کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

درمان قطعی واریس پا چگونه است؟

 

درمان قطعی واریس پا درصورتی انجام می پذیرد که فرد با مشاهده ی عوامل اولیه واریس بر روی پوست خود سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند و برای درمان قطعی واریس پا اقدام نماید تا از پیشروی آن جلوگیری کند . این نکته را در نظر داشته باشید که واریس های سطحی علائم اولیه واریس هستند که در صورت عدم پیگیری این علائم، واریس شما پیشرفت کرده و باعث ایجاد واریس ورید عمقی می شود لازم به ذکر است که واریس ورید عمقی درمان سخت تر و جدی تری دارد زیرا در پروسه درمان دسترسی به واریس های عمقی سخت تر است و اختلالاتی که در دریچه های لانه کبوتری ایجاد می شود برگشت ناپذیر بوده و درمان قطعی واریس پا را مختل خواهد کرد . در ادامه مقاله قصد داریم نکات بسیار مهمی را درباره بیماری واریس پا و همچنین درمان قطعی واریس پا برای شما عزیزان توضیح دهیم

جوراب واریس پا

 

  • واریس پا چیست؟

قبل از اینکه به سراغ درمان قطعی واریس پا برویم بهتر است نحوه ابتلا به این بیماری را برای شما عزیزان توضیح دهیم. واریس پا بر اساس ضعیف شدن ورید پا صورت می‌گیرد، ورید ها رگ های بسیار کوچکی هستند که وظیفه انتقال خون را در ماهیچه های پا داشته و حالت یک طرفه دارند. درون این ورید ها یک دریچه وجود دارد که از برگشت خون جلوگیری کرده و زمانی که این دریچه‌ ضعیف عمل کند، خون را در خود لخته و باعث به وجود آمدن رگ های واریسی می شود. وظیفه اصلی این دریچه ها  این است که از بازگشت خون به ورید ها جلوگیری کند و درصورتی که این دریچه آسیب ببیند باعث تورم ورید ها و لخته شدن خون شده و در سطح‌ پوست به شکل رگ های واریسی نمایان می شوند.

  • درمان قطعی واریس پا چگونه است؟

برای درمان قطعی واریس پا مراحل رشد و پیشرفت این بیماری بسیار حائز اهمیت است زیرا این نوع درمان ها شامل مراقبت های حمایتی و جراحی های جزئی می شود. گاهی ممکن است برای درمان قطعی واریس پا از یک یا چند روش استفاده شود تا نتیجه کامل دریافت شود. در ادامه به معرفی انواع درمان واریس پا می رویم.

  • واریس پا چه علائمی دارد؟

  رگ های واریسی ظاهری آبی یا کبود و بنفش دارند و در سطح پوست ظاهر می شوند و به همین علت کاملا قابل مشاهده هستند، علائم کلی واریس پا زنگ خطری برای مبتلایان بوده که عبارت اند از:

  • احساس سوزش و ضربان در ساق و ران پا
  • احساس سنگینی پا و درد شدید در ناحیه ساق و ران پا
  • گرفتگی عضلاتی که در شب بیشتر مشاهده می‌شود
  • تورم در مچ پا
  • خشکی و خارش شدید پوست در ناحیه ران و مچ پا

نکته قابل تامل درباره ورید های عنکبوتی پا که باید به آن توجه داشت آن است که آنها علاوه بر ایجاد ظاهر زشت بر روی سطح پوست باعث به وجود آمدن مشکلات جدی نیز خواهند شد. بعضی از رگ های واریسی باعث ایجاد لخته خون یا زخم های واریسی پا می شوند که در آن  صورت درمان قطعی واریس پا کمی با دشواری رو به رو است.

در درمان قطعی واریس پا در مراحل اول بیماری شما می توانید این رگ های لخته شده را کاهش داده  و عوارضی مانند سنگینی پا و درد های ناحیه ساق و ران پا را تا حدودی کنترل کنید. گاهی این درمان باعث می شود که این بیماری کنترل شده و پیش روی نکند و زمینه ساز دیگر بیماری های خطرناک نشود.

  • رگ های واریسی به علت به وجود می آیند؟

ورید های عمقی واریسی یا عنکبوتی همان ورید های آسیب دیده ای هستند که باعث‌ ایجاد لخته خون یا پاره شدن مویرگ یا سیاهرگ های سطح‌ پوست شده اند. به طور کلی دریچه سالم ورید ها خون را به صورت یک طرفه از پا به قسمت قلب باز میگردانند. اگر این دریچه ضعیف شود خون را در خود به سمت ورید ها بازگردانده و در آنجا جمع می کند و به همین دلیل فشار زیادی به مویرگ وارد شده و سبب پاره شدن آنها می شود.

گاهی فشار زیاد به قدری است که دیواره‌ی مویرگ ها و ورید ها متورم شده و از زیر پوست بیرون زده می شوند. قابل توجه است که اگر در خانواده شخصی سابقه واریس پا داشته باشد احتمال ابتلای این بیماری برای تمامی افراد خانواده وجود دارد. به گونه ای می توان گفت که این بیماری تا حدودی ارثی  است. اما ناگفته نماند افرادی که سابقه واریس پا در خانواده آنها دیده نشده  نیز می توانند در مرور زمان به این بیماری دچار شوند.

از علت های اصلی به وجود آمدن بیماری واریس پا می توان به: نشستن طولانی، ایستادن طولانی، اضافه وزن، دوران بارداری، ورزش های سنگین، افرایش سن، بکارگیری شدید پا اشاره داشت. گاهی ممکن است که ورید های عنکبوتی بر اثر نور خورشید، آسیب دیدگی و تغییرات هورمونی به‌ وجود آیند.  

  • مراقبت های حمایتی برای درمان قطعی واریس پا

متخصص عروق قادر است که در مراحل اولیه بیماری برای درمان قطعی واریس پا جهت بهبود گردش خون در ناحیه ساق و ران چند روش را پیشنهاد بدهد که این روش ها عبارت اند از:

  • ورزش مرتب
  • بالا نگهداشتن پاها
  • درصورت نشستن طولانی مدت هر ۳۰ دقیقه بلند شوید و کمی راه بروید یا نرمش سبک انجام دهید.
  • اگر در مدت زیادی می ایستید، به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنید.
  • هیچگاه از حمام های آب گرم به مدت طولانی استفاده‌ نکنید.

ناگفته نماند که این روش های گفته شده تنها برای جلوگیری از ایجاد واریس های جدید است و برای درمان قطعی واریس پا باید روش های جراحی  را نیز انجام داد.

  • جوراب های واریس :

این نوع درمان یک درمان جلوگیری از پیشرفت واریس پا است. به کمک این جوراب ها فشار متداومی برای انتقال گردش خون به سمت قلب از پا ها صورت می‌گیرد که باعث می شود هیچ ورید عنکبوتی یا لخته خون‌جدیدی در سطح پوست ظاهر نشود. درواقع این نوع جوراب ها از ایجاد تورم در ساق پا در هنگام آخر روز جلوگیری کرده و انتقال خون را در ورید ها بهبود می بخشد.

روش های جراحی برای درمان قطعی واریس پا:

در این روش ها درمان قطعی واریس پا صورت می گیرد و بیمار علاوه بر درمان ها   و روش هایی که سبب جلوگیری از ایجاد رگ های جدید می شود باید برای درمان واریس های باقی مانده از این نوع درمان ها کمک گرفته تا نتیجه کاملا مطلوبی را به دست آورد.

  • اسکلروتراپی

یکی از روش های درمان قطعی واریس پا این روش است که کمی تهاجمی بوده و بدون درد می باشد. این روش به مرور زمان پیشرفت بیشتری داشته و توانسته امتیاز های مثبت زیادی را دریافت کند و تاثیرات زیادی بگذارد. معمولا این نوع درمان برای مراحل اولیه واریس انجام می شود که‌ کاملا متداول است. در این روش متخصص عروق و قلب یک‌ ماده را به واریس ها و ورید های عنکبوتی تزریق می کند که سبب تحریک دیواره های آن می شود.

بعد از تزریق آن ماده سطح پوست را کاملا ماساژ می دهند. بعد از ماساژ دادن برای پاها از جوراب های فشاری کمک میگیرند . بیشتر بیماران باید ۲ تا ۳ هفته از جوراب های فشاری استفاده کنند و برای کنترل عوارض جانبی فعالیت داشته و طبق دستور پزشک این جوراب ها را بپوشند.

این روش‌  باعث چسبیدن دیوار های روید شده و به همین علت خون دیگر نمی تواند درون آن ها جریان پیدا کند و در آخر تورم داخل پای تحت درمان کم شده و گردش خون در آن بهبود پیدا می کند.

این روش درمان قطعی واریس پا برای ورید های عنکبوتی بسیار تاثیر گذار بوده و بعد از ۳ تا ۶ هفته آن ها را کاملا از بین می برد. طی ۲ تا ۴ ماه نیز رگ های واریسی از بین می روند.  برای درمان قطعی لازم است که حتما ۳ تا ۴ جلسه این روش انجام شود تا بهترین‌ نتیجه حاصل شود.

