کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه را اکثرا تجربه کرده ایم. معمولا زمانی که به درد قفسه سینه دچار می شویم آن را ناشی از مشکلات قلبی می دانیم ،عده ای هم به این درد اهمیت نداده و آن را بی دلیل و ناشی از گرفتگی عضله خود می دانند. در این مقاله به بررسی علائم و نشانه ها و خطراتی که در پی بروز این درد ممکن است گریبانگیر ما شود می پردازیم و راه های درمانی را توضیح خواهیم داد. در هر صورت بهتر است با مشاهده این درد، به پزشک متخصص مراجعه نموده و به درمان و رفع مشکل بپردازید.

قلب در بدن انسان عضو بسیار مرموزی است و دردهای قلبی بسیار متنوع اند و می توانند خود را بصورت دردهای دیگری نمایان کنند؛ در این صورت تنها پزشک متخصص با استفاده از ابزارهای تخصصی، معاینات دقیق و گرفتن شرح حال بیمار می تواند اطمینان لازم برای سلامت قلب را به شما بدهد.

 

درد قفسه سینه همیشه باید مورد توجه قرار گیرد در عین حال که می دانیم در بسیاری از موارد ربطی به مشکلات قلبی ندارد. دانستن نشانه ها و علامت هایی که این درد را به سمت مشکلات قلبی سوق می دهد حائز اهمیت است. در بسیاری از موارد این درد ناشی از، درد ساختارهای عضلانی – اسکلتی ، مشکلات گوارشی یا رفلاکس، اسپاسم های عضلانی و عصبی و یا التهاب های کوچک در قفسه سینه می باشد؛ ولی اگر علائمی همچون تنگی نفس، تپش قلب، ضعف ، سبک سری، سرگیجه، غش کردن ، تعریق سرد و یا سابقه خانوادگی با درد قفسه سینه همراه باشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی عملکرد و ساختار قلب، از عدم وجود مشکلات قلبی اطمینان پیدا کنید.

درد قفسه سینه در عین حال که می تواند بی ربط به قلب و بی اهمیت باشد، لیکن می بایست برای رد کردن احتمال مشکلات قلبی ، حتما به پزشک متخصص قلب مراجعه کرد.

درد قفسه سینه

 

اشکال مختلف درد قفسه سینه

درد قفسه سینه به اشکال مختلفی خود را نشان میدهد.برخی از این اشکال خطرساز و نگران کننده بوده و برخی دیگر اینطور نیستند.

گاهی تشخیص علت درد برای ما امکان پذیر نیست که در این شرایط مراجعه به پزشک لازم است تا از سلامت خود مطمئن شوید.

این درد می تواند به صورت سوزش ،حس سنگینی و فشار در ناحیه ی قفسه سینه،و تیر کشیدن خود را نمایان سازد.

گاهی درد قفسه سینه هیچ دلیلی به جز اضطراب ،حملات ترس،گرفتگی،خستگی،بلند کردن اجسام سنگین و وارد کردن فشار به آن ناحیه را ندارد و نگران کننده و خطرساز نمی باشد و با استراحت بهبود پیدا می کند اما در چند مورد خطرساز بوده و حتما باید پیگیری و درمان شود.

در هر صورت به منظور اطمینان خاطر از سلامت خود به پزشک مربوطه مراجعه بفرمایید.

درد قفسه سینه و مشکلات قلبی

۱:گرفتگی در عروق کرونر قلب که این عروق وظیفه ی رساندن جریان خون و اکسیژن به عضله ی قلب را دارند و در صورت انسداد این ها قلب به خوبی نمی تواند به فعالیت نرمال خود ادامه بدهد.

۲:ضخیم شدن قلب:

با به وجود آمدن این ضایعه قلب عملیات خون رسانی و‌پمپاژ را به سختی انجام میدهد و موجب بروز مشکلاتی از قبیل تنگی نفس پس از انجام حرکات ورزشی ،احساس خستگی به دلیل خونرسانی ضعیف و سرگیجه و درد قفسه سینه می شود و اگر به این علائم اهمیت ندهید و پیگیر درد خود نباشید با مرور زمان به نارسایی قلبی مبتلا می شوید.

۳.پارگی رگ قلب:

این نوع عارضه با درصد کمتری به وقوع می پیوندد ولی در صورت ایجاد،بسیار خطرساز بوده و در مواردی منجر به مرگ می شود.

از علائم این عارضه درد ناگهانی و بسیار شدید در ناحیه ی قفسه ی سینه می باشد به طوری که گردن و کمر را نیز درگیر میکند.

۴:سکته قلبی:این مشکل به دلیل کاهش جریان خون در قلب می باشد که دردی شدیدتر از آنژین داشته و همراه با حالت تهوع و عرق کردن و احساس ضعف شدید رخ میدهد.

مراحل این درد به این صورت است که ابتدا شخص احساس درد زیادی در ناحیه قفسه سینه ی خود میکند اما بعد از مدتی این درد فرو کش کرده به طوری که دیگر علائمی وجود ندارد و پس از آن منجر به سکته قلبی می شود.

۵:افتادگی دریچه ی میترال:

این نوع عارضه خطرساز نبوده و همراه با علائم بسیار خفیفی مانند درد در قفسه سینه،تپش قلب و سرگیجه می باشد و نگران کننده نیست.

۶:التهاب عضله ی قلب:

علائم این عارضه،تب ،خستگی ،افزایش ضربان قلب و تنگی نفس می باشد.

نشانه های این عارضه شبیه به سکته قلبی می باشد با این تفاوت که فقط یک التهاب است و گرفتگی در رگ ها موجود نیست.

۷:التهاب کیسه ی اطراف قلب:درد این عارضه ،شبیه به آنژین است و ماندگار و ممتد می باشد و به صورت تیر کشیدن در قسمت گردن و شانه ها احساس می شود.

درد قفسه سینه و مشکلات ریوی

۱:آسم:در این مورد علاوه بر درد قفسه سینه،بیمار دچار سرفه و نفس تنگی می شود.

۲:فشار خون بالا در ریه ها:علائم مشابه آنژین است و در این عارضه بخش راست قلب در انجام فعالیت های معمولی خود دچار مشکل می شود.

۳:آمبولی ریه:این عارضه عموما بعد از عمل جراحی به دلیل وارد شدن لخته خون در داخل ریه رخ میدهد .برای جلوگیری از آن از بیمار پس از عمل خواسته می شود تا کمی‌در روز راه برود.

این عارضه با علائمی مثل بالا رفتن ضربان قلب،تنگی نفس و تب خود را نشان می دهد.

۴:عفونت ریه:این عارضه با علائمی همچون درد قفسه سینه،نفس نفس زدن،بروز خلط های خونی رخ می دهد و سریعا باید به پزشک مراجعه شود،زیرا در صورت بی توجهی عفونت تمام ریه را فراگرفته و باعث مرگ بیمار میشود.

درد قفسه سینه و مشکلات گوارشی

۱:رفلاکس معده:این عارضه که اغلب مردم آن را به عنوان ترش کردن می شناسند، بازگشت غذا از معده به داخل گلو می باشد.

علائم این عارضه ،حس سوزش در قفسه ی سینه ، گلو و معده،ترشی دهان می باشد.

به دلیل نزدیکی قلب و معده به یکدیگر در موارد بسیار زیادی پزشکان به اشتباه تشخیص می دهند.

۲:پانکراتیت:این درد با علائمی نظیر درد در قسمت پایین قفسه سینه و تشدید آن هنگام دراز کشیدن همراه است.

در حوزه ی مشکلات گوارشی موارد دیگری هم‌هست که در مقاله ای دیگر به آن میپردازیم.

ارتباط درد قفسه سینه با مشکلات استخوان و اعصاب

اگر دنده شما دچار شکستگی شود، شما دردی را در یک ناحیه مشخص در قفسه سینه خود احساس می کنید .

گاهی درد قفسه سینه هیچ ارتباطی با اعضای دیگر که به تفصیل آنهارا توضیح دادیم ندارد و به دلیل تحت فشار قرار دادن عضلات آن ناحیه رخ میدهد.به این صورت است که اگر فعالیتی را انجام بدهید این درد تشدید می شود.

حال زمان آن است که بدانیم ، چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر درد قفسه سینه به صورت ناگهانی باشد و با شدت بسیار زیادی رخ دهد، به طوریکه به دست ها ،فک و پشت کمر سرایت کند و سبب افزایش یا کاهش شدید ضربان قلب شود و این حالات همراه با تب ، سرگیجه و حالت تهوع باشد سریعا باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد.

تفاوت آنژین و حمله قلبی

بهترین پزشک قلب و عروق ممکن است هنگام صحبت در مورد درد قفسه سینه از کلمه “آنژین” یا “آنژین صدری” استفاده کند. در واقع ، آنژین ، اصطلاح پزشکی برای درد قفسه سینه ، فشار یا سفتی است – اما با حمله قلبی یکسان نیست.

حمله قلبی هنگامی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از قلب ناگهان و کاملاً  توسط یک لخته خون قطع شود. اما آنژین در شرایطی رخ می دهد که مقدار خونی که به عضله قلب می رسد نمی تواند نیاز قلب به خون را برآورده کند.

هنگامی که تقاضای قلب برای جریان خون (در اثر واردن شدن فشار یا فشار روحی) افزایش یابد ، ممکن است آن فرد علائم آنژین از جمله فشار ، سوزش ، سفتی یا احساس درد وسط سینه را تجربه کند.

کارشناسان بهداشت و بهترین متخصصین قلب ، آنژین را در دو دسته طبقه بندی می کنند: آنژین پایدار و آنژین ناپایدار. آنژین پایدار در طول فعالیت یا استرس عاطفی رخ می دهد ، در حالی که آنژین ناپایدار به طور معمول در هنگام استراحت اتفاق می افتد.

اگر به آنژین مبتلا هستید ، به این معنی است که شما دچار بیماری عروق کرونر هستید ، اما لزوماً به معنای حمله قلبی نیست.

در اینجا چندین تفاوت مهم وجود دارد که با مقایسه آنها می توانید متوجه شوید که علت درد قفسه سینه چیست.

آنژین                                                    

باعث آسیب دائمی در عضله قلب نمی شود.

در اثر فشار جسمی ، هیجان یا استرس عاطفی به وجود آمده است. علائم ممکن است برای هفته ها ، ماه ها یا حتی سال ها بروز پیدا کند و خاموش شود ، اما دوره ها کوتاه مدت هستند و با استراحت می توانند برطرف شوند.

بیشتر با سوزش یا فشار خفیف همراه است.

حمله قلبی

می تواند باعث آسیب دائمی در عضله قلب شود.

معمولاً بطور ناگهانی آغاز می شود و با استراحت تسکین نمی یابد و معمولاً با علائم دیگری همراه است.

به طور معمول به عنوان درد شدید “خرد کننده” قفسه سینه توصیف می شود (اگرچه برخی از افراد اصلاً درد وسط سینه ندارند).

سخن پایانی

دردهای ناگهانی بوجود آمده در بدن، علی الخصوص درد قفسه سینه ، ممکن است مخاطراتی به همراه داشته باشد. به همین منظور زمانی که دردهای ناگهانی قفسه سینه را تجربه می کنید و بیشتر از چند روز آن را تحمل می کنید؛ بویژه اگر با فعالیت بدنی این درد تشدید پیدا کرد، بهتر است با اورژانس تماس گرفته و یا به پزشکان متخصص ما در زمینه قلب و عروق مراجعه فرمائید تا با معاینات بالینی و تست های مربوطه، متوجه علت درد شده و قبل از فوت وقت به درمان بپردازید.

هر چند اکثر دردهای قفسه سینه ربطی به مشکل قلبی ندارند ، اما بهتر است با احساس گرفتگی یا دردهای طولانی در قفسه سینه ، به پزشک متخصص قلب مراجعه و از تجربیات ایشان بهره برید. در صورت عدم وجود مشکلات قلبی با خیالی آسوده از کنار دردهای ناگهانی قفسه سینه عبور خواهید کرد.

این توضیحات تنها توضحات اولیه در مورد شناخت مشکلات قلبی است و به هیچ عنوان نمیتواند جای ارجاع به پزشک متخصص را پر کند، زیرا تجربه، علم و تبهر پزشکان حاذق می تواند تشخیص درست را در پی داشته باشد. در کلینیک های ما پزشکان حاذق و با تجربه، با استفاده از فن آوری های روز می توانند در تشخیص علت درد شمارا یاری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید