدی استفاده کرد. هرچند هرگز نباید به دنبال درمان بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی-عروقی صرفاً با داروهای گیاهی بود، با این حال ارزش گیاهانی که در کنار طب مدرن استفاده می‌شوند را نمی‌توان نادیده گرفت. برای رسیدن به این جواب که برای تپش قلب چی بخوریم ضروری است با پزشک مشورت کنید.

افزایش ضربان قلب از مشکلاتی رایجی است که می‌تواند به بیماری و ناهنجاری‌های قلبی و عروقی شود. از همین رو، در صورت مواجه با هرگونه احساس درد در قفسه سینه، باید در اسرع وقت برای درمان این مشکل به بهترین دکتر متخصص قلب در تهران مراجعه کنید.

در این میان، طب سنتی در کنار داروهای بیماری‌های قلبی، مصرف مقدار کمی زعفران را توصیه می‌کند. در مقاله حاضر قصد داریم در خصوص زعفران و تپش قلب صحبت ‌کنیم و بگوییم آیا زعفران موجب افزایش ضربان قلب می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده روی مردم کشورهای مدیترانه‌ای که مصرف زعفران در آنها رواج دارد، کمتر از حد معمول به بیماری‌های قلبی مبتلا خواهند شد.

از مزایای زعفران می‌توان به خاصیت کاهش کلسترول تا خواص ضد التهابی آن اشاره کرد و این ماده احتمالاً یکی از بهترین مکمل‌ها برای سلامت قلب باشد. این مقاله به بررسی مطالعات مربوط به اثرات مفید زعفران در سلامت قلب و عروق می‌پردازد.

زعفران ادویه‌ای با رنگی متمایز و رایحه‌ای شدید که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای سلامتی قلب فواید زیادی دارد.

نقش طب جایگزین و گیاه درمانی در بیماری‌های مختلف به طور خاص مورد توجه جوامع مختلف علمی و غیرعلمی در سراسر جهان بوده است، در این مقاله قصد داریم در خصوص ارتباط بین زعفران و تپش قلب و درمان قطعی تپش قلب صحبت کنیم.

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای زعفران به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کمک شایانی می‌نماید. فلاونوئیدها، من جمله لیکوپن موجود در زعفران قادر به محافظت بیشتر قلب و عروق است. طبق یک کارآزمایی بالینی که در بخش پزشکی و مرکز تحقیقات داروهای بومی صورت گرفته اثرات مثبت زعفران بر بیماری‌های قلبی-عروقی به خوبی مشخص شده است.

این مطالعه شامل 20 شرکت کننده، از جمله 10 نفر مبتلا به بیماری‌های قلبی بود. تمامی شرکت‌کنندگان در این مطالعه بالینی پس از مصرف زغفران سلامتی بهتری داشتند، اما افرادی که بیماری‌های قلبی-عروقی داشتند پیشرفت بیشتری نشان دادند.

علاوه بر این، غنی‌ترین منبع ریبوفلاوین زعفران است و به دلیل وجود کروستین، این ماده به شکل غیرمستقیم منجر به کاهش سطح کلسترول خون و شدت تصلب شرایین خواهد شد و در نتیجه احتمال حملات قلبی را تاحد زیادی کاهش می‌دهد.

زعفران به دلیل داشتن کروستین منجر به افزایش عملکرد آنتی بیوتیک‌ها می‌شود. دو ترکیب سافرانال قرار است فعالیت فیزیولوژیکی ضدباکتریایی و ضدویروسی را در بدن افزایش دهند.

ارتباط زعفران و تپش قلب و تاثیر آن بر مشکلات قلبی و عروقی

زعفران به کاهش کلسترول کمک می‌کند و سطح کلسترول را در حد مطلوبی نگه می‌دارد. مطالعات نشان داده است که زعفران کلسترول را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. زعفران دارای خواص آنتی اکسیدانی است، بنابراین برای حفظ سلامت شریان‌ها و رگ‌های خونی مفید است.

به علاوه زعفران دارای خواص ضدالتهابی است که برای سلامت قلب و عروق مفید است. از مزایای کاهش کلسترول زعفران گرفته تا خواص ضدالتهابی آن، زعفران ممکن است یکی از بهترین مکمل‌ها برای سلامت قلب باشد. در مطالعات صورت گرفته ارتباط میان زعفران و تپش قلب به قرار ذیل است:

طبق تحقیقات محققان دریافتند که زعفران در دوزهای بالاتر باعث افزایش نوسان ضربان قلب (HRV) و کاهش ضربان قلب در حالت استراحت می‌شود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که اثرات ضدافسردگی، ضداضطرابی و بهبود سلامت کلی زعفران ممکن است با توانایی آن در افزایش نوسان ضربان قلب و فعالیت پاراسمپاتیک (استراحت و هضم) مرتبط باشد.

از آنجایی که HRV معیاری برای سنجش فعالیت عصب واگ است، این نتایج نشان می‌دهد که زعفران ممکن است روی عصب واگ نیز تأثیر بگذارد. افزایش فعالیت عصب واگ (تحریک عصب واگ) درمانی برای تشنج‌های صرع و افسردگی مقاوم به درمان است.

فواید شگفت انگیز زعفران؛ ارتباط زعفران و تپش قلب

همانطور که پیشتر اعلام کردیم زعفران به عنوان طلای سرخ نقش بی‌نظیری بر سلامت قلب و عروق خونی دارد و همین مسئله منجر به توجه ویژه طب سنتی نسبت به زعفران شده است. آیا زعفران موجب افزایش ضربان قلب می‌شود سوالی که هدف نوشتن این مقاله بوده است. پیش از آنکه بخواهیم در خصوص ارتباط زعفران و تپش قلب بدانیم بد نیست با خواص بی نظیر این ماده آشنا شویم:

تأمین کننده سلامت قلب

همانطور که می‌دانید زعفران شادی آور و نشاط آور است. به گفته متخصصان، نشاط و شادی از عوامل مهم سلامت قلب است و هر چه افراد ناراحت و عصبانی‌تر باشند، بر سیستم قلبی-عروقی آنها تأثیر می‌گذارد و قلب آنها را ضعیف می‌کند. زعفران نقش مهمی در آرامش و رفع استرس دارد و قلب را سالم نگه می‌دارد.

کاهش سکته قلبی در افراد

سافرانال یا همان عطر موجود در زعفران خطر سکته قلبی را کاهش داده و تا حد زیادی از آن جلوگیری می‌کند.

کمک به درمان بیماری قلبی

تجمع چربی و کلسترول در شریان‌ها و دیواره‌های سرخرگ‌های بدن باعث گرفتگی عروق قلب می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که رگ‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و سفت شوند. کروسین موجود در زعفران می‌تواند بیماری های قلبی مانند تصلب شرایین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تشدید و تقویت اثربخشی داروهای قلبی

زعفران راهنما و منتقل کننده دارو به قلب است و این یکی از دستورات ابوعلی سینا در گذشته بود که به بیماران خود توصیه می‌کرد که داروهای خود را با مقداری زعفران مصرف کنند.

رقیق کردن خون

به دلیل وجود ویتامین K  در زعفران این ماده غذایی در رقیق سازی خون نقش داشته و بدین ترتیب مانع لخته شدن خون، بالا رفتن غلظت خون و در نهایت سکته قلبی خواهد شد.

تقویت قلب با زعفران

این گیاه ارزشمند به دلیل وجود آنتی اکسیدان فراوان در زعفران نقش مهمی در افزایش قدرت بدن و توانبخشی قلب دارد.

کاهش چربی خون

کروکوس موجود در زعفران از افزایش کلسترول، تری گلیسیرید و چربی‌های مضر خون جلوگیری می‌کند.

تولید خون

زعفران خونساز بوده و عملکرد دستگاه گردش خون را بهبود می‌بخشد و یکی از عوامل موثر در تصفیه خون است.

تسریع گردش خون

زعفران باعث گرما در بدن می‌شود و گردش خون را تسریع می‌کند، در حقیقت زعفران به عنوان یک مولد انرژی با بالا بردن افزایش خون منجر به افزایش متابولیسم بدن می‌شود مقادیر بالای آهن در این ماده منجر به افزایش گلبول‌های قرمز خون گشته و بدین ترتیب سطح گردش خون، خونرسانی و اکسیژن رسانی را افزایش می‌دهد.

کاهش فشار خون

سافرانال و کلسترول باعث کاهش فشار خون در بدن می‌شود، نقش این دو ماده در کاهش فشار خون بالا به اثبات رسیده است.

تاثیر زعفران و تپش قلب؛ آیا زعفران تپش قلب را زیاد میکند

قلب یکی از مهمترین اعضای بدن است که وظیفه گردش خون در تمام بافت‌ها و سلول‌های بدن را بر عهده دارد. این اندام اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن می‌رساند و تمام مواد زائد و دی اکسید کربن را از سلول‌ها جمع‌آوری کرده و به قلب می‌رساند تا آنها را تصفیه کند و دوباره وارد سیستم گردش خون شود.

اکنون این عملکرد می‌تواند توسط بسیاری از غذاها، استرس‌ها و اضطراب‌های ناگهانی مختل شود، در ادامه در خصوص تاثیر زعفران و تپش قلب و سایر مشکلات مرتبط با قلب خواهیم گفت.

به همین منوال مصرف برخی مواد غذایی در کنار داروهای قلبی قادر به بهبود عملکرد قلب خواهد بود. زعفران از گیاهان موثری است که قادر به خونسازی، تصفیه خون و بهبود گردش خون در بافت‌های بدن است.

زعفران یکی از مواد مغذی موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های قلبی است. این گیاه سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، کلسیم، آهن، اسید فولیک، ویتامین‌های مختلف، نیاسین است که می‌تواند در اکثر بیماری‌های قلبی موثر باشد و باعث منظم شدن ضربان قلب شود. هرچند زعفران درمان قطعی تپش قلب محسوب نمی‌شود.

این داروی گیاهی با ترکیباتی مانند کروسین می‌تواند از افزایش کلسترول و چربی خون جلوگیری کند که در این صورت باعث کاهش گرفتگی عروق و تقویت سیستم قلبی-عروقی و خونرسانی به اندام‌های بدن می‌شود.

نقش تنظیم کننده زعفران و تپش قلب چیست؟

بسیاری از بیماری‌های قلبی ناشی از ضربان نامنظم قلب است. در این میان بسیاری از گیاهان مانند زعفران می‌توانند ضربان قلب را تنظیم کرده و از ضربان قلب در افراد مختلف به ویژه افراد مسن جلوگیری کنند.

مصرف به اندازه هر ماده غذایی باعث فواید ماده غذایی برای بدن می‌شود و بر بهبود عملکرد بدن تاثیر می‌گذارد. گیاه زعفران نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف متعادل آن در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند به بهبود بیماری‌های قلبی به ویژه تنظیم ضربان قلب کمک کند.

بسیاری از داروها، غذاهای ناسالم، الکل، تنباکو و استرس و اضطراب می‌توانند باعث ضربان قلب شوند، از همین رو ضروری است بدانیم برای بهبود تپش قلب چه بخوریم.

لازم به ذکر است بسیاری از افرادی که از ضربان قلب رنج می برند، بهتر است قبل از مصرف این گیاه، البته به مقدار کم، با پزشک خود مشورت کنند تا میزان مصرف و نحوه مصرف این گیاه برای آنها مشخص شود.

تاثیر بی‌نظیر زعفران بر گرفتگی‌های قلب و عروق در چیست؟

از دیگر خواص بی نظیر زعفران روی سلامت قلب و عروق، خاصیت شادی آور و نشاط آور است که زعفران به افراد می‌بخشد. همین خاصیت به شکل غیرمستقیم قادر به درمان مشکلات قلبی است . متخصصین قلب بر این باورند که نشاط و روحیه خوب نقش تاثیرگذاری روی سلامتی قلب دارد. به علاوه زعفران روی آرام کردن اعصاب و ایجاد حس آرامش بسیار موثر است و در نتیجه با تضعیف عصبانیت‌های افراد که تاثیر منفی روی سلامت قلب دارد، می‌تواند به ایجاد حس آرامش به آنها کمک کند.

از سوی دیگر ترکیب زعفران با گلاب جهت درمان گرفتگی‌های عروق خونی و قلب نقش مفیدی دارد. زعفران به دلیل داشتن ماده پتاسیمی منجر به گشاد شدن رگ‌های بدن و جلوگیری از فشار خون بالا می‌شود، از همین رو این فرآیند منجر به کاهش سکته‌های قلبی خواهد شد. حال باید بفهمیم آیا زعفران تپش قلب را زیاد میکند یا خیر.

تاثیر عکس زعفران بر بیماری‌های قلبی

از تاثیرات دیگر زعفران می‌توان به نقش آن بر قدرت ضربان قلب اشاره کرد. باوجود نقش کارامد زعفران بر سلامت قلب، باید به این نکته توجه کرد که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بدتر شدن برخی مشکلات و اختلالات قلبی گردد.

از همین رو ضروری است در صورت داشتن هر نوع اختلال یا مشکل قلبی در اسرع وقت به پزشک متخصص قلب مراجعه نموده و حتما در خصوص مصرف زعفران با وی مشورت کنید.

موارد منع مصرف زعفران در بیماری‌های قلبی

به یاد داشته باشید که باوجود آنکه زعفران ترکیبات مغذی و مفیدی دارد، اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند. بنابراین بهتر است در طول روز به صورت متعادل مصرف شود تا ضرری نداشته باشد. افرادی که باید در مصرف چای زعفران یا غذای‌های حاوی آن دقت کنند عبارتند از:

  • افرادی دارای مشکلات قلبی-عروقی
  • افراد مبتلا به آریتمی قلبی
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به فشار خون پایین
  • حساسیت به گونه‌های گیاهی لولیوم، اولیا (شامل زیتون) و سالسولا، اجتناب از مصرف زعفران
  • عدم مصرف زعفران به طور منظم در صورت داشتن ضربان قلب تند

بنابراین ضروری است پیش از مصرف هر نوع ماده غذایی از پزشک متخصص قلب و عروق بپرسیم برای تپش قلب چی بخوریم.

درمان قطعی تپش قلب چیست؟

بی شک مصرف برخی مواد غذایی و دارویی می‌تواند بر تپش قلب تاثیر بسزایی داشته باشد، با این حال برای یافتن درمان قطعی تپش قلب ضروری است در اسرع وقت به یک مرکز فوق تخصصی قلب و عروق مراجعه کرده و تحت نظارت وی قرار گیرید.

تاکی کاری یا ضربان قلب نامنظم می‌تواند منجر به نارسایی قلب، حمله قلبی، ایجاد لخته خون، مرگ ناگهانی و غش کردن شود.

بی‌شک درمان قطعی مشکل ضربان قلب باید توسط پزشک متخصص پس از حذف عامل مشکل ساز و تشخیص درست انجام شود.

سخن پایانی

در خصوص ارتباط بین زعفران و تپش قلب ، درست است که زعفران یک گیاه دارویی و مغذی است که می‌تواند در روند بهبودی بسیاری از بیماری‌ها تأثیر بگذارد، اما می‌تواند در بسیاری از بیماری‌ها نیز اثر مخربی داشته باشد. با این حال، تأثیر آن بر ضربان قلب منظم از نظر علمی ثابت شده است، با این حال باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

بنابراین باید بگوییم که برای یافتن درمان قطعی هر نوع تپش قلبی حتماً به پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید و از هرگونه درمان خودسرانه اجتناب نمایید.

درمان ضربان قلب به عامل آن وابسته است. اغلب، ضربان قلب عارضه ای بی‌ضرر است و به خودی خود از بین می‌رود. در چنین مواقعی هیچ درمانی ضروری نیست و چنانچه پزشک متخصص نتواند علت قطعی آن بیابد، احتمال دارد پیشنهاد کند که از چیزهایی که می‌تواند آغازکننده این مشکل باشد اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید