کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب

آیا می دانید اگر دیر به فکر درمان گرفتگی رگ قلب بیفتید، باید برای همیشه با زندگی خود خداحافظی کنید؟ بنابراین دانستن راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب، می تواند شما را آگاه کند که اگر به این مشکل مبتلا هستید سریعا متوجه شوید و نسبت به درمان این مشکل توسط متخصص قلب و عروق اقدام نمایید.

بنابراین تا انتهای این مطلب برای آگاهی از مشکل گرفتگی رگ قلب و راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب با کلینیک قلب و عروق دکتر هومان همراه باشید.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب

آنچه در این مقاله می خوانید :

بیماری کرونر قلب چیست؟

بیماری کرونر قلب (CHD) شایع ترین نوع بیماری قلبی است که منجر به گرفتگی رگهای قلبی شما می شود و به آن بیماری عروق کرونر (CAD) نیز گفته می شود. CHD تجمع پلاک در عروق شما است. همچنین به عنوان تصلب شرایین و بیماری ایسکمیک قلب نیز شناخته می شود. شریان ها خون و اکسیژن را به قلب شما منتقل می کنند و اگر این شریان ها دچار گرفتگی شوند، ممکن است عامل مرگ و میر بسیاری از انسان ها شود.

علائم بیماری کرونر قلب

CHD همیشه علائمی ندارد. البته نداشتن علائم در مراحل اولیه بیماری صادق است. این علائم می تواند در مردان و زنان متفاوت باشد.

علائم اولیه گرفتگی رگ های قلب عبارتند از:

درد یا ناراحتی در قفسه سینه:

 این مشکل با عنوان آنژین شناخته می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که قلب شما خون یا اکسیژن نداشته باشد. آنژین می تواند پایدار یا ناپایدار باشد. فعالیت یا استرس می تواند باعث آنژین پایدار شود. آنژین ناپایدار خطرناک تر است. این مشکل می تواند بدون هشدار اتفاق بیفتد؛ بنابراین بررسی راه های تشخیص گرفتگی قلب بسیار مهم است.

علائم آنژین ناپایدار شامل درد قفسه سینه ، تنگی نفس یا سنگینی است. بیماران این حس را به عنوان یک احساس فشار در قفسه سینه توصیف می کنند. درد می تواند به بازوها ، گردن ، معده ، کمر یا فک شما گسترش یابد.

تنگی نفس:

 همچنین ، ممکن است احساس خستگی یا ضعف داشته باشید. با پروفسور قلب و عروق خود صحبت کنید تا دلیل خستگی و ضعف را متوجه شوید.

دیگر علائم گرفتگی عروق قلب:

 آنژین یا درد قفسه سینه که شدت درد آن تغییر می کند.

سرگیجه

حالت تهوع یا استفراغ.

تعریق (همراه با تب یا لرز(.

تورم در پاها ، مچ پا ، معده یا رگهای گردن شما.

بی حسی ، خصوصاً در بازوها یا سینه.

چه عواملی باعث بیماری کرونر قلب می شود؟

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب

 

بیماری کرونر قلب به مرور زمان وقتی انسداد عروق از پلاک (مواد چرب) اتفاق می افتد، ایجاد می شود . این مشکل باعث می شود خون و اکسیژن به قلب شما نرسد و استرس را بر قلب ، رگ های خونی و بدن وارد می کند. در صورت ترکیدن پلاک ، لخته خون ایجاد می شود. لخته خون موجب بروز سکته قلبی می شود. بنابراین آن چیزی که بسیار مهم است، بررسی راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب می باشد.

راه های تشخیص گرفتگی قلب : سابقه پزشکی بیمار

 اولین قدم در تشخیص بیماری عروق کرونر قلب ، صحبت پزشک با شما و ارزیابی سابقه پزشکی شما می باشد. پزشک قلب ابتدا وجود عوامل خطرزای قلبی عروقی را ارزیابی می کند، مثل: سابقه خانوادگی ، سیگار کشیدن ، وجود بیماری های مرتبط با کاردیومیوپاتی ایسکمیک ، مانند دیابت ، فشار خون بالا یا هایپرکلسترولمی.

در مرحله دوم ، پزشک با بررسی شدت درد شما و اینکه آیا با حالت تهوع یا تنگی نفس همراه است و اینکه به کدام نواحی انتشار می یابد،علائم شما را بررسی می کند و از این اطلاعات برای انتخاب بهترین روش چکاپ قلب استفاده می شود.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب : الکتروکاردیوگرام

 در تست نوار قلب از تکه های رسانا (الکترودها) چسبیده به پوست برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب استفاده می شود. الکتروکاردیوگرام  هر بافت اسکار ناشی از سکته ی قبلی یا وجود آریتمی را نشان می دهد.

با این وجود ، مهم است که درک کنیم همه مشکلات قلبی در الکتروکاردیوگرام مشخص نمی شوند. درصورتی که بیمار احساس درد قفسه سینه را تجربه کند ، این مشکل با آنژین قابل تشخیص است. همچنین نوار قلب هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت دریچه ها یا اندازه قلب ارائه نمی دهد.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب : آزمایش خون

 حمله قلبی باعث می شود پروتئین های خاصی (تروپونین ها) از قلب آزاد شده و به جریان خون منتقل شوند. گاهی اوقات چندین ساعت طول می کشد تا بتوان این پروتئین ها را در نمونه خون تشخیص داد ، بنابراین این تجزیه و تحلیل باید پس از شش ساعت تکرار شود.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب : اشعه ایکس قفسه سینه

 اشعه ایکس قفسه سینه به تخمین اندازه قلب و عروق بزرگ و همچنین وضعیت ریه ها کمک می کند. این روش چکاپ قلب و عروق می تواند در مورد وجود مایعات در ریه ها راهنمایی کند و به رد سایر دلایل درد قفسه سینه مانند ذات الریه کمک کنند.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب : اکوکاردیوگرافی یا اکوکاردیوگرام

 پزشکان از سونوگرافی برای بررسی اندازه ، شکل و حرکت قلب روی صفحه استفاده می کنند. این روش نمایی از عروق را ارائه نمی دهد ، بنابراین نمیتوان با این روش انسداد عروق را تشخیص داد، اما اطلاعات بسیار مهمی را در مورد عملکرد قلب ارائه می دهد.

اگر بیمار دچار انفارکتوس بزرگ شده باشد ، ناحیه آسیب دیده قلب به طور غیر طبیعی حرکت می کند. از این رو می توان از سونوگرافی برای تخمین اندازه انفارکتوس و پیامدهای آن بر روی عضله قلب استفاده کرد. همچنین به تشخیص عملکرد درست دریچه های قلب و تشخیص هرگونه عوارض ناشی از حمله قلبی کمک میکند.

راه های تشخیص گرفتگی قلب : تست استرس قلبی یا ارگومتری

 اگر در مورد اینکه آیا درد قفسه سینه بیمار به دلیل کمبود خونرسانی به ناحیه ای از قلب است یا خیر ، تردید وجود دارد ، بهترین گزینه انجام تست استرس است.

این کار شامل ضبط الکتروکاردیوگرام در حالی است که بیمار با شدت برنامه ریزی شده به سطوح افزایش فشار فیزیکی می رسد. این آزمایش را می توان روی تردمیل (به طوری که سرعت و شیب هر دو به تدریج افزایش می یابد) یا یک دوچرخه ثابت ورزشی (که مقاومت به تدریج افزایش می یابد) انجام داد.

پاسخ بدن بیمار به این تست در طول آزمایش مشاهده می شود: آیا بیمار احساس دردی را تجربه می کند ، این تست چه تأثیراتی بر فشار خون و نبض دارد ، یا آیا تغییراتی در الکتروکاردیوگرام  که نشان دهنده کمبود خون در عروق کرونر است وجود دارد؟ تست استرس را می توان با مطالعات تصویربرداری به منظور افزایش دقت تشخیصی آزمایش ترکیب کرد.

راه های تشخیص گرفتگی رگ قلب : توموگرافی کامپیوتری کرونر (CT کرونر)

 برای انجام CT کرونر ، بیمار روی میز قرار می گیرد که وارد دستگاه توموگرافی یا اسکنر می شود. این دستگاه از اشعه ایکس برای جمع آوری تصاویر قلب استفاده می کند ، سپس می توان از آنها برای تعیین درجه انسداد در عروق کرونر استفاده کرد.

برای تولید تصاویر قابل اعتماد ، بیمار نباید مقدار زیادی کلسیم در عروق خود داشته باشد. علاوه بر این ، برای جمع آوری تصاویر ، قلب باید به آرامی تپش داشته باشد ، بنابراین گاهی اوقات قبل از انجام اسکن ، برای کاهش ضربان قلب بیماران دارویی تجویز می شود.

بنابراین با بررسی راه های تشخیص گرفنگی رگ قلب و انجام مرتب چکاپ قلب و عروق، می توانید قبل از بروز هر گونه اتفاق جبران ناپذیر، به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و نسبت به درمان اقدام نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید