کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

بیماری قلبی و بارداری

بارداری و استرس های آن بر روی قلب و سیستم گردش خون فشار زیادی را وارد می کند. با این حال خانم هایی که دچار بیماری قلبی هستند هم می توانند فرزندان سالم به دنیا بیاورند. البته قبل از بارداری باید از خطرات بیماری قلبی و بارداری آگاهی داشته باشید. اگر مشکل و یا بیماری قلبی دارید، حتماً باید در دوران بارداری تحت مراقبت ویژه باشید.

Heart-disease-and-pregnancy

 

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر هومان بیماری قلبی و بارداری خود را تحت نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در کلینیک قلب دکتر هومان ، از طریق تماس و صفحه اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.


فهرست مطالب

تاثیرات بارداری بر روی قلب

علائم بیماری قلبی در بارداری

خطرات و مشکلات شایع قلبی در بارداری

ناهنجاری های مرتبط با ضربان قلب در بارداری

نارسایی احتقانی قلب در بارداری

مشکلات دریچه قلب در بارداری

بیماری مادرزادی قلب و بارداری

ضعف انقباض قلب در بارداری

درمان بیماری قلبی در بارداری

مراجعه به متخصص قلب در بارداری

ضرورت برنامه ریزی قبل از حاملگی



تاثیرات بارداری بر روی قلب

تغییرات سیستم قلبی عروقی در بارداری در بسیاری از موارد مشابه بیماری های قلبی است. زایمان نیز می تواند فشار جدی بر روی قلب ایجاد کند ، زیرا جریان خون و فشار خون در بدن به شدت تغییر می کند و باعث فشار خون حاملگی می شود. میزان حجم خون در دوران بارداری حدود 30 تا 50 درصد افزایش پیدا می کند تا از این طریق به جنین تغذیه رسانی شود. پس از تولد نوزاد، عضلات قلب با کاهش جریان خون و کاهش فشار خون، تحت فشار قرار خواهند گرفت. چند هفته بعد از زایمان طول می کشد تا این فشار از روی قلب برداشته شود و به سطح طبیعی قبل از بارداری برگردد.


علائم بیماری قلبی در بارداری

به طور کلی بیماری های قلبی در دوران بارداری، میتوانند دارای علائم و نشانه هایی که در زیر آمده اند باشد. در صورتی که باردار هستید و این علائم را دارید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

تپش قلب
ضربان قلب بالا
تکرر ادرار در شب
احساس خستگی دایمی
ورم پا ، دست ، مچ پا و بازوها ، به دلیل افزایش احتباس مایعات و نمک
تنگی نفس ، حتی بدون انجام فعالیت های شدید.


خطرات و مشکلات شایع قلبی در بارداری

خطرات و مشکلات شایع قلبی در زنان باردار،‌ با توجه به ماهیت و شدت مشکل قلبی متفاوت هستند. زنانی که از قبل مبتلا به بیماری قلبی بوده اند نیز ممکن است در دوران بارداری و زایمان، نسبت به مادران سالم مشکلات شدیدتری را تجربه کنند. در ادامه برخی از مشکلات قلبی در دوران بارداری مطرح شده است.


ناهنجاری های مرتبط با ضربان قلب در بارداری

این نوع ناهنجاری و مشکل قلبی در بارداری متداول است. علت آن به دلیل بی نظمی در پمپاژ قلبی است که این امر طبیعی بوده و معمولاً برای این مشکل جای نگرانی وجود ندارد. در این مواقع پزشک معمولا دارویی برای درمان این ناهنجاری تجویز می کند.


نارسایی احتقانی قلب در بارداری

در نارسایی احتقانی قلب ، تغییر در میزان حجم خون و فشار می تواند باعث ضعف قلب شود. همزمان که حجم خون افزایش پیدا می کند، نارسایی احتقانی قلب هم بدتر می شود. اگر این اتفاق رخ دهد، باعث می شود که خون در بدن آهسته تر گردش کند و قادر به تامین مواد مغذی و اکسیژن کافی به اندام ها نخواهد بود. نارسایی احتقانی قلب در بارداری، نسبتاً نادر است، اما اگر مادر مستعد این بیماری باشد، بروز این عارضه قلبی در بارداری بسیار جدی خواهد بود.


مشکلات دریچه قلب در بارداری

عملکرد نامناسب دریچه قلب، داشتن دریچه قلب مصنوعی و یا وجود هرگونه حفره و زخم در این قسمت می تواند احتمال افزایش مشکلات را در دوران بارداری افزایش دهد. اگر دریچه های قلب شما در به درستی کار نمی کنند و یا مشکل دریچه قلب دارید، ، احتمالاً جریان خون افزایش پیدا می کند که در طی دوران بارداری روی می دهد. علاوه بر آن دریچه غیر طبیعی قلب و یا دریچه های مصنوعی خطر ابتلا به عفونت های خطرناک را افزایش می دهند.

همچنین قرار دادن دریچه قلب مصنوعی، می تواند خطرات جدی در دوران بارداری را ایجاد کند که معمولاً در این شرایط دارو های رقیق کننده خون را برای فرد تجویز می شود. البته ممکن است مصرف این داروها برای کودک خطرناک باشد.

بیماری قلبی و بارداری


بیماری مادرزادی قلب و بارداری

به دلیل افزایش فشار خون و جریان خون در بدن یک زن باردار، مادران بارداری که دچار مشکلات مادرزادی قلبی هستند، می توانند نوزادانی با نقص قلبی مشابه به دنیا بیاورند. تولد زودرس نیز یک خطر محسوب می شود.


ضعف انقباض قلب در بارداری

ضعف ماهیچه های قلب که کاردیومیوپاتی نامیده می شود، از مشکلات نادر قلبی پس از زایمان است. وقتی فشار خون زیاد می شود، قلب قادر به مقابله با افزایش جریان خون و فشار در بدن نخواهد بود و در نتیجه ممکن باعث ضعف ماهیچه های قلب و ضعف انقباض قلب می شود.


درمان بیماری قلبی در بارداری

اگر در دوران بارداری درگیر بیماری قلبی شدید، درمانی که در این دوران انجام می دهید، می تواند بر روی کودک تأثیر بگذارد. از این رو تجویز دارو برای بیماری قلبی در بارداری بسیار مهم و جدی است. بنابراین در بیشتر مواقع، پزشکان از تجویز دارو برای رفع مشکلات قلبی در بارداری، که سبب بدتر شدن مادر و جنین می شود، پرهیز می کنند و ممکن است بیمار را برای نظارت دقیق و درمان اضطراری در بیمارستان بستری کنند.


مراجعه به متخصص قلب در بارداری

زنان بارداری که در طول دوران بارداری دچار بیماری قلبی می شوند، بایستی برای تشخیص و درمان به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند. در هنگام مراجعه به پزشک قلب در دوران بارداری، . وزن ، حجم خون و فشار خون بررسی می شود و ممکن است آزمایش خون و ادرار انجام شود. دفعات مراجعه با متخصص قلب در طی بارداری، به میزان و شدت ناراحتی قلبی بستگی دارد.

بیماری قلبی و بارداری


ضرورت برنامه ریزی قبل از حاملگی

 اگر دچار بیماری قلبی هستید و قصد بارداری دارید، حتما باید توسط متخصص قلب ویزیت و ارزیابی شوید.

قبل از شروع و برنامه ریزی برای بارداری موارد زیر توسط پزشک قلب باید کنترل شود:

فشار خون و سطح کلسترول خون
تشخیص بیماری قلبی عروقی موجود
وجود بیماری قلبی و حمله قلبی یا مغزی قبلی
قدرت عملکرد قلبی
بیماری های دریچه ای قلب

با انجام این ارزیابی ها ریسک بارداری را برای سلامت شما و جنین شما تعیین می شود. این مراقبت ها قبل، حین و پس از بارداری ضروری است تا سبب عدم تشدید بیماری قلبی در دوران بارداری مادر حین حاملگی شود.

بیماری قلبی و بارداری


شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر هومان بیماری قلبی خود را تحت نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در کلینیک قلب دکتر هومان ، از طریق تماس و صفحه اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید