کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

تپش قلب بالا

 

تپش قلب بالا یکی از نشانه های قلبی می باشد که می تواند پاسخ فیزیولوژیکی به وقایعی چون اضطراب یا استرس، فشارهای جسمی مانند دویدن های طولانی و یا ناشی از اختلال پاتولوژیک (الکتریکی یا ساختاری در بافت های هدایت کننده) و … باشد ؛ که علامت آن با تپش های با فشار بالا و سنگینی روی قفسه سینه بروز می کند. برای افتراق بین تپش های استاندارد و بیمارگونه ، متخصصین قلب و عروق بهترین انتخاب برای تشخیص این دو از هم می باشند که با معاینات وگرفتن شرح حال دقیق فرد و انجام تست های پزشکی به این مهم دست می یابند.

 تپش قلب بالا ممکن است دلایلی چون اضطراب و اختلالات عصبی داشته باشد ؛ در عین حال می تواند دلایل جدی مانند پرکاری تیروئید، اختلالات عضله و سیستم الکتریکی قلب در بین باشد. بسیار حائز اهمیت است که در صورتی که تپش قلب بالا را با تغییرات حال عمومی تجربه می کنید، حتما با پزشک متخصص مشورت نموده تا توضیحات کامل تری در مورد دلائل ایجاد تپش قلب به شما ارائه گردد و در صورت نیاز ، درمان آغاز شود.

تپش قلب

فهرست مطالب مورد بررسی دراین مقاله

  • چطور تپش قلب بالا را تشخیص دهیم؟
  • دلایل تندی ضربان قلب
  • انواع تپش قلب بالا
  • تپش قلب بالا و خطرات آن
  • رابطه بارداری و بالا بودن تپش قلب
  • علت تپش قلب در بارداری
  • تپش قلب بالا در کودکان
  • عوامل دیگری از تپش قلب بالا
  • تپش قلب و کرونا
  • چطور تپش قلب بالا را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص وضعیت فرد و مشخص کردن نوع خاص ضربان قلب بالا مثل تاکی کاردی، پزشک متخصص علائم را ارزیابی خواهد کرد، و معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و از بیمار در مورد عادات سلامتی و سابقه پزشکی  سوال
می شود که باید  توضیحاتی ارائه دهد.

ممکن است چندین آزمایش قلبی نیز برای تشخیص تا کی کاردی لازم باشد.

 الکتروکاردیوگرام یا ECG معمولا یک ECG یا EKG نامیده می شود، متداول ترین ابزار مورد استفاده برای تشخیص تاکی کاردی است. تستی بدون درد است که فعالیت الکتریکی قلب را با استفاده از سنسورهای کوچک متصل به سینه و بازو ثبت می کند .

یک تست ECG زمان بندی و قدرت سیگنال های الکتریکی را هنگامی که از قلب شما عبور می کنند ، ثبت می کند. پزشک معالج  می تواند به دنبال  الگوها در میان این سیگنالها باشد تا مشخص کند چه نوع تاکی کاردی دارید و چگونه ناهنجاریهایی در قلب امکان دارد  به تپش قلب بالا کمک کند.

  • دلایل تندی ضربان قلب

انواع عفونت : عفونت های ریوی، خونی که منجر به تب و افزایش تپش قلب می شود

اختلالات غده تیروئید

کم خونی

پایین بودن فشار خون

کم آبی بدن

مصرف الکل یا مواد کافئین دار مثل قهوه

دارو ها ی ضد اشتها

اختلالات قلبی مثل بی نظمی ضربان قلب

  • انواع تپش قلب بالا

فلوتر دهلیزی

دهلیز قلب، با سرعت بسیار و مرتب، می تپد. این ضربان سریع باعث انقباضات ضعیف آتریا می شود.

ضربان سریع فوق بطنی

تند تپشی ضربان قلب غیر عادیست که از جایی بالاتر از بطن ها سر چشمه می گیرد. این امر ناشی از مدارات غیر عادی در قلب می باشد که معمولا در هنگام تولد وجود دارد و یک حلقه از سیگنال های همپوشانی کننده ایجاد می کند.

اپیزودهای تند تپشی (بازه های زمانی که دچار تپش قلب بالا می شوید) امکان دارد کوتاه و تنها چند ثانیه بدون ایجاد آسیب باشد. اما حادثه هایی که بیش از چند ثانیه طول می کشد، می تواند به یک وضعیت اورژانسی پزشکی تبدیل شود و به معاینه و درمان توسط متخصص قلب و عروق نیاز دارد. در این شرایط باید در سریع ترین زمان ممکن به متخصص قبل مراجعه و علت را بررسی و در مورد درمان مناسب برای رفع مشکل، اقدام کرد.

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی در زمانی رخ میدهد که ضربانهای الکتریکی  نامنظم باعث می شوند که بطن ها به جای تزریق خون لازم به بدن منقبض شوند. این می تواند مهلک باشد اگر قلب به یک ریتم عادی در عرض چند دقیقه، با (شوک الکتریکی) به قلب احیا نشود.

فیبریلاسیون دهلیزی امکان دارد در طول یا پس از حمله قلبی رخ دهد. بیشتر کسانیکه که فیبریلاسیون دهلیزی، را تجربه می کنند، بیماری قلبی اساسی دارند و یا ضربه روحی جدی را تجربه کرده اند.

  • تپش قلب بالا و خطرات آن

هر شرایطی که فشار قلب و یا آسیب به بافت قلب وارد کند ، می تواند ریسک تاکی کاردی را افزایش دهد. در صورتی که تپش قبل بالا به موقع تشخیص داده نشود و اقدامی برای درمان صورت نگیرد ممکن است زمان از دست رفته شرایط رابرای درمان سخت تر کند. تغییرات  در سبک زندگی یا درمان پزشکی ممکن است ریسک مرتبط با عوامل زیر را کاهش دهد :

بیماری های قلبی

فشار خون بالا

گرفتگی تنفس

تیروئید بالا یا پایین

سیگار کشیدن

دیابت

مصرف زیاد الکل

استفاده زیاد از کافئین

استرس یا اضطراب روانی

کم خونی

  • رابطه بارداری و بالا بودن تپش قلب

ضربان قلب مادران باردار، به طور طبیعی حدود 20 % افزایش پیدا میکند. اکثر آریتمی‌های زمان بارداری بی‌خطر هستند اما حتما باید توسط متخصص بررسی شوند و در صورت نیاز درمان شوند تا خطری برای مادر و جنین پیش نیاید.

به طور کلی در دوران بارداری تمام فعالیت ها و عملکرد های بدن دچار تغییر می شوند. تجربه تپش قلب در بارداری نیز یکی از این تغییرات است. احساس تپش قلب مانند حس تکان و لرزش درون قفسه‌ سینه است و می‌تواند منجر به وحشت، اضطراب و ناتوانی در تنفس یا تنگی نفس شود. گرچه تپش قلب در بارداری امری طبیعی است اما گاهی می‌تواند نگران ‌کننده باشد.

تپش قلب بالا در بارداری یک اتفاق شایع است و معمولاً بدون علت خاصی در زمان‌ هایی که فرد تحت استرس و اضطراب بوده یا هیجان‌زده است، ایجاد می شود. معمولاً زنان در هنگام تپش قلب بالا در بارداری، احساس تنگی نفس نیز دارند که اغلب پس از چند دقیقه خود به خود بهبود می‌یابد. عوامل مختلفی علت تپش قلب و تنگی نفس در بارداری هستند که به آن ها اشاره می کنیم :

افزایش حجم خون

بدن زن باردار نسبت به فرد عادی، معمولا 50 درصد خون بیشتری دارد. این تغییر در حجم خون به دلیل رفع نیاز جنین به مواد مغذی موجود در خون مادر می‌باشد. با این حال، مادر باید حجم خون افزایش ‌یافته را با همان قلب به گردش درآورد، به این معنی که قلب باید بیشتر کار کند. در نتیجه این امر منجر به  تپش قلب بالا در بارداری خواهد شد.

افزایش هورمون پروژسترون

هورمون پروژسترون در زمان بارداری افزایش می یابد. این هورمون مسئول ایجاد تغییرات جسمی و روانی مختلفی می‌باشد. یکی از تأثیرات پروژسترون افزایش ضربان قلب و افزایش عملکرد قلب می‌باشد. این کار باعث گردش خون کافی برای خونرسانی به رحم می‌شود. در نتیجه تعداد ضربان قلب افزایش یافته و منجر به تپش قلب بالا می‌شود.

مصرف محصولات کافئینی

گاهی اوقات تپش قلب می‌تواند در نتیجه‌ مصرف مقدار بالایی کافئین باشد. کافئین یک ماده‌ غذایی موجود در بعضی مواد خوراکی مانند شکلات، کیک، شیرینی و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و قهوه می‌باشد. اگر کافئین علت تپش قلب باشد، با به حداقل رساندن مصرف آن به راحتی می‌توان تپش قلب و تعداد ضربان قلب را کاهش داد.

پاسخ‌های هیجانی

در صورتی که تپش قلب بالا و تنگی نفس در بارداری نتیجه‌ی استرس و اضطراب باشد، باید سعی کنید عوامل استرس زای اطراف خود را کاهش دهید، چندین بار در روز نفس عمیق بکشید و ذهن خود را آرام کنید. یوگا و ماساژ در بارداری از فعالیت‌های بسیار مفید برای کاهش تنش و اضطراب در بارداری می‌باشند.

  • تپش قلب بالا در کودکان

خردسالان نیز امکان دارد مبتلا به تپش قلب شوند. از هر صد کودک، ده نفر دچار آریتمی قلبی اند که البته بیش تر این آریتمیها بی ‌خطر بوده و با گذشت زمان رفع میشوند . با این حال یک نفر از هر صد  کودک دچار بیماری مزمن آریتمی قلبی است که دلیل آن می‌تواند بیماری‌های مادرزاد قلبی، ژنتیک و… باشد و باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه و درمان شود.

شروع و قطع ناگهانی تپش قلب در کودکان مدرسه‌ای و جوانان لزوما خطر آفرین نیست اما باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد به‌خصوص اگر همراه با سرگیجه، کم‌توانی ناگهانی و حالت تهوع باشد. باید بدانید که تمام آریتمیهای قلبی خطرناک نیستند و باعث جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی نمی شوند. اما مبتلایان به تپش قلب بالا باید حتما در مورد ورزش، نوع و شدت آن با متخصص قلب  و عروق مشورت کنند. در غیر اینصورت ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای فرد ایجاد گردد. در صورت بروز هر نشانه ای اط نارسایی و تپش قلب بالا به پزشک مراجعه کرده و درمان خود را آغاز نمایید.

  • عوامل دیگری از تپش قلب بالا

عوامل دیگری که ممکن است ریسک تاکی کاردی را افزایش دهند عبارتند از:

1. افزایش سن:

فرسودگی وابسته به پیری باعث میشود احتمال بیشتری نسبت به ابتلا تاکی کاردی داشته باشید .

2. خانواده:

اگر سابقه خانوادگی تا کی کاردی یا اختلالات ضربان قلب، داشته باشید امکان دارد خطر تا کی کاردی را افزایش دهید .

3. مشکلات پیش زمینه ای قلبی:

مشکلات تاکی کاردی، بسته به عواملی از قبیل نوع تاکی کاردی، ضربان و مدت ضربان قلب تند و وجود دیگر شرایط قلبی متفاوت است. مشکلات احتمالی عبارتند از :

لخته های خونی که می توانند باعث سکته یا حمله قلبی شوند

ناتوانی قلب برای پمپاژ کردن خون کافی (نارسایی  قلبی)

غش و بیهوش شدن مکرر

مرگ ناگهانی، معمولا فقط با فیبریلاسیون دهلیزی یا تاکی کاردی دهلیزی مرتبط است.

  • تپش قلب و کرونا

در زمان شیوع ویروس کرونا، تپش بالای قلب ممکن است نشانه ای از مبتلا شدن به این ویروس باشد. در صورت بروز تپش قلب بالا یکی از مواردی که باید در نظر داشت مبتلا شدن به این ویروس است که در ذیل به بحث و بررسی در مورد آن می پردازیم:

 شدت بیماری

در افراد مبتلا به نوع خفیف کرونا، درگیری ریوی و قلبی وجود نداشته یا حداقل می باشد. این بیماران ممکن است علائمی شبیه به یک سرماخوردگی معمولی مانند تب، سردرد و بدن درد را تجربه کنند. بسیاری از این افراد از تپش قلب نیز شکایت دارند.

نکته ای که در مورد تپش ‌قلب این گروه باید بدانیم این است که مواردی مانند تب، درد و حتی بی اشتهایی و در نتیجه نرسیدن مایعات کافی به بدن می توانند باعث بالا رفتن ضربان قلب و احساس تپش قلب ‏شود. در اصطلاح پزشکی به این نوع تپش قلب، تاکی کاردی سینوسی گفته می شود و درمان آن در حقیقت درمان همان علت ایجاد کننده، مانند تب می باشد.

اما در این افرادی که درگیری ریوی شدیدتر بوده و در بسیاری از موارد شاهد درگیری مستقیم یا غیر مستقیم عضله قلب نیز بوده ایم. اختلالات گفته شده، علاوه بر ایجاد نوع بی خطر تپش قلب یعنی تاکی کاردی سینوسی، می توانند آریتمی های خطرناک تر مانند فیبریلاسیون دهلیزی را نیز موجب شوند.

اضطراب ناشی از کرونا و تپش قلب

در حقیقت یکی از دلایل بستری افراد در موارد حاد درگیری کرونا، مانیتورینگ دقیق ریتم قلبی بیمار توسط پزشکان و اقدامات قلبی لازم در موارد اورژانسی می باشد. همچنین در افراد مبتلا به نوع شدید بیماری، تپش قلب می تواند نشانه درگیری عضله قلب (میوکاردیت) و حتی نارسایی قلبی ناشی از کرونا باشد.

 بیماری های زمینه ای

بسیاری از مبتلایان به کرونا، دچار بیماری های زمینه ای دیگری مانند فشار خون، کم خونی و مشکلات تیروئید نیز هستند. ابتلا به کرونا می تواند باعث تشدید علائم مربوط به بیماری زمینه ای شود. برای مثال فرد مبتلا به کم خونی، با ابتلا به کرونا ممکن است، تپش قلب شدیدتری را نسبت به فردی که کم خونی ندارد تجربه کند.

 اضطراب ناشی از کرونا

اضطراب از شایعترین حالت های روانی همراه با کرونا می باشد. اضطراب، همان گونه که می‌تواند در افراد عادی ایجاد تپش قلب نماید، در افراد مبتلا به کرونا نیز در بسیاری از موارد، تپش قلب ناشی از اضطراب زمینه‌ای می باشد.

سخن پایانی

از آنجا که تپش قلب بالا می تواند نشانه بیماری زمینه ای جدی باشد، در صورت تجربه چنین علائمی، علی الخصوص اگر این اتفاق را مکرر تجربه کرده اید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با ارزیابی و بررسی های دقیق تخصصی از عدم وجود بیماری جدی اطمینان حاصل نمایید.

در صورتی که هر گونه علائمی از تپش قلب بالا جدی گرفته نشود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای فرد همراه داشته باشد. مشورت با پزشک معالج و درمان در زمان مناسب ، هزینه های درمان های طولانی مدت را کاهش می دهد و سلامتی را به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید