درد پشت قلب نشانه ی چیست ؟ درد قفسه سینه یا همان درد در ناحیه ی قلب دومین دلیل مراجعه به مراکز اورژانس در ایالات متحده آمریکاست که هر ساله منجر به بیش از 8 میلیون ویزیت اورژانسی در این کشور می شود. سالانه درد پشت قلب 20 تا 40 درصد از جمعیت عمومی جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث مرگ سالانه 17.9 میلیون نفر درجهان می شود که این رقم بسیار بالایی است! اگر چه شایع ترین علل درد سینه مشکلات گوارشی هستند اما خطر و شیوع مشکلات قلبی که با این علامت همراه هستند به قدری زیاد است که نمی توان از آن به راحتی چشم پوشی کرد. بیماری های زیادی می توانند این مشکل را ایجاد کنند که در این جا به هر کدام از آن ها اشاره خواهیم کرد.

درد پشت قلب نشانه ی چیست؟

فهرست:

شایعترین مشکلات قلبی که می توانند درد قفسه سینه ایجاد کنند

کدام مشکل قلبی می تواند درد پشت قلب بدهد؟

کدام مشکلات ریوی می توانند درد پشت قلب ایجاد کنند؟

کدام مشکلات دستگاه گوارش می تواند درد پشت قلب ایجاد کند؟

در برخورد با درد پشت قلب چه کنیم؟

کدام مشکل قلبی می تواند درد پشت قلب بدهد؟

شایعترین مشکلات قلبی که می توانند درد قفسه سینه ایجاد کنند:

بیماری عروق کرونر: به علت انسداد در رگ های خونی که جریان خون و اکسیژن را به خود عضله قلب می رسانند رخ می دهد. این واقعه می تواند باعث دردی شدید شود که به آنژین معروف است. این یک علامت بیماری قلبی است اما به طور معمول به قلب آسیب دائمی نمی زند و به شرط درمان زود هنگام می تواند برگشت پذیر باشد. اگرچه این واقعه نشانه این است که احتمال حمله قلبی در آینده برای شما بسیار زیاد است. درد پشت قلب ممکن است به بازو ، شانه ، فک تحتانی یا کمر گسترش یابد. ممکن است احساس فشار یا سنگینی داشته باشد. آنژین می تواند با ورزش ، هیجان یا پریشانی عاطفی شروع شود و یا افزایش یابد و با استراحت یا دارو های متسع کننده ی عروق مانند نیتروگلیسیرین تسکین یابد.

سکته قلبی (حمله قلبی): این اتفاق در حقیقت ادامه بیماری کرونر در فردی است که درمان درست و به موقع دریافت نکرده است. در سکته ی قلبی کاهش جریان خون از طریق رگ های خونی قلب باعث از بین رفتن سلول های عضله قلب می شود. اگرچه شبیه درد آنژین قفسه سینه است ، اما یک حمله قلبی معمولاً یک درد شدیدتر ، له کننده در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه است و با استراحت برطرف نمی شود. تعریق ، حالت تهوع ، تنگی نفس یا ضعف شدید ممکن است با درد همراهی داشته باشد.

میوکاردیت: التهاب عضله قلب است که علاوه بر درد قفسه سینه ممکن است باعث تب ، خستگی ، ضربان قلب و تنفس سریع (تاکی کاردی و تاکی پنه) شود. اگرچه هیچ انسدادی در عروق کرونر وجود ندارد علائم میوکاردیت می تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد.

پریکاردیت : التهاب یا عفونت کیسه اطراف قلب (پریکارد) که قلب در آن محصور است. می تواند دردی مانند درد آنژین قلبی ایجاد کند. اما اغلب باعث یک درد نسبتا شدید و ثابت در امتداد گردن  و عضله شانه و پشت می شود. گاهی اوقات هنگام نفس کشیدن ، قورت دادن غذا یا به پشت دراز کشیدن ، بدتر می شود و همچنین خم شدن رو به جلو می تواند باعث تسکین درد شود.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: بیماری ژنتیکی است که باعث ضخیم شدن غیرعادی عضله قلب می شود. گاهی اوقات این امر به دلیل اشکالی که در عملکرد قلب ایجاد می کند می تواند منجر به مشکلاتی در جریان خونی که از قلب پمپ می گردد شود. درد قفسه سینه یا پشت قلب و تنگی نفس معمولا همزمان با ورزش اتفاق می افتد. با گذشت زمان ، هنگامی که عضله قلب بسیار ضخیم شود ، نارسایی قلبی ممکن است رخ دهد. این باعث می شود قلب برای پمپاژ خون مجبور شود که بیشتر کار کند که خود این اتفاق باعث تشدید نارسایی و درد قلب می شود. همراه با درد قفسه سینه ، این نوع کاردیومیوپاتی ممکن است باعث سرگیجه ، تاری دید ، غش و علائم دیگر شود.

بیرون زدگی یا افتادگی دریچه میترال : افتادگی دریچه میترال حالتی است که در آن دریچه میترال در قلب به طور کامل بسته نمی شود. علائم گوناگونی با افتادگی دریچه میترال همراه هستند ، از جمله درد قفسه سینه ، تپش قلب و سرگیجه. اگرچه ممکن است این بیماری کاملا بدون علامت باشد به خصوص اگر افتادگی خفیف باشد.

پارگی (دایسکشن) عروق کرونر: بسیاری از اتفاقات می توانند باعث این وضعیت نادر اما کشنده شوند ، که در صورت ایجاد پارگی در شریان کرونر به وجود می آید. ممکن است با احساس پارگی یا درد خنجری که به گردن ، کمر یا شکم تیر می کشد درد ناگهانی و شدیدی ایجاد کند.

 پارگی (دایسکشن) آئورت : پارگی آئورت هم مانند پارگی عروق کرونر است.  آئورت ، شریان اصلی است که از قلب خارج می شود و یکی از بزرگترین عروق در بدن است. وقتی این اتفاق می افتد ، تجمع خون می تواند باعث پاره شدن کامل شریان شود که این وضعیت تهدید کننده زندگی است ، بنابراین نیاز به مداخله فوری دارد.

کدام مشکلات ریوی می توانند درد پشت قلب ایجاد کنند؟

پلوریت: همچنین به عنوان پلورزی شناخته می شود ، این یک التهاب یا تحریک پوشش داخلی ریه ها و قفسه سینه است. هنگام تنفس ، سرفه یا عطسه احتمالاً احساس درد شدیدی می کنید. شایعترین دلایل ایجاد درد قفسه سینه در پلوریت ، عفونتهای باکتریایی یا ویروسی ، آمبولی ریوی و پنوموتوراکس است. سایر علل کمتر شایع شامل آرتریت روماتوئید ، لوپوس و سرطان می باشد.

ذات الریه یا پنومونی:  عفونت های ریوی که می توانند باعث التهاب ریه و درد پشت قلب شوند. ذات الریه اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شود و می تواند باعث تب ، لرز ، سرفه و خلط چرکی از دستگاه تنفسی شود.

آمبولی ریوی: هنگامی که یک لخته از طریق جریان خون از سایر قسمت های بدن عبور می کند و وارد ریه ها می شود می تواند باعث پلوریت حاد ، تنگی نفس و ضربان قلب سریع شود. همچنین آمبولی ریه می تواند باعث تب و شوک شود. آمبولی ریوی به احتمال زیاد بدنبال ترومبوز ورید عمقی پا یا پس از چند روز بی حرکت بودن بعد از جراحی یا به عنوان عارضه سرطان قادر است درد پشت قلب ایجاد کند .

پنوموتوراکس: پنوموتوراکس اغلب در اثر آسیب مستقیم به قفسه سینه ایجاد می شود ، هنگامی که بخشی از ساختمان ریه فرو می ریزد ، باعث آزاد شدن هوا در حفره قفسه سینه می شود. این امر می تواند باعث ایجاد درد هنگام تنفس و یا تنگی نفس گردد. همچنین علائم دیگری مانند فشار خون پایین و  درد قفسه سینه در ان دیده می شود.

فشار خون ریوی: در این بیماری فشار خون زیاد در شریان های ریه باعث می شود قلب راست بیش از حد کار کند و درد قفسه سینه را به وجود آورد.

آسم. ایجاد تنگی نفس ، خس خس سینه ، سرفه و گاهی اوقات درد قفسه سینه ، آسم نوعی اختلال التهابی در مجاری تنفسی است.

: COPD COPD به سه بیماری آمفیزم ، برونشیت مزمن و آسم تقسیم می شود. این بیماری با کوچک شدن و آسیب رساندن به مجاری تنفسی که گازها و هوا را به داخل ریه ها وارد می کند و همچنین کیسه های هوای ریز (آلوئول ها) که اکسیژن را به جریان خون منتقل می کنند و دی اکسید کربن را از بین می برند ، جریان هوا را مسدود می کند. سیگار کشیدن مهم ترین دلیل این بیماری است.

کدام مشکلات دستگاه گوارش می تواند درد پشت قلب ایجاد کند؟

بیماری ریفلاکس معده (GERD) که با نام ریفلاکس اسید نیز شناخته می شود . GERD هنگامی اتفاق می افتد که محتوای معده دوباره به داخل مری برگردد. این اتفاق می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو و حلق شود. مسایلی که ممکن است ریفلاکس اسید را بیشتر کنند شامل چاقی ، سیگار ، بارداری و غذاهای پرادویه یا چرب است. دل درد و سوزش معده ناشی از ریفلاکس اسید تا حد زیادی مشابه درد پشت قلب احساس می شود زیرا قلب و مری در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و شبکه عصبی مشترکی دارند.

اختلالات انقباض مری نیز می توانند باعث درد پشت قلب شوند. انقباضات ناهماهنگ عضلانی (DES) و انقباضات فشار بالا (مری فندق شکن) مشکلاتی در مری هستند که می توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

حساسیت مری که یک علت دیگر است زمانی رخ می دهد که مری به علت تغییر فشار یا قرار گرفتن در معرض اسید بسیار دردناک می شود. علت این حساسیت مشخص نیست.

پارگی یا سوراخ شدن مری ، یک درد ناگهانی و شدید قفسه سینه به دنبال استفراغ می تواند به سندرم ماوری ویس یا بویرهاو منجر شود یا یک روش مداخله مری مانند آندوسکوپی نیز ممکن است علت پارگی در مری باشد.

بیماری دیگر ایجاد کننده درد پشت قلب زخم معده است. زخم معده یک ناراحتی مبهم و متناوب در کحل معده است که می تواند نتیجه ی زخم های دردناک در مخاط معده یا قسمت اول روده کوچک (دئودنوم) باشد. بیشتر در افرادی که سیگار می کشند ، مقدار زیادی الکل می نوشند یا مسکن هایی مانند آسپرین یا NSAID مصرف می کنند دیده می شود ، به طور معمول در این بیماری درد با مصرف آنتی اسیدها بهبود می یابد.

فتق هیاتال ، این مشکل رایج زمانی اتفاق می افتد که قسمت بالایی معده بعد از مصرف غذا به قسمت تحتانی سینه فشار می آورد. این بیماری اغلب باعث علائم ریفلاکس ، از جمله سوزش معده یا درد قفسه سینه می شود. در فتق هیاتال درد هنگام خوابیدن بیشتر می شود.

پانکراتیت نیز می تواند علایمی به نفع درد قلبی ایجاد کند.  اگر در ناحیه پایین قفسه سینه درد داشته باشید که در حالت صاف دراز کشیده اغلب بدتر و هنگام خم شدن به جلو بهتر است ، ممکن است مبتلا به پانکراتیت باشید.

مشکلات کیسه صفرا آخرین متهم در ردیف گوارشی است. آیا بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب ، احساس سنگینی یا درد در ناحیه پایین قفسه سینه یا سمت راست بالای شکم خود دارید؟ در این صورت ، درد پشت قلب شما ممکن است به دلیل مشکلات کیسه صفرا باشد.

در برخورد با درد پشت قلب چه کنیم؟

با اینکه شایع ترین علل درد پشت قلب علل گوارشی هستند اما توجه کنید کوچک ترین اتلاف زمان در بررسی اینگونه درد ها به راحتی به قیمت جان شما تمام می شود . هر گاه و تحت هر شرایطی دردی در ناحیه ی قلب و یا قفسه سینه پیدا کردید بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید . ممکن است که یک درد عضلانی ساده و یا مشکلات گوارشی باشد که در این صورت شما شانس آوردید ! ولی اگر مشکل قلبی باشد می تواند اتفاقات خوبی را رقم نزند . پزشکان ما در مراکز تخصصی قلب حاضر هستند تا با کمک به شما در درمان مشکلات قلبی شما باعث شوند که کمترین صدمه به قلب و جسم شما وارد شود و عزیزانتان داغدار نشوند!

دیدگاهتان را بنویسید