  • لیزر درمانی

یکی از درمان های قطعی واریس پا لیزر درمانی است. در این روش نور لیزر به واریس و ورید های عنکبوتی هدایت می شود که تاثیرات بسیار خوبی را برای مراحل اولیه بیماری ایجاد می کند.  ورید های عنکبوتی کوچک‌ بعد از لیزر به سرعت ناپدید شده و رگ های واریسی و ورید های عنکبوتی بزرگ معمولا ابتدا تیره شده و بعد از ۳ تا ۴ ماه از بین می روند. برای دریافت نتیجه مطلوب و پاسازی بهتر لازم است که این روش  تا ۴ جلسه انجام داده شود. ناگفته نماند که اگر واریس در مراحل پیشرفته قرار دارد این درمان قطعی واریس پا نبوده و باید روش های دیگر را نیز امتحان کرد.

بعد از این روش بیماران قادر هستند که به فعالیت روزانه خود بازگردند و بعد از هر جلسه لازم است که طبق دستور پزشک از جوراب های واریسی استفاده کند. باید ۳ تا ۴ هفته ناحیه تحت درمان در برابر نور آفتاب حفظ شود. زیرا این امر برای جلوگیری از لکه های تیره بر روی پوست است. سعی کنید حتما از کرم های ضد آفتاب خوب برای این ناحیه استفاده کنید که سطح پوست را از ایجاد لکه های که از درمان ورید های عنکبوتی بزرگ ایجاد می شود محافظت کند.

  • رادیوفرکانسی

رادیوفرکانسی  درمان قطعی واریس پا بوده که کاملا جدید بوده و جایگزین روش های جراحی شده است. در این روش دو لیز درمانی رادیوفرکانسی وجود دارد که برای درمان ورید های عنکبوتی بزرگ از لیزر های   رادیوفرکانسی در داخل ورید های سطح پوست استفاده کرده و برای رگ های واریسی کوچک یا ورید های عنکبوتی کوچک از لیزر های کوچک داخل ورید ها استفاده می کنند.

در این روش پزشک ابتدا ناحیه‌ی مورد نظر را به یک بی‌حسی موضعی آغشته کرده که  باعث تورم آن ناحیه نیز خواهد شد. سپس یک برش را برای ورود یک فیبر لیزر که برای ورید های داخلی استفاده می شود و یا یک کاتتر که برای لیزر فرکانسی است ایجاد می کند. این لیزر ها به وسیله دستگاه فرکانس رادیویی گرم شده و باعث لیزرش و بسته شدن ورید ها می شود. گرمای حاصل از این دستگاه به قسمت و نواحی ورید ها آسیبی وارد نمی کند. در این روش برای جلوگیر از عوارض جانبی باید قدم زده و از جوراب های فشاری استفاده کنید.

معمولا بیشتر بیمارانی که از این روش برای درمان استفاده کرده اند باید ۱ تا ۲ هفته از جوراب های واریسی استفاده کنند. تقریبا ۱ سال طول می کشد که این روش درمان قطعی واریس پا را ایجاد کند. بیماران باید بیشتر از یک جلسه برای دریافت نتیجه مطلوب اقدام کنند.

  • معاینه  فیزیکی برای درمان قطعی واریس پا ضروری است؟

معاینه فیزیکی قبل از درمان واریس پا به متخصص قلب این امکان را می دهد که آیا استقاده از روش های درمانی  برای شما بی خطر است یا خیر؟ در این معاینه  دکتر تمامی رگ های سطحی پوست شما را مشاهده کرده و در مورد سابقه های بیماری سوال می کند. معمولا برای معاینه بهتر سونوگرافی و داپلر مورد استفاده قرار گرفته که جریان خون را درون ورید های پا مورد بررسی قرار داده و نوع مرحله بیماری را مشخص می کند. بعد از بررسی تمامی این نکات پزشک متخصص نظر خود برای نوع روش استفاده در درمان ورید ها مشخص می کند که آیا تنها یک روش برای درمان نیاز است یا چند روش باید برای دریافت نتیجه مطلوب  استفاده شود؟

سخن پایانی

رگ های واریسی از جمله بیماری های شایعی است که در بیشتر افراد بزرگسال دیده می شود که از لحاظ زیبایی شناختی تاثیرات زشتی در ظاهر افراد میگذارد این عوارض شامل اختلال در پوست و موی افراد می باشد که با اقدام بموقع کاملا قابل درمان می باشد، این بیماری روش های‌ زیادی برای درمان دارد، در درمان قطعی واریس پا میزان پیشرفت بیماری بسیار حائز اهمیت است زیرا این مسئله بیان می دارد که از چند روش درمانی باید استفاده شود و یا اصلا درمان ورید ها برای بیمار خطرناک است یا خیر؟ کلینیک ما از جمله کیلینک های بزرگ برای درمان این نوع بیماری در تهران است. شما می توانید برای پاسخ به سوال های خود با کارشناسان مجرب ما مشورت کرده تا آن ها بر اساس شرایط شما روش های درمانی را ارائه داده تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید