تپش قلب و لرزش بدن

شاید فکر کنید تپش قلب تنها زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد ضربان قلب شما در هر دقیقه بیشتر از حد طبیعی باشد و درواقع ضربان اضافه ایجاد شود. اما واقعیت این است که از نظر پزشکی تپش قلب یا پالپیتیشن به معنی هر نوع ضربان قلبی است که فرد آن را حس می‌کند. زیرا در حالت طبیعی فرد نباید ضربان قلبش را حس کند.

این عارضه به دلایل مختلفی مانند ریتم تند یا کند، ریتم‌های غیرطبیعی مانندAF یا PSTV و مهم‌تر از همه PVC (مربوط به مشکلات بطنی) وPAC (مربوط به مشکلات دهلیزی) است که شایع‌ترین حالت تپش قلب است و بیشتر در خانم‌ها و در اثر استرس و اضطراب و زمینه‌های روانشناسی ایجاد می‌شود.

اما ازآنجایی‌که تپش قلب و لرزش بدن می‌تواند گاهی به دلایل جدی‌تر و زمینه‌ای مانند تیروئید یا بیماری‌های قلبی باشد، در صورت بروز این حالت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک قلب ما تحت معاینه بهترین متخصصان قلب با مدرن‌ترین تجهیزات قرار بگیرید تا مشخص شود که علت تپش قلب و لرزش بدن شما تنها به دلیل استرس و اضطراب است یا مشکل جدی‌تر وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام کنید. در ادامه نیز برای شما به‌طور کامل خواهیم گفت که چرا این عارضه رخ می‌دهد و چه باید کرد؟ پس با ما همراه باشید.

تپش قلب و لرزش بدن

دلایل ایجاد تپش قلب و لرزش بدن

دلایل مختلفی می‌تواند باعث تپش قلب شود. این گروه از علائم و نشانه‌ها می‌تواند شواهدی از مسائل فیزیولوژیکی و عاطفی مانند وحشت یا اضطراب، لرزش بدن و پایین آمدن قند خون باشد.

در صورت افت قند خون ممکن است علاوه بر تپش قلب و لرزش بدن، تعریق، سرگیجه و حالت تهوع را نیز تجربه کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل ایجاد تپش قلب و لرزش بدن را توضیح خواهیم داد.

البته این موارد نمی‌تواند جایگزینی برای تشخیص متخصص قلب باشد. زیرا بیماری‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز این علائم شوند. در اینجا تنها تعدادی از شایع‌ترین آن‌ها را برای آشنایی بیشتر شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

اختلال هراس یا حمله پانیک

حملات ترس، احساسات وحشت ناگهانی هستند که بدون آگاهی و به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهند. این شرایط می‌تواند در هر زمان و حتی در هنگام خواب رخ دهد. فردی که دچار حمله وحشت می‌شود ممکن است باور کند که دچار حمله قلبی شده یا مرگ در شرف وقوع است. ترس و وحشتی که فرد هنگام این حمله تجربه می‌کند متناسب با شرایط واقعی نیست و ممکن است با آنچه در اطراف او اتفاق می‌افتد، ارتباطی نداشته باشد.

اکثر افراد مبتلا به حملات وحشت علائمی مانند تپش قلب و لرزش بدن، ضعف، گیجی، بی‌حسی یا گزگز دست و انگشتان، دردهای قفسه سینه، مشکل تنفس و احساس از دست دادن یا عدم کنترل خود را تجربه می‌کنند.

خوشبختانه چندین روش درمانی برای حملات وحشت وجود دارد که باید توسط متخصصین اعصاب موردبررسی و درمان قرار بگیرد و در این میان پزشک متخصص قلب نیز می‌تواند به شما در کنترل وضعیت قلب برای جلوگیری از تپش قلب و لرزش بدن کمک کند.

افت قند خون

پایین بودن قند خون یا افت قند خون، سندرمی است که در آن قند خون فرد به‌طور ناگهانی و خطرناکی پایین می‌آید. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

بیماری‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون در فرد شود که از آن جمله می‌توان به پانکراتیت، سندرم کوشینگ و سرطان لوزالمعده اشاره کرد. علائم و نشانه‌های پایین بودن سطح قند خون شامل تپش قلب و لرزش بدن، گرسنگی شدید و غیرقابل‌تحمل، تعریق، عصبی شدن و ضعف است. اگر قند خون شما خیلی پایین باشد می‌توانید به‌عنوان درمان سریع از قرص قند، نوشابه، آب و قرص‌های گلوکزدار استفاده کنید.

اما در صورت تکرار این وضعیت حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص فشارخون در کلینیک فشارخون و همچنین متخصص قلب در کلینیک قلب مراجعه نموده تا تمامی موارد بررسی شده و علت اصلی افت قند خون مشخص و اقدامات درمانی لازم انجام گیرد. اگر بیش از یک بار این شرایط را تجربه کرده‌اید، عدم مراجعه به متخصص می‌تواند موجب عدم آگاهی از یک بیماری جدی شده و حتی تهدیدکننده زندگی شما باشد.

لرزش بدن که باعث تپش قلب می‍شود!

لرزش حرکات غیر ارادی یک یا چند قسمت از بدن است. از دلایل لرزش می‌توان به اختلالات عصبی، بیماری‌های نورودژنراتیو، مصرف برخی از داروها، مسمومیت با جیوه، پرکاری تیروئید و نارسایی کبدی اشاره کرد.

لرزش انواع مختلفی دارد و می‌تواند باعث تپش قلب شود. درمان لرزش بدن به نوع لرزش و در دسترس بودن داروها برای این بیماری بستگی دارد که حتماً باید توسط متخصص مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد تا علت اصلی مشخص شده و درمان‌های لازم هرچه سریع‌تر شروع شوند.

در این میان ممکن است پزشک متخصص شما را برای کنترل بهتر و ایجاد شرایط حیاتی مطلوب‌تر نزدیک یک متخصص قلب با تجربه مانند متخصصین کلینیک قلب ما بفرستد تا هم‌زمان شرایط سلامت قلب شما نیز تحت نظر و کنترل قرار بگیرد.

تاکی کاردی فوق بطنی پاروکسیسم (PSVT)

تاکی کاردی فوق بطنی پاروکسیسم (PSVT) یک انتقال غیر عادی الکتریسیته در مناطق خاصی از قلب است. PSVT زمانی به‌عنوان تاکی کاردی دهلیزی پاروکسیسم یا PAT نیز شناخته می‌شد. علائم PSVT شامل ضعف، تنگی نفس، فشار قفسه سینه، سبکی سر، تپش قلب و لرزش بدن است. PSVT با داروها یا روش‌هایی درمان می‌شود که بتواند قلب را به الگوی الکتریکی طبیعی خود بازگرداند.تپش قلب و لرزش بدن

کم‌آبی بدن به معنی از دست دادن بیش‌ازحد آب بدن است. تعدادی از دلایل کم‌آبی بدن شامل قرار گرفتن در معرض گرما، ورزش شدید طولانی‌مدت و برخی بیماری‌های دستگاه گوارش هستند. علائم کم‌آبی بدن شامل سردرد، سبکی سر، یبوست و بوی بددهان است که در موارد شدید می‌تواند باعث تپش قلب و لرزش بدن نیز بشود.

درمان کم‌آبی بدن جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های ازدست‌رفته توسط مایعات الکترولیت و مصرف بیشتر نوشیدنی‌های مناسب است که باید توسط پزشک مشخص شوند.

سایر دلایل احتمالی تپش قلب و لرزش بدن عبارت‌اند از:

• تمرین‌های ورزشی دشوار
  • مصرف بیش‌ازحد کافئین یا الکل
  • نیکوتین حاصل از محصولات تنباکو مانند سیگار معمولی و سیگار برگ
  • فشارخون
  • اضطراب
  • کمبود خواب
  • تغییرات هورمونی، ازجمله بارداری
  • ناهنجاری‌های الکترولیت
  • قند خون پایین
  • کم‌خونی
  • تیروئید بیش فعال یا پرکاری تیروئید
  • سطح پایین اکسیژن یا دی‌اکسید کربن در خون
  • از دست دادن خون
  • شوکه شدن
  • تب
  • داروهای بدون نسخه (OTC)، ازجمله داروهای سرماخوردگی و سرفه، مکمل‌های گیاهی و مکمل‌های غذایی
  • داروهای تجویزی مانند استنشاق کننده‌های آسم و ضد احتقان ها
  • محرک‌هایی مانند آمفتامین و کوکائین
  • بیمارهای قلبی
  • آریتمی یا ریتم نامنظم قلب
  • دریچه‌های غیرطبیعی قلب
  • آپنه خواب (یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود.)

چه موقع باید فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید؟

در صورت تپش قلب و لرزش بدن به‌صورت ناگهانی و شدید و یا سابقه مشکلات قلبی تشخیص داده شده، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. همچنین اگر تپش قلب با موارد زیر همراه باود باید با اورژانس تماس گرفته و کارهایی که به شما گفته می‌شود را انجام دهید و یا در صورت امکان خودتان را به نزدیک‌ترین اورژانس برسانید:

• ضعف
  • سبکی سر
  • غش کردن
  • از دست دادن هوشیاری
  • گیجی
  • تنفس دشوار
  • تعریق بیش‌ازحد
  • درد، فشار یا سفت شدن در قفسه سینه
  • درد در بازوها، گردن، سینه، فک یا قسمت فوقانی کمر
  • سرعت نبض بیش از 100 ضربان در دقیقه

این‌ها می‌تواند علائم یک بیماری جدی‌تر باشد که نیاز به مراقبت و معاینه پزشکی فوری دارند.

نحوه تشخیص علت تپش قلب و لرزش بدن

تشخیص علت تپش قلب و لرزش بدن بسیار دشوار است، به‌خصوص اگر تپش قلب درحالی‌که در مطب پزشک هستید رخ ندهد یا در مانیتور آریتمی چیزی مشاهده نشود. به همین دلیل هر پزشکی نمی‌تواند علت را تشخیص دهد و تنها پزشکان متخصص باتجربه در این زمینه توانایی تشخیص درست و به‌موقع را دارند.

برای تشخیص، پزشک شما یک معاینه بدنی کامل را برای شناسایی علت آن انجام می‌دهد. همچنین باید برای پاسخ به سؤالات به‌طور دقیق در مورد مسائل زیر آماده باشید تا بتوانید به تشخیص درست پزشک کمک کنید:

• فعالیت بدنی

• سطح استرس

• استفاده از داروهای تجویزی

• استفاده از داروهای OTC (بدون نسخه) و مکمل

• شرایط سلامتی کلی

• الگوهای خواب

• میزان استفاده از کافئین و محرک

• مصرف الکل

• برنامه قاعدگی

• آزمایشاتی که برای رد برخی بیماری‌ها یا مشکلات قلبی توسط متخصص قلب انجام می‌شوند، عبارت‌اند از:

• آزمایش خون

• آزمایش ادرار

• سنجش استرس

• ضبط ریتم قلب به مدت 24 تا 48 ساعت با استفاده از دستگاهی به نام مانیتور هولتر

• سونوگرافی قلب یا اکوکاردیوگرام

• الکتروکاردیوگرام

• اشعه ایکس قفسه سینه

• مطالعه الکتروفیزیولوژی برای بررسی عملکرد الکتریکی قلب شما

• آنژیوگرافی کرونر برای بررسی چگونگی جریان خون در قلب شما

• درمان تپش قلب و لرزش بدن

• همان‌طور که تا این جای مطلب مشخص شد، عوامل و بیماری‌های مختلفی می‌توانند باعث تپش قلب و لرزش بدن شوند که نوع درمان نیز به علت ایجاد این علائم بستگی دارد. در صورت تشخیص هرگونه بیماری زمینه‌ای نیز مانند دیابت باید موارد تحت درمان و نظر متخصصی باتجربه قرار بگیرد. گاهی اوقات نیز بعد از انجام آزمایشات فوق و رد کردن بیماری‌های جدی ممکن است پزشک قادر به یافتن علت تپش قلب و لرزش بدن نباشد.

اگر تپش قلب شما به دلیل انتخاب شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن یا مصرف زیاد کافئین است، قطع استفاده از این مواد ممکن است تمام کاری باشد که باید انجام دهید. اگر فکر می‌کنید دلیل آن دارو باشد، از پزشک خود در مورد داروهای جایگزین یا روش‌های درمانی دیگر بپرسید.

جلوگیری از تپش قلب و لرزش بدن

اگر پزشک شما احساس می‌کند که درمان لازم نیست، می‌توانید این مراحل را انجام دهید تا احتمال تپش قلب و لرزش بدن شما کاهش یابد:

سعی کنید عوامل محرک خود را شناسایی کنید تا بتوانید از آن‌ها جلوگیری کنید. فعالیت‌های خود و همچنین غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید را ثبت کنید و هنگام تپش قلب یادداشت کنید تا در دفعات بعدی از آن خودداری کنید.اگر مضطرب هستید یا استرس دارید، تمرینات آرامش، تنفس عمیق، یوگا یا تای چی را امتحان کنید.

مصرف کافئین را محدود یا متوقف کنید. از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز خودداری کنید.

سیگار نکشید و از محصولات دخانیات استفاده نکنید.

• اگر دارویی باعث تپش قلب شما می‌شود، با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت امکان از یک داروی جایگزین استفاده نمایید.

• به‌طور منظم تمرینات سبک ورزشی انجام دهید.

• به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید.

• مصرف الکل را به حداقل برسانید.

• سعی کنید فشارخون و سطح کلسترول خود را طریق متخصصین فعال در کلینیک فشارخون کنترل کنید.

• جمع بندی

• تپش قلب و لرزش بدن می‌تواند علائمی از وجود یک بیماری جدی در بدن باشد که باید هرچه سریع‌تر توسط متخصصین متبحر مانند متخصصین ما در کلینیک قلب تشخیص داده شده و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

قلب مهم‌ترین عضو حیاتی بدن است که حتی یک لحظه ازکارافتادن یا ایجاد اختلال در سیستم آن می‌تواند باعث بروز خطر مرگ شود. بنابراین این موضوع را جدی بگیرید و در صورت تجربه تپش قلب و لرزش بدن حتی به‌صورت خفیف، حتماً به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

گاهی پزشک متخصص قلب برای درمان و کنترل بهتر، شما را نزد متخصص اعصاب نیز می‌فرستد تا تشخیصات به‌صورت کامل و صحیح انجام شوند. اقداماتی مانند سبک زندگی سالم، پیروی از یک برنامه تغذیه‌ای مناسب با شرایط خود و ورزش منظم می‌تواند تا حد زیادی باعث سلامت قلب و جلوگیری از این علائم شود.