با اینکه یافتن علت درد قفسه سینه باعث آغاز زودهنگام درمان و بهبود سریع‌تر فرد می‌شود، اما همیشه به‌آسانی قابل تشخیص نیست. چراکه علت درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از عوامل بسیار متعددی باشد.

با اینکه اکثر افراد علت این عارضه را مشکلات قلبی می‌دانند، اما عواملی همچون علل گوارشی، علل تنفسی و ریه، علل مربوط به آسیب‌های استخوان و دیسک، عفونت‌های قفسه صدری، لوزالمعده و پانکراس و بیماری‌های کبدی می‌تواند علت درد قفسه سینه باشد.

بااین‌حال مشکلات قلبی را می­توان بزرگ­ترین علت درد قفسه سینه دانست. عدم رسیدگی به ناراحتی­های قلبی، می­تواند موجب بروز سکته و مرگ ناگهانی شود. هنگامی که درد یا احساس ناخوشایندی را در قفسه سینه خود حس کردید، حتماً برای شروع درمان به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

متخصص قلب در صورت نیاز شما را به پزشک دیگری ارجاع خواهد داد. ما در این مقاله به توضیح و بررسی علل متعددی که در قفسه سینه باعث ایجاد درد می‌شوند می‌پردازیم. اما شما اگر دچار درد قفسه سینه هستید یا برخی علائم آن را دارید، حتماً و دراسرع ‌وقت به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید تا علت اصلی درد را پیدا کرده و به درمان آن بپردازید.

ممکن است نیاز به متخصص دیگری داشته باشید که در این صورت خود متخصص قلب شما را ارجاع خواهد داد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع دلایل ایجاد درد قفسه سینه آشنا کنیم.

پماد برای درمان واریس

علت درد قفسه سینه چیست؟

درد قفسه سینه دلایل بسیار متفاوتی دارد. اما با توجه به وجود قلب در این ناحیه یکی از مهمترین موارد مشکوک که می‌تواند علت درد قفسه سینه باشد، بیماری‎ها ی قلبی و عروقی است که بعضا بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی نیز می‌باشند.

اگر درد قفسه سینه با علائم دیگری مانند تنگی نفس، بی حسی در فک و … همراه بود مورد اورژانسی است و باید سریعا با اورژانس تماس گرفته شود تا از خطر حمله قلبی جلوگیری شود.

در غیر این صورت نیز بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص قلب مراجعه کنید تا علت مشخص شود. اندام دیگر مانند دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و … نیز می‌توانند بر قفسه سینه تاثیر گذاشته و باعث درد قفسه سینه شوند. به هر حال این درد می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد و باید هرچه سریع‌تر مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

عوامل ایجاد کننده درد قفسه سینه

با درنظرگرفتن عامل آغازگر درد، علت درد قفسه سینه می‌تواند موجب ایجاد احساسات مختلفی شود. در برخی موارد یافتن علت درد در قفسه سینه، کار چالش برانگیزی است و این امر زمانی دشوار می‌شود که هیچ‌گونه علائمی از قبل در فرد نباشد.

در حقیقت در مواردی، حتی پزشکان هم درباره اینکه درد مربوط به قلب است یا مشکلات دیگر، دچار تردید می­شوند. درد پدید آمده در قفسه سینه، ممکن است از عوامل مختلفی نشئت‌ گرفته باشد که در زیر به بررسی مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

قلب

عوامل زیادی مرتبط با قلب می‌توانند علت درد قفسه سینه باشند. در زیر برخی از این عوامل را بررسی می‌کنیم:

حمله قلبی

حمله قلبی اغلب در اثر وجود یک لخته خونی رخ داده و ناشی از انسداد جریان خون می‌باشد که مانع از رسیدن خون به عضله قلبی می‌شود. حمله قلبی یکی از شایع ترین علت درد قفسه سینه می‌باشد.

آنژین

برای نشان‌دادن درد قفسه سینه ناشی از ضعیف بودن جریان خونی که به‌سوی قلب می‌رود، از اصطلاح آنژیون استفاده می‌شود. این مشکل در اغلب اوقات در اثر تجمع پلاک‌های ضخیم روی دیواره‌های درونی سرخرگ‌هایی که وظیفه خون‌رسانی به قلب را دارند، رخ می‌دهد. این پلاک‌ها سبب ایجاد تنگ‌شدگی در سرخرگ‌ها شده و خون‌رسانی به قلب را محدود می‌کنند که می‌تواند خود را با درد قفسه سینه نشان دهد.

دایسکشن آئورت

در این وضعیت سرخرگ اصلی که از قلب خارج می‌شود یعنی آئورت، درگیر خواهد شد. همچنین لایه‌های درونی این رگ خونی از هم جدا شده و خون بین لایه‌ها نفوذ کرده و می‌تواند موجب پارگی آئورت شود.

پریکاردیت

این بیماری ناشی از التهاب کیسه در اطراف قلب است. شخصی که به بیماری پریکاریت مبتلا است معمولاً موجب درد تیزی در قفسه سینه شده و این درد در هنگام نفس کشیدن یا در حالت درازکشیدن تشدید می‌شود.

کرونا

بیماری کرونا که در یکی دو سال اخیر پای خود را به دنیای انسان‌ها بازکرده و مردم کل جهان را درگیر کرده است در برخی افراد باعث درد قفسه سینه می‌شود. به‌طوری‌که بنا بر گفته سازمان بهداشت جهانی، فرد آلوده به ویروس کرونا در قفسه سینة خود حس تنگ شدگی و سفتی داشته و به‌راحتی نمی‌تواند نفس عمیق بکشد و دردی را در این ناحیه حس می‌کند.

نابرایناگرچه درد قفسه سینه به‌تنهایی در فهرست نشانه‌های کرونا نیست، اما گاهی در برخی افراد، بیماری کرونا همراه با دشواری در تنفس، تنگی نفس، درد یا فشار سینه و …. می‌باشد.

علت درد قفسه سینه ناشی از کرونا مربوط به این است که گاهی شدت سرفه‌ها در بیماران کرونایی به حدی زیاد است که سبب فشار بر روی عضلات و دنده‌های قفسه سینه می‌شود. همچنین ملتهب بودن ریه‌ها نیز به‌تنهایی باعث ایجاد این درد می‌شود.

گوارش

علت درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی دررابطه ‌با اختلالات مربوط به دستگاه گوارش باشد. در زیر تعدادی از مهمترین این موارد را توضیح مختصر داده‌ایم:

سوزش سر دل

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده از معده وارد مری شده و دردی آمیخته با سوزش در پشت استخوان سینه را ایجاد می‌کند.

اختلالات بلع

اختلالات مری که در برخی موارد سبب بروز درد در قفسه سینه می‌شود، می‌تواند موجب دشواری بلع و حتی دردناک شدن عمل بلع شوند.

مشکلات کیسه صفرا یا لوزالمعده

سنگ کیسه صفرا و التهاب کیسه صفرا یا لوزالمعده موجب ایجاد درد در ناحیه شکم شده و درد از آنجا به قفسه سینه سرایت می‌کند.

استخوان‌ها و عضلات

برخی از انواع علت درد قفسه سینه ناشی از عواملی مربوط به استخوان‌ها و عضلاتی است که اکثراً باعث ایجاد فشار به دیواره قفسه سینه و ایجاد درد در آن می‌شود. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

کوستوکندریت

غضروف‌های قفسه سینه مخصوصاً غضروفی که دنده‌ها را به استخوان سینه متصل می‌کند، دچار التهاب شده و همین عامل باعث ایجاد حس درد می‌شود.

عضلات دردناک

برخی اوقات، سندرم‌های درد مزمن همچون فیبرومیالژی می‌توانند باعث درد مداوم قفسه سینه شوند که مرتبط با عضله است.

آسیب دیدگی دنده‌ها

یکی از دلایل درد قفسه سینه، ضرب خوردن یا شکستن دنده می‌باشد.

مشکلات ریه

از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان علت درد قفسه سینه نام برد، مشکلات ریوی هستند. به طوری که بسیاری از اختلالات ریوی می‌توانند موجب درد قفسه سینه شوند مانند:

آمبولی ریه

هنگامی که لخته خونی در یکی از سرخرگ‌های ریوی جای می‌گیرد و باعث ممانعت از خون‌رسانی به بافت ریه می‌شود، آمبولی ریه اتفاق می‌افتد. این شرایط در مواردی همراه با ایجاد فشار و درد در ناحیه قفسه سینه می‌باشد.

پلورزی

پلورزی آسیبی است که در آن در اثر ملتهب شدن، غشایی که ریه‌ها را می‌پوشاند باعث درد قفسه سینه‌ می‌شود. این درد در هنگام تنفس یا سرفه تشدید می‌یابد.

روی هم افتادگی ریه

هنگامی که هوا درفضای بین ریه‌ها و دنده‌ها نفوذ کند، روی هم افتادگی ریه رخ می‌دهد. درد قفسه سینه اگر ناشی از روی هم افتادگی ریه باشد معمولاً به طور ناگهانی شروع شده و تا ساعت‌ها ادامه دارد و اغلب همراه با تنگی نفس است.

فشار خون ریوی

هنگامی که فشار خون در سرخرگ‌هایی که خون را به ریه‌ها می‌برند، زیاد باشد، پدیده فشار خون ریوی ایجاد می‌شود. این امر نیز می‌تواند موجب ایجاد در درد قفسه سینه ‌شود.

حمله پانیکیا وحشت‌زدگی

گاهی اوقات علت درد قفسه سینه ناشی از حملات پانیک است که تحت اثر ترس از چیزی یا کسی، سراغ فرد می‌آید. اگر فرد دارای دوره‌هایی از ترس شدید همراه با نشانه­های زیر باشد، دچار حملات پانیک می­شود.

  • درد قفسه سینه
  • –          تنگی نفس
  • –          تهوع
  • –          سرگیجه
  • –          ضربان قلب بالا
  • –          تنفس سریع
  • –          تعریق فراوان
  • –          ترس از مردن باشد

زونا

زونا به دلیل فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان اتفاق می‌افتد. این بیماری بیشتر بر پوست اثر می‌گذارد، اما می‌تواند با درد در ناحیه قفسه سینه همراه بوده و باعث ظهور نواری از تاول در منطقه کمر تا نزدیکی دیواره قفسه سینه شود.

دردهای قلبی چه نشانه­ای دارند؟

همان­طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، مشکلات قلبی بزرگ‌ترین علت درد قفسه سینه هستند. قلب مهم­ترین عضله بدن است که نقشی اساسی در بقای حیات انسان دارد. عدم رسیدگی به بیماری­های قلبی می­تواند عوارض ناگوار و گاهی جبران­ناپذیر داشته باشد. عفونت­های ریوی، سکته و مرگ ناگهانی، بخشی از عوارض نادیده گرفتن مشکلات قلبی است.

شاید هر دردی در قفسه سینه را مربوط به قلب بدانید، اما دردهای قلبی نشانه­هایی دارند که می­توانید با کمک آن­ها، دردهای قلبی را از غیر قلبی تشخیص دهید. البته تشخیص قطعی به عهده پزشک متخصص است. برخی از نشانه­های دردهای قلبی عبارت‌اند از:

  • احساس فشار یا تنگی قفسه سینه همراه با درد
  • تنگی نفس
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • احساس ضعف
  • خستگی مفرط
  • احساس درد یا ناتوانی هنگام انجام فعالیت­های روزانه
  • درد دست چپ، گردن و فک
  • تعریق شدید

همراهی این نشانه­ها با درد قفسه سینه معمولاً به معنی مشکلات قلبی است. گاهی این علائم نشان­دهنده شروع سکته قلبی نیز می­باشند. بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این نشانه­ها سریعاً درخواست کمک­های پزشکی کنید.

درد قفسه سینه چگونه درمان می‌شود؟

همانطور که ملاحظه کردید، درد قفسه سینه دلایل بسیار مختلفی دارد. بنابراین تا مشخص نشود علت درد قفسه سینه چیست، نمی‌توان درمانی برای آن در نظر گرفت. لیکن به دلیل اینکه درد قفسه سینه یکی از دلایل شایع بیماری‌های قلبی است توصیه می‌کنیم ابتدا به یک متخصص قلب باتجربه مراجعه کنید تا بیماری‌های قلبی بررسی و رد شوند.

سپس در صورتی که علت درد قفسه سینه بیماری‌های قلبی نباشد، متخصص قلب شما را به پزشک مربوطه ارجاع خواهد داد. آنچه مهم است این است که این درد را نادیده نگیرید. زیرا حتی در صورتی که مربوط به قلب نباشد می‌تواند نشان دهنده یک بیماری و آسیب جدی باشد که هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود، درمان بهتری انجام می‌شود.

نتیجه گیری

علت درد قفسه سینه، به عوامل مختلفی بستگی دارد که خطرناک‌ترین آن ناشی از بیماری‌های مرتبط با قلب می‌باشد. با اینکه اکثر مردم فکر می‌کنند بیماری قلبی علت احساس درد در قفسه سینه است، اما باید در نظر گرفت که بیماری‌های قلب تنها یک مورد است و چه بسا علت درد قفسه سینه، در یک فرد ناشی از عوامل دیگری باشد.

از مهم‌ترین علت‌های ایجاد کننده درد در ناحیه قفسه سینه به جز قلب می‌توان به بیماری‌های گوارشی، ریوی و… اشاره کرد. فرد هنگامی که علائمی را از درد، در ناحیه قفسه سینه حس کرد، بایستی سریعاً به یک پزشک قلب مراجعه کند تا علت درد قفسه سینه مشخص شود.

همچنین باید درنظر داشت که تشخیص علت درد قفسه سینه، حتی برای پزشک نیز کار آسانی نبوده و وی برای اطمینان از تشخیص خود، ممکن است چندین و چند آزمایش روی فرد انجام دهد. دردهای قلبی و به­طور کلی دردهای مربوط به قفسه سینه، بسیار مرموز هستند و علل متفاوتی دارند. به همین دلیل نباید آن­ها را نادیده گرفت.

در صورت داشتن یک درد پایدار در قفسه سینه، بدون فوت وقت به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. در نتیجه اگر شما دردی در ناحیه قفسه سینه خودتان حس کردید به هیچ عنوان سعی در تشخیص خودسرانه و بکارگیری روش‌های سنتی برای درمان خود نکنید و در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین می‌توانید برای ارزیابی کامل و استفاده از تجربه پزشکان متبحر ما در یک کلینیک مجهز به بروزترین ابزار تشخیص از کلینیک قلب ما بهره مند شوید. جهت گرفتن نوبت یا مشاوره می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید