درمان قلب درد در منزل

اگر تابه‌حال درد قلبی داشته‌اید، می‌دانید که این درد بسیار نگران‌کننده است. سوزش قلب یا ناراحتی در نزدیکی قلب که به‌عنوان درد قلبی از آن یاد می‌شود، دلایل بالقوه زیادی دارد. ممکن است درد قلب تیز، سوزاننده یا همراه با احساس فشار در قفسه سینه باشد.

علت آن هر چه که باشد بهتر است در صورت بروز از درمان قلب درد در منزل خودداری کنید؛ زیرا گاهی این درد‌ها نشانه‌ای از یک نارسایی جدی در قلب است که اگر به‌موقع بررسی و درمان نشود می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور خطراتی مانند حملات قلبی و حتی ایست قلبی را ایجاد کند؛ اما بعدازاینکه به یک متخصص قلب خوب مانند متخصصان فعال در مرکز تخصصی قلب ما مراجعه کردید و مشخص شد که درد قلب شما به چه دلیلی اتفاق افتاده ممکن است بتوانید با صلاح دید پزشکتان از برخی روش‌های درمان قلب درد در منزل برای کمک به بهبود قلب و تقویت آن استفاده کنید؛ اما باز هم تأکید می‌کنیم که این روش‌ها به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت خودسرانه و به‌عنوان جایگزینی برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده شود؛ زیرا می‌توانند نتیجه عکس داشته و عامل خطر برای شما باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این روش‌ها را به شما معرفی کنیم.

درمان قلب درد در منزل

روش‌های درمان قلب درد در منزل

دارو‌های خانگی برای کنترل درد قفسه سینه در خانه بیشتر برای درد‌هایی مناسب هستند که ناشی از مشکلات گوارشی یا کشیدگی عضلات باشند.

درد واقعی قلب ممکن است به‌عنوان‌مثال ناشی از آنژین باشد که یک بیماری جدی است و زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب شما کاهش می‌یابد. در این شرایط تنها راه درمان پیروی از دستورات متخصص قلب و نسخه تخصصی ‌ایشان است.

در ادامه با برخی روش‌های درمان قلب درد در منزل که بیشتر برای درد‌های قلب ناشی از مسائل گوارشی و عضلانی است، آشنا خواهید شد.

مصرف منظم بادام

هنگامی‌که درد قلبی بعد از غذا رخ می‌دهد، ممکن است به دلیل ریفلاکس اسید معده باشد. در این صورت خوردن یک مشت بادام یا نوشیدن شیر بادام علائم را تسکین می‌دهد؛ زیرا بادام یک غذای قلیایی است و از لحاظ تئوری، می‌تواند به تسکین و خنثی‌سازی اسید در مری کمک کند.

دارچین

برخی از افراد رفلاکس اسید معده را به این دلیل تجربه می‌کنند که معده آن‌ها بیش­ازحد لازم اسید تولید می‌کند. در این صورت باید از مواد قلیایی که خنثی­کننده اسید هستند استفاده کنید. یک از این مواد ضد اسید، دارچین است. می­توانید دارچین را بجوشانید و با مقداری عسل میل کنید.

نوشیدن یک نوشیدنی گرم

گاز معده یکی از علت‌های شایع درد قفسه سینه و قلب است. یک نوشیدنی گرم می‌تواند به بهبود سیستم گوارشی شما کمک کرده و گاز و نفخ ایجاد شده را کاهش دهد. برخی از دمنوش‌ها با طبع گرم مانند زنجبیل، دارچین، زیره و… می‌توانند تأثیر بیشتری برای درمان این حالت داشته باشند.

از یک بسته سرد استفاده کنید

درد قلب گاهی اوقات در اثر کشیدگی عضلات قفسه سینه ایجاد می‌شود. وزنه‌برداری، زمین خوردن یا حتی حمل کودک یا سبد لباس و کیسه‌های خرید زیاد همگی می‌توانند علت ایجاد این نوع درد‌ها باشند.

قرار دادن بسته سرد مانند یک کیسه نخودفرنگی یخ‌زده و پیچیده شده درون یک پارچه بر روی ناحیه درد، چند بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه باعث کاهش درد و التهاب خواهد شد.

زمان تماس اضطراری با اورژانس

همان‌طورکه در ابتدا نیز بر آن تأکید کردیم از روش‌های درمان قلب درد در منزل نباید به‌عنوان اولین درمان درد قلب و کاهش علائم آن استفاده کرد. هر گونه درد قفسه سینه و قلب که برای شما غیر معمول است باید از نظر پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد.

اگر درد قلب شما به‌صورت مداوم بود و با علائم دیگری مانند حالت تهوع، عرق کردن و تنگی نفس همراه شد باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید؛ زیرا احتمال بروز حمله قلبی و خطرات ناشی از آن وجود داد.

دارو‌های خانگی جهت تقویت سلامت قلب

برخی از دارو‌های خانگی باعث تسکین سریع درد قلب نمی‌شوند، اما مصرف آن‌ها به‌صورت منظم در طولانی مدت سلامت قلب را بهبود می‌بخشند. عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه و سبزیجات باشد، عدم استعمال دخانیات و ورزش منظم از جمله روش‌های خانگی شناخته شده برای تقویت سلامت قلب می‌باشند.

همچنین مکمل‌های متعددی نیز وجود دارند که می‌توانند به سالم و قوی نگه‌داشتن قلب شما کمک کنند. کیفیت مکمل‌ها متفاوت است، بنابراین فقط آن‌ها را از تولید‌کنندگان معتبر خریداری کنید. همچنین قبل از مصرف هرگونه مکمل برای تقویت سلامت قلب حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. برخی از مکمل‌های مورد استفاده برای بهبود سلامت قلب عبارت‌اند از:

اسید‌های چرب امگا ۳

اسید‌های چرب امگا ۳ می‌توانند در بهبود موارد زیر به قلب کمک کنند:

• خطر آریتمی‌های مرگبار قلب را کاهش می‌دهند.

• سطح‌تری گلیسیرید خود را کاهش می‌دهند.

• از پیشرفت سریع تصلب شرایین جلوگیری می‌کنند.

• فشارخون را کاهش می‌دهند.

امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال‌مخالی و تن ماهی به‌صورت طبیعی وجود دارد؛ اما اگر نمی‌توانید در هفته دو وعده ماهی بخورید، می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی سرشار از امگا ۳ استفاده کنید.

آب انار

افزودن آب انار به رژیم غذایی می‌تواند برای قلب شما بسیار مفید باشد. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به کنترل کلسترول و سالم نگه‌داشتن عروق کمک کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که آب انار می‌تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) در خون شما کمک کند.

همچنین ممکن است به جلوگیری یا کاهش تجمع پلاک در عروق کمک نماید و از کاهش جریان خون به سمت قلب جلوگیری خواهد نمود. از طرفی نوشیدن آب انار فشارخون را کاهش می‌دهد.

کپسایسین

کپسایسین نوعی ماده شیمیایی است که طیف وسیعی از مزایا را برای قلب شما دارد و به محافظت از قلب کمک می‌کند. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

• افزایش قدرت برای طولانی‌تر شدن زمان ورزش در افرادی که به آنژین مبتلا هستند. (در صورت استفاده موضعی)

• کند شدن پیشرفت تصلب شرایین

• کاهش خطر سندرم متابولیک

• کاهش فشارخون

• کنترل قند خون

• کاهش خطر ضخیم شدن ماهیچه‌های قلب

• کمک به کنترل وزن و درمان چاقی

سیر

سیر تازه و مکمل‌های سیر سال‌هاست که برای مبارزه با مشکلات قلبی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عصاره سیر ممکن است از تجمع پلاک در عروق جلوگیری کند.

CoQ۱۰

کوآنزیم ۱۰ CoQ ماده‌ای است که بدن شما آن را به‌طور طبیعی تولید می‌کند و برای سلامت قلب بسیار مهم است. با افزایش سن، بدن شما 10CoQ کمتری تولید می‌کند. سطوح پایین 10CoQ در بدن باعث نارسایی مزمن قلبی می‌شود. استفاده از این مکمل می‌تواند به کاهش فشارخون و جلوگیری از درد قفسه سینه و قلب ناشی از ورزش کمک کند.

زنجبیل

تصور می‌شود که زنجبیل تند دارای توانایی‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی برای تقویت قلب است و مزایای زیر را برای شما دارد:

• کاهش فشارخون

• کاهش کلسترول بد خون

• کاهش‌تری گلیسیرید

• جلوگیری از لخته شدن خون

زنجبیل همچنین برای تسکین شکم درد و کاهش گاز معده بسیار مفید است. از طرفی این ماده یک رقیق‌کننده طبیعی خون است، بنابراین در صورت مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون از مصرف آن خودداری کنید.

کورکومین

کورکومین، ترکیبی است که به زردچوبه رنگ طلایی می‌دهد و می‌تواند به کاهش التهاب و درنتیجه کاهش بیماری‌های قلبی کمک کند. همچنین می‌تواند کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش دهد. این شرایط احتمال گرفتگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

هر فردی در طول زندگی خود ممکن است گاهی اوقات درد دور قلب را تجربه کند. درد قلب اگر به دلیل مشکلات موجود در خود قلب نباشد، معمولاً به دلیل مشکلات گوارشی، ریوی یا اسکلتی-عضلانی است. ازآنجاکه تمایز بین حمله قلبی یا آنژین صدری و یا مشکلات عضلانی و گوارشی مشکل است، همیشه باید هر نوع درد قلب را جدی بگیرید و برای درمان آن اولین قدم معاینه کامل توسط یک متخصص قلب خوب و باتجربه است.

بعدازاینکه دلیل درد مشخص شد با صلاح دید پزشکتان می‌توانید از برخی روش‌های درمان قلب درد در منزل استفاده کنید. دقت کنید که درمان­های خانگی تنها مکمل درمان­های طبی هستند و به هیچ وجه جایگزین آن­ها نمی­باشند. اگرچه برخی از دارو‌های خانگی به‌خوبی موردمطالعه قرار نگرفته‌اند، اما اکثر آن‌ها ملایم هستند و بعید است که عوارض جانبی ایجاد کنند.

ترکیب دارو‌های خانگی با شیوه زندگی سالم برای قلب و نظارت متخصص قلب می‌تواند به تسکین درد و حفظ سلامت قلب کمک کند

پیشنهاد ما به شما کلینیک قلب دکتر هومان است. مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر هومان می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.