احساس نگرانی، ترس یا اضطراب برای افراد در زمان مختلف کاملا طبیعی است.  این احساسات در واقع پاسخ طبیعی به اتفاقات غیرطبیعی در زندگی میباشند. برخی افراد استرس را مکررا تجربه میکنند. علائم قلب درد میتوانند از احساسات فرا تر رفته و به شکل علائم جسمانی تظاهر یابند. مانند علائم قلب درد عصبی.

گاهی این علائم به طور اشتباه به بیماری ها نسبت داده میشوند.  برای مثال علائم قلب درد عصبی میتواند یک نشانه از استرس باشد. معمولا اگر نتیجه ی یک حمله ی پانیک یا یک واکنش شدید علائم قلبی باشد نگران کننده است زیرا ممکن است که بیماری قلبی مرتبط باشد.اگر معمولا دچار اضطراب میشوند، آموختن اینکه چه کار هایی به بهبود علائم قلب درد عصبی کمک میکند و تشخیص مواقعی که دریافت درمان پزشکی لازم است، برای شما مفید خواهد بود.

علائم قلب درد عصبی

علائم قلب درد عصبی به چه گونه است؟

علائم اضطراب بین افراد به ندرت یکسان است. حتی در یک فرد نیز ممکن است در زمان های مختلف متفاوت باشد. اضطراب خود را به شکل های مختلفی نشان میدهد و این باعث میشود شناسایی علائم دشوار باشد. علائم قلب درد عصبی برای هر فرد متفاوت است. برخی افراد آن را به طور تدریجی حس میکنند. برای سایر افراد، درد ممکن است ناگهانی و غیرمترقبه باشد. علائم قلب درد عصبی میتوانند به اشکال زیر توصیف شوند:

  • درد تیز تیرکشنده
  • درد پایدار قفسه سینه
  • گرفتگی غیرعادی یا اسپاسم قفسه سینه
  • درد مبهم، بی حسی، سوزش
  • درد خنجری
  • درد فشارنده

اگر سابقه ی درد قفسه ی سینه با اضطراب را نداشته اید باید مراقب باشید که این درد مربوط به قلب نباشد.  گاهی افراد تصور میکنند دچار سکته ی قلبی شده اند و به اورژانس های بیمارستان مراجعه میکنند.

طبق مطالعات انجام شده 25 تا 50% بیمارانی که درد قفسه سینه ی کم خطر ( که منتسب به قلب نمیباشد) اضطراب شدیدی را تجربه میکنند. اگر به اورژانس بیمارستان مراجعه میکنید و پزشک علت درد قفسه سینه را در شما پیدا نمیکند با پزشک در رابطه با علت محتمل برای این درد از قبیل اضطراب مشورت کنید.

تفاوت علائم قلب درد عصبی و درد حمله ی قلبی

درد قفسه ی سینه یک علامت نگران کننده است و معمولا بهتر است که توجه پزشکی دریافت کند. حتی اگر علت آن اضطراب باشد،بررسی آن بهتر از این است که یک حمله قلبی وجود داشته باشد و شناسایی نشود. زمانی که به فردی حمله ی قلبی دست میدهد، آن را به انواع مختلفی ممکن است توصیف کند ( موارد زیر نشان دهنده ی این اند که درد حس شده احتمال زیادی دارد به مشکل قلبی مرتبط باشد):

  • درد قفسه ی  سینه که به بخش های دیگر بدن مانند دست یا فک تیر میکشد
  • درد قفسه ی سینه که با فعالیت بدتر میشود
  • درد قفسه سینه همراه با تهوع
  • فشار در قفسه ی سینه، به گونه ای که انگار جسمی سنگین روی قفسه ی سینه قرار گرفته است
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • حس فشار بر سینه

مطالعات نشان داده اند 30% افرادی که حمله ی قلبی داشته اند درد قفسه ی سینه نداشته اند. برخی علائم خود را به شکل درد کمر و خستگی گزارش داده اند.

علی  رغم اینکه بین اضطراب و درد قفسه ی سینه ارتباط علمی ثابت شده ای وجود دارد، نباید این درد را  نادیده بگیرید. در صورت احساس قلب درد به اورژآنس تماس بگیرید و سعی نکنید خودتان تا بیمارستان رانندگی کنید. پزشکان شما را معاینه و ارزیابی خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود مشکل قلبی وجود ندارد یا دلیل دیگری برای این درد وجود ندارد.

ویژگیحمله ی قلبیدرد اضطرابی
شدت درد به فعالیت فیزیکی ارتباط دارد 
درد هنگام استراحت کردن نیز پا برجاست 
ضربان قلب به هنگام درد افزایش میابد
درد ناحیه ی سینه همزمان با استرس 
درد قفسه ی سینه به طور پیوسته وجود دارد 
درد تیز و تیرکشنده که تنها چند ثانیه طول میکشد 
احساس نفس تنگی 
درد از قفسه ی سینه به نقاط دیگر تیر میکشد مانند فک یا دست 

چه چیزی باعث ایجاد علائم قلب درد عصبی میشود؟

به هنگام اضطراب، بدن معمولا از خود واکنش های فیزیکی مانند تنگی نفس و تعریق نشان میدهد. در حالت اضطراب و تنش مغز پاسخ های فوری ای به استرس میدهد که شامل تغییرات فیزیولوژیک میباشد. در این شرایط بدن منقبض میشود. استرس باعث ایجاد پاسخ های روحی روانی و احساسی نیز میباشند. ممکن است با کوچکترین تحریکی ناراحت یا عصبی و پرخاشگر شوید. این پاسخ ها را حالت ستیز و گریز می نامند. که عامل اصلی آن تحریک اعصاب سمپاتیک است.

اگر این پاسخ های ستیز و گریز را ندرتا احساس کنید بدن فرصت میکند به حالت پایدار قبلی خود برگردد. اما افرادی که به طور مکرر دچار این پاسخ ها میشوند، نمیتوانند حالت استراحت را بازیابی کرده و گرفتگی و درد عضلات را از خود برجای میگذارند. این اثر به شکل درد قفسه ی سینه یا علائم قلب درد میتواند تظاهر یابد.

به همین نحو در شرایط بسیار مضطرب کننده، تعداد ضربان قلب شما بالا میرود، قدرت هر ضربه ی قلبی نیز بیشتر میشود. این دو مورد در کنار انقباض عضلات قفسه ی سینه باعث میشود که حسی غیر معمول را تجربه کنید.

درمان های خانگی

هنگامی که مضطرب هستید، چند تکنیک ساده را میتوانید امتحان کنید. این تکنیک ها همیشه جواب نخواهند داد اما نقطه ی شروع خوبی برای مدیریت اضطراب میباشند.

تمرین تنفس عمیق

تنفس متمرکز و عمیق باعث آرام شدن بدن و روان میشود. یک اتاق یا محوطه ی آرام پیدا کنید و ده بار نفس کشیده و برای یک ثانیه نگه دارید. سپس نفس خود را بیرون داده و ده ثانیه بشمارید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که حس کنید ضربان قلبتان پایین آمده است.

شرایط را درک کنید

احساس و حالت اضطراب خود را بپذیرید، آنها را بشناسید و سپس سعی کنید تا مدیریتشان کنید. آیا نگران مساله ای هستید که از کنترل شما خارج است؟ آیا از یک نتیجه که محتمل نیست میترسید؟ آیا درگیر شرایطی هستید که نمیتوانید ماحصل آن را کنترل کنید؟ احساس خود را بروز دهید و منشا آن را بیابید تا بتوانید برای آن اقدام موثری انجام دهید.

تصویر یک صحنه ی زیبا

اگر مضطرب هستید سعی کنید یک مکان زیبا را متصور شوید که میتواند سریع شما را آرام کند. این روش مخصوصا در مواقعی که نمیتوانید از آن اجتناب کنید کمک کننده خواهد بود. مانند یک جلسه ی کاری مهم. هنگام تصور آن مکان زیبا تمرین تنفس عمیق را نیز انجام دهید.

از اپلیکیشن های ریلکسیشن استفاده کنید

برنامه های گوشی های هوشمند که برای اضطراب طراحی شده اند میتوانند به شما به عنوان تکنیک کاهش دهنده ی اضطراب کمک کنند. همچنین برنامه های مدیتیشن میتواند به شما برای ارام کردن ذهنتان به هنگام اضطراب کمک کند. بسیاری از این برنامه ها رایگان هستند.

مراقب سلامت خود باشید

آیا از بدن خود مراقبت میکنید؟ آیا خواب کافی دارید؟ آیا غذای مناسب میخورید؟ مراقبت خوب از بدن شامل مراقبت از ذهن نیز میباشد. این اقدامات در راستای کاهش استرس به کنترل عوارض ناشی از آن می انجامد.

به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم قلب درد عصبی در شما شدید یا مزمن بود به پزشک مراجعه کتید تا علاوه بر بررسی این حالت اضطراب در شما، هرگونه مشکل قلبی در شما را ارزیابی و رد کند.

چرا باید به پزشک مراجعه کنم؟

همانطور که گفته شد، به هنگام استرس، سیستم سمپاتیک بدن فعال میشود و بدن را در حالت ستیز و گریز قرار میدهد. اپی نفرین در این شرایط ترشح میشود و باعث تغییراتی در سیتسم قلبی عروقی میشود. این تغییرات میتوانند صرفا یک سری علائم بی خطر بدهند. اما در صورت مزمن بودن، به مرور فشار وارد بر قلب تشدید میشود زیرا عروق دائما در حال انقباض خواهند بود.

برای همین علاوه بر اینکه بهتر است با مراجعه به پزشک برای اضطراب مزمن خود درمان دریافت کنید، رد مشکل قلبی در این موارد نیز حیاتی است. بهترین دکتر متخصص قلب در تهران با گرفتن نوار قلب در کنار شرح حال و سایر ابزار های تخصصی مانند تصویر برداری (اکو قلب و…) مطمئن میشود در شما مشکل قلبی وجود ندارد.

زیرا در برخی افراد از قبل یک مشکل قلبی مانند تنگی رگ وجود دارد و هنگام وارد شدن یک فشار مانند یک استرس روحی، به علت افزایش فعالیت قلب و افزایش فشار وارد بر آن، خونرسانی به آن نمیتواند جبران شود و خود را به شکل درد قلبی نشان میدهد. اگر این اتفاق افتاده باشد ممکن است تظاهر بعدی این بیماری سکته یا حتی فوت باشد.

برای همین به هیچ عنوان نادیده گرفتن آن توصیه نمیشود. پزشک همچنین فشار خون شما را اندازه خواهد گرفت. یکی دیگر از کار هایی که سیستم سمپاتیک انجام میدهد، افزایش فشار خون است. این نیز خطرناک است و در صورت مزمن شدن هم خطر سکته مغزی و هم خطر آسیب قلبی بالا میرود.

سخن پایانی

برخی شرایط در زندگی باعث میشوند ناگهان بر فرد فشار روانی بالایی وارد شود. در این شرایط ممکن است فرد دچار قلب درد عصبی شود. این درد ممکن است نگران کننده باشد. زیرا در صورت وجود مشکل قلبی در واقعیت، عواقب آن غیر قابل جبران خواهد بود.

احتمال اینکه علائم قلب در عصبی واقعا به مشکل قلبی مرتبط باشند در افرادی که یک سری فاکتور های خطر مانند سیگار، چربی و قند خون بالا، سابقه ی خانوادگی، فشار خون بالا را دارند بیشتر است. در صورتی که علائم خطر که در این مقاله ذکر شد نیز در شما وجود داشت سریعا خود را به پزشک برسانید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید