کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق
Search
بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

نشانه های سکته قلبی

همه مشکلات قلبی با علائم هشداردهنده واضح ظاهر نمی شوند و می توانند با تظاهرات مختلف و مرموزی نمود پیدا کنند. برخی از نشانه های سکته قلبی حتی در قفسه سینه شما رخ نمی دهد و بنابراین لازم است که درد قلبی را از درد غیرقلبی تشخیص دهیم. با داشتن شناخت کافی از تمامی نشانه های سکته قلبی و خصوصیلت خاص آن، می توان به محض احساس خطر نسبت به درمان فوری اقدام کرد و از عواقب ناگوار آن جلوگیری کرد.

نشانه های سکته قلبی

سکته قلبی چیست؟

برای اینکه قلب بتواند به درستی عمل کند، به خون کافی نیاز دارد. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که عروق کرونری که خون را به قلب شما می رساند مسدود شود.

این جریان خون را متوقف کرده و میزان اکسیژن وارد شده به عضله قلب شما را کاهش می دهد. این اتفاق باعث بروز یکی از شایع ترین نشانه های سکته قلبی می شود که ناراحتی یا درد قفسه سینه است و می تواند به بازوها، گردن، فک یا حتی پشت سرایت کند. هرچه انسداد طولانی تر شود، آسیب وارده به قلب بیشتر خواهد بود. بدون درمان فوری برای بازگرداندن جریان خون، این صدمه می تواند دائمی و حتی کشنده باشد.

علت وقوع سکته قلبی چیست؟

شایع ترین علت حمله قلبی، بیماری عروق کرونر قلب است. این اتفاق زمانی می افتد که شریان کرونری، که خون را به قلب شما می رساند، به دلیل تجمع پلاک باریک می شود. پلاک که از چربی، کلسترول و سایر مواد تشکیل شده است، باعث تنگ شدن شریان و در نتیجه کاهش جریان خون در عضله قلب می شود.

در طول حمله قلبی، پلاک دیواره شریان می شکند (پاره می شود) و با تولید لخته، جریان خون را از طریق شریان مسدود کرده و به عضله قلب آسیب می رساند.

نشانه های سکته قلبی چیست؟

درد قلبی معمولا در پی یک فشار فیزیکی یا روانی مانند انجام فعالیت فیزیکی سنگین، عصبانیت، مصرف غذای سنگین و از این قبیل اتفاق می افتد و گاها با علائمی نظیر سبکی سر و یا از هوش رفتن همراه است. اما همان طور که گفته شد، سکته قلبی به آسیب وارده به عضله قلب گفته می شود که ناشی از گرفتگی عروق قلبی است و باعث ایجاد آسیب پایدار می شود. از جمله مهمترین نشانه های سکته قلبی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ناراحتی و درد در قفسه سینه

این علامت یکی از شایع ترین نشانه های سکته قلبی است. اگر دچار انسداد شریان یا حمله قلبی شده اید، ممکن است درد یا فشار ناراحت کننده در قفسه سینه خود احساس کنید. هر کس تعریف متفاوتی از این درد دارد. برخی آن را مشابه قرار گرفتن وزنه ای سنگین بر روی سینه، و برخی آن را مثل سوزن سوزن شدن می دانند.

این احساس معمولاً چند دقیقه طول می کشد و یا از بین رفته و مجددا بازگردد. همچنین، این درد ممکن است تا بازوها، گردن، پشت و حتی فک انتشار پیدا کند. به خاطر داشته باشید که بدون درد قفسه سینه هم می توان به مشکلات قلبی و یا حتی حمله قلبی دچار شد.

2. تهوع و استفراغ، و یا معد درد

تهوع و استفراق نیز می تواند از نشانه های سکته قلبی باشد. توجه داشته باشید که درد معده اگرچه می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد که هیچ ارتباطی به قلب ندارد، اما یکی از نشانه های سکته قلبی نیز می باشد، خصوصا اگر با علائم دیگری نیز همراه باشد. بنابراین اگر چنین احساسی دارید و در معرض مشکلات قلبی نیز قرار دارید، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

3. تنگی نفس

این حالت اغلب همراه با ناراحتی و درد قفسه سینه همراه است، اما گاهی می تواند بدون هیچ گونه احساس مشکلی در قفسه سینه نیز اتفاق بیفتد.

4. احساس سرگیجه یا سبکی سر

عوامل بسیاری هستند که می توانند باعث بهم خوردن تعادل و احساس ضعف لحظه ای شوند. ممکن است شما به اندازه کافی غذا یا مایعات مصرف نکرده باشید و یا خیلی سریع بلند شده باشید. اما اگر ناگهان و بی دلیل احساس بی تعادلی و ضعف کردید فوراً با پزشک تماس بگیرید. این حالت می تواند به این معنی باشد که فشار خون کاهش یافته است زیرا قلب قادر نبوده است آنطور که باید پمپاژ کند.

5. عرق سرد

عرق سرد بدون هیچ دلیل مشخص، می تواند از نشانه های سکته قلبی باشد. اگر این اتفاق در کنار هر یک از علائم دیگر رخ داد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

6. خستگی مفرط

اگر پس از انجام کارهایی که در گذشته برایتان سخت نبوده، مانند بالا رفتن از پله ها یا حمل مواد غذایی از ماشین، ناگهان احساس خستگی شدید کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این نوع تغییرات قابل توجه مهمتر از هر گونه احساس درد است. خستگی شدید یا ضعف بی دلیل به ویژه برای زنان، گاهی اوقات می تواند یکی از نشانه های سکته قلبی در آینده ای نزدیک باشد.

7. سرفه ممتد

گاه سرفه ممتد را هم می توان از دسته نشانه های سکته قلبی به شمار آورد. مخاط سفید یا صورتی ترشح شده در اثر سرفه طولانی مدت، می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. این زمانی اتفاق می افتد که نقص عملکرد قلب باعث نشت خون به داخل ریه ها می شود. از پزشک خود بخواهید تا علت سرفه شما را بررسی کند.

تفاوت نشانه های سکته قلبی در مردان و زنان

سفت شدن قفسه سینه، تعریق و درد در شانه و بازو از شناخته شده ترین نشانه های سکته قلبی است. سال ها بود که بسیاری معتقد بودند این ها تنها علائمی هستند که باید به آنها توجه کرد، اما با کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های قلبی عروقی، متوجه می شویم که تفاوت های قابل توجهی در نحوه تجربه حمله قلبی در مردان و زنان وجود دارد.

علائم هشدار دهنده در مردان

بیماری های قلبی همچنان عامل اصلی مرگ و میر مردان است. در واقع از هر 4 مرد 1 نفر بر اثر حمله قلبی جان خود را از دست می دهند. مردان نیز در مقایسه با زنان زودتر دچار سکته قلبی می شوند. مردان هنگام حمله قلبی علائم زیر را نشان می دهند:

درد در قسمت بالای بدن (در بازوها، شانه چپ، پشت، گردن، فک یا معده)  

درد، سفت شدن گاه و بی گاه قفسه سینه

ضربان قلب سریع

سوء هاضمه

تنگی نفس

سرگیجه

عرق سرد

علائم هشدار دهنده در زنان

به تازگی، مطالعات نشان داده اند که زنان سکته قلبی را کاملاً متفاوت از مردان تجربه می کنند. در حقیقت، اکثر زنان علائم کلاسیک مانند درد قفسه سینه یا بازو را نداشته و علائم حمله قلبی را بیش از یک ماه قبل از وقوع حمله حس می کنند. علائمی که زنان هنگام سکته قلبی نشان می دهند عبارت است از:

فشار یا درد در مرکز قفسه سینه، که ممکن است به بازو گسترش یابد

خستگی مفرط که چند روز طول می کشد

درد در قسمت فوقانی کمر، شانه یا گلو

اختلالات خواب

اضطراب

سبکی سر

تنگی نفس

سوء هاضمه

درد فک

عوامل خطر حمله قلبی چیست؟

عوامل خاصی به تجمع ناخواسته رسوبات چربی (تصلب شرایین) کمک می کند که عروق را در سراسر بدن باریک می کند. شما می توانید با از بین بردن بسیاری از این عوامل خطر، شانس ابتلا به یک حمله قلبی را کاهش دهید.

عوامل خطر حمله قلبی عبارتند از:

خانم های بالای 55 سال و آقایان بالای 45 سال، بیشتر از جوانان در معرض خطر حمله قلبی هستند.

تنباکو : علاوه بر مصرف تنباکو، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار نیز می تواند خطرآفرین باشد.

فشار خون بالا : با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند باعث بروز آسیب به عروق قلب شود.

سطح بالای کلسترول یا تری گلیسیرید: سطح بالای تری گلیسیرید و LDL باعث تنگی عروق و خطر حمله قلبی می شود.

چاقی : چاقی با سطوح بالای کلسترول خون و تری گلیسیرید، فشار خون بالا و دیابت ارتباط مستقیم دارد.

دیابت : عدم تولید کافی انسولین باعث افزایش سطح قند خون در بدن می شود و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

سندرم متابولیک : افراد مبتلا به سندرم متابولیک دو برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری های قلبی دچار می شوند.

سابقه خانوادگی حملات قلبی : وجود سابقه سکته قلبی در خانواده، ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

عدم فعالیت بدنی : نداشتن فعالیت باعث افزایش سطح کلسترول خون و چاقی می شود.

فشار : اضطراب و استرس می تواند خطر حمله قلبی را به میزان زیادی افزایش دهد.

مصرف مواد مخدر : استفاده از مواد مخدر می تواند باعث اسپاسم عروق کرونری و حمله قلبی شود.

کلام آخر

حمله قلبی می تواند یک تجربه وحشتناک باشد. اما جای نگرانی نیست. بسیاری از افراد بهبودی کامل یافته و به فعالیتهای عادی خود باز می گردند. توانبخشی قلبی یک راه عالی برای بهبودی پس از حمله قلبی، مدیریت عوامل خطر و بازگشت به زندگی نرمال است. داشتن یک حمله قلبی خطر ابتلا به حمله دیگر را افزایش می دهد.

خوب است بدانید که این خطر با درمان و مدیریت صحیح تا حد زیادی کاهش می یابد. پس از حمله قلبی، تیم مراقبت های پزشکی به شما کمک می کند تا نحوه مدیریت سلامت قلب خود را در طول زندگی بیاموزید.

هرگز برای انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از حمله قلبی دیر نیست. مصرف دارو و مراجعه منظم به پزشک متخصص، می تواند خطر حمله قلبی بعدی را کاهش داده و به عملکرد بهتر قلب آسیب دیده کمک کند. همچنین وزن و رژیم غذایی سالم، سیگار نکشیدن، ورزش منظم وکنترل استرس می تواند مانع بروز نشانه های سکته قلبی شود.

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر هومان است .

این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر هومانمی توانید بهصفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید