درد قلب از پشت می تواند نشانه ای از انواع عارضه های قلبی باشد . دردهای قلبی در پزشکی بسیار مرموز توصیف می شوند و میتوانند با تظاهرات بسیار متنوعی خود را نمایان کنند. با وجود پیشرفت چشمگیر علم پزشکی و تجربه بالای کادر پزشکی، باز هم ممکن است متخصصان در تشخیص آن ناتوان باشند؛ فلذا درصورت دارا بودن درد تکرار شونده از چانه تا زیر شکم علی الخصوص اگر مرتبط با فعالیت بدنی باشد و علائم همراهی مانند تعریق، تپش قلب، سبکی سر و علائم هشدار دهنده قلبی همچون درد قلب از پشت و در ناحیه پشت کتف داشته باشد می بایست به نارسایی و عدم کارکرد درست قلب مشکوک  بوده و به متخصص قلب مراجعه فرمایید.

همچنین ریز فاکتورهایی ماننده سابقه بیماری قلبی یا سکته قلبی و یا مرگ بر اثر این موارد در سنین زیر 45 تا 55 سال ، سابقه چربی و فشار خون و دیابت ریسک مشکل و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

اگر با درد در سمت چپ کتف یا همان درد قلب از پشت مواجه شده و به خصوص زمانی که با فعالیت بدنی، این درد در شما افزایش می یابد، می توانید به گرفتگی رگ های قلبی مشکوک شوید. اما علل متفاوت دیگری نیز در میان است؛ از جمله علل ارتوپدی و عضلانی که ممکن است این درد را به وجود آورده باشد. پیشنهاد ما برای کسانی که این درد را تجربه می کنند مشورت هر چه سریعتر با پزشک متخصص قلب است تا از چند و چون علل آن مطلع شوند.

درد قلب از پشت

 

درد قلب از پشت با منشا قلب و عروق

درد قلبی در کتف به نسبت قفسه سینه کمتر اتفاق می افتد، اما درد استخوان کتف یکی از مواردی است که در افرادی با بیماری قلبی و حمله های قلبی بسیار اتفاق افتاده است.

مشکلاتی نظیر پریکاردیت یا دایسکشن ، معمولا درد را تنها به سمت چپ استخوان کتف افراد منتقل می کنند.

اگر در مورد علت درد ناحیه کتف خود مشکوک هستید و فاکتور ریسکی مربوط به بیماری قلبی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ناراحتی ناشی از حمله قلبی می تواند موجب احساس درد در ناحیه سینه یا حتی شانه شود. از این رو، علت درد در ناحیه شانه یا علت درد دست چپ، ممکن است از اثرات بیماری قلبی باشد. با تمام این دانسته ها می بایست دردهای قفسه سینه و درد قلب از پشت را نشانه ای بر بیماری قلبی در نظر گرفت و با متخصص مربوطه در میان گذاشت.

مهم‌ترین ویژگی‌های درد قلب چیست؟

درد قلبی در مردان نسبت به خانم‌ها شایع‌تر است. شما برای نشان دادن محل درد قلب و ناراحتی قفسه سینه ممکن است دستتان را به صورت مشت‌شده روی استخوان جناغ و قفسه سینه نگه دارید.

شدت درد قلب یا درد قلب از پشت ثابت نیست یعنی ماهیت افزایش‌یابنده- کاهش‌یابنده دارد؛ به این معنی که از زمان شروع احساس درد قلب، ابتدا شدت درد بیشتر می‌شود و سپس درد کم می‌شود تا زمانی که درد قطع شود.

درد قلب معمولا بین ۲ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد. اگر سابقه چنین دردهایی که تا ۵ دقیقه طول بکشد در شما وجود داشته است و به تازگی این حس در مدت زمانی طولانی‌تر از ۵ دقیقه، با شدت بیشتر بروز پیدا کرده است؛ این یک علامت هشدار است که باید خیلی فوری به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

درد قلب یا بعنوان مثال درد قلب از پشت از مهم‌ترین نشانه های بیماری انسداد سرخرگ تغذیه‌کننده قلب (سرخرگ کرونری) است.

گاهی درد قلبی ممکن است به شانه‌ها و یا بازوها انتشار پیدا کند. ممکن است درد قلب در قسمت‌های دیگری از بدن به جز قفسه سینه احساس شود. محدوده‌ای از زیر فک تا بالای ناف از قبیل: بین دو کتف، گردن، فک، دندان‌ها و شکم. درد قلب از پشت از نشانه های مهم مشکلات قلبی است که باید جدی گرفته شود.

در آغاز علامت‌دار شدن بیماری انسداد سرخرگ کرونر، درد قلب ممکن است در هنگام فعالیت‌های بدنی از قبیل ورزش کردن، با عجله کاری را انجام دادن، فعالیت جنسی و یا هیجان و استرس‌های روانی شامل عصبانیت و خشم ایجاد شود. با چند دقیقه نشتن و استراحت کردن معمولا درد قلب برطرف می‌شود.

آستانه درد قلب در هر فرد و بسته به شرایط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در یک فرد دیابتی که تحت درمان مناسب نیست؛ عصب‌های بدن ممکن است تحت آسیب قرار گرفته باشند. در چنین شرایطی فرد درد را دیرتر و با شدت کمتر نسبت به دیگران احساس می‌کند.

بروز درد قلبی در اوایل صبح، در سرما و فصل زمستان و یا بعد از خوردن غذاهای سنگین بیشتر است. کمتر شدن آستانه درد در این شرایط می‌تواند دلیل بیشتر شدن درد قلب باشد.

نشانگرهای قوی یک حمله قلبی

  • احساس سوزش، فشار، تنگی، یا درد
  • افزایش تدریجی درد طی چند دقیقه
  • درد منتشر شونده از جمله در میانه سینه
  • گسترش درد به سمت پشت، فک، گردن، و دست چپ
  • همراهی درد یا فشار با علائم دیگر مانند حالت تهوع ناگهانی، عرق سرد، و مشکلات تنفسی
  • احساس درد یا فشار طی استرس احساسی، فعالیت جسمانی یا در زمان استراحت (آنژین ناپایدار)

نشانگرهای ضعیف یک حمله قلبی

  • درد تیزی که در زمان سرفه یا عطسه احساس می شود
  • درد در یک بخش متمرکز است
  • درد به طور آشکار در یک سمت بدن شکل می گیرد بطور مثال درد قلب از پشت یا سمت چپ کتف
  • درد شدید ناگهانی که مدت زمان بسیار کوتاهی طول می کشد
  • دردی که برای روزها یا چند ساعت بدون هیچ نشانه دیگری ادامه دارد
  • درد به واسطه فشار دادن سینه یا حرکت بدن احساس می شود

تفاوت درد قلب و درد اضطراب

  • درد قلب در هنگام فعالیت و یا هیجان و استرس ناگهانی ایجاد می‌شود ولی درد اضطراب اصولا در هنگام شدت گرفتن اضطراب و افسردگی ایجاد می‌شود.
  • شروع دردهای ناشی از نارسایی قلبی همچون درد قلب از پشت، در سنین بالا رخ می دهد، حال اینکه دردهای ناشی از استرس و اضطراب در سنین پایین نیز مشاهده شده است.
  • درد قلب یا درد قلب از پشت معمولا در قفسه سینه و کتف‌ها و بازوها احساس می‌شود ولی درد اضطراب پراکنده است و هر بار در بخش‌های متفاوتی از بدن احساس می‌شود.
  • درد قلب معمولا چند دقیقه طول می‌کشد ولی درد اضطراب لحظه‌ای و به صورت نقطه‌ای است.
  • درد قلب معمولا با قرص زیر زبانی بهبود پیدا می‌‌کند ولی درد اضطراب با داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی التیام می یابد.
  • هنگامی که مبتلا به درد سینه می‌شوید؛ دانستن مشخصه‌های تفاوت درد قلب و درد اضطراب به شما در برخورد مناسب با درد کمک قابل توجهی می‌کند.

به علائم همراه با شانه درد یا درد قلب از پشت توجه داشته باشید

جدا از شانه درد و درد قلب ازپشت، حمله قلبی ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

احساس ناراحتی یا درد در سینه: شما ممکن است در ناحیه سینه درد یا ناراحتی که همانند اعمال فشار یا احساس پری به نظر می رسد را تجربه کنید که مدتی ادامه می یابد.

درد در قمست بالایی بدن: احساس درد یا ناراحتی ممکن است از ناحیه سینه به قسمت های دیگر بدن مانند درد قلب از پشت، فک، دندان، گردن، پشت، دست ها یا شانه ها گسترش یابد. احساس درد در قسمت بالایی بدن ممکن است بدون هیچ گونه ناراحتی در ناحیه سینه باشد.

معده درد: درد می تواند به قسمت شکم گسترش یابد و احساسی شبیه به سوزش سردل در شما شکل بگیرد. همچنین، ممکن است حالت تهوع یا حتی استفراغ را تجربه کنید.

تنگی نفس: حمله قلبی می تواند با تنگی نفس و تلاش فرد برای تنفس عمیق یا نفس نفس زدن همراه باشد. این شرایط عمدتا پیش از تجربه ناراحتی سینه شکل می گیرد. در برخی مواد ممکن است احساس ناراحتی نداشته باشید.

اضطراب: ممکن است این احساس در شما شکل بگیرد که یک حمله هراس را تجربه می کنید، یا این که در شرف مرگ هستید.

سبکی سر: ممکن است احساس سرگیجه یا این که در شرف غش کردن هستید را تجربه کنید.

تعریق: ممکن است به ناگاه عرق کنید در شرایطی که پوست سرد و آرام است.

زمانی که حمله قلبی رخ می دهد چه کاری انجام دهیم

اگر شما یا فردی در نزدیکی شما علائم حمله قلبی، مانند شانه درد یا درد قلب از پشت را تجربه می کنید، بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. افراد بسیاری به دلیل نادیده گرفتن علائم حمله قلبی و عدم انجام اقدامات لازم، مرگ را تجربه می کنند.

ممکن است برای این که خودتان به اورژانس مراجعه کنید وسوسه شوید، اما بهتر است منتظر آمبولانس باقی بمانید. پرسنل آمبولانس از چگونگی زنده نگه داشتن بیمار آگاهی دارند. اگر حمله قلبی را تجربه کردید از رانندگی پرهیز کنید، مگر این که انتخاب دیگری برای شما باقی نمانده باشد.

پیش از رسیدن آمبولانس تلاش کنید بیمار را آرام کرده و روی صندلی نشانده یا کمک کنید دراز بکشد. اگر بیمار به آسپرین آلرژی ندارد، یک آسپرین بچه به وی بدهید تا جویده و قورت دهد. اثرگذاری این دارو هنگامی که جویده و بلعیده شود، سریع‌تر است. اگر بیمار نفس نمی کشد، در صورت آشنایی با عملیات احیا این کار را انجام دهید. اگر با این کار آشنا نیستید، اپراتور فوریت های پزشکی می تواند شما را راهنمایی کند.

سخن پایانی

با ذکر نکات و مطالب بالا متوجه این موضوع می شویم که درد قلب از پشت یاناحیه چپ کتف، قفسه سینه و مواردی از این دست، می تواند شائبه هایی از عوارض قلبی را در ذهن ما ایجاد کند. در صورتیکه با یکی از علائم ذکر شده مواجه شدید، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه و در تشخیص عامل درد از معاینات و تست های مربوط استفاده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید